Pitkähkö tarina Pajerosta, josta loppuu voima ja sammuu ajossa

ccmali

New Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2007
Nyt on Saksan tuliaisella (2800 TDIC pitkä malli 1997) menty n. 17 tkm eli taulussa on 227 tkm. Tähän asti ilman mitään murheita. Mökkireissulla alkoi kuitenkin tapahtua kummia.

Sienestämään lähtiessä käynnistyi, kävi hetken huonosti ja sammui (Ongelma 1). Siihen pitkä starttaus (ilmaus?), lähti normaalisti käymään ja eikun kanttarellien perään. No sitten nousi lämmöt tosi nopeasti (Ongelma 2), meni mittari lähes tappiin. Sammutin ja totesin että paisuntasäiliö on tyhjä ja syylari muuten kylmä paitsi yläosa ihan kuuma. Siihen nestettä lisää, vähän odottelua ja jatkamaan. Muutaman kilsan ajelu meni ihan hyvin, lämmöt vähän seilasi, mutta kanttarelleja löydettiin.

Seuraavana päivänä lähdettiin kotiin päin. 50 km meni ihan hyvin, lämmöt ja käynti normaalit. Sitten maantieajon jälkeen ensimmäisiin valoihin hiljentäessä veto loppui ja auto sammui lennossa, bonuksena muhkea savupilvi (mielestäni suht. normaalia sinimustaa, ei ainakaan valkoista). Jälleen sama kuin edellisenä päivänä: pitkä starttaus ja käy normaalisti. No sitä sitten jatkui muutaman sadan metrin välein, välillä sain startattua lennossa vaihteella, välillä startilla, jolloin käynnistäminen kesti ehkä reilu 5 sek. Hermot oli mennyt jo ajat sitten ja suunta oli kohti pajaa. Viimeiset 5 km meni taas ihan normaalisti.

Pajalla diagnoosi: vuotava veispumppu ja siitä johtuva liian alhainen nestemäärä. Meikäläisen tekninen taitamus rajoittuu panssarivaunukuskin 330 päivää pitkään oppimäärään, mutta silläkin pohjalla vähän epäilin. Käskin tarkastaa polttoainepuolen letkut (olivat kuulemma ok) ja p-a suodatin vaihdettiin samalla.

No siitä sitten liikkeelle, mutta seuraavana päivänä 20 kilsan ajon jälleen taas voima pois ja sammuminen lennossa. Sain jälleen vaihteella käymään ja suuntasin 20 km takaisin päin, edellisestä viisastuneena suoraan timanttitiskille. Ei ongelmia matkalla. Ajan sai perjantaiksi, ja koska ongelmia ei ollut esiintynyt, ajoin vielä kotiin (tyhmäkö?).

Nyt olisi siis hyville neuvolle käyttöä. Ongelma 2 lienee käsitelty, mutta mikä saattaisi aiheuttaa ongelma 1:n? Onko näiden kahden asian välillä mahdollisesti joku yhteys? Onko nyt se kuuluisa kansiremppa tulossa?

Kannattaako
1. viedä merkkihuoltoon?
2. merkkihuollon aika perua ja pitää pari päivää koneenrassauslomaa?
3. viedä nyrkkipajalle, jos vika selviää ennen perjantaita?
4. viedä auto merkkihuoltoon ja pitää pari päivää veneilylomaa? (varjossa 22 klo 10.30 aamulla ja A paistaa)?

Jos 1 tai 4, niin kannattaako maksaa luottokortilla ja muuttaa Floridaan 5 vuodeksi, jonka jälkeen petoksen vanhennuttua muuttaa takaisin ja tuoda verovapaa Pajero muuttoautona?

Neuvoista tai edes rohkaisevista kommenteista etukäteen kiittäen

Panssarimies
 
Vs: Pitkähkö tarina Pajerosta, josta loppuu voima ja sammuu ajossa

kyllä noi sammumiset haiskahtaa polttoaine vialta. lähteekö aina yön jälkeen heti käymään vai joutuuko sahaamaan?
 
Vs: Pitkähkö tarina Pajerosta, josta loppuu voima ja sammuu ajossa

No se ensimmäinen käyntihäiriö oli startatessa kylmänä, mutta sen jälkeen kaikki ongelmat olleet lämpöisellä koneella.

Katsoin itse sen polttoainetankilta lähtevän letkun, hemputtelin sitä koneen käydessä eikä vaikuttanut mihinkään. Muutenkin letku ja liitokset vaikuttivat ihan ehjiltä.

Nyt on päivän mittaan heitetty pientä kaupunkilenkkiä eikä mitään ongelmia.

Taitaa mennä Vemixiin mietittäväksi. Florida on toistaiseksi vielä harkinnassa.
 
Vs: Pitkähkö tarina Pajerosta, josta loppuu voima ja sammuu ajossa

Kuulostaa ihan saman moiselta ongelmalta, ku serkkupojan hiacessa oli..
Polttoaineen imuputkessa reikä.. vetäsee ilmat jostain. Meneekö ne polttoaine linjat metalliputkina siin tankin päällä? siellä voi olla reikä.. tai sit siellä tankin sisäpuolella jossain niin, että rupee tankin vajaantuessa oikutteleen. Ku jos tuo ilma vuoto ois tankin ulkopuolella niin pitäis kyllä sammuksissa vuotaa maahankin jotain

Hiace parani kun vaihettiin sinne tankkiin menevät metalliputket, eikä oo sen koomin hyytyilly välille
 
Vs: Pitkähkö tarina Pajerosta, josta loppuu voima ja sammuu ajossa

Polttoainelinjoissa jossain reikä eli häikkä. Siellä on kumiletkuja välissä sillätäällä, ni kandeis ehkä alottaa niitten vaihtamisella. Vian voi varmistaa sillä, että laittaa siihen konehuoneenpuolelle johonki kohtaan läpinäkyvän pa-letkun kyllä se ilma sieltä erottuu sit näkyy.

Floridassa ei juuri oo pajeroita, mut muuten kiva paikka. Jos otat veneen mukaan, ni ei mee huonommaks ainakaa.

Ite kuitenki menisin ehkä kuitenki johonki vähän punaniskasempaan paikkaan. Semmosee mis on se valkonen ränsistyny lautarakenteinen mörskä ja siinä verannalla niissä sinisissä lappuhaalareissa se olkihattupäinen vanha äijjä haulikko polvilla, kuolleen näkönen verikoira makaa siinä vieressä. Juurevat Delta-blues sävelet soi ja läheiseltä rämeeltä kantautuu kyyhkysen kokosten moskiittojen siipien läiske ja allikaattorin haukku.

Ei se välttämättä tarvi lätäkköö tehä alle, vaikka putkessa / letkussa reikä oiski... mutta käyppä kurkkaa siellä alla, josko jostain kohtaa näyttäsi kosteelta. Ei se välttämättä tee sitäkään.

'haku'-toiminnolla löytyy Pajeron pa-syötön ongelmista ja käynnin ongelmista juttua yllinkyllin
 
Vs: Pitkähkö tarina Pajerosta, josta loppuu voima ja sammuu ajossa

Tuttu toi vähän ajetun Pajeron saksasta ja siitä oli ruiskupumppu mennyt. Oli samanlaista vikaa, sammui yllättäin. Saksassa ajetaan maasturilla palikka pohjassa koko ajan. Kone ja pumppu joutuu tiukoille.
 
Vs: Pitkähkö tarina Pajerosta, josta loppuu voima ja sammuu ajossa

Juu, totta. Pumpun tiivisteet on "tyyppivika" tossa 2800Teedeeiissä. Ainaki näin oon kuullu monelta eri taholta.
 
Vs: Pitkähkö tarina Pajerosta, josta loppuu voima ja sammuu ajossa

No Vemixillä vaihdettiin joku pätkä polttoaineletkua ja siitä saatiin 400 euron lasku. Onhan se tietty työlästä hakea jotain vuotoa.

Nyt sitten, kuukauden jälkeen, sama vika uusii (eli käyntihäiriö). Ajoa ei ole tänä aikana tullut paljon mitään (lomia yms.), mutta heti pitemmällä reissulla sammuili ison savupilven kera. Pääsin ihme kyllä kotiin asti, ja nyt on miettiminen päällä.

-Vemixillä tuskin vaihdettiin yhtään mitään, eivät vain löytäneet vikaa mutta lasku piti saada tehtyä. Aika vaikea kuvitella, että siellä olisi useampi vuoto mutta vain yksi löytynyt.
-Kannattaako viedä Vemixille ja pitää hirveehaloo.com ja yrittää saada se sama juippi hakemaan sitä vuotoa / tms vikaa (esim. se täällä ehdotettu ruiskupumppu)?
-Kannattaako viedä johonkin diesel-korjaamoon, ja vaihdattaa kaikki letkut vaikka aluksi suodattimelle asti (mukaanlukien sen härpäkän siellä tankin päällä, vaikka se vaikuttikin ehjältä)?

Mitä mieltä parlamentti on?
 
Vs: Pitkähkö tarina Pajerosta, josta loppuu voima ja sammuu ajossa

Ymmärtääkseni kuitenki jonkunlainen vastuu noilla korjaamoilla tuosta työstä, eli kannattais ainaki käydä kyseleen sieltä, että mitäs nyt, ku ei korjaantunukkaan, mutta kauhee lasku on maksettu..
 
Vs: Pitkähkö tarina Pajerosta, josta loppuu voima ja sammuu ajossa

ccmali sanoi
No Vemixillä vaihdettiin joku pätkä polttoaineletkua ja siitä saatiin 400 euron lasku. Onhan se tietty työlästä hakea jotain vuotoa.

Nyt sitten, kuukauden jälkeen, sama vika uusii (eli käyntihäiriö). Ajoa ei ole tänä aikana tullut paljon mitään (lomia yms.), mutta heti pitemmällä reissulla sammuili ison savupilven kera. Pääsin ihme kyllä kotiin asti, ja nyt on miettiminen päällä.

-Vemixillä tuskin vaihdettiin yhtään mitään, eivät vain löytäneet vikaa mutta lasku piti saada tehtyä. Aika vaikea kuvitella, että siellä olisi useampi vuoto mutta vain yksi löytynyt.
-Kannattaako viedä Vemixille ja pitää hirveehaloo.com ja yrittää saada se sama juippi hakemaan sitä vuotoa / tms vikaa (esim. se täällä ehdotettu ruiskupumppu)?
-Kannattaako viedä johonkin diesel-korjaamoon, ja vaihdattaa kaikki letkut vaikka aluksi suodattimelle asti (mukaanlukien sen härpäkän siellä tankin päällä, vaikka se vaikuttikin ehjältä)?

Mitä mieltä parlamentti on?

Mielestäni kannattaisi soitella jo tuollaisen toiminnan johdosta ihan Vemicille eli maahantuojalle ja kerrot miten Vemix on toiminut asian suhteen. Asiat on saatu ennenkin rullaamaan sitä kautta ja vallan sujuvasti :D
 
Vs: Pitkähkö tarina Pajerosta, josta loppuu voima ja sammuu ajossa

Nonni. Nyt se sitten laukesi ihan kunnolla. Ei käy enää muuta kuin kaasu pohjassa (kierroksia n. 1300), tyhjäkäynti ihan olematon ja sammuu jos vähänkin yrittää liikkeelle. Pienenä sävyerona aikaisempiin: savu on nyt ihan kunnolla sinistä, ja sitä tulee enemmän kuin hiiligrillistä, kun yrittää startilla pyörittää.

Nooh, yritän nyt saada sen hinattua Vemixiin, katsotaan mitä siellä osaavat tehdä.

Mutta jos tämmöiset oireet on jollekin tuttuja, niin laittakaa diagnoosia. Saattaisi nopeuttaa käsittelyä korjaamolla. Voiko se savun sininen väri viitata öljyyn?
 
Vs: Pitkähkö tarina Pajerosta, josta loppuu voima ja sammuu ajossa

Nyt on taas vika korjattu. Koslaan on joskus joku lapinpolttaja väkästellyt sähköisen pa-pumpun, ja siitä oli Vemixin mukaan johdot hapettuneet. Lasku 130 e.

Minun mielestäni ei kuulosta kovin luotettavalta diagnoosilta. Se käyntihäiriöön yhdistynyt savutus ei millään muotoa viittaa naftansaantiongelmaan, vai mitä sanoo koneoppia pitemmälle lukeneet?
 
Vs: Pitkähkö tarina Pajerosta, josta loppuu voima ja sammuu ajossa

Tiisseli käyttäytyy varsin merkillisesti, ku ei saa mielikseen löpöä...saattaa savutta mustaa, harmaata, valkosta tahi sinistä savua :)
 
Vs: Pitkähkö tarina Pajerosta, josta loppuu voima ja sammuu ajossa

ccmali sanoi
Nyt on taas vika korjattu. Koslaan on joskus joku lapinpolttaja väkästellyt sähköisen pa-pumpun, ja siitä oli Vemixin mukaan johdot hapettuneet. Lasku 130 e.

:eek: 130€ yhden liittimen putsaamisesta? Melko kallista...

-Ville
 
Vs: Pitkähkö tarina Pajerosta, josta loppuu voima ja sammuu ajossa

V.J.S sanoi
:eek: 130€ yhden liittimen putsaamisesta? Melko kallista...

-Ville

citikkaan makso aikanaan 150e veholla pa-pumpun virransyötön ohitussarja :-X
 
Takaisin
Ylös Bottom