Keskilukon merkkivalo vilkkuu takavedolla.

Axl

Galant Dyn4 GTi 89+Colt 89
Liittynyt
15 Kesäkuu 2003
Sijainti
Tuusula
Pajero 2.8TD -97 vilkkuu keskilukon valo aina välillä vaikka lukko on auki. Lukko kiinni valo on päällä.
Ehdotuksia missä vika?
 
Vs: Keskilukon merkkivalo vilkkuu takavedolla.

Oisko helpoin ja halvin vika joku anturi mikä sen lukon tunnistaa? Vaikka periaatteessahan sen keskilukon pitäisi olla kiinni kun takaveto on päällä, jos siellä on ihan normaali tasauspyörästö. Vai mites se pajessa kytketään tuo etuveto mukaan tuommosessa missä on tuo keskitasuri.
 
Vs: Keskilukon merkkivalo vilkkuu takavedolla.

> Vai mites se pajessa kytketään tuo etuveto mukaan tuommosessa missä on tuo keskitasuri.

Jakovaihtestosta kytketään. 2H, 4H, 4HLc, 4LLc, eli kahdessä viimeisessä keskilukko on päällä.
 
Vs: Keskilukon merkkivalo vilkkuu takavedolla.

Niin mutta jääkö tuo tasauspyörästö pyöriin mukaan kun takaveto on päällä? Eli moottori pyörittää tasauspyörästöä mistä sitten lähtee voima eteen ja taakse ja se eteen menevä akseli sit katkeaa jotenki? Silloinhan takavedolla tuo tassauspyörästö pitäis mennä lukkoon, koska muuten pyöris vain se eteen menevä akseli siihen katkokseen asti.
 
Vs: Keskilukon merkkivalo vilkkuu takavedolla.

>Eli moottori pyörittää tasauspyörästöä mistä sitten lähtee voima eteen ja taakse ja se eteen menevä akseli sit katkeaa jotenki?

En tiedä tarkemmin miten tuo on mutta tuon valon ei kuitenkaan kuulu vilkkua takavedolla.
Ja eilen traileria vetäessä tuli huomattua että sama vika tulee myös 4H asennossa.
Keskilukko kuitenkin tuntuisi toimivan (kääntyy kankeammin lukko päällä).
Varmaan on vaan joku anturi rikki mikä tuota valoa ohjaa.
 
Vs: Keskilukon merkkivalo vilkkuu takavedolla.

Oma paje myös vilkuttelee toisinaan sitä valoa. joskus loppuu kun vääntelee vähän keppiä ees taas
 
Vs: Keskilukon merkkivalo vilkkuu takavedolla.

Äxl sanoi
>Eli moottori pyörittää tasauspyörästöä mistä sitten lähtee voima eteen ja taakse ja se eteen menevä akseli sit katkeaa jotenki?

En tiedä tarkemmin miten tuo on mutta tuon valon ei kuitenkaan kuulu vilkkua takavedolla.
Ja eilen traileria vetäessä tuli huomattua että sama vika tulee myös 4H asennossa.
Keskilukko kuitenkin tuntuisi toimivan (kääntyy kankeammin lukko päällä).
Varmaan on vaan joku anturi rikki mikä tuota valoa ohjaa.

Täs on vähän selitelmää, Transfer kohdasta selviää ajatuksen kanssa :peukku
http://www.mitsubishi-motors.kiev.ua/Manuals/Transmission/pwee8914/22B.pdf
 
Vs: Keskilukon merkkivalo vilkkuu takavedolla.

karppinen sanoi
Oma paje myös vilkuttelee toisinaan sitä valoa. joskus loppuu kun vääntelee vähän keppiä ees taas
Mulla palaa ko. valo vain käynnistyksen jälkeen hetken. Ei muulloin.
Oishan se kiva katella, mutta ei tuo toimintaa näytä estävän.
 
Vs: Keskilukon merkkivalo vilkkuu takavedolla.

Samaa tautia liikkeellä :seina. Vm-96 oleva 2.8 pajero alkoi viikonloppuna vilkutteleen keskilukon merkkivaloa (takavedolla ajettaessa), lisäksi sytytti abs valon samaan aikaan.

Viittaisi vähän maadoitus ongelmaan, tuskin ovat muutoin kytköksissä toisiinsa???

Viat kuittaantui pois, kun käytti virtoja nollilla, mutta uusiutui parikertaa, nyt alkuviikon aikana pelannut normaalisti.

Onko kukaan rassannut keskilukon "asentotiedon anturia". Millainen härpäke on kyseessä? lienee lootan sisällä, kun ilmaisee lukon "kytkeytyvä"/"irrottavan" vaiheenkin.

Mikä antaa käyttövoiman keskilukolle? meneekö kepiltä jotenkin jousivälitteisesti? suoraan ei varmaankaan koska pikkukeppi menee "perille asti" vaikkei lukko mene päälle.
 
Vs: Keskilukon merkkivalo vilkkuu takavedolla.

Siellä on samanlainen synkronointi hässäkkä kuin normaali laatikossakin, synkrorenkaan siirtäjä on akselilla liukuva kahden jousen välissä, nämä pakottaa siirtäjän oikeeseen paikkaan "viiveellä".

kytkimenä toimii jotakuinkin samanlainen kuulapäinen kytkin kuin peruutusvaloissa (kaikkiaan niitä on jakoaskissa 5), se on maadottava, joten jos johdon kuori on rikki, voi alkaa merkkivalo vikkumaan. Lisäks pajerossa on joku vilkkureleistys joka saa ao. merkkivalot vilkkumaan kun jakolaatikon siirtäjät on "väli maastossa".
 
Vs: Keskilukon merkkivalo vilkkuu takavedolla.

mki sanoi
Siellä on samanlainen synkronointi hässäkkä kuin normaali laatikossakin, synkrorenkaan siirtäjä on akselilla liukuva kahden jousen välissä, nämä pakottaa siirtäjän oikeeseen paikkaan "viiveellä".

kytkimenä toimii jotakuinkin samanlainen kuulapäinen kytkin kuin peruutusvaloissa (kaikkiaan niitä on jakoaskissa 5), se on maadottava, joten jos johdon kuori on rikki, voi alkaa merkkivalo vikkumaan. Lisäks pajerossa on joku vilkkureleistys joka saa ao. merkkivalot vilkkumaan kun jakolaatikon siirtäjät on "väli maastossa".
Onko nuo anturit helposti nähtävillä vai pitäneekö purkaa kovastikkin että pääsee käsiksi tuohon keskilukon anturille?
 
Vs: Keskilukon merkkivalo vilkkuu takavedolla.

Toiset sanoo et on helposti kaivettavissa, oma mielipide on et on hankala, varsin jos ei oo korikorotusta.... oma nyrkki ei sinne väliin sopinu. EDIT: liittimet on sit vielä ihan laatikon päällä, ja osa etukardaanin lähdön kupeessa... eli vähimmässä määrin pitää pudottaa laatikko runkopalkin päälle (missä etujousien sauvat on kii), mut sekään ei anna paljoo tilaa.

Ja sit vanhaan Maamiehen viestiin jota en ollu huommannu
Onkos tuolla sivuilla muutakin yhtä mielenkiintoista kuin tuo linkki vaihteistomanuaaliin? On sen verran omituisia kirjaimia, ettei sieltä osaa etsiä mitään.

Siellä on "kaikki" 80 - 90 luvun Mitsun laatikoiden ja moottoreiden huolto-ohjekirjat + 4wd galantista pikkasen enemmän
 
Vs: Keskilukon merkkivalo vilkkuu takavedolla.

mulla ensin teki sitä että välillä vilkahteli ja väliin oli ettei vilkkunu. Kun sen kytkee päälle niin sitten se palaa kiinteästi niinkuin kuuluukin. Eilen se alkoi sit vilkkumaan koko ajan ja ei ole sammunut. Osaiskos jotain helpompaa katsoa ensin ennenkuin alkaa niitä antureita turaamaan.
Nelivedon keppiä ku vähän nykii ees taas niin välillä sammuki se valo ku pukkas normi nelivedolle ja sit alkoi taas vilkkumaan. Mitä hel....tiä tuolle tekee,ei tuota jaksa kattoa ku vilkuttaa tuossa.
 
Vs: Keskilukon merkkivalo vilkkuu takavedolla.

Rupesin täs ite kans tuumailee.... samanhan tuo munkin tekee lämpösellä (yli 25°C) ja ku vetää kärryä pitkän matkan.... Oon kyl vaihtanu siihen peruutusvalosta katkaisijan, saattaa olla pikkasen liian lähellä.

Tarkistappa ihan ensimmäisenä jakolaatikon öljyt.... Kytkin/katkaisija siellä on kunnossa jos se kerta vilkkuu. Jossei se öljyillä parane niin sit seuraava vaihtoehto on ruuvata katkaisija irti ja laittaa kupari tai alu prikka väliin (tulee kuula vähän etämmäs siirtäjän tangosta)
 
Vs: Keskilukon merkkivalo vilkkuu takavedolla.

mki sanoi
Rupesin täs ite kans tuumailee.... samanhan tuo munkin tekee lämpösellä (yli 25°C) ja ku vetää kärryä pitkän matkan.... Oon kyl vaihtanu siihen peruutusvalosta katkaisijan, saattaa olla pikkasen liian lähellä.

Tarkistappa ihan ensimmäisenä jakolaatikon öljyt.... Kytkin/katkaisija siellä on kunnossa jos se kerta vilkkuu. Jossei se öljyillä parane niin sit seuraava vaihtoehto on ruuvata katkaisija irti ja laittaa kupari tai alu prikka väliin (tulee kuula vähän etämmäs siirtäjän tangosta)
Tuohon on vasta 1kk sitten ed. omistaja vaihdattanu kaikkiin paikkoihin öljyt. Ja se sano että hänellä kans on se aina väliin vilkahellu ja sitten ollu pitkään ettei ole palannu ollenkaan ja aina möykkysellä soratiellä ku on tärissy on alkanu taas vilkahtelemaan ja näin se teki mullaki alkuunsa mutta pari päivää sitten se alkoi vilkkumaan ihan täysaikaisesti. Tänään kun kävin yli 300km reissun ja ajoin välillä normi 4-veto päällä niin valo sammui aina välillä kokonaan ja ei edes vilkutellu niinku sen ei pidäkkään tehdä sitten se taas alkoi vilkutteleen ja takavetopäällä se vilkku koko matkan ku ajoin takasin. En sit tiedä mistä vois alkaa etsiin vikaa.
Sanoi se ed. omistaja että hän oli pyytäny jo viime ölkän vaihdon yhteydessä että kirivät jotain ruuvia sieltä mutta en sit tiedä tiesikö se itekkään et mitä ruuvia tarvis kiriä...

En usko että on mikään iso vika mistä on nyt kyse.

Niin ja onko jakolaatikon öljylle ainoa paikka mistä voi katsoa onko sielä tarpeeksi öljyä niin samanlainen tarkistus roppu ku vanhemmissakin?
 
Vs: Keskilukon merkkivalo vilkkuu takavedolla.

korbimotors sanoi
Tuohon on vasta 1kk sitten ed. omistaja vaihdattanu kaikkiin paikkoihin öljyt. Ja se sano että hänellä kans on se aina väliin vilkahellu ja sitten ollu pitkään ettei ole palannu ollenkaan ja aina möykkysellä soratiellä ku on tärissy on alkanu taas vilkahtelemaan ja näin se teki mullaki alkuunsa mutta pari päivää sitten se alkoi vilkkumaan ihan täysaikaisesti. Tänään kun kävin yli 300km reissun ja ajoin välillä normi 4-veto päällä niin valo sammui aina välillä kokonaan ja ei edes vilkutellu niinku sen ei pidäkkään tehdä sitten se taas alkoi vilkutteleen ja takavetopäällä se vilkku koko matkan ku ajoin takasin. En sit tiedä mistä vois alkaa etsiin vikaa.
Sanoi se ed. omistaja että hän oli pyytäny jo viime ölkän vaihdon yhteydessä että kirivät jotain ruuvia sieltä mutta en sit tiedä tiesikö se itekkään et mitä ruuvia tarvis kiriä...

En usko että on mikään iso vika mistä on nyt kyse.

No joo, tuo vähän selventääkin, elikkä nuo anturit tuolla jakoaskissa on kaikki maahoittavaa tyyppiä.... syitä voi olla monia, omassa on tuo lämpenemis ilmiö, kun se ilmenee pitkien matkojen aikana ja lämpösellä kelillä. Ja kun tiedän sen et anturi on liian pitkä.

Tuo mitä kuvailit on tyypillinen maatto vika tai johto vika paremminkin, elikkä johdosta on kuori hiertyny ja lyö maihin. Ohjausrele tekee sen säännölisen vilkkumisen, sit ku kaikki anturit on oikeissa paikoissa niin palaa jatkuvasti.
toinen mikä mieleen tulee on kytkin vika, kytkimen koskettimen jousi on kuoleentunu (tai likanen), tärinästä tekee epämääräistä kosketusta.

Ja tietysti pahin "skenaario", siirtäjän jousi poikki, jolloin siirtäjä pääsee sopivalla hetkellä painamaan kytkintä.... mut tätä en oikein usko

Jos nyt oiken tulkkaan tuota ukrainan mitsun manuaalia/muistelen omasta miten se on kasattu,niin:
tuo jakolaatikko on sellainen et siin on kaks siirtäjää, nelivedon/takavedon siirtäjä on oikealla puolella ja siinä on neljä kosketinta ja alenusvaihteiston siirtäjä vasemalla jossa on yks kosketin.

Jos yritän sanallisesti selittää tän SS-laatikon toimintaa(sitä kun aika monesti kysellään, niin jospa haulla joku löytäis tänkin tekstin):

Elikkä kun yritetään nelivetoa päälle, keppi siirtää siirtäjän akselia, sivun 95 kytkin D antaa kosketuksen, etuset alkaa vilkkumaan, siirtäjä kun on siirtyny neliveto asentoon (kardaani pyörii) kytkin B ohjaa relettä joka ohjaa etuakselin veterin katkaisulle alipainetta --> etuperän alipainetoiminen siirtäjä antaa kosketin tiedon, etusten merkkivalot jää palamaan neliveto on päällä.

Seuraavaks kun laitetaan keskitasuria päälle kytkin C antaa tiedon releboxille, keskitasurin merkkivalo jää vilkkumaan, kun siirtäjä on saanu keskitasurin lukkoon kytkin A antaa tiedon releboksille et lukko on päällä, merkkivalo jää palamaan

sit ku laitetaan alennusvaihteisto vapaalle kytkin E vapautuu, jolloin etu ja taka-akselin valot sammuu

alennusvaihde päälle, kytkin E antaa kontaktin, valot taas syttyy.

takasin päin takavedolle, niin toiminta on päinvastainen.


Elikkä tuota edellämainittua kun funtsii, ja kokeilee jakolaatikosta eri asentoja niin pystyy sen rikkinäisen anturin aika hyvin haarukoimaan, tietty manuaalin lataaminen on melko välttämätön.
Ja tosiaan sillä varauksella että joku johdoista on voinu hieraanutua. Nelivedon merkkivalojen johdot menee nipussa kardaanitunnelin yläosassa, sitä mistä ne taittuu koppiin en tiedä.

korbimotors sanoi
Niin ja onko jakolaatikon öljylle ainoa paikka mistä voi katsoa onko sielä tarpeeksi öljyä niin samanlainen tarkistus roppu ku vanhemmissakin?

Samas paikkaa se on näis uudemmis, löytyy muuten kans tuosta samasta manuaalista (linkki ylempänä ketjussa)

Ja sitte terävä huomio lopuks.... 2.8han on vissiin V5M21-x laatikolla, siin on nuo katkaisijat sit ihan eri paikassa(loppupelis ehkä paremmass/helpommassa).... mut toiminta on sama http://www.mitsubishi-motors.kiev.ua/Manuals/Transmission/pwee8914/22A.pdf sivulla 113-114 on siihen liittyvät katkaisijat :peukku
 
Vs: Keskilukon merkkivalo vilkkuu takavedolla.

Tuossa taas testailin tuota vilkkuvan valon kohtaloa niin kun edestakaisin liikuttelee nelivedon keppiä takavedolta nelivedolle niin se keskilukon valo aina väliin sammahteleekin ja kun oikein vähän työntää keppiä takavedolta nelivedolle niin tuon valon saa välillä aina sammumaan. yhdesti se sammui kokonaan vähäksi aikaa kun edestakaisin sitä keppiä siinä liikuttelin. Pitää alkaa tutkimaan ne anturit nyt ekana kunhan löytäis ne ensin :D
Siis tässä 2.8:ko ne anturit (pitäis ) olla helpommassa paikassa?
 
Vs: Keskilukon merkkivalo vilkkuu takavedolla.

No kyl ne ainakin näyttäis tuon manuaalin mukaan 2.8:ssa (4M40 / V5M21-x) olevan sivussa nuo anturit..... äkkiseltään tuntuis et ne on paremmin esillä, luonnossa en oo kyl koskaan tuota mallia nähny.
 
Takaisin
Ylös Bottom