Pyöränkulmat radalle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ast
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vs: Pyöränkulmat radalle

Miten saat taakse noin paljon camberia? Onko säädettävät yläpäät?

Eteen laittaisin vajaa 3camberia ja millin haritusta. Taakse vajaa 2 camberia ja 0 auraus.

Omassa on 2,4astetta edessä ja 1,4astetta takana. Nolla auraukset ympäri auton.

Clutchkick sanoi
Huomenna säätämään, oon ny keränny 5 vaihtoehtoa, sanokaa mikä olis paras vitoseen, pelkästään rata-ajoa ajatellen..

esim.1. Etu 0mm auraus, Camber -1.55astetta
Taka 1.2mm auraus, camber -1.4astetta

esim.2 Etu 0mm auraus, Camber -2.5astetta
Taka 1mm auraus, Camber -1.5astetta

esim.3 Etu 0mm auraus, Camber -2.25astetta
Taka 1.3mm auraus, Camber -2astetta

esim.4 Etu 0mm auraus, Camber -2.7astetta
Taka 0mm auraus, Camber -2astetta

esim.5 Etu 0mm auraus, Camber -3.2astetta
Taka 0mm auraus, Camber -2.5astetta

vai joku kompromissi noista, 4 tai 5 oli itellä päällimmäisenä mieles, mites muiden mielestä
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Mitäs hyötyä harituksesta olisi edessä? Ei varmaan seuraa ajolinjaakaan niin tarkasti.
ST-motorsin työntekijä, sama joka säätää myös Rikun auton, kertoi että taakse tulee sisäänjoustossa reilusti lisää camberia ja haritusta. Eli ralliautossa käyttivät hieman aurausta takana että ulostuloissa pysyisi perä paremmin ruodussa. Itselleni laittoi eteen aurausta 1,2mm ja camberia -1,6 astetta ja taakse 0,5mm / -0,5 astetta. Katusäädöt kylläkin, enkä ole itse säätöjä paljoakaan vertaillut.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

MakeM sanoi
Mitäs hyötyä harituksesta olisi edessä? Ei varmaan seuraa ajolinjaakaan niin tarkasti.
ST-motorsin työntekijä, sama joka säätää myös Rikun auton, kertoi että taakse tulee sisäänjoustossa reilusti lisää camberia ja haritusta. Eli ralliautossa käyttivät hieman aurausta takana että ulostuloissa pysyisi perä paremmin ruodussa. Itselleni laittoi eteen aurausta 1,2mm ja camberia -1,6 astetta ja taakse 0,5mm / -0,5 astetta. Katusäädöt kylläkin, enkä ole itse säätöjä paljoakaan vertaillut.

"Maalaisjärjellä" ajatellen takana auraus lisääntyisi sisäänjoustossa, ainakin jos autoa madallettu...
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

ei oo takana säädettäviä yläpäitä, jos ei ny vähä sorvaa kiinnityspultin aukkoja :D

mietiskelin vain säätöjä seuraten tässä topicissa olevia, lähinnä noi maxxxxxximuksen säädöt alko itteä kiinnostamaan ku se ainaki kulki radalla niin kivasti :)
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Eikä oo paljon hyötyä vaikka olis iskarin yläpäässä säätöä, se kun ei pyörän asentoon vaikuta mitään evon takapäässä ::)
Vai oonko nyt liian väsynyt ajattelemaan taas.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Pyöränkulmiin vaikuttaa merkittävästi moni muukin asia, esimerkiksi jousien jäykkyys, alustan korkeus, iskareiden laatu, käytettävät renkaat ja kallistuksenvakaajat.

Itselläni 11 kg/mm jousilla, katurenkailla, jäykemmällä takavakaajalla ja tukivarret suunnilleen vakaatasossa 2.5 / 0 edessä ja 1.75 / 0 takana on toiminut aika hyvin.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

En oo varma mikkä jouset tossa bc:n br on.. katoin jotai sarjanumeroa jousesta mutta tuli jotai 4kg jousia... voiko oikiasti olla sellaset paskat paikallaan?

laitoin lapun säätäjälle huomiselle että taakse nii paljo camberia ku saa ja eteen n. 3astetta


edit. soitteli säätäjä äsken, etupääs ollu 1aste/60minuuttia aurausta.. nyt nolla ja kolmisen astetta camberia, takapäätä ei saa säädettyä ku pultit yms ni pahasti ruostunu
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Clutchkick sanoi
edit. soitteli säätäjä äsken, etupääs ollu 1aste/60minuuttia aurausta.. nyt nolla ja kolmisen astetta camberia, takapäätä ei saa säädettyä ku pultit yms ni pahasti ruostunu
Rälläkkää pultteihin ja uudet, maksaa n. 35€ kaikki timanttikaupas....
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Perhana mul oli ihan sama juttu (samat puslat ja pultit mulla peruslancussa). En tajuu miten 8v vanhan auton pultit voi ruostua niin tiukkaan puslan holkkiin että 4 päivää ruosteenirrotusöljyssä uittaminen ja akkupulttipyssy (joo mul ei oo viel omalla tallilla paineilmaa) ei irrota niitä :nykii

Liippaa topiccia: Minkälaisia Cambereita jengi on pitäny kadulla niin et saa vähän mutkahakuiseksi mutta kuitenkin renkaat kuluu ~tasasesti ja ei hae suoralla/urissa? Ei muuten mun lancussa on nyt takapäässä miinusmerkkistä camberia melko reilusti johtuen just noista pulteista ja toihan on s**tana aika hauska ajaa :D
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Saa sitten helposti kulumaan renkaiden sisäkulmat ellei oo todella tarkkana nuitten säätöjen kans.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

No mä pääsen säätelemään noita mielin määrin brand new laser koneilla joten tarkkana ei oo vaikee olla ;) Mut laite tottakai ohjaa automaattisesti tehtaan suosituksiin mutta jos haluaa hieman negatiivista camberia niin mikä on riittävän vähän, jotta renkaat ei juurikaan kulu eri tavoin eikä vetele?
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Maestro sanoi
Rälläkkää pultteihin ja uudet, maksaa n. 35€ kaikki timanttikaupas....

Riippuen naamakertoimesta niin: Pusla, pultti, prikka, epäkeskolevy ja mutteri 50e about.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Pelkästään negatiivinen camberi ei taida hirveästi syödä sisäreunoja, mutta jos on samaan aikaan haritusta, niin silloin kuluu.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

onkos toi ihan normi et vasen yläpää on paljo enemmä camberilla ku oikee? ja siis suoraa säädätyksestä et mittarilla ok
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Clutchkick sanoi
onkos toi ihan normi et vasen yläpää on paljo enemmä camberilla ku oikee? ja siis suoraa säädätyksestä et mittarilla ok

Voitko tarkentaa kysymystä ? Eli mikä vasen yläpää ? Ja onko nyt camberit ok vaiko ei ?

Tarkoitatko camberin säätö lautasen eroa suuhteessa oikean iskarin ja vasemman iskarin välillä , auton etupäässä ?
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Clutchkick sanoi
onkos toi ihan normi et vasen yläpää on paljo enemmä camberilla ku oikee? ja siis suoraa säädätyksestä et mittarilla ok

Olisi pitänyt säätää tolpan alapäästä epäkeskopulteilla (ja niiden välyksillä). Helpompi vaan säätää tolppien yläpäästä, jos sieltä camber säädöt löytyy.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

artova sanoi
Olisi pitänyt säätää tolpan alapäästä epäkeskopulteilla (ja niiden välyksillä). Helpompi vaan säätää tolppien yläpäästä, jos sieltä camber säädöt löytyy.

Kyllä.

Eli ensin epäkeskoilla -1 tai -2 (pultinkääntö) , sen jälkeen vielä pultteja kiristelemällä molemmat puolet samaan arvoon , jos vielä tuos haluaa lisää niin sen jälkeen cambersäätö levyillä loput ja tietenkin molemmista saman verran.

Näin nyt ei ilmeisesti autoa ole säädetty ?

Vai onko toisen puolen camberpultti väärinpäin ? Ja asentaja oli laiska tai tietämätön eikä kääntänyt pulttia vaan korjasi kulmat levystä ?
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

on noille alapäilleki jotai tehty, mut oikean puolimmaisessa aivan eri arvot säädöissä kuin vasemmalla, mutta ilmeisesti on nyt kunnossa, mitään paperia en saanu autoon mukaan..

empä mä noista mitää tajua mutta auto meni ainaki suoraa ja renkaat ei näytä auraavan :D
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Clutchkick sanoi
on noille alapäilleki jotai tehty, mut oikean puolimmaisessa aivan eri arvot säädöissä kuin vasemmalla, mutta ilmeisesti on nyt kunnossa, mitään paperia en saanu autoon mukaan..

empä mä noista mitää tajua mutta auto meni ainaki suoraa ja renkaat ei näytä auraavan :D

En tiedä missä autoasi käytät mutta ei se kyllä kertomasi mukaan kunnossa ole. Ja lappu mukaan aina !! Tai et maksa mitään !! (en minä ainakaan maksaisi...)

Mistä oikeasti nyt tiedät mitkä kulmat sulle on sinne säädetty ? Et mistään....
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Kun olin kulmiensäädössä (itse säädin camberit edestä) niin sälli sanoi lapun annettuaan, että yleensä näitä ei asiakkaalle anneta, kun ei ne siitä mitään tajua :o
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

95% normiautoilijoista ei sitä lappua tahdo eikä ne sillä mitään tee, eikä suurinosa ymmärräkkään kyllä siitä mitään. Mutta kun kyse on evoista sun muista kikottimista niin yleensä säädötkin on vähän spesiaalimmat ja se lappu halutaan.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

artova sanoi
Kun olin kulmiensäädössä (itse säädin camberit edestä) niin sälli sanoi lapun annettuaan, että yleensä näitä ei asiakkaalle anneta, kun ei ne siitä mitään tajua :o

Tuo kommentti jo itsessään riittää syyksi valita seuraavaksi asiallisempi paikka.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

ast sanoi
Tuo kommentti jo itsessään riittää syyksi valita seuraavaksi asiallisempi paikka.

Olen jo tottunut korjaamaan "ammattilaisten" jälkiä... Mulle riittäisi, kun joku käyttäisi konetta, niin itse kyllä säätäisin kulmat kohdilleen. Nytkin oli ihan outo olo, kun joku toinen sorkki mun autoa ;D 67e hinta vaikutti kieltämättä säätöpaikan valintaan. Lopputulokseen 100% tyytyväinen, kulmat juuri niin kuin halusinkin.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

-JP- sanoi
En tiedä missä autoasi käytät mutta ei se kyllä kertomasi mukaan kunnossa ole. Ja lappu mukaan aina !! Tai et maksa mitään !! (en minä ainakaan maksaisi...)

Mistä oikeasti nyt tiedät mitkä kulmat sulle on sinne säädetty ? Et mistään....

Mä laitoin sille ohjeet mitä säädetään ni kuvittelisin että näin on käyny, en oo kys. asentajaa ees koskaa nähny ku ei kerkee sinne koskaan aukioloaikana, puhelimessa vaan sovittu asiat :D
Samaten oli tolpan yläpäät yhdessä drifterissä :D
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Clutchkick sanoi
onkos toi ihan normi et vasen yläpää on paljo enemmä camberilla ku oikee? ja siis suoraa säädätyksestä et mittarilla ok

Miten eturenkaat "istuu" koteloissa? Jos koittaa verrata, niin onko toinen puoli selkeästi sisempänä?
Jos näin, niin veikkaan, että etukelkka on toleranssien puitteissa toisessa reunassa.
Jos sulla olis laput, niin kokonaiskulkukulma saattaisi jotain asiasta kertoa.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Itse toimin niin ,että varaan koneen + asentajan ja sen jälkeen kun auto on nosturilla niin teemme ikään kuin yhteistyötä minä autan asentajaa ja hän suorittaa työnsä. Ja hommaa jatketaan tasan niin pitkään ,että työ on tehty niin kuin minä haluan.

Sen jälkeen maksan tehdystä työstä + koneesta. Ja tiedän miten minun autoni on säädetty.

3 vuotta olen jo käyttänyt samaa firmaa ja sama kaveri on aina työn tehnyt , voin rehellisesti sanoa , että alkaa homma jo pikku hiljaa sujua. Ensimmäisellä kerralla kesti pisimpään , ennen kuin viesti meni perille.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

pexi sanoi
Miten eturenkaat "istuu" koteloissa? Jos koittaa verrata, niin onko toinen puoli selkeästi sisempänä?
Jos näin, niin veikkaan, että etukelkka on toleranssien puitteissa toisessa reunassa.
Jos sulla olis laput, niin kokonaiskulkukulma saattaisi jotain asiasta kertoa.

No siellä on varmaankin se pulttiväärinpäin. Ja "UntoJuhani" on mennyt siittä mistä aita on matalin... Eli juurikin säätänyt yhden aseteen enemmän lautasesta.

Eli vaikka vanteet ovat ikään kuin siellä missä pitää niin etutolpat eivät ole symmetrisesti toisiinsa nähden.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Pyörät silmämääräsesti samoin koteloissa, taitaapa tuo olla huomenna auki jos sielä vaikka kävis kyselemässä josko olis tallentanu sen työn.. mutta on menty kuitenki mistä aita on matalin ku ei takapäätä oo yritetty edes auki, eisenyt sentään niin ruosteessa ole :D
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Saas nähä onko vaikutusta radalla ku eessä ~ -1.3 astetta ja takana - 1aste camperia.
Silmä määräsesti huomaa kyl et keulassa hitusen camperia.

Se mikä oli kiva niin kyseissä rengasfirmassa näky viime vuotinen säätö ja nykynenkin tallennettiin niin pystyy aina kattelee mitä ollaan laitettu.

Viimeks mitä kattelin oli niin edessä -0.3 astetta ja takana samaa luokkaa. Vähän tuntu sillon puskevan radalla.

Tuo -1.3 astetta näköjään viel meni ihan sallituissa rajoissa mitä laite suositteli evo ix.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Mani sanoi
Tuo -1.3 astetta näköjään viel meni ihan sallituissa rajoissa mitä laite suositteli evo ix.

Se kone missä käyn kertoo ensimmäisellä sivulla noista camber pulteista ja niiden kääntämisestä. -2 edessä on vielä vihreää.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Lainaus käyttäjältä: JaniB - 16.06.11 12:44
Vai voiko sitä säätää radalle ja kadulle erikseen ilman että menee aina nelipyöräsuuntaukseen

-JP- sanoi
Kuten siinä lainauksessa lukee niin ei voi tai jos olet tosi velho niin sit voit muutenkin itse säädellä kulmat ilman koneita.

Tuota.. eikös toi onnistuis siten, että cambersäädettävillä yläpäillä hakee kultaisen keskilinjan kadulle/radalle. Ja radalle mennes kääntää edestä pultit toistepäi = enemmä camberia, radalta poistuessa kääntää pultit toistepäi. Aika tarkasti ne pysyy noin.

Mitä haritukseen tulee niin ratapeleissä kyllä ajelevat harituksella kun auttaa kääntymiseen huomattavasti reilulla camberilla varustettuna.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Siinä alapään camber pultissa on niin paljon klappia ettei tuosta oikein mitään tule jos "sinnepäin" ei riitä vaan haluaa hyvää.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

ast sanoi
Siinä alapään camber pultissa on niin paljon klappia ettei tuosta oikein mitään tule jos "sinnepäin" ei riitä vaan haluaa hyvää.
Ilmeisesti tolpan se hahlo ei ole kaikissa iskareissa tarkka? Cuscoissa on tasan just 180asteen kääntövara ja pultin"laipat" on terävät. Mielestäni ei muutu ja saatan tehdä mittauksia ihan laser 4-suuntauslaitteella asiasta.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Silloin kun omasta autosta säädettiin kulmia,niin kysäisin tuosta yläpäiden camber säädöstä,niin säätäjä meinasi että jos sieltä kääntää lisää camberia,muuttuu samalla muutkin pyöränkulmat (auraus yms.)
Eli siinä säädettäessä pitää laittaa kaikki kulmat kohdalleen.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Tunari-82 sanoi
Silloin kun omasta autosta säädettiin kulmia,niin kysäisin tuosta yläpäiden camber säädöstä,niin säätäjä meinasi että jos sieltä kääntää lisää camberia,muuttuu samalla muutkin pyöränkulmat (auraus yms.)
Eli siinä säädettäessä pitää laittaa kaikki kulmat kohdalleen.

Juurikin näin eli vituiks menee auraus jos kajoaa camberiin. Tämä on testattu ihan koneella.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

-JP- sanoi
Juurikin näin eli vituiks menee auraus jos kajoaa camberiin. Tämä on testattu ihan koneella.

Juu näin on näreet. Viime viikolla tuli tuota hommaa seurattua kun suuntailtiin kulmia. Toinen vaikuttaa aina toiseen.

Tuli myös nuo eturenkaiden sisäkulmien kulumisen syy todettua. Kun vaihdoin uudet jouset alle enkä juurikaan paljoa ajanu niitä "sisään" ennen kulmien säätöä. Ne painuvat kuulemma jonkunverran uutena kasaan joten siinäpä se camber kulma muuttuu samalla. Ekalla säätökerralla oli edessä -2.5 ja takana -2.5 astetta ja nyt oli muutosta tullu -3.5 eteen ja -4.0 taakse.

Nykyiset säädöt on -2.0 eteen ja -3.0 taakse (taakse ei saanu vähempää :( täytyy nostaa perää 0,5-1,0 cm niin eiköhän aleta olee toivotulla hehtaarilla)

Jälleen kerran tuli opeteltua asiat kantapään kautta.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Miten saat taakse noin paljon? Mulla on säädöt tapissa ja 1,4astetta tais saada.

Maxxximus sanoi
Juu näin on näreet. Viime viikolla tuli tuota hommaa seurattua kun suuntailtiin kulmia. Toinen vaikuttaa aina toiseen.

Tuli myös nuo eturenkaiden sisäkulmien kulumisen syy todettua. Kun vaihdoin uudet jouset alle enkä juurikaan paljoa ajanu niitä "sisään" ennen kulmien säätöä. Ne painuvat kuulemma jonkunverran uutena kasaan joten siinäpä se camber kulma muuttuu samalla. Ekalla säätökerralla oli edessä -2.5 ja takana -2.5 astetta ja nyt oli muutosta tullu -3.5 eteen ja -4.0 taakse.

Nykyiset säädöt on -2.0 eteen ja -3.0 taakse (taakse ei saanu vähempää :( täytyy nostaa perää 0,5-1,0 cm niin eiköhän aleta olee toivotulla hehtaarilla)

Jälleen kerran tuli opeteltua asiat kantapään kautta.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

-JP- sanoi
Mielenkiintoinen tieto olisi : Miten paljon eri korimalli asiaan vaikuttaa ?

Jaa-a. Oma auto on nyt sen verran tontissa että alatukivarsi on paino päällä vaakatasossa suora. Jos alkaa tontittamaan enempi niin alkaa "nousemaan ylös". Kun nousee ylös niin iskarin alapään kiinnitys alkaa taittumaan kulmaan. Mullakin on nyt korin säätöpuslasta poistettu camberia että taakse saatiin se 1,5 astetta.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Itse olen yrittänyt saada tukivarret suunnilleen vaakasuoraan tai siitä nostanut vielä vähän maavaraa että tukivarsi olisi mahdollisimman suorassa kun jousituksen painuma otetaan huomioon. En tiedä onko järkevä periaate tai vaikuttaako mitään. Säädöt ei ole laidassa ja 1 aste 45 minuuttia suunnilleen takana camberia nolla-aurauksella.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

ast sanoi
Itse olen yrittänyt saada tukivarret suunnilleen vaakasuoraan tai siitä nostanut vielä vähän maavaraa että tukivarsi olisi mahdollisimman suorassa kun jousituksen painuma otetaan huomioon. En tiedä onko järkevä periaate tai vaikuttaako mitään. Säädöt ei ole laidassa ja 1 aste 45 minuuttia suunnilleen takana camberia nolla-aurauksella.

Mulla juurikin näin ja hienosti toimi! Neutraali ajettavuus. Tosin mulla takana aurausta 3mm.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Meillä on luultavasti joku kulma ihan päin peetä... Rata-ajon jälkeen vasen etu-renkaan sisäreuna on kulunut huomattavasti enemmän kuin muut renkaat (sileäksi...)

Vai voiko olla väärä rengaspaine? (Vai löytyykö vika ohjauspyörän ja penkin väliltä? ;D )

Vinkkejä?

Evo IX, vakio alusta ja muistaakseni tehdasarvot.. (en löydä raportti juuri nyt ja epäilen että paja on nyt suljettu :P )
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Oikealle kun käännytään usein radalla niin uloin rengas kärsii.. :) Puski paljon?
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Muistakaa että evoissa pyöränkulmat muuttuu jos autoa nostetaan ylös suuntauksen alussa ( jos pyöriä pyöritetään siis ). Varsinkin jäykällä ja matalalla aftermarket alustalla tämä korostuu. Mulla meni pyöränkulmat ihan sekasin ja suuntasin langoilla itse uudelleen heti.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Harri K sanoi
Muistakaa että evoissa pyöränkulmat muuttuu jos autoa nostetaan ylös suuntauksen alussa ( jos pyöriä pyöritetään siis ). Varsinkin jäykällä ja matalalla aftermarket alustalla tämä korostuu. Mulla meni pyöränkulmat ihan sekasin ja suuntasin langoilla itse uudelleen heti.

Meinaat etteivät ne asetu takaisin paikalleen kun auto lasketaan alas antureiden kiinnittämisen jälkeen? Tätä vartenhan pyörien alla on lineaarilaakereilla varustetut levyt ettei joku paikka jää kanittamaan jousituksen painuessa takaisin kokoon.

Ainakin käyttämäni firman kone osaa myös laskea etupään camberin niin että säädön voi tehdä etupää ilmassa kun koneesta valitsee tämän toiminnon.
 
Vs: Pyöränkulmat radalle

Harri K sanoi
Muistakaa että evoissa pyöränkulmat muuttuu jos autoa nostetaan ylös suuntauksen alussa ( jos pyöriä pyöritetään siis ). Varsinkin jäykällä ja matalalla aftermarket alustalla tämä korostuu. Mulla meni pyöränkulmat ihan sekasin ja suuntasin langoilla itse uudelleen heti.

en tiedä millaisella laitteella kulmat säädettiin viimeeksi koska en ollut mukana... tiedän että pajalla on ainakin nykyään laaseri-laite.
Autossa on vielä vakioalusta ja kulmien säätö tehdään luultavasti seuraava kertaa vasta alustan vaihdon jälkeen..
 
Takaisin
Ylös Bottom