Millaisia rengaskokemuksia?

Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Mikähän merkitys renkaan uraherkkyyteen on tuollaisella renkaan asymmetrico-rakenteella, jollainen on RE050A:ssa, Goodyearissa ja tietysti Pirelli P Zero Rossossa Asimmetricossa vai onko sillä mitään merkitystä. Vai tuleeko tuon Bridgestonen tolkuton uraherkkyys pelkästään renkaan jäykästä rakenteesta ja terävästä olkapäästä. Muutenhan tuollaisessa epäsymmetrisessä rakenteessa tuntuisi äkkiä ajatellen olevan varsin hyvä ajatus.

Olisi sinänsä mielenkiintoista tietää miksi Mitsun inssit ovat valinneet juuri tuon renkaan autoon. Onko haluttu panostaa siihen, että auton ohjaus on superterävä eikä ole välitetty tuosta uraherkkyydestä mitään. Kyllähän rengas toimiikin hienosti kovemmassa kanttailussa, mutta kun suurin osa ajosta on kuitenkin tavallista kurvailua, niin hieman ärsyttävää on vääntää koko ajan kaksin menemään.

Suuri osa urheiluautojen valmistajista on joka tapauksessa päätynyt muihin rengasmerkkeihin/malleihin, mistä kai voisi päätellä ettei tuo RE050A nyt mikään niin erityinen rengas ole myöskään suorituskykynsä osalta.
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Jaria sanoi
Moi!

Nostetaanpas taas tätä kesärengaskeskustelua esiin vaikka talvi painaakin päälle. Ajatuksena on nimittäin hommata vielä tämän vuoden puolella uudet kesärenkaat EVO IX:iin valmiiksi ensi vuotta varten.

Bridgestone Potenza RE050A:n tilalle pitäisi nyt löytää vähemmän uraherkkä vaihtoehto, mutta muuten tietysti vähintään yhtä suorituskykyinen rengas.

Näihin vaihtoehtoihin olen vaihtoehdot rajannut:

Continental SportContact3
Goodyear EAGLE F1 Asymmetric
Michelin Pilot Sport PS2
Pirelli P Zero Nero
Pirelli P Zero Rosso Asimmetrico

Kaikki ovat varmastikin hyviä renkaita, mutta mahtaako joku noista olla juuri EVO IX:iin muita parempi vaihtoehto vai kannattaako valinta tehdä lähinnä hintalapun perusteella?
Saako tuota P Zero Rossoa 235/45 koossa ollenkaan? Pirellit ovat kuulemma vähän meluisia ja eräällä palstalla ei oltu tyytyväisiä Contin kulutuskestävyyteen (Harri K tuossa tosin kehui). Itse en ole tuosta Michelinistä kuullut kenenkään mitään huonoa sanovan, ja ne Misukat mitkä minulla joskus on ollut, ovat kaikki olleet erinomaisia renkaita.
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Rengas-online (http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl) tarjoaa kyllä kaikkia noita renkaita (myös P Zero Rossoa) tällaisiin hintoihin (4kpl rahteineen):

Continental SportContact3 - 656,4 €
Goodyear EAGLE F1 Asymmetric - 558,4 €
Michelin Pilot Sport PS2 - 702 €
Pirelli P Zero Nero - 587,6 €
Pirelli P Zero Rosso Asimmetrico - 551,6 €

Michelin on siis selvästi kallein. Jos se on myös parhain, niin silloin tuo kalliimpi hinta on toki ok, mutta onko Michelin sitten muita parempi??

Peugeot 206 RC:ssä oli aikanaan (v. 2004) ensiasennusrenkaana Pirelli P7000 (205/40 R17), ja vaikka renkaan profiili oli ko. autossa noinkin matala, niin rengas ei vedellyt tippaakaan. Muistan sitä hämmästelleeni silloin moneen kertaan. Jos noiden P Zerojen ominaisuudet suuntavakavuuden osalta ovat yhtä hyvät kuin P7000:sen, niin silloin ne alkavat vaikuttaa todella houkuttelevilta. Ja ainakin P Zero Nero on vissiin pärjännyt hyvin myös märän kelin testeissä.
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Jaria sanoi
Rengas-online (http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl) tarjoaa kyllä kaikkia noita renkaita (myös P Zero Rossoa) tällaisiin hintoihin (4kpl rahteineen):

Continental SportContact3 - 656,4 €
Goodyear EAGLE F1 Asymmetric - 558,4 €
Michelin Pilot Sport PS2 - 702 €
Pirelli P Zero Nero - 587,6 €
Pirelli P Zero Rosso Asimmetrico - 551,6 €

Michelin on siis selvästi kallein. Jos se on myös parhain, niin silloin tuo kalliimpi hinta on toki ok, mutta onko Michelin sitten muita parempi??

Peugeot 206 RC:ssä oli aikanaan (v. 2004) ensiasennusrenkaana Pirelli P7000 (205/40 R17), ja renkaan vaikka profiili oli noin matala, niin se ei Peugeotissa vedellyt tippaakaan. Muistan sitä hämmästelleeni silloin moneen kertaan. Jos noiden P Zerojen ominaisuudet suuntavakavuuden osalta ovat yhtä hyvät kuin P7000:sen, niin silloin ne alkavat vaikuttaa todella houkuttelevilta. Ja ainakin P Zero Nero on vissiin pärjännyt hyvin myös märän kelin testeissä.

Väittäisin että eivät ole hintansa väärti misukat. Ensimmäiseltä sivulta löytyy linkki evo-lehden testiin, jossa michelinit on viidennet. Voiton vie Goodyearit. Ne ostaisin itse.
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Edellämainituista kolmea settiä kokeiltu ja paras noista toi uusin Goodyearin F1 malli. Monet testit voittanutkin.
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Pirellin P Zero Nerot (225/30/20) pyöri alla reilun kesän ja itse renkaisiin olin oikein tyytyväinen niin kauan kuin ne kestivät. Pitoja oli kuivalla ja märällä mukavasti ja kulutuskestävyys oli varsin hyvä normaalikäytössä. Uraherkkyyttäkään ei ilmennyt missään vaiheessa. Kahdesta renkaasta petti kuitenkin runko tasaisesta kulutuspinnasta ja normaalikäytöstä huolimatta ja myyjäliikkeeseen reklamointi menikin sitten urakalla metsään, mutta toisesta paikasta hankittuna ottaisin kyllä samat pyörät uudestaan.
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Cirrus sanoi
Väittäisin että eivät ole hintansa väärti misukat. Ensimmäiseltä sivulta löytyy linkki evo-lehden testiin, jossa michelinit on viidennet. Voiton vie Goodyearit. Ne ostaisin itse.
Täytyy muistaa sekin, että Suomen tiet ja suomalainen asfalttiseos poikkeavat eteläeurooppalaisista ja se asettaa renkaillekin vähän eri vaatimukset. Tuon uraherkkyyden ja melun suhteen varsinkin. Pitäisi varmaan pyytää TM:ää tai tuulilasia tekemään vertailu 235-renkaista...
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Tuossa laittaessani talvirenkaita alle huomasin kesänakkien sisälaidan kuluneen aivan sileäksi. Mistäköhän tällainen johtuu??? Eikö renkaan ulkolaidan luulisi kuluvan nopeammin loppuun?
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Harri K sanoi
eipä ne täristele aina...
No, sitten on vissiin kulmat ollu mulla uudesta asti pielessä, koska auton ajokäytös on ollut mielestäni koko ajan samanlainen. On tosin ulkolaitakin jonkin verran kulunut. Loppukeväällä kun alusta laitettiin uusiksi, niin käsittääkseni silloin myös pyöränkulmat tarkastettiin samalla... Talvirenkaat on edelleen uuden veroiset (kolmatta kautta nyt alla). Mikä muuten on se kulma, joka määrittelee renkaiden "vinouden" tiehen nähden? Voiko se vaikuttaa tällaisessa kulumisessa?
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

evoluutio sanoi
No, sitten on vissiin kulmat ollu mulla uudesta asti pielessä, koska auton ajokäytös on ollut mielestäni koko ajan samanlainen. On tosin ulkolaitakin jonkin verran kulunut. Loppukeväällä kun alusta laitettiin uusiksi, niin käsittääkseni silloin myös pyöränkulmat tarkastettiin samalla... Talvirenkaat on edelleen uuden veroiset (kolmatta kautta nyt alla). Mikä muuten on se kulma, joka määrittelee renkaiden "vinouden" tiehen nähden? Voiko se vaikuttaa tällaisessa kulumisessa?

Pystykallistuma sivusuunnassa on camber eikä se yleensä vaikuta merkittävästi sisälaidan kulumiseen. Kuva renkaasta kertoisi enemmän.

Liiallinen auraus tai haritus yleensä syö renkaan reunaa. Sisäreunaa söisi haritus joka tekee myös ajokäytöksestä helposti rauhattoman.

Pyöränkulmilla ja ohjauksen täristämisellä on hyvin harvoin mitään yhteyttä keskenään.
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

ast sanoi
Pystykallistuma sivusuunnassa on camber eikä se yleensä vaikuta merkittävästi sisälaidan kulumiseen. Kuva renkaasta kertoisi enemmän.

Liiallinen auraus tai haritus yleensä syö renkaan reunaa. Sisäreunaa söisi haritus joka tekee myös ajokäytöksestä helposti rauhattoman.

Pyöränkulmilla ja ohjauksen täristämisellä on hyvin harvoin mitään yhteyttä keskenään.
Pistän jossain vaiheessa kuvan nähtäville. Viittaat rauhattomalla ajokäytöksellä siis juuri tuohon uraherkkyyteen? Kuten sanottu, niin myös ulolaita on melko kulunut. Vain keskeltä kulutuspinta on säilynyt kohtalaisesti.
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

evoluutio sanoi
myös ulolaita on melko kulunut. Vain keskeltä kulutuspinta on säilynyt kohtalaisesti.

Voi olla sitten rengastyypin ominaisuuskin. Nykyisissä renkaissa ei painekaan yleensä vaikuta merkittävästi kulumisen muotoon jos rengas on asennettu suositellun levyiselle vanteelle.
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Osaako kukaan sanoa, mitkä ovat merkittävimmät käytännön erot Goodyearin Eagle F1 GS-D3:n (sen hienon "Formulakuviosen") ja tuon täällä kovasti kehutun saman valmistajan Eagle F1 Asymmetrikin välillä?
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Ei niitä voi verrata. Täysin uusiksi suunniteltu rengas jonka runkorakenne on merkittävästi tukevampi kuin edeltäjässä. Edeltäjäähän on haukuttu löysäksi ajettavaksi.
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

evoluutio sanoi
Viittaat rauhattomalla ajokäytöksellä siis juuri tuohon uraherkkyyteen? Kuten sanottu, niin myös ulolaita on melko kulunut. Vain keskeltä kulutuspinta on säilynyt kohtalaisesti.

Paljonko oli kumeissa ilmaa ? Tuli vaan mieleen , että olisko ollut liian vähän...
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

-JP- sanoi
Paljonko oli kumeissa ilmaa ? Tuli vaan mieleen , että olisko ollut liian vähän...
Olen kyllä joka renkaanvaihdon yhteydessä tarkastanut paineet. Siis ovat olleet suosituksen mukaiset. En tiedä sitten pitäisikö tarkistaa useammin. Kuinka tarkka mahtaa tuon IX:n "kompressorin" mittari olla?
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

evoluutio sanoi
Kuinka tarkka mahtaa tuon IX:n "kompressorin" mittari olla?

??? vakiona tuskin on mitää kompuraa siellä...joku lisänny jonkun bilteemalaisen sinne?
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Harri K sanoi
??? vakiona tuskin on mitää kompuraa siellä...joku lisänny jonkun bilteemalaisen sinne?
En tiedä biltemalaisuudesta... Eiköhän se vakio ole, kun tuli uuden auton mukana paikkauskitin kera. Eikä ysissä ole edes vararengasta.
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Harri K sanoi
??? vakiona tuskin on mitää kompuraa siellä...joku lisänny jonkun bilteemalaisen sinne?

GSR :ssä on kompura takakontissa.

evoluutio sanoi
Olen kyllä joka renkaanvaihdon yhteydessä tarkastanut paineet. Siis ovat olleet suosituksen mukaiset. En tiedä sitten pitäisikö tarkistaa useammin. Kuinka tarkka mahtaa tuon IX:n "kompressorin" mittari olla?

Mikäs se sun suositus mahtaa olla ?

Ei sitä kompuraa ole rengaspaineidenmittaamista varten sinne takakonttiin pakattu vaan tilapäistä täyttöä varten. Rengaspaineet yleensä tarkastetaan siihen soveltuvilla mittareilla.
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

lisää kysymyksiä...ei vararengasta? RS:ssä ainakin oli ;D
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Harri K sanoi
lisää kysymyksiä...ei vararengasta? RS:ssä ainakin oli ;D
Siinä on sitten eri varustus rallipolkuja varten. GSR:ssä on tosiaan vararenkaan paikalla kompura ja paikkausvälineet.
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Nyt näyttää siltä, että vaihtoehdot seuraaviksi kesänakeiksi ovat karsiutuneet kahteen: GoodYearEagleF1Asymmetric ja Pirellin P Zero Rosso Asymmetriciin. Näyttää lukemani perusteella siltä, että Pirelli olisi ominaisuuksiltaan hiuksenhienosti meikäläiselle sopivampi (mukavampi ja hiljaisempi) mutta merkillä esiintyneet laatuongelmat ja tyydyttävä kulutuskestävyys laittavat sen altavastaajaksi Goodyeariin nähden. En sitten tiedä, pitäisikö odottaa Nokian uutta Hakka Z:aa. Väittävät meinaan sen muuttuneen sporttisemmaksi ajo-ominaisuuksiltaan ja olevan uria "pelkäämätön". Saa nähdä...
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Toisaalta tykkään, että kumia olisi vähän enempi. Siksi kiinnostaisi toi 235/40.
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

InF sanoi
onko joku testannu toyon r888?

Loistorengas kuivalla, mutta hengenvaarallinen soralla ja sateella. IMO. Radalle toki kuivalla erinomainen. Ja onhan se katusliksi, joten saa kyllä ajaa liikenteessäkin.

Ihmettelipä yksi britti mlr:ssä miksei ne pidä yhtään kun sinne tuli lunta muutama viikko sitten. Ja hänellä on neliveto alla! ::) ;D
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Biim sanoi
Loistorengas kuivalla, mutta hengenvaarallinen soralla ja sateella. IMO. Radalle toki kuivalla erinomainen. Ja onhan se katusliksi, joten saa kyllä ajaa liikenteessäkin.

En ole itse tuollaisilla ajanut vielä, mutta onko se hengenvaarallinen vesiliirron vai huonon pidon vuoksi sateella? Kyllähän noilla näytti kuitenkin suunnilleen samaa vauhtia pääsevän sateella radalla kuin omilla katurenkaillani.
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

mikä olis ihanteellinen renkaan koko tommin orkkis vanteille ja mitä siellä on ollu alla ku on tullu tehtaalta
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Biim sanoi
Ihmettelipä yksi britti mlr:ssä miksei ne pidä yhtään kun sinne tuli lunta muutama viikko sitten. Ja hänellä on neliveto alla! ::) ;D
Kaikkea sitä kuulee.. ;D Meneeköhän tämä muuten suomessakin kohta siihen että lumipyryyn hälyytetään kansalliskaarti ja ihmisiä kehotetaan pysymään sisällä ja kuuntelemaan radiosta uutisia.. ::)
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Teemu T. sanoi
Kummat renkaat 8x18" vanteille? 225/40 vai 235/40? Auto evo 8.

Orkkis renkaaseen verrattuna 235 on ympärysmitaltaan lähempänä. Kumpikin menee ihan ok, mutta 225 on "liian" pieni.

InF sanoi
mikä olis ihanteellinen renkaan koko tommin orkkis vanteille ja mitä siellä on ollu alla ku on tullu tehtaalta

Ihanteellisesta en tiedä, mutta tehtaalta Tommit ovat tulleet 225/45/17 renkailla.
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

En tilannut. Täytyy nyt laittaa eka uudet kesäpallot alle ja katsoa, miltä näyttää ja tuntuu.
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

H&R :t tilaukseen jo, niin ei kaivele sit kun näät autos uusilla vanteilla....
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

-JP- sanoi
H&R :t tilaukseen jo, niin ei kaivele sit kun näät autos uusilla vanteilla....
Osittain ainakin offtopiccia
Eihän se aina ulkonäkö todellakaan. Pitäisi itsekin hyvänä ideana fiilistellä tuntumaa ensin.

Paljonko näin hypoteettisesti pystyt ajamaan normaalin hidatetöyssyyn maddallusjousilla? 80 km/h, 60km/h, 40 km/h vai alle?
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Cirrus sanoi
Osittain ainakin offtopiccia
Eihän se aina ulkonäkö todellakaan. Pitäisi itsekin hyvänä ideana fiilistellä tuntumaa ensin.

Paljonko näin hypoteettisesti pystyt ajamaan normaalin hidatetöyssyyn maddallusjousilla? 80 km/h, 60km/h, 40 km/h vai alle?

Offtopickia lisää...
Kuka sitä nyt hidastetöyssyyn ajaa edes 40km/h vaikka olis vakiojousetkin? En minä ainakaan...
Vai mikä nyt sitten on normaali hidastetöyssy?
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

kmk sanoi
Offtopickia lisää...
Kuka sitä nyt hidastetöyssyyn ajaa edes 40km/h vaikka olis vakiojousetkin? En minä ainakaan...
Vai mikä nyt sitten on normaali hidastetöyssy?
:eek:fftopic
Noh missasit kyllä koko pointin nyt. Mutta ehkä se olikin vähän epäselvä. Ei kyse ole siitä mitä niihin normaalisti ajaa. Vaan siitä miten alusta toimii kyseisissä tilanteissa eli kuinka lujaa siihen voi ajaa.
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

:eek:fftopic
Käsittämätöntä kyllä, mutta itellä ottaa kolmosessakin 175mm maavaralla (190mm etulipasta ja helmoista) joskus takavaimennin tai pyöräkotelo kiinni laskeuduttaessa jostain terävimmistä töyssyistä mitä on esim. tossa Sellon parkkihallissa. Ei sais ostaa sitimaastureita mut sit tehdään tiestöstä niin kökköä ettei edes tälläsellä traktorilla pärjää. ::)
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Cirrus sanoi
Paljonko näin hypoteettisesti pystyt ajamaan normaalin hidatetöyssyyn maddallusjousilla? 80 km/h, 60km/h, 40 km/h vai alle?

Alle tuon 40 Km/h :) Sitä varten niitä laittavat ,jotta ihmiset ajais hiljempaa. Ei oo häirinny.
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Paljon alle 40km/h. ;D Hidastamisen takia ne siellä on, eikä hyppyyttämisen. :nykii
 
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Kesä alkaa lähestymään.. onko kokemuksia Evoon, Continental Conti Sport Contact 2 ???
 
Takaisin
Ylös Bottom