Vs: Jarrupalat ratakäytössä
Tänään vähän tutkiskellut näitä jarrupaloja.
Tästä vähän valmistajien omaa kitkakerroin-dadaa suuntaa-antavasti, EBC ilmoittaa kuumimmillaan 800C lämpötilassa ja Ferodo 700C.
Valmistaja | Pala | Kitkakerroin kylmänä | Kitkakerroin 550C | Kitkakerroin 700-800C | Kitkakerroin 1100C |
EBC | Yellowstuff | 0,50 | 0,31 | 0,21 | |
EBC | Bluestuff | 0,75 | 0,45 | 0,42 | |
EBC | Orangestuff | 0,50 | 0,60 | 0,63 | |
Ferodo | DS2500 | 0,40 | 0,41 | 0,36 | |
Ferodo | DS3000 | 0,39 | 0,51 | 0,50 | |
Ferodo | DS1.11 | 0,48 | 0,48 | 0,48 | |
Carbon Lorraine | RC8 | 0,60 | 0,61 | 0,61 | 0,58 |
Carbon Lorraine | RC6 | 0,50 | 0,50 | 0,50 | 0,53 |
Ei sinänsä ihme, ettei EBC:n Yellowstuffit toimi monessakaan autossa, kestää todella huonosti korkeita lämpöjä. Kun lämpenevät kunnolla, niin kitkakerroin suorastaan romahtaa. Esim. valmistajan mukaan "vastaavaan" DS2500:n verrattuna tuottaa tuolla 700C lämmössä karkeasti 60% samasta jarrutusvoimasta.
Ehkä ollut vähän väärä markkinointi alunperin, ja edelleenkin.
Itseä kyllä hämmentää toisaalta tuo käytännössä tuntuva kylmäpitokin. Mun mielestä aika huono initial bite, ja palat on kuitenkin parhaimmillaan kylmänä?
Kevyissä autoissa kuten MX5 tuntuu natsaavan kyllä. Tai sitten Porscheissa, joissa on jarrut alunperin "aavistuksen" paremmin mitoitetut ratakäyttöön.
Outoa taas, ettei esim. Bluestuff toiminut ast:lla sen paremmin? Toki moneen kilpapalaan verrattuna vähän väärän muotoinen toi kitkakertoimen käppyrä lämpötilan suhteen, mutta pitäisi silti tuottaa siedettävä jarrutusvoima ylhäällä. Ellei nämä mitsujen jarrut pyöri vielä huomattavasti korkeammissa lämpötiloissa sitten.
Carbon Lorrainet on kyllä aivan pöpit mihin tahansa verrattuna, mutta hintaluokkakin tuntuu olevan.
Nuo Ferodon DS1.11 melkein tällä hetkellä kiinnostaisi eniten. Osaatko JP sanoa miksei ole valmistajan mukaan sopivat katukäyttöön?
Jos joku ehtii laittaa linkkejä muiden valmistajien käppyröihin/mittauksiin, niin voisi melkein tehdä jonkun sticky-taulukonkin hintoineen?