Lancer Evo IV piristys

namihirmu69

New Member
Liittynyt
10 Helmikuu 2009
Tarvis saada Lancerin evo neloseen jotain piristystä. Haetaan siis ainakin putkistoo,pakosarjaa,alustasatsia(näön vuoks) ja muuta mukavaa ´´pientä´´. Laittakaa linkkiä tuleen ja ostan uusia osia ku ei ollu tarkotus pilata autoo käytetyillä.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

namihirmu69 sanoi
Tarvis saada Lancerin evo neloseen jotain piristystä. Haetaan siis ainakin putkistoo,pakosarjaa,alustasatsia(näön vuoks) ja muuta mukavaa ´´pientä´´. Laittakaa linkkiä tuleen ja ostan uusia osia ku ei ollu tarkotus pilata autoo käytetyillä.

Vai pilata käytetyillä. Nooh, maksa sitten useita kertoja enemmän osista, jotka olisi käytettyinä olleet ihan yhtä hyviä. :)
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Kun ei aina niistä käytetyistä tiedä että onko pilattu vai ei... ainoo huono puoli asiassa. Sen takia voinkin maksaa monia kertoja enemmän uusista osista kuin käytetyistä.
Uusista osista sentäs tietää että onko kunnossa vai ei kun käytetty alustasetti voi olla pilattu monella eri tavalla.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

namihirmu69 sanoi
Kun ei aina niistä käytetyistä tiedä että onko pilattu vai ei... ainoo huono puoli asiassa. Sen takia voinkin maksaa monia kertoja enemmän uusista osista kuin käytetyistä.
Uusista osista sentäs tietää että onko kunnossa vai ei kun käytetty alustasetti voi olla pilattu monella eri tavalla.

No mä puhun lähinnä putkistosta tai vaikka ilmanotosta. Miten noi saa pilattua käytössä koska suodattimetkin on yleensä pestäviä? En laske alustasarjaa piristykseksi.
Omaan ostin bilsteinit+teinin jouset hintaan £300 rahteineen suomeen. HKS-putkisto kahdella sadalla punnalla. Filsu taisi maksaa £25.

Mä tein aikoinaan nissanin kanssa sen virheen että halusin kaikki osat uutena. Maksoi aivan typeriä eikä sitä eroa oikeasti edes huomaa, koska ne osat paskaantuu saman näköisiksi tuhannessa kilsassa. Evon kanssa en toista virhettä.

Vaan kukin tyylillään. :) Toivottavasti löydät hyviä diilejä. Foorumin kauppiailta kannattaa kysyä.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

nii joo... :) eihän alustasarja oo piristys... luin ite väärin :seina voin tunnustaa että oli mun moka.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Jos alustaa hakee näön vuoksi niin esim. Tein S-Tech jouset.

Pakosarja on tarpeeton perustason piristyksessä eli lähinnä ulkonäöllinen muutos.

Putkistoja löytyy jokaiselta Japanilaiselta merkiltä ja useilta Englantilaisilta pajoilta.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

namihirmu69 sanoi
Mutta myykö suomalaiset kaupat kun ei ikinä tiedä ulkomaalaisista kaupoista. Yks tietty mistä oon kuullu kavereilta olis http://www.tuningstudio.fi
Onko kokemuksia kyseisen kaupan kanssa asioimisesta.

En ole koskaan kuullut tuosta tuningstudiosta. Itse ostaisin osani Speedimportsilta tai Futurezilta.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

ok... aattelin sillä kysästä tosta tuningstudiosta että onko luotettava paikka...
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

namihirmu69 sanoi
ok... aattelin sillä kysästä tosta tuningstudiosta että onko luotettava paikka...

Ainakin tämä on todella luotettava paikka jo vuosien kokemuksella, suosittelen.
http://www.speedimports.net/index.php?etusivu
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Joo.... oon ite käyny katteleen tuolta SpeedImportsilta... Ainakin mitä oon kuullu just kavereilta juttua niin toi Tuningstudio olis kuulemma suhteellisen halpa firma.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

No olen kuullut mutta en oo varma ku en oo ite vielä sieltä tilaillu/kyselly
Käy kattomassa sen nettisivuilta hintoja jne
 
Vs: Lancer Evo IV piristys


En sano että tämä liittyy tuningstudioon mitenkään.
Monesti vaan halvalla hinnalla saa halpaa palveluakin ja toimitusajat voi venähdellä.

Firmojen kanssa asioidessa tykkään mieluummin vähän enemmän maksaa siitä että kanssa saan tavaran kun sitä tarvitsen ja ne neuvot kaupan päälle.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

No niinhän ne sanoo että eurolla saa euron tavaran ja kympillä saa kympin tavaran ;D
http://www.rennsport-technik.fi/portal/fi/
Toi näyttää olevan kans semmonen missä on halpoja osia mutta en jaksanu paljoo vaivautua etusivua pitemmälle vielä :D
Mutta onhan niitä poikkeuksia että saa meneen sanat: hyvä/halpa/luotettava samaan lauseeseen
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Suosittelisin, että miettisit mitä osia meinaat hommata ja lähdet sitten etsimään osa kerralla ja katsot mikä liike mitäkin myy. Nettikauppoja on miljoonia, joten niitä summassa selailemalla harvoin tekee suuria löytöjä. Evon palikkaa ei kuitenkaan joka pulju edes myy.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Oon huomannu just ettei paljoo löydy Evon osia. Hyvin harva myy niitä. Tai oon kyllä löytäny EVO V:stä ylöspäin osia mutta ei oikein tuppaa tohon Evo IV:hen löytyy mitään.
Joo pitää ruveta miettiin mitä tarvii ja sit vaikka googlettaa. Ei oo oikein vielä tehty tarvelistaa että mitä tarvis, mutta eiköhän tässä pikkuhiljaa että sais tässä talven aikana rakenneltua ;D
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

namihirmu69 sanoi
Oon huomannu just ettei paljoo löydy Evon osia. Hyvin harva myy niitä. Tai oon kyllä löytäny EVO V:stä ylöspäin osia mutta ei oikein tuppaa tohon Evo IV:hen löytyy mitään.
Joo pitää ruveta miettiin mitä tarvii ja sit vaikka googlettaa. Ei oo oikein vielä tehty tarvelistaa että mitä tarvis, mutta eiköhän tässä pikkuhiljaa että sais tässä talven aikana rakenneltua ;D

Aika monet vitosen osat käyvät sitten myös neloseen. Poislukien etupuskurin osat ja etuvalot ja muutamat muut, mutta tosi monet osat menee ristiin. Pakosarjat, putkistot jne...
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

OK... no ei oo itelle paljoo kertyny tietoo tosta Mitsusta... Mutta kiitos vinkistä että EVO V:n osat menee EVO IV:hen.
Tosta oli jo yllättävän paljon apua.
Mutta sitten taas että mitä ite laittaisit tohon mun evoon kii?
Siis koneeseen lisää tehoja ja ehkä korisarjaa
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Riippuu paljonko sitä voimaa haluaa ja mikä on budjetti. Putkisto, lastu/moottorinohjaus, bensapumppu nyt varmaan on niitä perusjippoja millä päästään kohtuu hyvään tehonlisäykseen menneeseen rahamäärään nähden. Korisarjat sun muut on sitten mielipidekysymyksiä mistä kukin tykkää.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Nii... voimaa riittävästi ku olis varmaan tarkotus käydä Mitsulle näyttään isojen poikien leikkejä eli rataa jossain vaiheessa.
Päälle 350hv ku sais penkitettyä neljältä renkaalta niin olis tietty ihan kiitettävää ja vääntöö senkin edestä. :D
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

namihirmu69 sanoi
Päälle 350hv ku sais penkitettyä neljältä renkaalta niin olis tietty ihan kiitettävää ja vääntöö senkin edestä. :D

Vaatinee ilmanoton, isomman turbon, moottorinohjauksen, putkiston, katin, downpipen, männät, kiertokanget, kytkimen. Ja turbon vaihto vaatii muutoskatsastuksen. Arvio kustannuksista kokonaan teetettynä uusilla osilla 6000-7000 euroa (mutta tosiaan karkea arvio)
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

OK... muutoskatsastus hmm mielenkiintosta
Saisko laitettua suoraan tuplaturboo pellin alle?
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Tuplaturbo nelipyttyiseen? ;D Epäilen ettet tarkoita sekventiaalista, eli ei.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Mitä hyötyä ajattelit saavuttaa tuplaturbolla? Aika pieni ero kuitenkin kahdella pienemmällä ahtimella yhteen isompaan, varsinkin kun kahden pienemmän hinnalla saa jo aika laadukkaan (lue: nopeasti vastaavan) ison.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

MakeM sanoi
Mitä hyötyä ajattelit saavuttaa tuplaturbolla? Aika pieni ero kuitenkin kahdella pienemmällä ahtimella yhteen isompaan, varsinkin kun kahden pienemmän hinnalla saa jo aika laadukkaan (lue: nopeasti vastaavan) ison.

Turbotekniikka on itsellekin vähän hämärämpi alue, mutta voisiko ajatella että kahdella turbolla saisi haettua alavääntöjä? Omakin kuvitelma on se että caterpillar luoka turboilla tahtoo saada aikaiseksi niitä 4000rpm piikkikoneita helpommin.

Olisihan se hienoa jos evokin vetäisi jo 1500rpm:stä lähtien! :)
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Pikkulinnut laulelivat tämmöstä: http://www.subaruclubfinland.net/bbs/viewtopic.php?t=24320&highlight= ::)
Kahdella turbolla saavutetaan kyllä pieni etu alaväännöissä, eli vastaa nopeasti. Toisaalta kun kahdella ahtimella molempien turbiiniin menevä ilmamäärä puolittuu, joten liikkuvien massojenkin täytyy olla hyvin paljon pienempiä. Kahden pienemmän ahtimen ja lisäsälän hinnalla saa tosiaan kuitenkin jo melkolailla laadukkaan kuulalaakeriahtimen kevyillä osilla jne.

Alla käyrä parista suprasta, punaisella twinturbo-setuppi ja sinisellä single:

0103tur_singlevstwin04_zoom.jpg


Tuplalla ahtopaine 1,5bar ja yksittäisellä 1,8bar. Eipä ole kovin kummoset erot.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

MakeM sanoi
Kahdella turbolla saavutetaan kyllä pieni etu alaväännöissä, eli vastaa nopeasti. Toisaalta kun kahdella ahtimella molempien turbiiniin menevä ilmamäärä puolittuu, joten liikkuvien massojenkin täytyy olla hyvin paljon pienempiä. Kahden pienemmän ahtimen ja lisäsälän hinnalla saa tosiaan kuitenkin jo melkolailla laadukkaan kuulalaakeriahtimen kevyillä osilla jne.

Alla käyrä parista suprasta, punaisella twinturbo-setuppi ja sinisellä single:

Tuplalla ahtopaine 1,5bar ja yksittäisellä 1,8bar. Eipä ole kovin kummoset erot.

Eikös noita tuplaturboja ole toteutettu siten, että alakierroksille pieniturbo ja yläkierroksille iso? Tuon linkin viritykset ovat varmasti aika kenkkuja normaaliajossa, kun alle 4500 ei tapahdu juuri mitään ja sitten kaikki teho tulee kerralla käyttöön.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Muutoskatsastus jo noilla muutoksilla mitä tuossa alussa lueteltiin on luultavasti sen verta iso juttu, että mielestäni kannattaa nuo tuplaturbo sun muut erikoisuudet pitää ihan ajatus asteella. Tietty jos on rahaa miljoona ja mielenkiintoa harrastaa, niin mikäs siinä käyttää autoa kassitesteissä ja tapella säädöksiä vastaan ajankulukseen ;D


Vaatinee ilmanoton, isomman turbon, moottorinohjauksen, putkiston, katin, downpipen, männät, kiertokanget, kytkimen.

Koneen tiivistesarjan + kunnon kannentiivisteen. Laakerit, bensapumpun, suuttimet, coolerin...
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

marko_h sanoi
Eikös noita tuplaturboja ole toteutettu siten, että alakierroksille pieniturbo ja yläkierroksille iso? Tuon linkin viritykset ovat varmasti aika kenkkuja normaaliajossa, kun alle 4500 ei tapahdu juuri mitään ja sitten kaikki teho tulee kerralla käyttöön.
Aika insinööriharrastelija saa olla jos meinaa ite sellasen rakentaa. Linkin pointtina oli se, että hyöty ei ole kamalan suuri, kyseisten autojen ajettavuudesta en tiedä.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

namihirmu69 sanoi
Tarvis saada Lancerin evo neloseen jotain piristystä. Haetaan siis ainakin putkistoo,pakosarjaa,alustasatsia(näön vuoks) ja muuta mukavaa ´´pientä´´. Laittakaa linkkiä tuleen ja ostan uusia osia ku ei ollu tarkotus pilata autoo käytetyillä.

Onko sulla evo jo hankittuna tai harkinnassa vai Subaruako olet hankkimassa?
 
Vs: Lancer Evo IV piristys


En tiedä mitä tämä trolli oikein hakee, mutta blokkasin kirjoittajan jo tuolta toiselta foorumilta pois.
;D

Hyvähän se on, että syntyy kirjoittelua :)
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Joo, aavistuksia oli ilmassa. Mut tulipahan ainakin tuplaturbojutut selväksi ;D
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

namihirmu69 sanoi
ok... aattelin sillä kysästä tosta tuningstudiosta että onko luotettava paikka...

Tilasin tuossa kolmisen viikkoa sitten 4kpl Apexin mittareita + mittarien ohjausyksikön ja tilausvahvistuksen jälkeen kesti tasan 2 arkipäivää niin mittarit olivat noudettavissa matkahuollosta. Itse olen tyytyväinen.. Niin ja en nyt halvasta tiedä kun aletaan laskea hintaa neljälle apexin mittarille ;D Briteistä olisi saanut halvemmalla :peukku
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Jenkkilässä myynnissä olevia tehokkaita (yli 700hp) supria ruukaavat vaihtaa tupla turbosta singleksi.
Mene ja tiedä että miksi?
Omasta mielestä IV on "huono" virityksen kohde,(vert 5tai 6),tai no joo rahalla saa paljon aikaan.
Jos tavoite on 350 heppaa nii joudut laittaa järeemmän kytkimen ja siitähän päittäislaakeri tykkää.
Sisuskalut ei kestä nii paljo ku 5 tai 6:ssa.
Itse jos innostun jotain omaani laittmaa nii isomman putkiston ja ahdot n.1bar.
Tietenki olisi paras päivittää moottorin ohjaus,jolla saat kunnollisen vääntökäyrän ja näin ollen laajemman teho alueen.
Ei sun kyl tarvi hävetä radalla(kaan) vakio IV:lla :driver

Mutta kuten sanottua tämä oli vain oma mieleipiteeni
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Ehjä 4 vakiokytkin tai Evo 5/6 vakiokytkin pitää kyllä 350 hv kampiakselilla jos ei harrasta paikaltaan lähettämistä. Sisuskalut kestävät myös sen 350 hv kun säädöt ovat kunnossa.

Eli virityspotentiaalin ero 5/6:een on max 50 hv ja männät/kanget vaihtamalla 0 hv.

Veikkaan että ahtosi menevät yli 1 bar jo sillä putkistolla ellet tarkoituksella ala niitä tiputtamaan kuulaventtiilillä tms :)
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Jotenki vaa on sellainen tunne et kaveri varamsti lähtee "valoista" ;)
Millaista kytkintä ne rallissa käyttävät kun ajetaan paukun kanssa?
Vai vaihdetaanko se niin usein et ei tarvi olla nii älyttömän järee?

Oma suunnitelmani oli vaa "visio" mut jos menee yli 1bar nii sit rajataan.Piikki on sit eri asia mut ei sekään kovin yli baria saisi nousta.(siis jos koskaan tulee putkisto vaihtumaa)

EDIT:
Eikös toi 350hv ollu pyöräteho,kampiakselilta taitaa mennä yli 400
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Tuolta löytyy kanssa yksi neloskoneinen tuplaturbo: http://www.maxxtuning.se/index.php?id=70
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Eikös toi tuplaturbo kannattaisi tehdä silleen, että matalilla kierroksilla on hihnaturbo ja yläkierroksilla pakokaasuturbo? Eli kun kierroksia on riittävästi, niin voidaan ottaa se teho pakokaasusta. Alemmilla kierroksilla käytetään superchargeria, jossa välityksin otetaan matalista kierroksista riittävät paineet. Siinä on vain aika laittaminen, että saa ne järkevästi jakamaa kierrosalueet eikä taida mennä ihan konttorilla hymyillä läpi. Tai mistä minä mitään tiedän ;D
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Tuiisa sanoi
eikä taida mennä ihan konttorilla hymyillä läpi. Tai mistä minä mitään tiedän ;D

Ihan samalla tavalla menee läpi kuin muutkin moottorin muutokset vähäpäästöiseen ahdettuun eli tehomittaus, jolloin teho saa nousta max 20% yli mallisarjan tehokkaimman ja lisäksi luotettava selvitys päästöistä eli käytännössä ns. VTT-testi. Eli saa niitä ahtimia laittaa vaikka seitsemän, jos täyttää nuo vaatimukset. Ja lisäksi tietysti alusta, jarrut + voimansiirto, jos kyseessä ei ole mallisarjan tehokkain.

Edit: jos tehopainosuhde on tehokkaampi kuin 7 kg/ kw, niin ahdinta ei saa asentaa. Eli evoon ei onnistu (paitsi ehkä kasiin). Ja käytännössä tuossa tuskin on muutenkaan mitään järkeä
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

marko_h sanoi
Ihan samalla tavalla menee läpi kuin muutkin moottorin muutokset vähäpäästöiseen ahdettuun eli tehomittaus, jolloin teho saa nousta max 20% yli mallisarjan tehokkaimman ja lisäksi luotettava selvitys päästöistä eli käytännössä ns. VTT-testi. Eli saa niitä ahtimia laittaa vaikka seitsemän, jos täyttää nuo vaatimukset. Ja lisäksi tietysti alusta, jarrut + voimansiirto, jos kyseessä ei ole mallisarjan tehokkain.

Eli ei ihan hymyillä ;)
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

OK... ite mentiin ihan pelkällä ajatusasteella vielä eilen ja niin mennään tänäänkin...
Mutta olis näköjään saatavilla tuplaturbo EVO IV:hen mutta ei menis katsastuksesta läpi :D
Kiitos neuvoista
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

namihirmu69 sanoi
OK... ite mentiin ihan pelkällä ajatusasteella vielä eilen ja niin mennään tänäänkin...
Mutta olis näköjään saatavilla tuplaturbo EVO IV:hen mutta ei menis katsastuksesta läpi :D
Kiitos neuvoista

Kaiken voi rakentaa, mutta ei niitä kyllä saatavilla ole.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Onnittelen kyllä jos joku onnistuu ihan itse rakentamaan sekventaaliset turbot, jotka toimivat sitten kanssa pehmeästi jotta jotain hyötyäkin on..
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

http://www.jrm-racing.se/ tuolta mä ainaki suosittelen että vois käydä kattomassa jos haluaa vähä piristystä evoon:)
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Itse aloitin projektin kantapään kautta eli alakerrasta! Tehotavoitteena 500hv, katsotaan saadaanko auto täksi kesäksi radalle. Eikä tuota rahan menoa kannata laskea, harrastushan se vaan on! Laitoin projektipäiväkirjan, katsotaan kuinka projekti etenee :peukku
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

minkäs kokonen kierre siinä öljynsuodattimen alla on? siis siinä missä alunperin on vaan sillanen pultti tukkeena ja siitä saa jaettua sen. ymmärsköhän ketään ::)
 
Takaisin
Ylös Bottom