Lancer GTI -93, Febiz

Tänään tuli tarkistettua johto kerrallaan pinniltä alkaen, että ecun johdot on jatkettu oikeaan, ennen ecun siirtoa toimivaksi todettuun johtoon, eli kytkennän pitäisi olla toimiva.
Lisäksi vaihdoin yhden jatkoksen johdon ja siirsin vielä yhden maadoituksen alkuperäisen ecun maadoituspisteeseen.
IMG_20230916_155842.jpg
Aiemmin olin jo kaivanut konehuoneen puolelta johdot esiin ja mittaillut pinni 81 antureiden 5V signaalijohtoa katkaisemalla johdon.

IMG_20230916_155037.jpg
Tämän johdon signaalissa on jotain hämärää ja liian korkeaan jännitteeseen vaikutta mafin liitin.
Mutta vaikka liitin on irti tai myös toisella mafilla kokeiltuna antureiden antamat arvot on kutakuinkin tapissaan, vaikka johdon jännite putoaa alle 5V:n.
IMG_20230916_154337.jpg
Lambda-anturi liittyy samaan hässäkkään, ja onhan senkin arvo yli asteikon, eli 1V:n.

Näillä näkymin myös ensitalven harrastuksena on ecun liittyvien sähköongelmien setviminen.
 
Viimeksi muokattu
Ei ole tullut autoon juuri koskettua, vaikka viimeisenä helpohkona vikapaikkana mielessä oli mafin virheellinen johdotus. Katselin kuitenkin, että taitaa ne nyt olla ihan oikein.
Konehuoneen antureiden liittimet on ollut irrallaan, mutta äsken piruuttani laitoin ne kiinni ja kokeilin mitä käy.

Autossa on nyt huonompi akku paikallaann, mutta kyllä sen sai sahattua käyntiin, kun aikani yritin.
CE-valo palaa ja kierroslukumittarin viisari ei hievahda, joten ei tämä itsestään ole korjaantunut.

Onhan tässä tullut mieleen, että olen saanut ecun rikki.
Space starin ecu minulta myös löytyy, mutta sen pinnit taitaa olla erijärjestyksessä, enkä ole kohtuu vaivalla saanut sitä koskaan selvitettyä, että voisi kokeilla.
 
Mietin jo ratkaisuksi hankkia jonkun toisen uudemman lancerin ecun, jonka pinnijärjestyksen saisi selville.
Mutta kokeilin tänään kuitenkin Space starin ecua ja sen kanssa on ihan samat ongelmat. Eli 5V johdossa liikaa jännitettä ja anturit näyttää mitä sattuu. Antoi myös samat vikakoodit.
Onnistuin Ecuflashilla säätämään tätäkin ecua, mutta autoa en saanut käyntiin.
20240312_173652.jpg20240312_175127.jpg
Vika taitaa siis kuitenkin olla muualla, kuin ecussa.
Mitähän vikaa johdotuksissa voi vielä olla, kun kaikkien 5V käyttävien antureiden liittimet on tullut jo käytettyä irti.
 
Sadepäivän ratoksi purin vuonna 2008 tehdyn kojelaudan kokonaan irti.
Saan samalla huollettua ilmakanavat ja fiksattua johtoja. Varmaan myös vaihdan vuonna 2004 asennettuja sinisiä taustavalojen led-polttimoita ehkä valkoisiksi.
20240316_103853.jpg20240316_150125.jpg20240316_145211.jpg
Outoon sähkövikaan liittyen oli irrotettava sisäpuhallin, koska tulipellissä johtojen läpivienti on puhaltimen takana. Sinne en ole päässyt käsiksi ja ecuun liittyvissä johdoissa on siellä ainakin jotain jyrkkiä mutkia.
En ole vielä varma, miten laajasti ja miten pitkältä konehuoneen puolelta uusiin ecun johtoja.
20240316_145938.jpg20240316_145908.jpg
En tiedä pitäiskö tälle harrastukselle itkeä vai nauraa.
 
Mietin jo ratkaisuksi hankkia jonkun toisen uudemman lancerin ecun, jonka pinnijärjestyksen saisi selville.
Mutta kokeilin tänään kuitenkin Space starin ecua ja sen kanssa on ihan samat ongelmat. Eli 5V johdossa liikaa jännitettä ja anturit näyttää mitä sattuu. Antoi myös samat vikakoodit.
Onnistuin Ecuflashilla säätämään tätäkin ecua, mutta autoa en saanut käyntiin.
Näytä liitetiedosto 24866Näytä liitetiedosto 24867
Vika taitaa siis kuitenkin olla muualla, kuin ecussa.
Mitähän vikaa johdotuksissa voi vielä olla, kun kaikkien 5V käyttävien antureiden liittimet on tullut jo käytettyä irti.

Onko sulla kuitenkaan nyt kaikki johdot oikein siihen auton johtosarjaan päin? Galantin kanssa sai ihan huolella taistella kun galantin pinoutit eivät olleetkaan ihan sitä mitä internets sanoi. Yleismittarista piipperi käteen ja setvimään..
 
Olen putsannut ja kunnostellut irrallaan olevan sisäilmapuhaltimen ja ilmakanavia.
20240323_102104.jpg20240323_095940.jpg
Johtoja olen kolvaillut silloin tällöin ja nyt on noin 10 johtoa uusittu eculta konehuoneeseen eli 1/4 ja olen varmistanut mihin liittimeen ne menee.

Mafin johdotuksesta en yhden johdon uusinnan jälkeen vielä saanut vikaa varmistettua, mutta netistä löytämässäni evon mafin testausohjeessa pinnejä on luettu väärästä suunnasta ja se on voinut sekoittaa minua. Muuten se on hyvänoloinen ohje. Useampi muukin johtolanka mafin oikeaan kytkentään on ollut ja jos sieltä löytyisi joku virhe, kun jatkan tutkimuksia.

Samassa johtojumpassa ajattelin haaroittaa alkuperäisen Power transistor unitin rinnalle Boschin PTU:n. Niin se on ollut johdotuksista päätelleen varamoottorin yhteydessä kytkettynä. Siitä vaan puuttuu rpm-signaali, niin orkkista ei voi jättää kokonaan pois.
20240327_175853.jpg
Ajattelin kokeilla jos siitä olisi jotain hyötyä paremmalle kipinälle. Saahan sen helposti irtikin, jos ei toimikaan.
 
Viimeksi muokattu
Pihan keväthommien lomassa ajattelin tehdä ostoslistan polttimoista ja katsoa miten led-nauha menisi mittariston sisään.
Samalla tuli avattua ja putsattua mittaristo.
20240413_145902.jpg
Kävikin niin, että löysin aikoja sitten hankkimiani ledejä ja kaikki tarvittava löytyi valmiiksi.
Sain siis aika nopeasti vaihdettua mittaristoon ja keskikonsoliin kylmänvalkoiset ledit. Kyllähän se kuitenkin kolvaushommiksi meni.
20240413_175935.jpg
20 vuotta sitten oli asennettu siniset irtoledit ja ne eivät valaisseet punaisia alueita ollenkaan. Nyt osa ledeistä oli valmiiksi kantoihin sopivia ja valaistus on tasaisempi.

Yksi nuorempi autoasentaja kävi kylässä ja katseli mafin liitintä. Löysi siitä 3 ja 5 pinnin numerot, joten enää ei ole epäselvyyttä mistä suunnasta pinnejä luetaan. Johtojen järjestys on nyt ennallaan ja yhdessä netin ohjeessa on siis virhe. Mafin päässä on nyt linkkuwagot, niin helppo testata muitakin johtojärjestyksiä.
 
Viimeksi muokattu
Taas uusin muutaman johdon ja saatoin löytää yhden motivaatiota lisäävän ongelman.
Pinni 35 on gtin pinnikaavion mukaan tyhjä, mutta todellisuudessa siinä on johto. Sähkökaaviota tutkimalla se on yksi neljästä lambdalle menevästä johdosta.
Evon pinnikaaviossa se on Intercooler sprayer activation Light ja jonkun tiedon mukaan taas tyhjä.
Täytyy nyt miettiä mihin tuon lambda-anturilta tulevan johdon kytkisi, mutta ei ainakaan tuohon ecun pinnin.
 
Viimeksi muokattu
Lambdaltahan ei tarvitse saada siihen evon ecuun minimissään kuin kapeakaista oikeaan pinniin joten ei siihen sen käyntikunto kaadu ellei se ole väärin. Helpoin jos on joku laajakaista ja siltä sitten vain signaalia eculle
 
Tutkiskelin Gti:n sähkökaavioita ja huomasin, että kaikki maadoitukset eivät ole toisiinsa yhteydessä, vaan ihan kuin tietoisesti erillään.
Löysin myös tällaisen ohjeistuksen maadoituksiin, eli on merkitystä mihin mitäkin maadoitetaan.
Screenshot_20240424_201606_Firefox.jpg
Mietin myös kuuluuko antureiden maadoituspinniä ecusta oikeasti maadoittaa vai tuleeko maadoitus jopa eculta päin antureille?

Maadoitukset saattaa jotenkin liittyä tähän antureiden sekavaan toimintaan.
 
Kerhon kesäpäivillä tuli käytyä täällä Lahdessa, mutta tämä auto se vaan nökötti tallissa.
20240706_092054.jpg
Tällä viikolla jatkoin useampana iltana ja nyt viikonloppuna johdotusten setvimistä. Tänään sain viimeisetkin maadoitusjohdot kytkettyä ja pääsisi kokeilemaan mitä evoscan sanoo.

Tämän verran tuli vaihdettua johtoja eculta konehuoneen puolelle saakka.
20240707_191523.jpg20240707_191532.jpg
Pinnikaavioita ja gtin sähkökaavioita tutkien vedin uudet johdot.
Maadoitukset on tosiaan yllättävän monimutkaiset ja huomioin mihin pisteeseen korissa mikäkin pitää maadoittaa.
20240707_191541.jpg20240707_191656.jpg
Olisihan se suuri ihme, jos kaikki toimisi heti, niin siksi johtoja ei ole vielä niputettu mitenkään.
 
Viimeksi muokattu
Kerhon kesäpäivillä tuli käytyä täällä Lahdessa, mutta tämä auto se vaan nökötti tallissa.
Näytä liitetiedosto 25063
Tällä viikolla jatkoin useampana iltana ja nyt viikonloppuna johdotusten setvimistä. Tänään sain viimeisetkin maadoitusjohdot kytkettyä ja pääsisi kokeilemaan mitä evoscan sanoo.

Tämän verran tuli vaihdettua johtoja eculta konehuoneen puolelle saakka.
Näytä liitetiedosto 25059Näytä liitetiedosto 25060
Pinnikaavioita ja gtin sähkökaavioita tutkien vedin uudet johdot.
Maadoitukset on tosiaan yllättävän monimutkaiset ja huomioin mihin pisteeseen korissa mikäkin pitää maadoittaa.
Näytä liitetiedosto 25061Näytä liitetiedosto 25062
Olisihan se suuri ihme, jos kaikki toimisi heti, niin siksi johtoja ei ole vielä niputettu mitenkään.
Laitamme sormet ristiin, että homma menisi maaliin sähköjen kanssa. :geek:(y)
 
Monta vuotta on ollut suunnitteilla uudet helmalevikkeet. Sopivia ei ole tullut vastaan, niin kaivoin kesäloman ratoksi 14 vuotta vanhat tarvikkeet esiin. Gelgoat oli mennyt turhan paksuksi geliksi, niin se piti kertaalleen kuoria pois ja hakea Motonetistä uusi kilon pytty. Hartsia ei enää ollut jemmassa, niin sitä hain Tokmannilta 3kg.
Hiilikuitumattoa oli vielä runsaasti, niin laitoin sitä yhden kerroksen ensiksi ja sitten lasikuitumattoa 2 kerrosta.
Irrotusainetta ei ollut saatavilla, niin vahasin muotin ensin normivahalla ja sitten keksin laittaa Chrystal Coatia. Hyvin irtosi filmivanerimuotista.
Ehkä vähän eksoottinen muottimateriaali, mutta miksei, kun halusin noin selkeälinjaiset helmat.
Homma ei mennyt ollenkaan sotkemiseksi ja nykyään tuo hengityssuojain tuntuu aika välttämättömältä varusteelta.
20240713_192651.jpg20240714_161257.jpg
Ajattelin, että pinnoitan vielä takasiiven tason hiilikuidulla, kun siihenkin on materiaalit olemassa.
 
Viimeksi muokattu
Näköjään silloin kun ei turhia yritä ja lopputuloksellakaan ei olisi niin väliä, niin omalla mittapuulla priimaa tuppaa tulemaan.
Tämä osa piti saada vaan tasaisen tummaksi hiilikuitupinnan alle, niin pohjakin on 60:llä hiottu.
Täytyy koittaa aina välillä maalailla ruiskulla jotain, jos sitä joskus rohkenisi vielä maalaamaan koko auton.
20240715_181231.jpg20240715_181157.jpg20240715_172526.jpg
Tämä Mazdan Radiant Ebony on yhden takaspoilerin ja tämän maalauksen perusteella aika helppo metalliväri maalata. Ei kuitenkaan ehkä kovin hyvä väri tähän lanceriin, joka on jo kerran ollut musta.
Lancerin sinisessä ja punaisessa metalliväreissä olen saanut jotain sävyeroja aikaiseksi, eli ne on hankalammat maalata.
 
Viimeksi muokattu
Hiilikuitupinnoitus on tehty. Onnistui ihan suht hyvin. Piti lisätä epoksia toinen kerros ensimmäiisen ollessa vielä vähän tahmea, että sai sileämmän ja riittävästi hiottavaa materiaalia.
IMG-20240717-WA0005.jpg
Kuvan jälkeen hioin tuon ja seuraavaksi lakkaus. Siinä vaiheessa näkee, minkäverran ilmakuplia on aiheuttamassa ongelmia.
Osan alapuolelle meni niin paljon epoksivalumaa, että niitä pois hioessa sai tehdä koko pohjat uusiksi. Ne on kuitenkin jo tehty.
 
Viimeksi muokattu
Nyt hiilaripinta on lakattu ja valmis, ellei ala himottamaan täydellisyys, jolloin pitäisi vielä hioa ja lakata ainakin kertaalleen.
20240718_175424.jpg
 
Nyt tuo hiilaritaso on hiottu ja lakattu kolmeen kertaan.
Hioin koko spoilerin, kittailin sitä lisää ja pohjamaalasin pariinkin kertaan. Ikävän joustava ja jokasuuntaan kaareva osa tehdä pohjat. Nyt nämä osat odottelee vaan pintamaalausta.
20240726_161830.jpg20240726_161727.jpg
Tein kesälomalla autoon mieluisampia juttuja ja pidin itseni uskossa, että sähkökytkennät on toimivat.
Nyt loman lopuksi kytkin ecun tietokoneeseen ja ongelmajohdon jännite oli 5V, kuten pitääkin ja anturit näytti järkeviä lukemia. Niinpä aloin jo niputtelemaan johtoja konehuoneen puolelta ja homma pääsee etenemään.
 
Takaisin
Ylös Bottom