Galantin koneen vaihto 91->88

tjani

Member
Club Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2007
Sijainti
Töysä
Pitää suunnitella tulevan kesän projekteja.
Tuo Galantin kone pitäis laittaa vaihtoo kun kyrsii haistella aina sitä öljynkäryä ja sitä saa lisäillä aina litran tankillista bensaa kohti, häviää kaiketi vuotamalla ja palamalla, ainakin kovemmilla kierroksilla. Taitaa kuitenkin halvemmalla päästä kun vaihtaa koneen kun korjaa, ajettu kuitenkin jo 423 tkm.
Eli 91 vuoden autoon olis tarjolla 88 vuoden autosta kone (katiton). Tuleeko tässä ongelmia vai meneeko heittämällä?
Tossa vanhemmassahan on vissiin vähemmän tehoa, mutta eikös muutokset ole kannessa? Eli jos laitan tuosta nykyisestä koneesta tuohon vanhaan kannen niin tehot pysyy samassa.
Eikä kai etuveto ja neliveto versioiden koneissa ole eroa?
Ja sitten jos tuo kone ei passaa, niin Ruotsin puolella ei näytä hirveitä maksavan nuo koneet. Joten onko kukaan sieltä ostanu niitä, miten toimitus onnistuu ja kuinka paljon tulee kuluja?
Kysesssä siis 2.0 16v doch.
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

Meniskös se silleen et vaihtais vaan lohkon sitte? Ainiin on siinä lohkossakin eroja, asiasta jossain keskusteltu. Eri männät ainakin siis :D:D Ei kait se koneen remonteointikaan mahdoton ajatus ois, noi ei oo kait hirveen pahoja kulumaan nuo mitsun koneet sisuskaluiltaan. Noillakin kilsoilla voi olla vaan että tiivistevuodot tekee ton hävikin eikä loso kone varsinaisesti.

Hommaa turbokone siihen :peukku
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

apulaittee irti ja bolt on :peukku
mutta kannattaa ottaa 91mallista nokat ;D ovat vähän jyrkemät ku 88:ssa

lohkot on samat 88-92 gti:ssä nokissa eroja
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

Eli 91 vuoden autoon olis tarjolla 88 vuoden autosta kone (katiton). Tuleeko tässä ongelmia vai meneeko heittämällä?

Muuten menee heittämällä (jos kyse oli kummassakin tapauksessa GTI koneesta), mutta koneen sähköt joudut ottamaan vanhasta koneesta, ainakin CPS:n, pakosarjan ja lambdan, mahdollisesti myös kaasuläppäkotelon. Vähäpäästöisen romut pitää olla vähäpäästöiseksi merkatussa autossa kiinni, jos sitä leimata meinaa...
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

Ja ecukin menee vaihtoon.

Ja Nikon mainitseman KL-kotelon lisäksi myös imusarjan "yläosan",siinäkin on eroa.

Lamdahan on sama.

Jos hyvän haluat niin tee nykyinen uusiksi,vanha pommi se vaihtokonekkin kuitenkin on.
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

Lamdahan on sama.

OK, kuvittelin että DOHC:ssa on sama tilanne kuin SOHC:ssa: katti mallissa on lambda, ei-kat mallissa ei ole koko lambdaa (Budget Racerissa ei ainakaan ole lambdaa)

Mutta jos molemmissa DOHC koneen versioissa kerran on lambda, niin silloinhan sama pakosarja käy.
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

Niko Päivinen sanoi
OK, kuvittelin että DOHC:ssa on sama tilanne kuin SOHC:ssa: katti mallissa on lambda, ei-kat mallissa ei ole koko lambdaa (Budget Racerissa ei ainakaan ole lambdaa)

Mutta jos molemmissa DOHC koneen versioissa kerran on lambda, niin silloinhan sama pakosarja käy.

Mun mielestä ei kyllä ole lambdaa niissä katittomis gti koneiskaan. :)
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

Niko Päivinen sanoi
OK, kuvittelin että DOHC:ssa on sama tilanne kuin SOHC:ssa: katti mallissa on lambda, ei-kat mallissa ei ole koko lambdaa (Budget Racerissa ei ainakaan ole lambdaa)

Mutta jos molemmissa DOHC koneen versioissa kerran on lambda, niin silloinhan sama pakosarja käy.
Köhköh,korjataanpas sen verran että "SUOMI"-versioissa ei ole,mutta muissa saattaakin olla,vaikkeivat vähäpäästöisiä olekkaan.
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

ST sanoi
Jos hyvän haluat niin tee nykyinen uusiksi,vanha pommi se vaihtokonekkin kuitenkin on.

Kyllä itse myös tekisin vanhan uusiksi :) Koska ja kun vaihtokoneeseenkin todennäköisesti joudut
tilpehöörejä uusimaan.

Kyllä noilla kilometreillä olevia Dynamickkejä on monta jotka vievät melkovähän öljyä :) Tosin tiivisteitä on kyllä uusittu...
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

ST sanoi
Ja ecukin menee vaihtoon.
Sittenhän se ei mene enään katsastuksesta läpi jos ecun vaihtaa kun se ei huomio lambdaa.
Myyjä sanoin että siinä on kyllä anturi mutta johtoja siitä ei mene minnekään.

Feppi sanoi
Kyllä itse myös tekisin vanhan uusiksi :) Koska ja kun vaihtokoneeseenkin todennäköisesti joudut
tilpehöörejä uusimaan.
Epäillyttää vaan ruvata itse purkamaan konetta kun ei ole ikinä tullu sellaista tehtyä. Ensin oli tarkoitus kone rempatakin, mutta sitten luin erään kirjan asiasta ja rupes epäillyttämään riittääkö omat taidot.
Tiedä sitten piisaisko pelkkä tiivisteiden uusiminen, kumminkin mukavasti tulee sinistä savua kovemmilla kierroksilla.
Puristus paineet mittasin viime viikolla bilteman mittarilla ja tulokset vähän ihmetytti.
Noin arvoja:
1. 16bar
2. 15 bar
3. 15,5 bar
4. 15,5 bar
Eikö vakiopaineet ole jotain 12-13 luokkaa?
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

hey tässä topikissa taitaa toi otsikko vähän huijata ;D

ymmärsinkö oikein että sulla on 91vm gti johon suunittelet
vaihtavasi 88mallin gti koneen?

joka tapauksessa apulaitteet kun jätä (imusarja,tehostimet,laturi yms)
autoon paikalle ja vaihdat pelkän koneen niin asia hoituu helposti bolt on
mutta kokeilemisen arvoista olisi ajella 88-mallin koneella ja vaihtaa sitten 91vm
nokat niin näkee perstuntuma eron nokilla :peukku
parasta olis jos sais dynolaput ks toimenpuiteestä ;D

noihin mittarin asteikoihin ei luottamista tärkeintä että
kaikki 4syl näyttävät suurinpiirtein samaa :peukku
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

Mr mmc sanoi
hey tässä topikissa taitaa toi otsikko vähän huijata ;D

ymmärsinkö oikein että sulla on 91vm gti johon suunittelet
vaihtavasi 88mallin gti koneen?
Otsikko voi huijata. Riippuu miten ajattelee...
Eli vaihtamassa juurikin noin 91 gti:hin 88 gti:n koneen. Kyllähän tuon voisi dynottaa sitten kun sais jossain halvalla homman tehtyä.
Ei ole tainnu olla Mitsuclubilla Alavudella dynopäiviä kuten sinisillä veljillä on, viime kesänä ainakin oli.
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

tjani sanoi
Sittenhän se ei mene enään katsastuksesta läpi jos ecun vaihtaa kun se ei huomio lambdaa.
Niinpä..

Eli jos haluat oikeasti tuon vaihtaa niin että "kelpaa" katsurillekkin,niin nyppäät siitä vanhasta mosasta i.sarjan yläosan,p.sarjan,KL-kotelon ja laitat uuteen.
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

ST sanoi
Niinpä..

Eli jos haluat oikeasti tuon vaihtaa niin että "kelpaa" katsurillekkin,niin nyppäät siitä vanhasta mosasta i.sarjan yläosan,p.sarjan,KL-kotelon ja laitat uuteen.

omasta kokemukseta nopein tapa vaihtaa kone (yksin menee n. 5tuntia sähkövinssi katossa)
on että ottaa imusarjan irti ja nostaa johtojen kera tuulilasille ja narulla vetokukkuun että pysyy poissa edestä.
pakosarja irti, jäähdyttäjä irti, startti ja laturi irti, ohjaustehostimen pumppu irti ja kääntää letkujen varassa paisuntasäiliön paikalle että on possa edestä
sit vain laatikon pultit irti, ja kannakeet ja vähän kulmitain vetästä ylös kone.
jos on ilmastoinin kompura niin sen irrottaa lohkosta ja narulla kiinni ohjaus akseliin niin ei ole tiellä.
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

Mr mmc sanoi
omasta kokemukseta nopein tapa vaihtaa kone (yksin menee n. 5tuntia sähkövinssi katossa)
on että ottaa imusarjan irti ja nostaa johtojen kera tuulilasille ja narulla vetokukkuun että pysyy poissa edestä.
pakosarja irti, jäähdyttäjä irti, startti ja laturi irti, ohjaustehostimen pumppu irti ja kääntää letkujen varassa paisuntasäiliön paikalle että on possa edestä
sit vain laatikon pultit irti, ja kannakeet ja vähän kulmitain vetästä ylös kone.
jos on ilmastoinin kompura niin sen irrottaa lohkosta ja narulla kiinni ohjaus akseliin niin ei ole tiellä.

Sehän kuullostaa helpolta. Kiitän vinkeistä. Saa nähdä mihin päädyn ja miten käy.
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

tjani sanoi
Sehän kuullostaa helpolta. Kiitän vinkeistä. Saa nähdä mihin päädyn ja miten käy.

unohdin mainita että laatikon kannakkeen kun löysyttää ja vähän viistottain
kulmaa kohden vääntää konetta niin pitäs sopia milli pelillä pois.
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

kulmavaihde syytä irrotella myös. ennenku laatikon ruuveihin kajoaa :peukku
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

jykäh sanoi
kulmavaihde syytä irrotella myös. ennenku laatikon ruuveihin kajoaa :peukku

joo jos on nelikko :p en ottanu yhtään sitä seikkaa huomioon...
mä kun olen jämähtäny näihin vajaa vetosiin 8)
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

ei se mitn. luulempa et saattaa niiden vajaavetosten kans päästä kuiteski pikkusen helpommalla :seina :eek:fftopic
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

Juu, nelikko tietty.
Sopiikos laatikon kanssa tulemaan pois, kun sitäkin pitäis varmaan vähän pajoottaa?
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

Tiivisteitä oli siis vaihdeltu? Eli koneessa on vikaa(ko)?
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

en ole yrittänyt koko pakettina nostaa pois, kun lihasvoimin piti nostaa.
mut kyl sen lootan ottaa sieltä sit vaikka yksin ku kone on ensin pois tieltä.

tai voihan sen homman tehdä toisinki päin. siis kulmavaihde->loota->kone

pitäis kyllä rakentaa joku nosto tsydeemi. säästäis selkää ;D
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

Feppi sanoi
Tiivisteitä oli siis vaihdeltu? Eli koneessa on vikaa(ko)?

Entinen omistaja oli ainakin yläpään tiivisteet vaihtanu, olisko pari kolme vuotta sitten. Auto ollu minulla pian kaksi vuotta. Mutta ainakin venttiilikopan tiiviste vuotaa. Ja tuntuu puhaltavan aika mukavasti kun avaa öljykorkin. Koneen kylki on aina aivan öljyn sotkun peitossa pakosarjan yläpuolelta alas asti. Ainavaan kosteampi mitä alemmas menee.
Ohivuotomittaus kertois varmaan paljon.
 
Vs: Galantin koneen vaihto 91->88

Lueskelin tossa viikonloppuna Galantin ohjekirjaa ja siinä oli ilmoitettu eri puristussuhde etuveto ja neliveto GTi:hin, teholukemat erit ja huippu teho ja vaantö eripaikoissa. Mikä siinä on erilaista ja tuleeko ongelmia?
 
Takaisin
Ylös Bottom