Gallun venttiilivarren kumien vaihto

juhakk

New Member
Liittynyt
26 Maaliskuu 2007
Eli venttiilin kumien vaihto olis edessä. Onko jotain erityistä mitä pitäisi tietää/muistaa. Kiristysmomentteja jne??? ???
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Meinaatko ottaa kannen irti vai vaihdatko kannen ollessa kiinni kompuraa apuna käyttäen? Jos kannen otat irti niin haulla löydät momentit ja kiristys järjestyksen kanen pulteille :) ja jos kansi irti niin kannattaa suosiolla hommata jousipuristin :peukku helpottaa ja nopeuttaa varsinkin jos yksin tekee.
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

-92 2.0 8v. Kansi kiinni meinasin sen vaihdon tehdä vai onko se jotenkin helpompaa jos ottaa kannen irti??
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Jos venttiiilin lukkoja ei ole aukastu ikinä/ hyvin pitkään aikaan niin voi olla etei saa jousia irti ilman kannen irrotusta.. vanha naru konsti on oikein hyvä, mutta me ei saatu narua ainakaan pakoventtiilien alle niin että oisivat auenneet.. eli siis mäntä alas, köyttä sylinteriin ja mäntä ylös, niin venttiilit ei pääse painumaan lukkoja aukastaessa eikä myöskään tippumaan.. ja suosittelisin sitten mitsun omia kumeja, eikä mitään tarvike kumeja.. niistä ei ole kuin huonoja kokemuksia ja monestakin eri koneesta.. jos löydät jonkin sopivan putkenpätkän tai hylsyn (jos harrastat työkälujen väärinkäyttöä) ;D niin sen avulla voi yrittää lyödä lukkoja auki, eli se putki vain jousen lautasta vasten ja vasaralla terävä napautus lautasen.. saattaa vaatia kovankin iskun, mutta silloin on aina vaara että väännät venttiilin mutkalle, jos sulla on se naru siel sylinterissä.. ja pidä lujasti hylsystä kiinni, sillä jos lukot aukeaa ja ne pienet sokat tulee koloistaan pois niin se venttiilin jousi lyö helposti sen hylsyn pois kädestä ja lukot hukkaan.. sitäkin on kokeiltu.. ja kontattu talissa muutama tunti.. :p
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Jatketaas tänne. Nyt ois kyseessä vm. -89 2.0 8 venttiilinen yksilö.
Pitäis Ohjarinkumit vaihtaa, mutta mistään ei tuntuisi vihreitä kumeja löytyvän. Vaikka olen edellisessä puheenvuorossani origineeleja suositellu, niin voisi silti kokeilla vielä noita vihreitä. Ei meinaan nuo mustat ainakaan kestäny kun ~vuoden ja muutama moottoriexpertti on sanonu että mustat kumit kestä.

Eli siis.. Onko teillä tullu vastaan vihreitä kumeja ja jos on niin mistä ostettu. Ja mielellään lähiaikojen bongauksia. Voip olla, että jos joku firma on 10 vuotta sitten myyny niitä, niin ei välttämättä enää myykkään. ;D
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Doch koneeseen vaihdoin viimevuonna ja oli vihreät väriltään??
Alkuperäiset timantti tiskiltä :)
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Ohjurikumien vaihto varmaan edes,gallu 2.0 glsi-90,pitääkö nokka-akseli ottaa irti
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

taimen sanoi
gallu 2.0 glsi-90,pitääkö nokka-akseli ottaa irti
Ei periaatteessa,mutta pyörähtään se pääsee kuitenkin,koska rullapukit joudut irroittamaan.

Eli JP on sitten jollain tavalla lukittava,ettei pääse mikään pylpyrä pyörähtään.
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Otettin venttiilikoppa pois ja näyttäs siltä että täytyy avata jakopää esiin,se nokka-akseli varmaan siit muljahtaa kun ne kaikki pultit avaa.Vai oisko jollain kokemusta ilman jakopään avaamista.
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

ST sanoi
Ei periaatteessa,mutta pyörähtään se pääsee kuitenkin,koska rullapukit joudut irroittamaan.

Eli JP on sitten jollain tavalla lukittava,ettei pääse mikään pylpyrä pyörähtään.

miks pitäs lukita? jos nokka hihna paikallaan ni ei se nokka-akseli mihkään pyöri ja jos pyörii ni sillon pyörii alapääkin eli ei ota venat kanteen.jos narulla yrität ni pakkohan sitä konetta sit pyörittääkin on ::)

nokka-akselin poistamalla saat kyllä kaikki venat kiinni kerta heitolla, mutta sit on se jakopään kasaus ja ajotus tehtävä uusiksi
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Meinasin et se nokka-remmi ois sen verran tiukka että nostaa sen nokka-akselin vapaan pään ilmaan,hihna löystyy ja alapäästä rattailta irti-pois
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

eiköhän se tossakin koneessa ole molemmista päistä laakeroitu nokka akseli (keskeltäkin)

ja erillinen keinuvipuakseli/akselit eli nokka jää paikalleen vaikka irrottaa keinuvipuakselit.

ainkin muis mitsun koneis on näin,sillä galantin (88-92)venakoppaa en oo avannu lancereiden colttien ja tuoreemman galantin koneita avannu kyllä useemman
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Juu ei tarvi tuossakaan moottorissa ottaa nokka-akselia pois :peukku
Mä hain Motonetista semmosen laitteen millä saa painetta sylinteriin, eli ruuvataan vaan tulpanreikään kiinni ja pistetään painetta.
Sen verran kampiakselin päästä voi lukita ettei pääse moottori liialla paineella tekemään liikettä. Tietenkään ei pitäis liikaa pistää paineita mutta mutta... :D

EDIT: Eli siis tämmöinen http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=76-5177

EDIT2: Joo ja unohda ne mustat tarvikekumit, mulla olis taas vaihto edessä (ei mitn vakavaa, käynnistäessä vähän pölläyttää) ja vasta joku 14tkm/1.5vuotta ajettu viime vaihdon jälkeen.
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Eikös niitä mäntiä joudu järestään nostaa ylä-asentoon,eli kampiakselista pyörittämällä,jolloin se jako vois hypätä.
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

taimen sanoi
Eikös niitä mäntiä joudu järestään nostaa ylä-asentoon,eli kampiakselista pyörittämällä,jolloin se jako vois hypätä.

tollai ku aattelee ni se jako voi ajaessakin hypätä :-X

jos et avaa jakopäätä ja se on kunnossa ni ei se mihkään hypi.

mutta kun paineen pistät sylinteriin ,sillon ei saa enää päästä kone pyörimään(lukittava)
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

kukahan jaksais mulle tehä ks operaation... ei ite kehtaisi :p vain 16kpl.... kansi on irti.... ::)
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Mr mmc sanoi
kukahan jaksais mulle tehä ks operaation... ei ite kehtaisi :p vain 16kpl.... kansi on irti.... ::)

varmasti paikallinen korjaamosi tekee kun kysyt.kehtaamisesta tuskin kyse kun omassa tallissas teet kukaan ei oo kyttäämäs(paitsi mahdollinen emäntäs) ;D

toinen asia on jaksatko maksaa siitä korjaamon palvelusta ::)
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

mikko412 sanoi
varmasti paikallinen korjaamosi tekee kun kysyt.kehtaamisesta tuskin kyse kun omassa tallissas teet kukaan ei oo kyttäämäs(paitsi mahdollinen emäntäs) ;D

toinen asia on jaksatko maksaa siitä korjaamon palvelusta ::)

pitää käyttää konasi koneistamolla... löyty muutama rullakeinu mitä pitää uusia :'(
onneksi on varalla muutama... nokat vähän jännittää että paljon ne on ottanu osumaa :'(
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

:)Mikko,,,tarkoitin kun ne nokan kaikki pultit on irrotettu niin eikö ne männät tartte veivata vuorotellen ylös, ja painettta sylinteriin,,jolloin kun pyöritän kampiakselia niin irrallaan oleva nokka-akseli voisi löystää jakohihnan.
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

miksi otat nokka akselia irti? sekoitat varmaan nyt nokka-akselin ja KEINUVIPUAKSELIn keskenään?

nokka akseli ei edes ole pultein kii,vaan työnnetty kanteen sisälle toisesta päästä.ja päittäs liike sit lukittuu joko jakajan kans tai sit jollain muulla tapaa,riippuen hieman konemallista.
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Anteeks,joo näin olikin.Eli keinuvipu-akselin pultit jos avaa jotta saa sen pois,niin näyttäs kyllä tässä mallissa että sitä nokka- akselia ei pidä mikään paikallaan,senkun nostas pois(jos tarttis).Täytyy viel tarkistaa,jos nyt ei muuten,sit vaihdan jakohihnan ja kiristinpyörän samalla. Galant glsi 2.0 -90
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

taimen sanoi
Anteeks,joo näin olikin.Eli keinuvipu-akselin pultit jos avaa jotta saa sen pois,niin näyttäs kyllä tässä mallissa että sitä nokka- akselia ei pidä mikään paikallaan,senkun nostas pois(jos tarttis).Täytyy viel tarkistaa,jos nyt ei muuten,sit vaihdan jakohihnan ja kiristinpyörän samalla. Galant glsi 2.0 -90

no kas perkeles,sit on kyllä ihan eri tavalla toteutettu kun mun muut avaamani koneet,
1,3 lancer/colt (8v soch)
1,5 lancer/ colt (8v soch)
1,6 lancer/colt (16v soch)
1,8 galant (16v soch)
2,0 galant(16v soch)

1,8 DOCH lancer lähtee nokat omilla pukeilla mutta siinä ei ookkaa keinuvipuakseleita

.no jos se nokka-akseli jää irti löysäks ni sit voi jako pompata kyllä.täytyypi huvikseen kurkkaa ton yhden koneen venakopan alle jonka talteen aikanaan otin onko noin typerästi kasattu tosiaan 2,0 8v soch kones
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

taimen sanoi
Joko Mikko kurkkasit sinne venakopan alle :'(

no nyt kävin vilkuilee,tosiaan on eritavalla tehty kun muut avaamani koneet :-\

eli jos kokonaan avaat ne vippapukit irti ni nokka vapaana :seina(jolloin on vaarana että hihna saattaa löystyä. ihan siis oikeassa olit. ;)

en oo varma et jos ne vaan löysäis sen verran että pystys vetämään imupuolen vipuakselin (sen pultit kokonaan pois)ja pakopuolen vaan siis löysäis vähän ja tekis puoli kerrallaan.

voi olla et ei ehkä onnistu,mutta ite koittaisin tollain,ja väittihan se janikin tossa ylempänä tehneensä ilman nokan poistamista kyseisen kumien vaihdon.
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Näinpä väitin tehneeni :D Ja teinkin ;) Mietin kyllä itsekin samaa että noinkohan se pullahtaa pystyyn koko keppi vaan ei pullahtanu 8)

Hmm... Oiskohan mulla kuvaa kyseisestä operaatiosta, täytyypä etsiä ja laittaa näkyville jos löytyy :peukku
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Olikos näistä nyt varmaa tietoa, että mistä uskaltaa ostaa ne uudet kumit? Osasilta kävin äsken kysymässä ja vaihtoehdot olivat halvemmat 1.40e/kpl ja sitten kalliimpi saksalaisen valmistajan sarja 25e. Ja kone siis 2.0i 8V -90.

Onko kukaan käynyt merkkitiskiltä hakemassa, mitä maksoi?

Oireet itselläkin ne tutut eli startissa pölläyttää ja mitä enemmän joutuu starttailemaan, niin sitä enemmän vie öljyä.
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

:peukkuLaitettiin ne halvimmat,ei ne muuta tarjonnutkaan.<samalla meni kaikki hihnat ja rullat uusiksi kun se jakopää piti kuitenkin avata,savuttaminen loppui :peukku(vesipumpun vaihdoin vuos sitten).Yhden sylinterin kautta kun painettiin kompuralla ilmaaa,alkoi vesi jäähdyttäjässä "pulputella" taitaa olla kansipahvis vuoto/kannessa.Öljyissä ei ole näkynyt mitään erikoista,eikä vedesssä ?
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Moe!

Kävin tänään näyttämässä autoa, -89 Galant Glsi, katsastusmiehelle, joka ei tykännyt auton savuttamisesta vaan esitti venttiilivarsien kumien vaihtoa. (Ei pitänyt likaisesta moottoristakaan vaan halusi sen pestäväksi. Murtuneen jarruletkun vaihdattamisen kyllä ymmärrän, mutta moottorin pesu...) Vaihteeksi kävi hyvä tuuri ja aiheesta löytyi heti keskustelun tynkää, ja niinpä kysymys tai kaksi:
- paljonko arvelette että menee aikaa jos ei ole aiemmin moista tehnyt -> kannattaako "sokkona" edes ryhtyä hommaan
- entäpäs ammattilaisella menevä aika, etenkin jos nokka-akselia ei tarvitse purkaa vaan kaikki menee tuubiin; yleensähän ei mene ja siinä tapauksessa ajan arvioiminen on melkoisen mahdotonta
- onko jotain muuta, joka kannattaa vaihtaa/huoltaa samalla

Autolla on ajettu noin 220 000 km eli melkoisen vähän ja siinä mielessä olisi kiva pitää vehje liikenteessä. Näille osille ei varmasti ole tehty koskaan mitään, joten voin siis odottaa jumiutuneita osia ja pidempää korjausaikaa. Onnistuuko edes päivässä?
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Projekti etenee, sain hankittua venttiilivarren kumit Motonetista (huonoin palvelu ikinä, ajattivat hakemaan osia vaikkei niitä ollutkaan yms -> en voi kyllä suositella putiikkia kenellekään) ja tarkoitus olisi saada uudet osat paikoilleen ihan lähiaikoina. Osat myytiin kahdessa eri pussissa ja hintakin osille oli eri mutta nyt kun innostuin vertailemaan niitä, totesin että ovat aivan samanlaiset. Ovatko ne vai kävikö niin että minulle myytiin samat kumit kahteen kertaan? Jos ovat samat niin Motonetista ostajille vinkkinä, ettei kannata maksaa kovempaa hintaa imuventtiilien kumeista.
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

jonesl sanoi
Projekti etenee, sain hankittua venttiilivarren kumit Motonetista (huonoin palvelu ikinä, ajattivat hakemaan osia vaikkei niitä ollutkaan yms -> en voi kyllä suositella putiikkia kenellekään) ja tarkoitus olisi saada uudet osat paikoilleen ihan lähiaikoina. Osat myytiin kahdessa eri pussissa ja hintakin osille oli eri mutta nyt kun innostuin vertailemaan niitä, totesin että ovat aivan samanlaiset. Ovatko ne vai kävikö niin että minulle myytiin samat kumit kahteen kertaan? Jos ovat samat niin Motonetista ostajille vinkkinä, ettei kannata maksaa kovempaa hintaa imuventtiilien kumeista.

jopas jotain... kaikki kumit on samat imu & pako :nykii
ja sitten sellanen että tarvike kumit ei taho kestää... alkuperäiset kestää 3x pitempään ja pysyvät paikallaan
tarvike tahtoo irrota, laita ihan tippa lukkoliimaa kun laitat paikalle... muuten ei pysy
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Kiitos vastauksesta! Nykyiset ovat olleet paikallaan kohta 22 vuotta eli jos tarvikekumit kestävät kolmasosan niin niillähän olisi edessä seitsemän vuotta mikä valitettavasti taitaa olla enemmän kuin muulla autolla.

Kysäisin kumeja myös Delta-autosta ja arvelu oli että niitä ehkä saa, mutta hinta oli kuusinkertainen tarvikeosaan verrattuna. Ja sieltäkin annettiin imu- ja pakoventtiileille eri hinnat. Eihän meitä vain vedätetä välillä...

EDIT: Tarkastin kuitista ja olikin toisinpäin eli imupuolen kumi oli ~35% halvempi.
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

se on kyllä tosi että varaosat numerot on eri....
03440 MD000508 SEAL,VALVE STEM RUBBER
03440 MD115472 SEAL,VALVE STEM RUBBER
03440 MD197467 SEAL,VALVE STEM RUBBER
03490 MD070695 SEAL,EXHAUST VALVE STEM RUBBER

ja antaa samat numerot oli sitten 16v tai 8v kone :nykii

nyt vois joku tarkistaa jolla on vähän paremmat softat... :nykii

ite sain yhdessä pussissa kaikki samanlaisia kun vaihdoin 16v koneeseen ja 7v sitten 8valve koneeseen....
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

itse tilasin motonetin sen yläpään tiivistesarjan (2.0GTI) ja siinäkin oli yhdessä pussissa kaikki. sama homma noissa mitä usasta tilannu tiivistesarjoja.

se on vissii aika kiertopalkinto se motonetin sarja, sen verran parsittu kasaan ja kaikki vempeleet ihan mutkalla että on tainnut käydä useammankin asentajan hyppysissä ;D
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Itse olen saanut ihan mitsulta hakemalla 8 kpl samoja (en muista nyt numeroa, muistaakseni MD197467)

Ja tilasin itse molempia oikeat määrät ihan koodilla sittemmin (toisen puolen kumit maksaa enemmän)
Ja eroa ei ilmeisesti oikeasti ole kuin väri(?) ja ehkä jopa materiaali, en ole vielä tarkempia tutkimuksia tehnyt, toinen on kuitenkin mustalla renksula, ja toiseet vihreällä.
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

J. Puhakka sanoi
Ja eroa ei ilmeisesti oikeasti ole kuin väri(?) ja ehkä jopa materiaali, en ole vielä tarkempia tutkimuksia tehnyt, toinen on kuitenkin mustalla renksula, ja toiseet vihreällä.

http://www.enginebuildermag.com/Article/2522/valve_stem_seals_materialsdesigns.aspx

Värit eivät välttämättä pidä nykyisin paikkaansa mutta materiaaleista ihan mielenkiintoista juttua.
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

ast sanoi
http://www.enginebuildermag.com/Article/2522/valve_stem_seals_materialsdesigns.aspx

Värit eivät välttämättä pidä nykyisin paikkaansa mutta materiaaleista ihan mielenkiintoista juttua.

Tältä osin voi todeta sen minkä on aina tiennyt.. Kaikki tarvikeosat ei todellakaan ole samat kuin alkuperäisosat vaikka samalta näyttävätkin. (En meinaa hetkeäkään usko että tarvikevalmistajat laittaisi nuita kalliimpia ja pitkäkestoisempia materiaalia nuihin.. ja siksipä nuo ei kovin montaa vuotta kestäkkään.. toisilla vuoden..)
Mielenkiintoinen artikkeli kaiken kaikkeaan.

Vieläkö selvittäs mikä mikäkin kumi mitsun tapauksessa on materiaaliltaan.
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Mikähän mahtaa olla nokka-akselin laakeripukkien kiristysmomentti? kyseessä gti galant vm. 91
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Osasilta ostamani 25e maksava sarja on Victor-Reinzin tuote ja kyseessä sellainen valmistaja, että ei yleensä pistä pihalle mitään huonoa. Sama sarja 8/16V eli siitä saa kumit kahteen kasitappiseen tai yhteen kuustoistatappiseen. Kumit ovat väriltään vihertävänharmaita ja niissä on päällä messinkivaippa. En ole vielä kerennyt asentelemaan, kun tuli äkillistä jenkkiautoprokkista.
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Nyt aloin itse vaihtamaan venttiilivarren kumet kansi paikallaan, otin jo yhdestä venttiilistä lukot auki ja vaihdoin sen kumen mutta miten pirussa tuon saa takaisin kasattua? olen laittanu hilppeet paikalleen ja painanu siitä jousilautasesta kovaa mutta ne lukituspalat ei molemmat suostu menemään perässä ja jäämään paikalleen!!! Onko tuohon olemassa mitään työkalua millä jousen saa painettua kasaan?? Ja kyseessä on 1990vm galant 2.0i 8venttiilisellä koneella.
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

jake241 sanoi
Nyt aloin itse vaihtamaan venttiilivarren kumet kansi paikallaan, otin jo yhdestä venttiilistä lukot auki ja vaihdoin sen kumen mutta miten pirussa tuon saa takaisin kasattua? olen laittanu hilppeet paikalleen ja painanu siitä jousilautasesta kovaa mutta ne lukituspalat ei molemmat suostu menemään perässä ja jäämään paikalleen!!! Onko tuohon olemassa mitään työkalua millä jousen saa painettua kasaan?? Ja kyseessä on 1990vm galant 2.0i 8venttiilisellä koneella.

Kaikkein parhaiten tämä on sujunut kaverin kanssa, toinen painaa lautasta vaan kahden ison ruuvarin kanssa. Toki kannattaa tehdä jossain suht siistissä tallissa, eikä missään ulkona nurmikolla :D Kuulee mihinkä ne lukot lentelee jos lipsahtaa.
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Nyt on venttiilivarren kumet vaihdettu, muuten helppo homma mutta oli noi jouset todella jämäkät ja ostin motonetistä työkalun jolla sai ne helposti painettua kasaan, suosittelen sitä työkalua ko oli aika edullinenki. Vanhat kumit oli aivan kivikovat ja halkeillu ja yksi oli jo irronnut, nyt ei enään savuta ja pitää seurata mihinpäin öljynkulutus menee, aikaisemmin meni noin 2l 10000km ;D
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Nyt olen ajanut 5000km vv.kumien vaihdon jälkeen ja öljyä ei ole kulunut, vieläki mittatikku ylärajassa:) vissiin kohtuu kunnossa moottori vaikka sille ei ole koskaan tehty mitään ja kilometrejä sillä jo reilusti yli 400000km :peukku
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Pitää noita edellisen viestini sanoja vetää takaisin, on galantissa venttiilinjouset niin jäykät ettei kyllä käsin painamisesta tule mitään.

Onnistuu kuitenkin myös 16v dohc -koneesta, ilman kannen irroitusta ja nokat ja jakopää paikallaan:

P9260007.JPG


Tarvittavia työkaluja on adapteri sylinterin paineistamiseen, toinen erikoistyökalu millä saa kannen reunan ja nokan välistä painettua jousilautasta, mulla on joku motonet-mallin yleimallin väännin ja sille piti tehdä vaste. Kunnon maajussiremonteissahan tarvitaan aina harjaterästä. ;D
Ainoa mahdollisuus venttiilnjousen lautasen lukituskiilojen noukkimiseen ja asentamiseen on magneettipäinen ruuvari.

specialtool.jpg

specialtool2.JPG
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Ihmettelinki että millainen voimamies on että jaksais puristaa noi jouset kasaan ilman erillistä työkalua :) kaverin honda civikissä oli ollu niin hepposet venajouset että ne oli helppo painaa ilman erikoistyökalua..
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

Tuopa olikin kätevän näköinen työkalu. Miten tuo nyt sitten toimii? harjateräs ilmesti "lukitsee" tuon työkalun ja sitten vaan painetaan?

Näyttää meinaan aika kätevälle, varsinkin kun ei tarvitse kantta irroittaa :D

Mulla itselläni on muutoin vastaava työkalu, samanlainen holkki josta leikattu osa pois ja perus latikasta siihen T kahva jotta jaksaa painaa irtokansista jouset irti :)
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

no johonkinhan tuon vääntimen koukut on saatava taakse, että sillä pystyy painamaan. Tuota ei semmoseen tälliin saanut, että olisi mistään olemassa olevasta (=nokat) saanut tukea, joten piti tehdä tommonen. Kuvassa on vielä vääntimen säädötkin väärin, siinähän näkyy noita reikiä mihin pystyy tarpeen mukaan laittamaan koukut ja ton painimen.

-87 1.3 corollasta onnistui painaa venttiilienjouset ihan suoraan ruuvareilla työntämällä.
 
Vs: Gallun venttiilivarren kumien vaihto

itse vaihdoin noi kumet niin että narua sylinteriin ja sillä onnistui helposti, oli jotain 1,5-2m narunpätkä jonka ujutin tulpanreijästä sylinteriin ja sitten mäntä ylös.. nyt olis vielä korjattavana ohjaustehostimen öljyvuoto, olen yrittänyt paikallistaa vuotoa mutta en saa oikein selvää mistä vuotaa, aika ylhäältä vuoto tulee kun ne hammastangon suojakumet on päältäki märkänä öljystä, jotenki tuntuu että vuoto tulisi siitä missä rattiakseli menee siihen tehostettuun hammastankoon, onko noihin saatavana tiivisteitä kohtuuhinnalla?
 
Takaisin
Ylös Bottom