Pajeroon korotusta

shishkebab

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2005
Nyt on laatikko rempassa ja ruosteet hoidettu pois alta. Maalaus kohta valmis. Nyt alkaa korotus projekti.

Elikkäs, en ole ennen tutustunut pajeron jousituksiin sen kummemmin, muuta edestä saa ilmeisesti vääntösauvoja kiristämällä nostettua ilmettä ylöspäin. Korotetaanko niitä siis auton keskiosasta olevilla pulteilla mihin ilmeisesti nämä vääntösauvat tulevat? Entäs takapää? Pitäiskö takaosan riippuja pidentää? Ilmeisesti hitsaamalla ei saa tehdä? Mites paksusta lattaraudasta? Silloinkin ongelmaksi tulee riippujen muoto. Ylhäältä leveämmät kuin alhaalta? Miten olette hoitaneet nuo?

Sitten tulee tämä korin korotus. Mutta mielummin korottaisin jousitusta, jolloin myöskin runko nousisi ylemmäs. Kun taas korin korotus ei auta muutakuin isompien renkaiden pyörimiseen.

Kolmanneksi kysymykseksi tulee renkaat. Aika kovan hintaisia renkaita offivarusteella näytti olevan. Ja luin noita vanhoja viestejä läpi, että 31x10,5x15 olisi -89 pajeron maksimi rengaskoko. Mistäköhän kannattaisi kysellä tämän kokoisia renkaita kohtuu hintaan? (pistin kyselyn vianoriin, mutta vastausta en ole vielä saanut.)

Kiitos taas kerran vastauksista.
 
etupää nousee kyllä kun kiristää niistä sauvojen päistä,
takapäähä kannattaa laittaa kierre jouset toisiksi akselin päälle... näin saat lisää korkeutta ja myös joustovarat kaikki käyttöön.... korin voi nostaa helposti 60mm mutta sitte joutuu modaamaan esim vaihdekepin ympäristön ja tankin täyttöputken... ja renkas asioissa palvelee esim. www.ikaalistenkumikorjaamo.com
 
Vs: Re: Pajeroon korotusta

Jahvetti sanoi
etupää nousee kyllä kun kiristää niistä sauvojen päistä,

Onko tuosta mitään haittaa jos kiristää noita vääntösauvoja? muuttuuko pyöränkulmat merkittävästi miten ulos- ja sisäänjoustot? mutta huomioitavaa?

Ja mistä tuo "pultti" 2.gen pajerossa löytyy tarkalleen?

t: Ilkka
 
Vs: Pajeroon korotusta

Ne sauvat menee suurinpiirtein keskelle autoa. Kummastaki alatukivarren saranakohdasta lähtee semmoset tuumaa vahvat tangota. Siellä takapäässä on ne pultit. Siin jousen nokassa semmonen pikkunen vipu, mihin se pultti ottaa kiinni.

1:gen ainakin pikkusen muuttuu pyöränkulmat kun kiristää oikein paljon. kääntyy ylälaidat ulospäin eli \---/ asentoon renkaat, mutta sekin on aika vähäistä
 
Vs: Pajeroon korotusta

Joo, ja auraus muuttuu, kantsii ainaki tarkistaa.
Ulos- ja sisäänjoustoista just pariviikkoo sitte viimeks veivattiin..-> http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=19001.0
 
Vs: Pajeroon korotusta

Voisko joku laittaa viellä kuvan siitä vääntösauvan pultista jota kirraamaalla saa keulan nouseen?
 
Vs: Pajeroon korotusta

kuvassa puutuu just se pultti mitä kiristää ;D mut tuon vipu käikäleen kun kiristää rungon sisään nii keula nousee
img1320942.jpg


täs tangon etupää, suojagumen alta löytyy noi merkatut kohdat, jos väsähtäny jousi nii voi poorin tai jopa kaks kiristää täältäkin
img1320938.jpg


tuol lisää kuvia http://kuvablogi.com/blog/3027/25/

takapäähän tee soa, tulee mukavan pehmeä jousto, jos laitat lisä kiekurat nii voi tulla kova joustonen

täällä jutustelua bl-vanteista ja pajeron peräsoasta
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=57847
 
Vs: Pajeroon korotusta

jph-74 sanoi
takapäähän tee soa, tulee mukavan pehmeä jousto, jos laitat lisä kiekurat nii voi tulla kova joustonen

ei tule kova kun laitat sopivat jouset sinne väliin.. ::)
 
Vs: Pajeroon korotusta

Jahvetti sanoi
ei tule kova kun laitat sopivat jouset sinne väliin.. ::)

oikeassa olet, ja soalla saa tehtyä liian pehmeän, ensimmäiset jousipakat kun tein soalle nii löi pohjaan kun ajoi korotetusta suojatiestä ylitse :D
 
Vs: Pajeroon korotusta

mulla tuli oikein sopiva kun laitoin punton takajouset sinne..
 
Vs: Pajeroon korotusta

Tietäiskö joku mitkä olis sopivat takapään korotusjouset kierrejousimalliin (-90 EXE)?
Toki jos ois mallikappale, vois mennä purkaamoita kiertämään ja vertailemaan, mutta helpottais jos joku olis tämän jo tehnyt.
Tarkoitus on korottaa niin paljon kuin etupää vain antaa myöten.
 
Vs: Pajeroon korotusta

Aussipojat on laitelleet GR Patrollin vakiotakajousia noihin kierrejousillisiin,nousee jopa 4 tuumaa,voip olla liikaakin mutta ottaa kiepin pois ;)
 
Vs: Pajeroon korotusta

Jos (kun) laittaa korin ja rungon väliin korotusta, eli korottaa runkoa koriin nähden, niin liittyykö siihen jotain erityisiä katsastus / lakihaasteita, jotka olisi syytä huomioida? 60 mm korotuspalat on jo tilattu ja itseasiassa korikin nostettu niiden päälle. Näyttää röyheeltä ;D
 
Vs: Pajeroon korotusta

Ei pitäis olla muuta kuin max.75mm korotus. Kunhan kaikki jarru- ja ohjusosat yms. toimii mitteettomasti korotuksen jälkeenkin, eikä tarvi tehdä mitään hazardi patentteja niin ei ole ainakaan muille tullu ongelmia.. Tai ainakaan en ole kuullut että olisi tullut.. (Kun on kyse Suomesta niin ei voi koskaan sanoa varmuudella, etteikö ongelmia tulisi katsastuksessa..)
 
Vs: Pajeroon korotusta

Mikäli taas tarvetta aloittajan kysymille renkaille,paraikaa menossa nettihuutokauppa just tollasista..http://www.huutokaupat.fi/nettihuutokaupat/vanteet-ja-renkaat/nastarenkaat-nokia-31x105r15-2kpl
 
Takaisin
Ylös Bottom