Pyöränkulmat radalle

Vs: Pyöränkulmat radalle

Peke sanoi
Joo, eteen laittasin enemmän camberia, ite oon kokeillu -1.0 - -2.0 ja 1.5 on nyt. Se on ok kompromissi.
Mulla taitaa olla tällästä, tää on ulkomuistista, en jaksa ettiä lappuja.
Edessä:
Caster ~4.2
Camber -1.5
Aurausta jotain nollan kieppeillä...

Takana:
Camber -1.0
Auraus +0.10

Ihan mielenkinnosta: miten auton käytös muuttui kun lisäsit eteen camberia?
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Biim sanoi
Ihan mielenkinnosta: miten auton käytös muuttui kun lisäsit eteen camberia?

Arkiajossa hakee enemmän urissa, en suosittele jos ei halua ajaa radalla. Toki riippuu myös renkaasta paljon.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

ast sanoi
Arkiajossa hakee enemmän urissa, en suosittele jos ei halua ajaa radalla. Toki riippuu myös renkaasta paljon.

Pilot Sport 2. Olleet alla kotimatkan ajan eli 10km, eli en itse osaa kertoa kokemuksia vielä.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Biim sanoi
Ihan mielenkinnosta: miten auton käytös muuttui kun lisäsit eteen camberia?

Ei mitenkään muuten, paitsi mutkiin on paljon parempi mennä ku ajetaan kovaa. Jos pito loppuu, se loppuu ensin takaa ja sit se on helppo viedä. Samoilla cambereilla puskee enemmän eli aliohjautuu.
En mäkään ole radalla tolla vielä käynyt, mutta edestä en camberia vähentäs vaikka mikä ois. Sit siitä se on ku ajas etuvedolla. ;D

ast sanoi
Arkiajossa hakee enemmän urissa, en suosittele jos ei halua ajaa radalla. Toki riippuu myös renkaasta paljon.

Ja ihan täyttä sopaskaa, ei huomannut urien suhteen mitään eroa, ainakaan täs Evossa. Muutenkaan tuo ole koskaan hakenut uriin. Kun taas koejo autona ollut löyti joka uran. Renkaat, kulmat ja alusta tms. vaikuttaa asiaan paljon.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Peke sanoi
Ja ihan täyttä sopaskaa, ei huomannut urien suhteen mitään eroa, ainakaan täs Evossa. Muutenkaan tuo ole koskaan hakenut uriin. Kun taas koejo autona ollut löyti joka uran. Renkaat, kulmat ja alusta tms. vaikuttaa asiaan paljon.

Sopaskaa tai ei niin minun Evossani huomasi, renkaat on suhteellisen teräväolkaiset ja vetää kyllä syvissä urissa ihan reilusti. Vanteen offset poikkeaa 4 mm alkuperäisestä, alusta on uusi, kaikki nivelet tarkastettu tai vaihdettu jne.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Kulmat säädetty täysin kohdilleen Veholla. Siellä osasivat hommansa hienosti.
Kulmat edellisen kerran mokannut Euromaster maksoi mukisematta takaisin säädön hinnan, joten homma on siltä osin selvä. :)
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Biim sanoi
Kulmat säädetty täysin kohdilleen Veholla. Siellä osasivat hommansa hienosti.
Kulmat edellisen kerran mokannut Euromaster maksoi mukisematta takaisin säädön hinnan, joten homma on siltä osin selvä. :)
:peukku
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Biim sanoi
Kulmat säädetty täysin kohdilleen Veholla. Siellä osasivat hommansa hienosti.
Kulmat edellisen kerran mokannut Euromaster maksoi mukisematta takaisin säädön hinnan, joten homma on siltä osin selvä. :)

Joo. Ammattitaidon puute vaivasi siis. Omistakin kokemuksesta viisastuneena säädöt on tullut tehtyä merkkihuollossa parit viime kerrat.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Kokeilua!

Kokeiltiin omaan e9:n seuraavia kulmia. Ajatuksena parempi käyttäytyminen radalla, mutta ei mitään rankkaa versioo. Evox:n asiantuntevalla asennuksella:) (itse lähinna apupoikana hänelle)
pohja tietona käytettiin Ast:n neuvoja kiitos niistä vain..

Etu Caster vasen 3 55`
oikea 3 48`

Camber vasen -1 59`
oikea -1 58`

Auraus vasen 0 02`
oikea 0 02`

Taka Camber vasen -1 31`
oikea -1 29`
Auraus vasen 0 20`
oikea 0 22`

ps, asteen merkkiä en sitten pirullakaan löytänyt!

Ennen botniaringille menoa tarkoitus vielä asentaa kumhon v70a alle( kerron kokemuksista lisää kun niitä kertyy). Tällä hetkellä vielä ensiasennus renkaat alla jotka vetelivät aivan sairaasti aikaisemmin, mutta nyt ovat paljon paremmat ajaa ja kääntyy paremmin, mutta mitäs mieltä olette kulmista?
Korjataan botnian jälkeen jos siltä tuntuu..
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Tietämättä ysin vakiokulmia nämä kommentit.

Kerran rata-ajossa pääpaino noi camberit näyttää ihan hyviltä. Ehkä vähän enemmänkin voisi olla. Eniten huomio kiinnittyy melkoiseen auraamiseen takana, mikä tässä oli ideana? Luulisi syövän kumia jo reilusti, koska ainakin seiskan raja-arvot oli auraukselle takana 0.03´ - 0.13´.


Edit: typot pois.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle


Kiitokset vastauksista!

Näillä kilometreillä joita on tullut ajeltua hurjat 200km tuon muutoksen jälkeen!
Autolla tulee ajoa kohtuullisen vähän duuniin,kun kuljen matkat jopolla ;D
Aurauksesta takana en vielä pysty sanomaan mittään! Lähinnä ast:n ohjeita noudatettiin.. katsotaan miltä kulumiset näyttää, kun saan uudet renkaat alle!

tähän asti
+Tuntuma/herkkys on hyvä kaupunki ajossa
+Ura herkkyys on suurimmalta osalta lähtenyt
-Taka-aurauksesta ei vielä sanottavaa!!

Rata/nopeasta ajosta ei vielä kokemusta
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Biim sanoi
Säätöraportti täällä -> http://i44.tinypic.com/2uqninr.jpg
Onpa mielenkiintoista. Nimittäin autoni oli tuossa äskettäin 30000km huollossa jonka yhteydessä pyysin tarkastamaan ja tarvittaessa säädättämään ohjauskulmat kohdalleen. Ohjauskulmia jotenkin ilmeisesti säädettiin mutta väittäisin että urahaku sen jälkeen osittain jopa paheni. Voisiko johtua epätasaisesti kuluneista renkaista vai onko oletettavampaa että säädöt tehtiin päin p:tä? Kyseessä on Mitsun valtuutettu merkkihuolto (ei Veho). Mielenkiintoista on se, ettei minulle tuollaista säätöraporttia annettu.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle


Heps..

evoluutio:lle vinkkinä!
Soitto kyseiseen liikkeeseen ja pyydät raportin, kun luultavasti ovat tallentaneet sen rekkarinmukaan johonkin, jos eivät niin reklamointi et tarkastaa uudelleen jos on päin peetä. Vaikuttaa aikas paljon jos on kohdillaa alkuperäisissä brikkareissa toki on "lievää" vetelyä :peukku
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Kiitos neuvosta. Ihme vain että pyysin kyllä paperin tehdystä työstä erikseen ja sain luettelon huollossa suoritetuista toimenpiteistä jossa mainittiin myös pyöräkulmien säätö, mutta lukuarvoja ei siinä ollut. Täytyy kai tosiaan ottaa yhteyttä sinnepäin vielä kerran...
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

evoluutio sanoi
Kiitos neuvosta. Ihme vain että pyysin kyllä paperin tehdystä työstä erikseen ja sain luettelon huollossa suoritetuista toimenpiteistä jossa mainittiin myös pyöräkulmien säätö, mutta lukuarvoja ei siinä ollut. Täytyy kai tosiaan ottaa yhteyttä sinnepäin vielä kerran...

En mäkään saanu paperilla tuota viimeistä veholla tehtyä suuntausta. Niitten printteri siltä koneelta oli rikki. ;D
Vaan ei se mitään kun itse olin vieressä ja näin koko säädön ja loppuarvot.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Nyt Evossa:
camber edessä 1.5, takana 1.25
auraus edessä +0.01, takana +0.30

Tietääkö kukaan, mihin arvoihin camberit menee, jos säädetään niin paljon ku pystyy?
Pitäs vielä ens kuussa hienosäätää...
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Peke sanoi
Tietääkö kukaan, mihin arvoihin camberit menee, jos säädetään niin paljon ku pystyy?
Pitäs vielä ens kuussa hienosäätää...

-1.8 - -2.0 , noille paikkeille ilman yläpään säätöjä. Edessä.

Takapäähän vissiinkin saa -2.5.


(juuri tuossa opiskelin googlessa ja näihin lukemiin törmäsin , aamulla menossa kulmat säätöihin)
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

-JP- sanoi
-1.8 - -2.0 , noille paikkeille ilman yläpään säätöjä. Edessä.

Takapäähän vissiinkin saa -2.5.


(juuri tuossa opiskelin googlessa ja näihin lukemiin törmäsin , aamulla menossa kulmat säätöihin)

Mitäs sulle sinne laitetaan?
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

niin edessähän on toi 2 asetusta camberille. toinen toi ~-1.3 ja toinen varmaan sit ~-2.0.
radalla yhteydessä jos jaksais tunkkailla ni vois koittaa tota rankempaa edessä.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Makeko sanoi
vakiotolpan kiinnityksessä, edessä...

Juu kyllä sitä saa säädettyä..

Tosin jäi säätämättä koko auto tänään. Hatanpäällä ei ollut säätö mahdollisuutta kuin 17" alas päin vanteisiin. Ens viikolla Lielahteen.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Siis mä käsitn, että Makeko tarkoitti säädöissä olevan vain ns. kaksi asentoa, vaikka kyl niitä cambereita pystyy säätää ihan "portaattomasti".
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Peke sanoi
Siis mä käsitn, että Makeko tarkoitti säädöissä olevan vain ns. kaksi asentoa, vaikka kyl niitä cambereita pystyy säätää ihan "portaattomasti".

Miten se onnistuu kun pultilla on kaksi asentoa? Vähän voi toki pelata välyksillä, muta portaattomaan säätöön esim. 1-2 asteen välillä en oikein jaksa uskoa kun olen kyseistä rakennetta tutkinut ja osia käsissäni pyöritellyt.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

No on se kumma ku itsekin olen monesti vieressä katsonut, kun kone ilmoittaa kulmien vaihtuneen. Esim. mulla oli jossain vaiheessa -1.2 camberia, nyt -1.5.... ??? ::)
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

kyllä siinä vaan 2 asentoa on. ja muistaakseni mlr tutkittua joskus mielee jäi et se suurempi olis ~-2.0.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Todella outoa, miten eri asentajat on sit mun autoon saaneet noita säädettyä...
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Makeko sanoi
kyllä siinä vaan 2 asentoa on. ja muistaakseni mlr tutkittua joskus mielee jäi et se suurempi olis ~-2.0.

Mitsubishin kirjallisen dokumentaation mukaan 1 aste ja 2 astetta pultti toisin päin. Välyksillä kikkailemalla voi vaikuttaa joitain asteen osia.

Ehkä Peken asentajat käyttävät hienosäätölekaa? ;D
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

No tähän nyt sen verran ,että ast ja Makeko ovat oikeassa , mutta tavallaan myös Peke on oikeassa. Olen myös itse todistanut miten pulteista puritetaan asteen osia.

Ens viikolla tarkoitus tehdä tutkimus työtä ko. asiasta , koska on niin kiinnostava aihe. Aika on jo varattuna , katsotaan jos vaikka tulis otettua pari fotoo.

Tosin jos kulmat ovat siellä päinkään niin toki asentajan päästän kahveelle ajoissa.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

ast sanoi
Miten se onnistuu kun pultilla on kaksi asentoa? Vähän voi toki pelata välyksillä, muta portaattomaan säätöön esim. 1-2 asteen välillä en oikein jaksa uskoa kun olen kyseistä rakennetta tutkinut ja osia käsissäni pyöritellyt.

No siinä se oli 0,3 ja 0,7 paikkeilla mitä pulttien räpläämisellä koneen mittayksikön vaihtelee. Tosin oliko se itse säätämistä vai pulteista löysien kiristelyä niin vaikea sanoa. Kuitenkin kun tolpan asennus pyörä ylhäällä sattaa jättää setupin vituralleen kuten tänään tuli todistettua.

Olin kyllä ihmeissäni muutenkin miten oli kulmat kokolailla päin naisen sukukalleuksia. Vasta pari kilsaa ajanut ,mutta parempi on nyt , tuliko kuntoon ei osaa sanoa. Pitää ajella enemmän.

Taas sitten ,jos radalle hakee asetuksia niin kyllä kuitenkin säädettävät yläpäät ovat se juttu mikä ihmisen oloa helpoittaa.


Sen verran kyllä täytyy mainita ,että jos radan varressa Evosta camberia yläpäästä säätää niin se vaikuttaa auraukseenkin jokin verran. Eli säätäkää kulmat pajalla.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Juuri alan omasta ysistä kulmia säätämään. TEINin madallusjouset laitoin vakio iskareiden kaveriksi. Ratti hieman vinossa vaihdon jälkeen. Saa nähdä mitä se masiina näyttää, rata ja katuajon välistä kompromissia lähetään hakemaan..

Edit: Jokseenkin kohilleen ne lopulta säätyi. Etucamberit sai kyllä mihin asentoon vain, vaikka tuo konekin siitä ilmoitti että olisi 2-asentoinen säätö.
Molemmat iskarin alapään pultit hieman auki ja ylemmästä säädöt. Tiedä sitten pysyykö ne noissa arvoissa.. Ajotuntumasta tuli ehkä hieman yliohjaavampi ja ratti on keskialueella hieman "tunnottomampi"


http://img214.imageshack.us/i/valokuva272.jpg/ Takapään säädöt
http://img696.imageshack.us/i/valokuva271.jpg/ Etupään säädöt
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

joo kaks-asentoinen on edessä se camber. kone näytti -1.00 tai toisessa asennossa -2.00, juuri niinkun arvelinki.
toki pultilla voi varmaa vääntää sitä hieman suuntaan jos toiseen voimalla...

omastaki nyt säädetty, just kävin.

radalle vois (jos jaksaa) laittaa eteen noi -2.00 camberit.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Makeko sanoi
joo kaks-asentoinen on edessä se camber. kone näytti -1.00 tai toisessa asennossa -2.00, juuri niinkun arvelinki.

Miten niin Joo. ? Kun täällä jo 3 ihmistä sanoo toisin. -1.00 asennosta voidaan saavuttaa tuo -1.5 arvo , pultteja kääntämällä.

Tosiaan nämä 3 ihmistä ovat sen suuntaus koneella käyneet testaamassa.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Erinäisistä syistä tuli Evoon tällä kerralla kohtuu rankat pyöränkulmat, mutta ei ole pahan tuntuinen urissakaan vaikka alla pitäisi pyöriä erittäin uraherkät Bridgestone RE070:t. Saa nähdä miten radalla toimii.

Etuakseli
Camber -2.25 astetta
auraus 0 mm

Taka-akseli
Camber -2 astetta
auraus 4 minuuttia / puoli -> noin 1.3 mm yhteensä
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

^Taidan itse kokeila jotain samantapaista, jos ei mene kerta uraherkäks.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

-JP- sanoi
Miten niin Joo. ? Kun täällä jo 3 ihmistä sanoo toisin. -1.00 asennosta voidaan saavuttaa tuo -1.5 arvo , pultteja kääntämällä.

Tosiaan nämä 3 ihmistä ovat sen suuntaus koneella käyneet testaamassa.

faktat tiskii manuaalista:
front.jpg
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

ainanki noissa bilsteineissä on kuvanmukaiset palikat tossa pultinkannan alapuolella. ja pultti ei kyllä käänny mihinkään jos ei kyseistä palikkaa murjo rikki tai poista. varmasti voimalla sen saa väännettyä paskaks..
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Makeko sanoi
ainanki noissa bilsteineissä on kuvanmukaiset palikat tossa pultinkannan alapuolella. ja pultti ei kyllä käänny mihinkään jos ei kyseistä palikkaa murjo rikki tai poista. varmasti voimalla sen saa väännettyä paskaks..

Kuin myös Öhlinsin coilovereissa, pultti ei montaa asetta käänny millä ei kulmiin vielä vaikuteta mitään. Tosin noissa onkin säädettävät yläpäät joten se ja sama. Ehkä jollain prikka väliin kikalla saa nostettua pultin kantaa niin ettei se jää stoppariin kiinni.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Makeko sanoi
faktat tiskii manuaalista:

Niinpä. Kumma juttu vaan kun sen pultin kääntö kuitenkin muuttaa kulmaa. Tiedä sitten miten eri tolpissa nuo reijät on koneistettu tai väljät.

Mutta täällä foorumilla kuitenkin ihmiset ovat valon nähneet. Nyt jo 4 ihmistä.

Tuossa kuvaa , kerro mitä näet ?

valokuva271.jpg
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Eikös tuossa lapussa lue varsin selvästi:

-1 aste +- 30 minuuttia tai -2 asetta +- 30 minuuttia.
Eli -0,5 - -1,5 astetta tai -1,5 - -2,5 astetta.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

-JP- sanoi
Tuossa kuvaa , kerro mitä näet ?

Näen -1.89 astetta ja -1.82 astetta camberia. Aika lähellä sitä kahta siis ja selittynee sovituksen välyksillä joilla voi hieman pelata.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

pexi sanoi
Eikös tuossa lapussa lue varsin selvästi:

-1 aste +- 30 minuuttia tai -2 asetta +- 30 minuuttia.
Eli -0,5 - -1,5 astetta tai -1,5 - -2,5 astetta.


Eli säätö siis olisi kokonaisuudessaan -0.5 - -2.5 astetta?

Olis pitänyt katsoa kuvaa vähän tarkemmin kun sen luin.. :)
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

ehei todellakaan. edelleenkään ei ole kun kaksi asentoa mitä ei voi säätää ellei palikkaa ole murjottu tai ohitettu. välyksillä varmaan sit just se -+0.1 tjsp.

ja joo tossa ^kuvassa on se toinen asento just. minimissään ton saa säädettyä -1.0 ja maximissaan -2.0. myös muut säädöt vaikuttaa camberiin, etenkin madallus.

on se p*rkele ku saa vääntää :)
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Kyllä sen Camberin nyt vaan säädettyä tuolla välillä. (pultissa toki on vain kaksi asentoa)
Jos joku on tyytyväinen joko yhteen tai kahteen asteeseen, niin siitä vaan, mutta kyllä sen muihinkin arvoihin saa.
Ei tuo toleranssi nyt huvikseen tuolla tehtaan manuaalissakaan ole.
Henk koht pidän noin 1,5:sta astetta aika :driver.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Lainataan nyt tätä.

Ei kellään ois kutoseen kuvaa mistä säätää sen kulmia takapäästä? Menossa paikalliseen ihan osaavaan puljuun, mutta ois kiva tietää jo etukäteen mistä säätää ja mitä. :)
 
Takaisin
Ylös Bottom