Lancer Evo IV piristys

Vs: Lancer Evo IV piristys

Laitetaanpa tähän topickiin, kun on olennainen osa tuota "piristystä"

Elikkä ois tarkotus tulevana vl vaihtaa uusi bensapumppu evo iv gsr. Walbron 255 evo kitti. Elikkä voisko joku heittää pienimuotoset ohjeet miten hoidan homman. Ensimmäinen auto johon tarttee vaihtaa, niin ois kiva jotai inffoa hommasta saada. :)
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Vaihtoehdot:

A) tiputat tankin pois, vaatii mm. kardaanin irroituksen

B) Sahaat rautasahan terällä putket poikki takapenkin alla olevan huoltoluukun kautta ja laitat letkunpätkät klemmareiden kanssa kun kasaat takaisin.

Jos valitset tavan B, muista sahata sen verran sivusta että saat pumpun nousemaan ylös niin ettei laippa jää kiinni putkiin. Sahaa kuitenkin sen verran keskeltä että saat vielä letkun ja klemmarin asennettua autoon jäävään puoliskoon tuon huoltoluukun kautta. Hankalaa selittää ilman kuvaa.

Nelosessa pumppu on muistikuvani mukaan oikeanpuoleisen huoltoluukun alla. Kuutosessa taitaa olla toisella puolella.

Kun laippa on kädessä, pumpun asennus on helppo homma.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

[jo sanoi
minkäs kokonen kierre siinä öljynsuodattimen alla on? siis siinä missä alunperin on vaan sillanen pultti tukkeena ja siitä saa jaettua sen. ymmärsköhän ketään ::)

Siis öljynsuodatinjalassa? Olisiko ollut 3/8" NPT.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Pikkasen menee nyt sivusta mut onko niin että tankkilaitetta ei saa ylös tankin ollessa kiinni? Siis ilman etta sahailee noita putkia? :eek:

Itekkin pitäis meinaan vaihtaa kolmoseen walbro täs lähi aikoina... :p Mahtaakohan siinä olla sama juttu ???
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

lancer evo-r sanoi
Pikkasen menee nyt sivusta mut onko niin että tankkilaitetta ei saa ylös tankin ollessa kiinni? Siis ilman etta sahailee noita putkia? :eek:

4-6 ainakin näin, kolmosesta ei mitään hajua.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

ast sanoi
4-6 ainakin näin, kolmosesta ei mitään hajua.

Vahvistan. Kovat jätkät vieläpä vetää rälläkällä pienen siivun siihen huoltoluukun reunaan, jotta saa peltiä hieman taivuteltua pois tieltä.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

lancer evo-r sanoi
Pikkasen menee nyt sivusta mut onko niin että tankkilaitetta ei saa ylös tankin ollessa kiinni? Siis ilman etta sahailee noita putkia? :eek:

Itekkin pitäis meinaan vaihtaa kolmoseen walbro täs lähi aikoina... :p Mahtaakohan siinä olla sama juttu ???

Saa sen pois, mutta joudut tekemään lähes ylitsepääsemättömän työn ;D Hokaat kun avaat huoltoluukun takapenkin oikealta puolelta ja yrität irrottaa..
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Okei, pitääpäs ajella tankki aika tyhjäksi tässä viikon aikana. Tuossa sahauksessa mietityttää ainoastaan se että eihän se prkl sytytä bensaa palamaan letkuissa... saa vissiin aika hiljaa sahata. Miten takapenkki muuten kiinni?
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

ragiz sanoi
Okei, pitääpäs ajella tankki aika tyhjäksi tässä viikon aikana. Tuossa sahauksessa mietityttää ainoastaan se että eihän se prkl sytytä bensaa palamaan letkuissa... saa vissiin aika hiljaa sahata. Miten takapenkki muuten kiinni?

Sammutusvälineet viereen :) En ole kuullut että kenelläkään olisi syttynyt, mutta omalla vastuulla eli ihan hyvä pointti.

Takapenkin istuinosa lähtee ihan vetämällä etureunan alapuolella olevista lenkeistä (2 kpl) samalla istuinosaa ylöspäin nostaen. 10 sekunnin homma.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

http://www.lancerregister.com/index.php foorumilta pitäs jostain löytyä oikein kuvallinen ohje tuohon sahaamalla putket poikki menetelmän,pumpun vaihtoon.
Ite kyllä ottaisin tankin pois,menee vähän "koplaamiseksi" tuo sahailu vaihtoehto.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

uteliaisuutta ihan mutta eikö tankinlaipasta lähde kumi putkilla pätkät? :nykii
metalliputket koko matkalla laippaan asti?

jos näin on niin ei kyllä ole ajateltu yhtään huoltoa :eek:

tosin e33 galantissakin joutuu tankin tiputtaa irti että pääsee pumppuun käsiksi :-\
onneksi on letkuilla niin ei tarvi sahailla mtn.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Mr mmc sanoi
uteliaisuutta ihan mutta eikö tankinlaipasta lähde kumi putkilla pätkät? :nykii
metalliputket koko matkalla laippaan asti?

Ei. Kyllä.

Toki siellä on kumiletkua tankin ja korin putkien välissä mutta siihen liitokseen pääsee käsiksi vasta kun tiputtaa tankin. Jos ei halua tiputtaa niin sitten putket poikki, oma valinta.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Omaa huoltoluukkua suurensin peltisaksilla ja ihan kunnolla.
Siltikin tarvii temppuilla että saa anturin hyvin pois tankkia irroittamatta,näin siis kolmosessa
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Nelosessa ei tarvita mitään koripeltien leikkaamista. Putket poikki ja mahtuu kyllä laittamaan letkua tilalle jos ei halua tankkia tiputtaa.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

ast sanoi
Nelosessa ei tarvita mitään koripeltien leikkaamista. Putket poikki ja mahtuu kyllä laittamaan letkua tilalle jos ei halua tankkia tiputtaa.

Itselllä on "operoitu" niin kutonen kuin nelonenkin. Onkohan asentajaan iskenyt laiskuus?
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

nokonzok sanoi
Itselllä on "operoitu" niin kutonen kuin nelonenkin. Onkohan asentajaan iskenyt laiskuus?

Jos sinne mahtuivat minun nakkisormeni väliin koria leikkaamatta niin pitäisi se muiltakin onnistua :)
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Pumppu paikoillaan. :peukku Kiitos ast ohjeista. Koeajelin jonku aikaa huoltoluukku auki ja hyvin piti letku / lemmari liitos.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Minkälaisia ahtopaineita te ootte pitäny? Onko IVssä mahdollista nostaa mekaanisesti? Mitkä on muuten vakio ahtopaineet?
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Vakio on noin 0.9 bar. Manuaalisen säätimen voi asentaa kun ottaa elektronisen ohjauksen pois käytöstä. Turvallinen paine riippuu tehdyistä muutoksista ja säädöistä, siihen ei voi antaa yleispätevää vastausta.

Vakioputkella ei ole mitään järkeä mennä yli 1 bar.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

nyt kun te puhutte noista ahtopaineista.. Mitä ku mä ostin täs syksyllä tän mun evon nii ne sanoi että se on iha vakio.. Mutta tämä ahtopaine on 1.4 nii ei se voi olla iha vakio? ja ei ainakaa vielä mitää isompaa vikaa ole tullu...
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

kiksin sanoi
nyt kun te puhutte noista ahtopaineista.. Mitä ku mä ostin täs syksyllä tän mun evon nii ne sanoi että se on iha vakio.. Mutta tämä ahtopaine on 1.4 nii ei se voi olla iha vakio? ja ei ainakaa vielä mitää isompaa vikaa ole tullu...

Vakio on 0.9 bar eli onhan tuota on aika rankasti kiristetty. Riskirajoilla mennään jos on vakiosisuskalut ja ECU.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Okej, onko mitään helppoo tapaa kattoo et jos ne on sielä japanis tehny siihen muuta ku nostanu ahtopainetta?
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Laitetaas nyt tänne ku en muutakaan topikkia löytänyt..

Elikkäs osaisikos kukaan suositella paikkoja mistä olette mäntiä/kankia tilailleet? Pakko ei siis ole suomen rajojen sisäpuolelta löytää, kun tuppaavat olemaan halvempia muualla maailmassa.. Ja minkäslaista mäntää suosittelette?
Tarkennuksena vielä että ahtojen kanssa pyöritään 1,3..

Ja vieläpä jos jollakin olisi antaa käytännön vinkkejä mäntien vaihtoon jos itse sen tekisin. :)

Itsellä siis evo4 alkoi huohottamaan reilummin ja lueskelin foorumia tullen siihen tulokseen että mäntäkauppaan tie vie ;D
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Käytännössä mikä vaan takomäntä toimii - kestävyyden ratkaisee enemmän moottorin rakentamisesta ja siinä käytettävistä toleransseista. Mäntiä ei pidä mennä vaan "vaihtamaan" vaan kyllä siinä vähän enemmänkin pitäsi samalla tehdä - minimissään hoonata sylinterit uusille männille ja renkaille jos välykset ja pyöreys saadaan pysymään toleranssissa ilman ylikokoon porausta.

US-Partsista saa Wisecoja ihan kilpailukykyiseen hintaan.

Minimibudjetin "äkkiä kasaan ja myyntiin" tyyppisenä korjauksena voit heittää sisään ehjät Evo 4-6 männät ja käyttää niissä vanhoja männänrenkaita.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Sen verran on kyllä tietotaitoa että hoonaus tosiaan ''minimissään'' tehtävä..
Ja ei ole tarkoitus ole juosten kusta koko hommaa kustannuksissa säästäen, vaan saada aikaan kestävä ja toimiva kone :)

Mutta vielä jäi mietityttämään että voiko syitä huohottamiselle olla muita kuin mäntiin liittyvät? Puristuspaineet aikalailla tasan 11bar joka sylinterillä..jotenkin tuntuisi että mäntien halkeamiset tai rengasvälien romahtamiset vaikuttaisivat paineisiin ???
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Ensin kannattaa määritellä mihin käyttöön moottori tulee ja paljonko siitä halutaan voimaa.

Jos pysyy 2-litraisessa ja kampiakseli on ehjä erityisesti päittäislaakeroinnin pintojen osalta sen voi käyttää hyvin uudelleen. Alikokoon ei kannata mielestäni kauloja koneistaa eli jos on sellaista vaativaa vikaa niin toinen akseli suosiolla.

Kiertokanget ja männät tietysti uusiksi, riippuen omista tavoitteista ja budjetista.

Evo 9 kannentiiviste.

Öljypumppu uusiksi jos on kulumaa, varmuuden vuoksikin voi vaihtaa jos budjetti sallii

Kannessa on lähes aina jotain tekemistä, usein menee vähintään jokunen pakoventtiili että tulee hyvä, monesti myös venttiilien ohjurit väljät.

Tonneja siihen tuppaa palamaan jos hyvän tekee.
 
Vs: Lancer Evo IV piristys

Itsellä vastaava tilanne käynnissä, paitsi konetta en itse rakenna. Tehotavoite tällekesälle ~380hv luotettavaa voimaa.

Vaihtoehtoina
Englannista rakennettu kokomoottori(4500-5000e)
Rakennuttaa kone suomessa Evo5 moottorista(5000e)
Vakio evo6 moottori(3000e,sisältää turbot ym.)

Valinta on tehtävä pian,joten olisko jollain kommentteja? Vakiomoottorilla tehoista joutuu hieman karsia, mutta hintakin on tietysti puolet.

Dammed sanoi
Laitetaas nyt tänne ku en muutakaan topikkia löytänyt..

Elikkäs osaisikos kukaan suositella paikkoja mistä olette mäntiä/kankia tilailleet? Pakko ei siis ole suomen rajojen sisäpuolelta löytää, kun tuppaavat olemaan halvempia muualla maailmassa.. Ja minkäslaista mäntää suosittelette?
Tarkennuksena vielä että ahtojen kanssa pyöritään 1,3..

Ja vieläpä jos jollakin olisi antaa käytännön vinkkejä mäntien vaihtoon jos itse sen tekisin. :)

Itsellä siis evo4 alkoi huohottamaan reilummin ja lueskelin foorumia tullen siihen tulokseen että mäntäkauppaan tie vie ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom