Nyt kun Pehvanlämmittimellä sai lämppärin aiheuttaman ICE-käynnistelyn kuriin, alkoi kiinnittää enemmän huomiota kaasupolkimeenkin.
Mullahan on PHEVbox ollut jo vuoden verran. Joskus viime kesänä sitä säätelin että on parametrit kalibroitu niin että kaasun voi huoletta tällätä pohjaan (kickdown-rajalle) ja polttomoottori ei starttaa. Mutta talvellahan tuo polttiksen käynnistymisen raja laskee alemmas, ja ei se taas enää toiminutkaan. Eli tässäkin sama "puolalaisuus" kuin ICEheaterstopissa, toimii ehkä keski-euroopan leudossa säässä mutta suomessa pitäisi ulkolämpötilan vaikutus ottaa huomioon.
Mainittakoon tässä kohtaa että Pehvanlämmitin ei vaikuta asiaan mitään, edelleen lähtee polttomoottori päälle talvikelissä jo kun power-mittarin neula on suunnilleen PHEV-tekstin P-kirjaimen kohdalla.. Noin sentti ennen valkoisen alueen alkua. Kesäkelillä sietää mennä siihen ihan vihreän ja valkoisen rajalle. Ilmeisesti se on siis akun lämpötilasta kiinni, eikä ulkolämpötilasta.
https://evtun.com/phev-box.html
Valmistajan sivulta löytyy valmiita esimerkkikarttoja. Tuolla pisti silmään kartta
"Alternative setup: NORMAL mode is EV mode"
Eli ECO-moodin sijasta NORMAL-moodi on rajoitettu tuohon valkoisen ja vihreän rajalle. Silloin ECO-moodilla raja on vielä pienempi.
Laittelin tuon kartan sisään, nyt toimii talvikelissä ECO-moodissa niin että neula pysähtyy juuri oikeaan kohtaan, ei lähde polttomoottorille. Normal-moodi varmaan toimii kesällä sitten! Eli nyt ECO/NORMAL -valinta onkin talvi/kesä -valinta..