Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huom. This feature may not be available in some browsers.
En ainakaan toistaiseksi mitään, letkupuristimilla kun noiden kuvissa näkyvien lähtöjen letkut sulkee, niin sieltä ei paljon jäähdytysnestettä karkaa...Mitä jäähdytinnestettä laitoit tilalle/lisäksi?
Bensa Webasto on 4 kW tehoinen, phev sähkölämmitin samaa luokkaa. Jos ero käytännössä suuri, niin sähkölämmitin viallinen (tai sen tehonsäädin). Täälläkin ollut tapaus jossa tehoton lämmitin vaihdettu uuteen ja vika korjaantunut. Jos webasto asennettu lämmittämään samanaikaisesti moottoria lämmitysteho sisätiloihin voi olla pienempikin.Noniin siinä taisi tulla oikea vastaus. Saahan sitä ihan väärän kuvan kun vertaa webaston tehoon![]()
En voi enään kokeilla uudelleen kun autoa ei enään ole. Mutta akku ladattuna täyteen, 16 ampeerin latausjohto kiinni esilämmityksessä kulutusmittarin kautta katselin, niin otti lämmenneenä vähemmän kun mitä johdon kautta olisi saanut. Muuten ottaisi täydet reilu 3kW mitä tuolla johdolla sai.Eikös tuo sähköinen lämmitin ole ennemminkin on tai off eli toimii tai rikki?
Sisätilan puhallin toimii mulla vain hetken ja pysähtyy, tilasin uuden mutta tässä odottaessa sitä mietin että voisiko se sittenkin olla puhaltimen vastus joka reistailee tai lämpiää liikaa? Putsasin lehdet ja roskat pois puhaltimen ympäriltä, ja uusi suodatin, sulakkeita ei ole mennyt. Näyttää puhaltimen vastukset olevan loppu lähes kaikissa verkkokaupoissa? Onkos muilla tästä kokemuksia? PHEV 2014
Joo minäkin annoin sille tekohengitystä yläkautta pyöräyttämällä käyntiin, toimi noin viikon mutta sit oli täysin kuollut. Uusi https://www.autodoc.fi/tyc/14546910 moottori toimii ok. Saitko sen muuten hiilet vaihdettua, mullakin viel vanha tallessa?Kokeile ilman suodatinta, siitä suodattimen aukosta pyöräyttämällä, lähteekö se pyörimään.
Minulla lähti pikku hetkeksi aina noin.
Jos täysin hengetön, mittaa onko jännite syöttöjohdossa (muovisuoja moottorin alta pois niin pääsee).
Minulla hiilet oli loppu puhaltimen moottorista.
Ehkä kannattaa unohtaa 14-15 mallit sillä väliraha uudempaan ( jos nekään toimii ? ) hupenee noihin sihtiseikkaluihin.Tämä lämpiämis puoli vähän jännittää phevi päätöstä pohtiessani, täällä taitaa suurin olla 14-15 mallisia, ykköskoppasia missä tätä sihti, kiertovesipumppu, nelitieventtiili ja oliko yksi lämmitysvastuskin ollut viallinen? Jäikö jotain puuttumaan?
Onko 16 kuitenkin täysin sama systeemi?
En ole vielä paremmin foorumia tutkinut vuosien mitsu tauon jälkeen mutta tähän voisi joku perehtynyt tehdä check listin tonne yleisiä kysymyksiä topikkiin mitä pitää kattoa ja tutkia. Voisi merkkikorjaamot täältä sitten saada ohjeita, käsittämätöntä että vaihdellaan osia summamutikassa, mutu tuntumalla.
Lämpiääkö kaikilla phevit tällä hetkellä, vai onko täällä vielä vika päällä olevia autoja? Tuollasen selvitys autoa ostaessakin vaatii pitkän koeajon pakkasessa kun autot usein lähtee lämpösestä hallista koeajolle.
Itse en tuota sihtiä poistaisi, koska sihdin putsaus paljon helpompaa kun kennon putsaus, toki menee aikansa ennenkö kenno on tukossa.
Onko Haksu kuulolla? Toimikos sulla esilämppäri hyvin, mutta ajossa hytti viileni?Omasta (MY15, 153tkm) putsattiin tänään sihti määräaikaishuollon yhteydessä. Eipä tuo kallis homma ollut, 30min töitä. Tukossa oli, minkä kyllä empiiriset havainnotkin osoittivat jo ennen huoltoa. Eikai mahdoton homma tehdä itsekään, mutta aika kätevästi ja edullisesti hoitui huollon yhteydessä.
Pakkasten myötä huomasin että kabiini ei lämpene entiseen tapaan, lämpöä tulee, mutta ei tarpeeksi.
Ajatus olisi aloittaa sihdin ja järjestelmän huuhtelulla/putsauksella. Merkkihuollossa sihdin vaihdosta ja järjestelmän huuhtelusta antoivat hinta-arvioksi noin 700 euroa.
Kuulostaa aika hapokkaalta verrattuna osien hintaan ja (ymmärtääkseni) työn määrään?
Kuumalla koneella ilmaus on tehty. Pitää yrittää ilmata uudestaan kun moottorin jäähdytysvesi on kylmää. Ja vielä kerran sitten kun esilämmitys on käynnissä. Toivottavasti näillä tempuilla lämmöt saadaan kabiiniin.Onko sähköinen esilämmitys yhtä tehokas kuin ennen? Jos se toimii yhtä tehokkaasti kuin aiemmin, kenno ja sihti on todennäköisesti ok, koska se sähköinen lämmityskierto menee molempien läpi. Oletko kokeillut ilmata järjestelmää 4-tie venttiilin vaihdon jälkeen kylmällä ja kuumalla koneella, sekä sähköinen kierto päällä? Onnistuu helposti itsekin kun on vain 12 ja 17 mm lenkkiavaimet.
Tänään lisätty jäähdytysnestettä ilmausruuvin kautta niin paljon, että sitä tuli ulos jäähdytyskennon täyttöaukosta. Nestettä meni noin 400ml. Sitten ilmausruuvi kiinni ja koeajo. Eipä tule kabiinin lämpöä edelleenkään. Vaikuttaa siltä, ettei sähköinen vesipummpu herää hommiin, koska lämmityslaitteen kennolle menevä letku on kylmä. Muut letkut ovat lämpöisiä. Mitähän vielä pitäisi kokeilla?Kuumalla koneella ilmaus on tehty. Pitää yrittää ilmata uudestaan kun moottorin jäähdytysvesi on kylmää. Ja vielä kerran sitten kun esilämmitys on käynnissä. Toivottavasti näillä tempuilla lämmöt saadaan kabiiniin.
No tänä aamuna kun kokeilin sähköistä esilämmitystä, se ei enää toiminut. Eli nelitieventtiilin vaihdon jälkeen asiat menivät vain huonompaan suuntaan. Testaan huomenna, saanko sähköisellä esilämmityksellä kabiiniin lämpöä. Palataan asiaan.Outo juttu. Sanoit että esilämmitys toimii normaalisti? Tämä kiertohan toimii myös sillä sähköisellä pumpulla. Kokeile tehdä ilmastus niin että avaat ilmausruuvia pari kierrosta, niin että sieltä alkaa tulla nestettä tipoittain koneen käydessä. Kokeile alkaako sisäänmenoletku lämmetä. Näin sain järjestelmän itse ilmattua, ilmausruuvin voi antaa olla hieman auki pitkän aikaa niin ilma varmasti poistuu kierrosta.
Olen myös päätymässä siihen, että oman auton 4-tie venttiili jumittaa. Huomaa siitä, että pitkää matkaa ajaessa lämpimällä koneella ei tule niin lämmintä ilmaa kuin normaalisti. Todennäköisesti likaa on päässyt sinnekkin. Oletan että venttiili ei aukea kunnolla lämpimällä koneella (sähköinen lämmitin pois päältä), vaan kierto ohittaa osin moottorikierron ja koneen kautta ei tule tarpeeksi lämmintä virtausta.