Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

IMM = ilmamäärämittari. En nyt tiedä miten tuossa on huohotus järjestetty, mutta yleensähän imusarjaan menee venttiilillä varustettu letku joka ei päästä painetta imusarjasta moottoriin vaan moottorista imusarjaan. Lisäksi ainakin turboissa ilmamäärämittarin ja turbon väliin tulee ilman venttiiliä oleva letku venttiilikopasta. Jos tämän letkun tökkää keräyspönttöön ja pönttö on yhteydessä ulkoilmaan niin ilmavirtaus alkaa kulkemaan ulkoilmasta huohottimen kautta ventitilikoppaan josta toisen huohottimen kautta imusarjaan. Ja tätä ilmaa ei tietenkään ole mitattu ilmamäärämittarilla saati edes ajettu kaasuläpän kautta imusarjaan.

Näin siis teoriassa, käytännöstä en tiedä, mutta eipä noita parane paljon mennä muuttelemaan jos ei ole varma mitä siitä seuraa.
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

Ja hetken mietittyäni tajusin, että IMM=ilmanmassamittari... :p

No, jos laitan PCV:n menemään catch canin kautta suoraan imusarjaan, ilman vaparifilsua catch canissa niin joko pelittää? Mitens se venttiilikannen huohotin? Se ei kyllä kauheesti huohottele. Aika pahasti saa kyllä seota se IMM jos se tuosta sekoaa, mutta mä mistään mitään tiedä - todistetusti.
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

Vie hildenille marttilaan. Hilden osaa.
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

ast sanoi
IMM = ilmamäärämittari. En nyt tiedä miten tuossa on huohotus järjestetty, mutta yleensähän imusarjaan menee venttiilillä varustettu letku joka ei päästä painetta imusarjasta moottoriin vaan moottorista imusarjaan. Lisäksi ainakin turboissa ilmamäärämittarin ja turbon väliin tulee ilman venttiiliä oleva letku venttiilikopasta. Jos tämän letkun tökkää keräyspönttöön ja pönttö on yhteydessä ulkoilmaan niin ilmavirtaus alkaa kulkemaan ulkoilmasta huohottimen kautta ventitilikoppaan josta toisen huohottimen kautta imusarjaan. Ja tätä ilmaa ei tietenkään ole mitattu ilmamäärämittarilla saati edes ajettu kaasuläpän kautta imusarjaan.

Näin siis teoriassa, käytännöstä en tiedä, mutta eipä noita parane paljon mennä muuttelemaan jos ei ole varma mitä siitä seuraa.

Joo, ihan sama systeemi vaparissa, mutta mulla menee nyt kumpikin huohotusletku catch caniin, joka purkaa paineen filtterin läpi ulkoilmaan, eli tämä ilma karkaa moottorilta ja menee kuitenkin läpi ilmanmassamittarin. Imuputken ja imusarjan reijät on tulpattu tiiviisti. Se venttiilikopan venttiilitön letku puhaltaa tosiaan sinne imuputkeen, mutta se ilma on aika vähäistä ja se tulee heti siihen ilmanmäärämittarin taakse, joten en usko, että sen letkun siirtämisellä on mitään vaikutusta. PCV:n huohotin oli jonkin aikaa ohjattu vain suoraan konetilan taakse.

Mutta mutta, minusta nämä systeemit olivat ennenkin jotenkin näin eikä koneen käytös yhtäkkiä tuolloin letkujen vedosta muuttunut. Kyllä olisi laittanut kaiken takaisin, jos tyhjäkäynti olisi jostain tällaisesti jutusta mennyt pieleen.
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

Ilmeisesti olet tuon huohotus puolen ja ilmanoton muuttanu ennen virinokkien laittamista? Eikö nyt kannattais ennen virinokkien poistamista kokeilla palauttaa nuo edellä olevat muutokset alkuperäisiksi ja sitä myöten testata saako tuota noiden nokkien kanssa pelaamaan millään konstilla.
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:s

Tuiisa sanoi
IMM?!? Selitä! Aikasemmin totesin, että moottori huohottaa (PVC vena käy kuumana ja putket käy kuumana) erittäin voimakkaasti kun tyhjäkäynti röpöttelee, mutta korkeilla kierroksilla huohotus lakkaa.

Ps. Tollasia lyhenteitä ei saa haettua millään tempuilla kunnolla. Tai sitten vaan osaa, mikä sekin tässä kohtaa näyttää enemmän kuin todennäköiseltä.
IMM=IlmaMääräMittari

PCV=PositiveCrankcaseVentilation
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

Juuri tuossa aikaisemmin kerroit että letkut hohkaavat kuumaa tyhjäkäynnillä eli jotain tavaraa liikkuu edestakaisin venttiilikopan kautta. Käyntiongelmia on myös tyhjäkäynnillä. Kumpikaan ei ole normaalia ja ainakin näin sivullisena ensimmäisenä tulisi mieleen laittaa se huohotusjärjestelmä vakioksi jos ei muuten niin kokeen vuoksi koska noilla voi olla selkeä yhteys.

Jos moottori taas oikeasti huohottaa tyhjäkäynnillä pahasti se saattaa olla niin loppuunajettu että joudut koneremonttiin ennen kuin päästöt ovat hyväksyttävällä tasolla. Tätä en ihan ensimmäisenä kuitenkaan usko.
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:s

UITTO- sanoi
muttakun toi sytty sit taas polltaa kaiki kun saa kierroksia yli 1500rpm.

no ei menny coltti läpi vuos sitten päästöistä ja kävi samalla tavoi tupsuttamalla
vika oli että tulppa oli mykkä, kävi ajoitain kolmella ja vähänkin nosti kieroksia niin
alkoi heti käymään kunnolla.
se vain että mulla ei riittäny 1000rpm tyhjäynin huijaamiseen kun läpi yritettiin... mutta jossain 12-1300 alkoi pelittää kunnolla.
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

Ohjasin PCV:n suoraan imusarjaan omalle paikalleen ja ei auttanut mitenkään. Veikkaan, että tuo kova huohotus vain johtuu tuosta huonosta käynnistä ollen siis oire ei syy.

Onko mitään keinoa testata sytkäyksikön (TR Unit) toimintaa? Löysin tuolta vanhan keskustelun, jossa sitä epäiltiin syyksi ja siinä oli paljon linkkejä yksikön testaukseen, mutta ne linkit ei enää toimineet. Tai miten yleensäkin voisin näin alkuun testata, että sytytys tulee kaikille tulpille tyhjäkäynnilläkin. Autohan antaa vikakoodin myös sytytyksestä, mutta niin teki myös kaikista muistakin antureista.
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

Testasin tämän ohjeen mukaan auton ollessa käynnissä:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=10515.0

Ensinnäkin kaikissa tulpanjohdoissa tuo volttimäärä vaihteli rajusti ja joissakin johdoissa se oli selvästi pienempi kuin toisissa. Mielestäni pytyissä 3 ja 1 oli pienin jännite ja se kävi välillä nollassa nopeasti, mutta erityisesti virta tuntui olevan heikkoa pytyssä 3. En tosiaan tiedä kuinka luotettava mittaus tämä tapa on, mutta joku elektroniikkaihminen varmaan kertoo.
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

Tuiisa sanoi
Ohjasin PCV:n suoraan imusarjaan omalle paikalleen ja ei auttanut mitenkään. Veikkaan, että tuo kova huohotus vain johtuu tuosta huonosta käynnistä ollen siis oire ei syy.

Miten huono käynti vaikuttaa männänrenkaiden ohipuhallukseen? Eipä ole tullut itselle vastaan, oli yksi sylinteri nollapuristuksilla venttiilivian vuoksi, kävi kolmella eikä huohottanut yhtään.
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

ast sanoi
Miten huono käynti vaikuttaa männänrenkaiden ohipuhallukseen? Eipä ole tullut itselle vastaan, oli yksi sylinteri nollapuristuksilla venttiilivian vuoksi, kävi kolmella eikä huohottanut yhtään.

Ajattelin, että siellä tapahtuu vääräaikaista syttymistä eli nakuttaa, mutta evoscan näytti ettei nakuta lainkaan... Eikä sellaisia ääniä kyllä ole kuulunut. Otanpa nyt sen PCV-letkun ihan käteen ja katson huohottaako se, kun onhan siinä samassa catch canissä nyt vielä se venakopankin huohotin kiinni.

Mutta en nyt kyllä tiedä mistä tämä johtuu. Olisin tekemässä jotain ihan muuta, jos tämä auto vain kävisi kunnolla.
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

ast sanoi
Miten huono käynti vaikuttaa männänrenkaiden ohipuhallukseen? Eipä ole tullut itselle vastaan, oli yksi sylinteri nollapuristuksilla venttiilivian vuoksi, kävi kolmella eikä huohottanut yhtään.

Minulla oli männät halki öljyrenkaan luota. Kävi heikosti. Oli hankala säätää käymään tasasesti. Huohotti ja oli huonot puristukset.
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

Ilotalo sanoi
Minulla oli männät halki öljyrenkaan luota. Kävi heikosti. Oli hankala säätää käymään tasasesti. Huohotti ja oli huonot puristukset.

Niin mutta pointti olikin että tällöin root cause on moottorivaurio ei huono käynti tai huohotus. Ne ovat oireita :)
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

Ilotalo sanoi
Minulla oli männät halki öljyrenkaan luota. Kävi heikosti. Oli hankala säätää käymään tasasesti. Huohotti ja oli huonot puristukset.

Puristukset on mitattu samalla kun nokat laitettiin ja ne oli hyvät sillon. Tiedä sitten, jos sen jälkeen on hajonnut.

Otin ECU:n irti ja näyttäis olevan ok. Voin laittaa vielä kuvan varmuuden vuoksi.
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

ast sanoi
Niin mutta pointti olikin että tällöin root cause on moottorivaurio ei huono käynti tai huohotus. Ne ovat oireita :)

Onko koneesta mitattu puristuspaineet / ohivuoto millaisilla tuloksilla?
Näin saataisiin mahdollista tietoa onko tuo huohotus oire harvemmin olen kuullut että huohotus olisi itse vika.
Enkä myös että ruohotus olisi oire huonosta tyhjäkäynnistä.
Itselläni oli kaksi mäntää halki männänrenkaiden välistä ja auto kävi tyhjäkäynti ihan hienosti mutta huohotti niin tuhottomasti.

Tarkistaisn myös viimein ecun sisuskalut jos sitä ei ole viellä tehty kuivuneet konkat voi tehdä ihan mitä vaan.
Toisessa automerkissä oli ecusta yksi konkka kuiva ja muutama kylmäjuotos tulos auto kävi tyhjäkäyntiä todella huonosti
mutta kieroksilla pelasi ihan ok.
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

ast sanoi
Niin mutta pointti olikin että tällöin root cause on moottorivaurio ei huono käynti tai huohotus. Ne ovat oireita :)

Ilotalo sanoi
Minulla oli männät halki öljyrenkaan luota. Kävi heikosti. Oli hankala säätää käymään tasasesti. Huohotti ja oli huonot puristukset.

eskes sanoi
Onko koneesta mitattu puristuspaineet / ohivuoto millaisilla tuloksilla?
Näin saataisiin mahdollista tietoa onko tuo huohotus oire harvemmin olen kuullut että huohotus olisi itse vika.
Enkä myös että ruohotus olisi oire huonosta tyhjäkäynnistä.
Itselläni oli kaksi mäntää halki männänrenkaiden välistä ja auto kävi tyhjäkäynti ihan hienosti mutta huohotti niin tuhottomasti.

Ja moottorivaurio näkyy vain kierroksilla alle 1500rpm? Onko se sitten normaalia, että huohotus lakkaa kun kierrokset nousee? En ole nyt vielä katsonut sitä huohotuksen määrää, mutta ennenkuin korjasin sen pienen alipainevuodon, niin silloin auto ainakin huohotti rajusti. Puristukset mitattiin tosiaan vuosi sitten nokkien vaihdon yhteydessä ja ne olivat ok.


eskes sanoi
Tarkistaisn myös viimein ecun sisuskalut jos sitä ei ole viellä tehty kuivuneet konkat voi tehdä ihan mitä vaan.
Toisessa automerkissä oli ecusta yksi konkka kuiva ja muutama kylmäjuotos tulos auto kävi tyhjäkäyntiä todella huonosti
mutta kieroksilla pelasi ihan ok.


Ohessa nyt tuo ECU. Siinä ei näy mitään palamisjälkiä eikä se haise palaneelta. Mitä siitä voisin nyt päällisin puolin etsiä vai vienkö suoraan jonnekin tarkistukseen?

Aluksihan moni epäli niitä nokkia ja ei tässä itsellekkään tunnu jäävän enää muita mahdollisuuksia. Kokeilen varmaankin seuraavaksi laittaa ne nokkapyörät vakiopyörien asentoon ja jos se ei tuota tulosta, niin seuraavaksi vaihdan nokat alkuperäisiin.
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:s

Tuiisa sanoi
Otanpa nyt sen PCV-letkun ihan käteen ja katson huohottaako se, kun onhan siinä samassa catch canissä nyt vielä se venakopankin huohotin kiinni.
Eli edelleenkään sulla EI OLE huohotusjärjestelmä sellainen kun sen kuuluisi olla..

Jotkut on tarkempia,jotkut ei.

Galantista jos ottaa venakopan huohotusletkun irti,meinaa sammua mutta "viime hetkellä" korjaa TK-mosalla käynnin.
Colt taas sammuu samantien.
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

Joo, mulla on sama ongelma cat camsin nokilla, et käy rumpsuttamalla tyhjäkäyntii. Käynti korjautuu, kun vaihtaa vakionokat. Ei korjautunut millään muulla konstilla. Eli epäilen, et kyllä se nokista johtuu.
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

Tuiisa sanoi
Aluksihan moni epäli niitä nokkia ja ei tässä itsellekkään tunnu jäävän enää muita mahdollisuuksia. Kokeilen varmaankin seuraavaksi laittaa ne nokkapyörät vakiopyörien asentoon ja jos se ei tuota tulosta, niin seuraavaksi vaihdan nokat alkuperäisiin.
En tiedä kuinka vaikea on sulla palauttaa huohotus systeemi alkuperäiseksi sekä laittaa orkkis ilmanputsari takaisin, mutta itse kokeilisin semmoista ennen nokkien palauttamista alkuperäisiksi. Olishan tuo mielenkiintoista tietää miten nuo vaikuttaa tyhjäkäyntiin.
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

ehkä hieman :eek:fftopic mut eikös sun pitäny laittaa mega tohon? jos on boksi jo valmiina ni sillähän vois kokeilla? sais ainaki ecun ja ilmamäärämittarin karsittua pois....
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

jooonas sanoi
ehkä hieman :eek:fftopic mut eikös sun pitäny laittaa mega tohon? jos on boksi jo valmiina ni sillähän vois kokeilla? sais ainaki ecun ja ilmamäärämittarin karsittua pois....

Joo, siihen vaan pitäisi kolvailla se mitsun CAS:in lukusydeemi ja tehdä hirvee johdotushässäkkä.

Vaihdoin ne nokat orkkiksiin. Meni tosiaan aika tarkalleen se kaksi tuntia. Auto ei lähde enää käyntiin, pyörittää muttei lupaa. Hajotin siis jotain lisää. V*ttu.

Laitoin nokat YKK:ssa ja mulla oli pyörissä pidikkeet ettei hihna liikkunut. Vaihdon jälkeen merkit mätsäs kuten pitääkin. Nokat meni suht iisisti paikalleen ja ne meni oikein päin (imu vs. pako) ja ne näyttivät paikoillaan ollessaan olevan täysin samassa asennossa kuin virinokatkin oli. Eli siitä ei nyt voi olla kyse. Ainut mikä tulee mieleen, niin nokkapyörän alla ollut CPS saattoi hajota kun siinä nokkapyörää piti irrotella. Tai muitakaan syitä en nyt keksi. Tosin joskus kun sekoilin ton CPS:n kanssa, niin silloin auto kyllä antoi kipinää kahdelle pytylle, mutta nyt ei anna. Tai sitten ja toivottavasti joku johto on vain irti.

Nyt oon pari päivää pyörinyt ton auton kanssa, joten otan nyt parin päivän päänselvitystauon. Alkaa oikeasti vaikuttamaan psyykkeeseen. Kohta tonne annetaan osastolle ilmestyy yks -97 eclipse :seina
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

Tuiisa sanoi
Nyt oon pari päivää pyörinyt ton auton kanssa, joten otan nyt parin päivän päänselvitystauon. Alkaa oikeasti vaikuttamaan psyykkeeseen. Kohta tonne annetaan osastolle ilmestyy yks -97 eclipse :seina

Mistä sen saa tulla hakemaan? :)
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

Hyvää perjantaita kaikille 8)

Töiden jälkeen tulin kotiin ja kävelin piruuttani auton avaimet kädessä Eclipseen. Laitoin avaimet virtalukkoon ja auto pärähti käyntiin ekalla! Se hyrrää nätisti kuin singeri eikä tyhjäkäyntiongelmasta ole tietoakaan. Ongelmana oli siis ne nokka-akselit! Kuinka yllättävää onkin, että Cat Camssin 264 / 263° 10.35 / 9.80mm nokat pilaavat tyhjäkäynnin. Varsinkin kun niillä saavutetut edut olivat -1hv ja +10nm. Pitänee vielä tarkistaa, ovatko ne todellakin nuo nokat, etteivät vain olisi jotkin turbon nokat. Niin, ja sitä syytä miksi auto ei eilen käynnistynyt ei selvinnyt...

Kiitoksia kaikille ongelman ratkaisuun osallistuneille ja pahoitteluni uskonpuuttesta teille, jotka alunperin syytitte nokka-akseleita! Pahoitteluni myös muutamista kiukkuisista kommenteista, joita stressi sai aikaa. Toivottavasti tästä keskustelusta on apua kuitenkin jatkossa muillekin.

Ilotalo sanoi
Mistä sen saa tulla hakemaan? :)

Sori, nyt kävi näin :peukku
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

Eli mitä tästä kaiken kaikkiaan opimme. Mitä Mitsun insinöörit ovat aikoinaan suunnitelleet, niin sitä ei kannata mennä muuttamaan. Suomesta ei taida löytyä tieto taitoa, että saataisiin Mitsuihin lisää suorituskykyä järkevillä kustannuksilla ilman, että käytettävyys siitä radikaalisti kärsii ;). Tuntuu että noihin euro tekeleisiin löytyy jos minkäkinlaista parannus palikkaa kohtuu edulliseen hintaan eli sehän kertoo vain, että semmoset vehkeet lähtevät suunnittelupöydältä keskeneräisinä. ::)
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

Itse muuten löysin että nuo nokat ois Mitsubishi Evolutionin nokat (jenkkisivulta tms.), tiedä sit, tuntuu että catcams ei kovin tarkka nuissa oo..
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

J. Puhakka sanoi
Itse muuten löysin että nuo nokat ois Mitsubishi Evolutionin nokat (jenkkisivulta tms.), tiedä sit, tuntuu että catcams ei kovin tarkka nuissa oo..

Viittitkö pistää linkin? Voisin korjata tota myynti-ilmoa...

MitsuMi sanoi
Eli mitä tästä kaiken kaikkiaan opimme. Mitä Mitsun insinöörit ovat aikoinaan suunnitelleet, niin sitä ei kannata mennä muuttamaan. Suomesta ei taida löytyä tieto taitoa, että saataisiin Mitsuihin lisää suorituskykyä järkevillä kustannuksilla ilman, että käytettävyys siitä radikaalisti kärsii ;). Tuntuu että noihin euro tekeleisiin löytyy jos minkäkinlaista parannus palikkaa kohtuu edulliseen hintaan eli sehän kertoo vain, että semmoset vehkeet lähtevät suunnittelupöydältä keskeneräisinä. ::)

Asia on juurikin näin. Nuo nokat eivät myöskään ole mitään halpiksia, joten hattua pitää nostaa mitsun insseille. Tässä pitää alkaa miettiä seuraavaa viripalaa autoon, jos sellaista sitten enää onkaan, mutta se on sitten jo OT.
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

Soita Virtas Maurille, josko olis valmista nokkaprofiilia :peukku
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

Tuiisa sanoi
Hyvää perjantaita kaikille 8)

Töiden jälkeen tulin kotiin ja kävelin piruuttani auton avaimet kädessä Eclipseen. Laitoin avaimet virtalukkoon ja auto pärähti käyntiin ekalla! Se hyrrää nätisti kuin singeri eikä tyhjäkäyntiongelmasta ole tietoakaan. Ongelmana oli siis ne nokka-akselit! Kuinka yllättävää onkin, että Cat Camssin 264 / 263° 10.35 / 9.80mm nokat pilaavat tyhjäkäynnin. Varsinkin kun niillä saavutetut edut olivat -1hv ja +10nm. Pitänee vielä tarkistaa, ovatko ne todellakin nuo nokat, etteivät vain olisi jotkin turbon nokat. Niin, ja sitä syytä miksi auto ei eilen käynnistynyt ei selvinnyt...

Kiitoksia kaikille ongelman ratkaisuun osallistuneille ja pahoitteluni uskonpuuttesta teille, jotka alunperin syytitte nokka-akseleita! Pahoitteluni myös muutamista kiukkuisista kommenteista, joita stressi sai aikaa. Toivottavasti tästä keskustelusta on apua kuitenkin jatkossa muillekin.

Sori, nyt kävi näin :peukku

Mul oli tos evos 272 nokat ja meni leimalta läpi monien muitten virien kans et heilahti ;D

Tyhjäkäynti oli kuin jälkimmäisessä http://www.youtube.com/watch?v=BJthrpQPAVI&feature=related
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

Tuiisa sanoi
Kiitoksia kaikille ongelman ratkaisuun osallistuneille ja pahoitteluni uskonpuuttesta teille, jotka alunperin syytitte nokka-akseleita!

Tulipa tuossa todistettua yksi tapaus missä vähän noita catteja isommalla nostolla olevat nokat kävivät todella surkeaa tyhjäkäyntiä 850 rpm idle targetilla ja 5 asteen ennakolla vakio-ECU:lla. 1000 rpm idle target ja 12 astetta niin vaan pientä kakomista havaittavissa, mutta melko tasainen tyhjäkäynti. Vakionokilla 850 rpm ja 5 astetta on täysin tasainen.

Eli nokat vaativat aina säätöjen muutoksia. Tehoakin olisit luultavasti saanut edes muutaman hevosen kun säädöt olisi optimoitu nokkia varten. Varsinkaan vaparin virittämisessä yksittäisen osan vaihto ei tahdo auttaa. Sama juttu vähän noiden vapaavirtaussuodattimien kanssa. Itse suodatin voi vähentää virtaushäviöitä, mutta ilmamäärämittarin kalibrointi heittää sen verran että mahdollinen hyöty ulosmitataan säätöjen muuttumisella jos ecuun ei kosketa.
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

ast sanoi
Eli nokat vaativat aina säätöjen muutoksia. Tehoakin olisit luultavasti saanut edes muutaman hevosen kun säädöt olisi optimoitu nokkia varten. Varsinkaan vaparin virittämisessä yksittäisen osan vaihto ei tahdo auttaa. Sama juttu vähän noiden vapaavirtaussuodattimien kanssa. Itse suodatin voi vähentää virtaushäviöitä, mutta ilmamäärämittarin kalibrointi heittää sen verran että mahdollinen hyöty ulosmitataan säätöjen muuttumisella jos ecuun ei kosketa.

Tuskin nuo nokat kaupaksi käyvät, joten löytyvät tallista ja äkkiähän ne takaisin saa kun laitan tuon megaspruutan paikalleen.

Jotenkin auto olisi kuitenkin pidettävä siinä kunnossa, että sen saa leimalle ilman suurempia osien vaihtoja.
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:s

Tuiisa sanoi
Tuskin nuo nokat kaupaksi käyvät, joten löytyvät tallista ja äkkiähän ne takaisin saa kun laitan tuon megaspruutan paikalleen.

Jotenkin auto olisi kuitenkin pidettävä siinä kunnossa, että sen saa leimalle ilman suurempia osien vaihtoja.

Jos sattuvat sopimaan Evo neloseen, voisin olla hyvinkin kiinnostunut :) Aivan tällä sekunnilla ei ole tarvittavaa valuuttavarantoa, mutta ans kattoo nyt!
 
Vs: Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:s

Tuiisa sanoi
Tuskin nuo nokat kaupaksi käyvät, joten löytyvät tallista ja äkkiähän ne takaisin saa kun laitan tuon megaspruutan

Jos turboja viritellään vaparin nokilla, mutta turbon nokista ole hyötyä vaparissa ::)
 
Takaisin
Ylös Bottom