L200 -88 takaveto, etupyörän laakerin vaihto

MotoJussi

New Member
Liittynyt
13 Marraskuu 2006
Katsari antoi hylsyn mm. väljän laakerin takia.

Ennenkuin ryhdyn hakkaamaan päätä seinään :seina ajattelin kysyä kokeneemmilta, onko tuo mahdollista vaihtaa ilman prässejä tai muita ihmevehkeitä normaaleilla autotallityökaluilla.

Motonet näköjään myy settiä alle 23 e ilmeisesti per puoli.

Koitin kattoa fakit ja hakea viksusti ympäri foorumia mutta eipä osunut simmuun.

Olisi paljon kivempi :driver aurinkonlaskuun (ja uusintakatsastukseen) kuin ??? ja :(
 
Vs: L200 -88 takaveto, etupyörän laakerin vaihto

Yleiseti ottaen kaikki laakerit vaihtuu ilman prässiä jos on aikaa ja viitseliäisyyttä rassata. onkohan se kahdella kartiolaakerilla vai yhdella kaksrivisellä kuulalaakerilla?

Kartiolaakerit on todella helppo vaihtaa yleensä ja tuommonen kaksrivinen kuulalaakeri aiheuttaa vähän enemmän päänvaivaa..

Toki yleensä takavetoisessa on edessä kartiolaakerit, eli veikkaisin, että todella helppo ja yksinketainen homma..
 
Vs: L200 -88 takaveto, etupyörän laakerin vaihto

MVa~1 sanoi
... kahdella kartiolaakerilla ...

Toki yleensä takavetoisessa on edessä kartiolaakerit, eli veikkaisin, että todella helppo ja yksinketainen homma..

Kävin eilen kaksi settiä hakemassa motonetistä. laatikossa on kaksi kartiolaakeria (isompi ja pienempi) ja iso stefa, sekä tuubillinen liukkaria. Kokeillaan mitä syntyy. Vaihtaa molemmille puolille samalla kertaa, kun on vain tosiaan 23e per setti. Eipä tarvi heti miettiä sitä puolta mikä ei nyt vielä kiukutellut.

Kiitos henkisestä tuesta :)
 
Vs: L200 -88 takaveto, etupyörän laakerin vaihto

Eli sittenhän se on vain rengas irti, jarrusylinteri ja satula irti, navan keskeltä iso mutteri ja prikka pois.

Sitten navan pitäiski sitte lähteä nykäsemällä irti.
Tässä vaiheessa sitten sieltä takaa se stefa pois ja laakereiden sisäkoolit (+ tietty ne rullat) pois.

Vähän enimpiä vaseliineja pyyhkiä pois ja mitsuissa on yleensä sitten lovet, että pääsee lyömään ulkokoolit pois navasta.

Sitte huolellisempi putsaus, uudet koolit naputella paikoilleen käyttäen vanhoja kooleja välissä, ettei tarvi lyödä uuteen kooliin.
Rasvaa reilusti laakereihin, sisemmän laakerin sisäkooli piakoilleen ja stefa päälle.
Napa paikoilleen, ulomman laakerin sisäkooli ja prikka + mutteri kiinni. Sitten vielä jarrut ja rengas takasi.

Aikaa menee vähemmän ku tämän viestin kirjottamisenn ;D
 
Vs: L200 -88 takaveto, etupyörän laakerin vaihto

Jos ne laakerin liukipinnat tai mitkä ne nyt on siinä navan sisällä (joita vasten laakerit rullaa) ei ole pahan näköset, niin niitä ei kandee vaihtaa, kun uusien saaminen paikalleen on vaikeeta.

Ei ne vanhatkaan laakerit välttämättä kuluneet ollu. voi olla, että se kiristysrengas oli vaan löysällä..
 
Vs: L200 -88 takaveto, etupyörän laakerin vaihto

l151726 sanoi
Jos ne laakerin liukipinnat tai mitkä ne nyt on siinä navan sisällä (joita vasten laakerit rullaa) ei ole pahan näköset, niin niitä ei kandee vaihtaa, kun uusien saaminen paikalleen on vaikeeta.

Ei ne vanhatkaan laakerit välttämättä kuluneet ollu. voi olla, että se kiristysrengas oli vaan löysällä..

Oli kulunut, ei ollut tasaisen värinen. Kynnellä ei tuntenut mitään, mutta oli harmaita alueita muuten kiiltävällä pohjalla -> vaihtoon. Laakerirullissa oli selkeitä kulumia, mutta missään ei näkynyt värjäymiä.

Nyt ei lämpene ajossa renkaan keskiö :)

Enää pari peltiä pitäis paikata, hankkia jostain runkonumero ... ja olikohan vielä jotain... siis ennen uusintaleimalle vientiä.

Ainiin! dieselruutat ruikkii. Pitäis purkaa ja ottaa tiiviste mukaan ja mennä kaupoille. Alumiininen prikkahan siellä taitaa olla ?
 
Takaisin
Ylös Bottom