Pyöränkulmat radalle

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Pyöränkulmat radalle

http://www.spanpody.pwp.blueyonder.co.uk/evo45wsm/G34.PDF


cubeqtio sanoi
Lainataan nyt tätä.

Ei kellään ois kutoseen kuvaa mistä säätää sen kulmia takapäästä? Menossa paikalliseen ihan osaavaan puljuun, mutta ois kiva tietää jo etukäteen mistä säätää ja mitä. :)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Pyöränkulmat radalle

pexi sanoi
http://www.spanpody.pwp.blueyonder.co.uk/evo45wsm/G34.PDF

HUOM! Jos jostai syystä satut irroittaan kohdan 34-10 pultin nro 2 ja sen vastamutterin. Varmista että epäkeskomutteri ja epäkeskopultinkanta tulevat samaan suuntaan. Muuten säätö ei toimi.
Mitään ei kuitenkaan tarvitse normaalissa säädössä irroittaa,vaan löysätä juuri tuo ko. pultti/mutteri.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Pyöränkulmat radalle

Harri K sanoi
HUOM! Jos jostai syystä satut irroittaan kohdan 34-10 pultin nro 2 ja sen vastamutterin. Varmista että epäkeskomutteri ja epäkeskopultinkanta tulevat samaan suuntaan. Muuten säätö ei toimi.
Mitään ei kuitenkaan tarvitse normaalissa säädössä irroittaa,vaan löysätä juuri tuo ko. pultti/mutteri.

Ok. Muistan mainita siitä säätäjälle. Aika yksinkertainen toi takapään säätö!

pexi sanoi
http://www.spanpody.pwp.blueyonder.co.uk/evo45wsm/G34.PDF

Kiitos pexi manuskasta! :)

Ei sattuis olemaan etupäähänkin samanlaista?

Löysin jo. :)
 

Liitetiedostot

  • kuva.JPG
    kuva.JPG
    78.1 KB · Lukukerrat 822

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Pyöränkulmat radalle

Nyt kun tuo BC:n alusta saapui, niin olisko vinkkejä camberin säätöön?
Radallakin olis tarkoitus ajaa eikä mielellään kuitenkaan kuluttaa kumeja normiajossa 500km aikana.
1,5° vai enemmän?
Vai voiko sitä säätää radalle ja kadulle erikseen ilman että menee aina nelipyöräsuuntaukseen, viitaten tähän:

-JP- sanoi
Taas sitten ,jos radalle hakee asetuksia niin kyllä kuitenkin säädettävät yläpäät ovat se juttu mikä ihmisen oloa helpoittaa.

Sen verran kyllä täytyy mainita ,että jos radan varressa Evosta camberia yläpäästä säätää niin se vaikuttaa auraukseenkin jokin verran. Eli säätäkää kulmat pajalla.

PS. Tän vois siirtää tuonne rata-ajo-osioon?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Pyöränkulmat radalle

Mulla on -2.5 astetta edessä ja -1.75 astetta takana. Nolla-auraus ympäri auton. Ei kuluta renkaita epänormaalisti varsinakaan jos käy radalla hiomassa niitä ulkoreunoja välillä :)
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Pyöränkulmat radalle

JaniB sanoi
Vai voiko sitä säätää radalle ja kadulle erikseen ilman että menee aina nelipyöräsuuntaukseen

Kuten siinä lainauksessa lukee niin ei voi tai jos olet tosi velho niin sit voit muutenkin itse säädellä kulmat ilman koneita.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Pyöränkulmat radalle

JaniB sanoi
Nyt kun tuo BC:n alusta saapui, niin olisko vinkkejä camberin säätöön?
Radallakin olis tarkoitus ajaa eikä mielellään kuitenkaan kuluttaa kumeja normiajossa 500km aikana.
1,5° vai enemmän?
Vai voiko sitä säätää radalle ja kadulle erikseen ilman että menee aina nelipyöräsuuntaukseen, viitaten tähän:

Itsellä Kutosessa edessä nyt -1,5 astetta ja aurausta 0. Takana -1 ja aurausta yhteensä 30mm.

Oli sama asetus viime vuonnakin ja ei mitenkään ihmeellisesti vedellyt tai syönyt renkaita. Tosin kun ajelee Suomalaisilla radoilla (Alastaro, Jurva ja Kemora) niin käännytään aika usein oikealle niin vasen eturengas syö itsensä aika hyvin. :) Ast:lla tais olla jossain kuviakin miten kuluu..

Sitten myös rengaspaineet vaikuttavat myös renkaan kulumiseen.
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Pyöränkulmat radalle

-JP- sanoi
Kuten siinä lainauksessa lukee niin ei voi tai jos olet tosi velho niin sit voit muutenkin itse säädellä kulmat ilman koneita.

Ok, sitä vaan meinasin että jos säätää pajalla vaikka 1,5° ja sitten ratapäiväksi itse lisää ja taas takaisin arvoon 1,5° että meneekö silloinkin sekaisin, mutta siis aina kun menee sorkkimaan menee kulmatkin vaikka palaisi takaisin normiarvoihin.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Pyöränkulmat radalle

-JP- sanoi
Kuten siinä lainauksessa lukee niin ei voi tai jos olet tosi velho niin sit voit muutenkin itse säädellä kulmat ilman koneita.
Näytänkö mää joltain velholta vai.?
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Pyöränkulmat radalle

Mitä ootte mieltä,pitäiskö kääntää lisää camberia miinukselle vai onko kenties jo liikaa?
Renkaat on aika kovaa seosta,sieltä vois olla hyvä lähteä hakemaan lisää pitoa?
2011-07-14205147.jpg
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Pyöränkulmat radalle

MUAHA!

Toi menee jo Japanin VIP rideen toi camberi. :)
 

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Pyöränkulmat radalle

Ens kesälle oon ajatellu vähän rajumpaa camberia. Miltäs kuullostais eteen -3,0 ja taakse 2,0-2,5 vai alkaako olemaan liikaa? Kadulle tai renkaan kulumisella ei mitään väliä, ne kuitenkin kuluu enemmän ulkopuolelta. Renkaina R888
Viime kesänä oli muistaakseni -1 edessä ja -2 takana, en alkanut kyseenalaistaa säätäjän visiota et miks edessä on vähemmän. Tais muistaakseni sanoo et laitan sulle vähä enemmän taakse et menee rengas varmasti ohi kaaresta ;D
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Pyöränkulmat radalle

...taakse et menee rengas varmasti ohi kaaresta..

Ajettavuuden kannalta todella olennainen juttu. ;D

Onko käyttämäsi säätöheppu mahdollisesti säätänyt näitä erään konsernin "stance" vehkeitä pääasiassa? Niitä joiden käyttötarkoitus on nakkarin pihalla makuuttaminen.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Pyöränkulmat radalle

Maxxximus sanoi
Ens kesälle oon ajatellu vähän rajumpaa camberia. Miltäs kuullostais eteen -3,0 ja taakse 2,0-2,5 vai alkaako olemaan liikaa? Kadulle tai renkaan kulumisella ei mitään väliä, ne kuitenkin kuluu enemmän ulkopuolelta. Renkaina R888
Viime kesänä oli muistaakseni -1 edessä ja -2 takana, en alkanut kyseenalaistaa säätäjän visiota et miks edessä on vähemmän. Tais muistaakseni sanoo et laitan sulle vähä enemmän taakse et menee rengas varmasti ohi kaaresta ;D

Joskus olen törmänny sanontaan ettei camberia voi olla liikaa... Pitänee paikkansa ,mutta myös muut kulmat/säädöt pitää saada kohdilleen muuten menee vit.. käy huonosti. En tiedä Evon säädöistä mistä loppuu peli varat ensimmäisenä. Ei muuta kuin kokeilemaan.

Itse olen miettinyt josko kokeilis : Eteen -2 / -2,5 ja taakse -1.5 / -2 .....jotain tollasta.. Ja auraukset 0 ja 0.
 

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Pyöränkulmat radalle

Niko Päivinen sanoi
Ajettavuuden kannalta todella olennainen juttu. ;D

Onko käyttämäsi säätöheppu mahdollisesti säätänyt näitä erään konsernin "stance" vehkeitä pääasiassa? Niitä joiden käyttötarkoitus on nakkarin pihalla makuuttaminen.

Joo sinänsä aika jännä homma kun se jätkä on rallievoja säätäny muutaman vuoden. En sitä hänen tietämystä moiti, oli tuossa itseänikin syyttäminen kun vaan "kyllä, kyllä joo kuullostaa hyvältä" linjalla mentiin.Luulen kans et oletti et laitetaan sellanen siviiliajoon sopiva. Tästä taas opitaan se, että koskaan ei saa olettaa! Samassa paikassa käytän keväälläkin kun sanoo vaan millasta täytyy saada niin uskon että tulee hyvä.
 

Hakala

New Member
Liittynyt
16 Maaliskuu 2007
Vs: Pyöränkulmat radalle

Eikös camber-kulmat pitäisi lämpömittarilla katsoa auto-kohtaisesti. Mikäli sisäreuna lämpenee enemmän on camberia liikaa, jos taas ulkoreuna niin liian vähän.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Pyöränkulmat radalle

Hakala sanoi
Eikös camber-kulmat pitäisi lämpömittarilla katsoa auto-kohtaisesti. Mikäli sisäreuna lämpenee enemmän on camberia liikaa, jos taas ulkoreuna niin liian vähän.

..... :-\ Loppuu äkkiä harraste kassasta hillot jos alkaa liikaa kikkailemaan , joten jätetään ne lämpömittarit vaikka saunaan odottelemaan.

(kulmien säätö maksaa 100 -150 € laaki) Aika harvalla tulee rata-päiville rekalla 4-pyöräsuuntauslaite mukaan...
 

Hakala

New Member
Liittynyt
16 Maaliskuu 2007
Vs: Pyöränkulmat radalle

-JP- sanoi
..... :-\ Loppuu äkkiä harraste kassasta hillot jos alkaa liikaa kikkailemaan , joten jätetään ne lämpömittarit vaikka saunaan odottelemaan.

(kulmien säätö maksaa 100 -150 € laaki) Aika harvalla tulee rata-päiville rekalla 4-pyöräsuuntauslaite mukaan...
Ei tuo nyt suurta rekkaa vaadi :)
http://images.google.com/search?q=camber+gauge&biw=1024&bih=675&sei=bYQIT8rpKcrb4QSLp9iNCA&tbm=isch

Njoo, meneehän siinä aurauskin pieleen, mutta kai silti voi camberiin pieniä säätöjä/kokeiluja (esim 0.5 astetta suuntaan tai toiseen)?
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Pyöränkulmat radalle

Hakala sanoi
Ei tuo nyt suurta rekkaa vaadi :)
http://images.google.com/search?q=camber+gauge&biw=1024&bih=675&sei=bYQIT8rpKcrb4QSLp9iNCA&tbm=isch

Njoo, meneehän siinä aurauskin pieleen, mutta kai silti voi camberiin pieniä säätöjä/kokeiluja (esim 0.5 astetta suuntaan tai toiseen)?

No emmä nyt kinaamaan ala.... Kukin tyylillään. Mulle riittää kun auto on sopiva käteen ja aikalailla sama jos joku on nopeampi ratapäivillä josta ei tienaa palkinto rahoja... :)
 

Hakala

New Member
Liittynyt
16 Maaliskuu 2007
Vs: Pyöränkulmat radalle

-JP- sanoi
No emmä nyt kinaamaan ala.... Kukin tyylillään. Mulle riittää kun auto on sopiva käteen ja aikalailla sama jos joku on nopeampi ratapäivillä josta ei tienaa palkinto rahoja... :)
Juu, ei tarkoitus ollutkaan kinata :)

Kiinnostunut vaan noista ratahommista ja omassa autossa pakko yrittää nipistää joka paikasta ne sekunnin kymmenykset, että pysyy edes perheautoen perässä :D

Onhan Evo-porukalla ollut noita rengaspainemittareitakin mukana, ni ajattelin et joku olis voinu lämpöjäkin mittailla. Kunnollisesta mittarista silti joutuu maksaa vähän enemmän..
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Pyöränkulmat radalle

Hakala sanoi
Eikös camber-kulmat pitäisi lämpömittarilla katsoa auto-kohtaisesti. Mikäli sisäreuna lämpenee enemmän on camberia liikaa, jos taas ulkoreuna niin liian vähän.

Kyllähän tuo on ollut mielessä, lähinnä miten paineet vaikuttaa lämpöihin.
Piti tuoda jo viime kesänä flirin lämpökamera MCF:n ratapäiville. Tuodaan nyt sit seuraaviin ratakinkereihin. JP, kai tuota nyt voi säädellä vaikka ratapäivien välillä. Teamfullboost ainaskin sijoitti kauteen 2012 ja osti bearin 4-pyöräsuuntauslaiteet ;D
 

Hakala

New Member
Liittynyt
16 Maaliskuu 2007
Vs: Pyöränkulmat radalle

tepi sanoi
Kyllähän tuo on ollut mielessä, lähinnä miten paineet vaikuttaa lämpöihin.
Piti tuoda jo viime kesänä flirin lämpökamera MCF:n ratapäiville. Tuodaan nyt sit seuraaviin ratakinkereihin. JP, kai tuota nyt voi säädellä vaikka ratapäivien välillä. Teamfullboost ainaskin sijoitti kauteen 2012 ja osti bearin 4-pyöräsuuntauslaiteet ;D
Tuolla ainakin hyvä taulukko http://www.elephantracing.com/techtopic/tiretemp.htm

Käyttäähän ne isoissa sarjoissa niitä linjalankoja pyöräkulmien mittaukseen :)
 

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Pyöränkulmat radalle

Hyvä linkki.

Onkos porukka perehtyny tohon caster kulmiin? Kannattaako niihin mennä koskemaan vai pitääkö vaan siinä suosituksessa?
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Pyöränkulmat radalle

Tuommosen lueskelin tässä syksyllä,ihan hyvää tietoa alustasta vaikka osasta jutuista onkin jo varmaan kehitys ajanut ohi,mutta samat fysiikan lait pätee yhä ;D
http://www.bookplus.fi/kirjat/mauno,_esko/viritt%C3%A4j%C3%A4n_k%C3%A4sikirja_2-4251515
Löytyy varmaan lähes joka kirjastosta.
 

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Pyöränkulmat radalle

Näihin saa kuulemma laittaa aika kovia kulmia jos pelkästä rata-ajosta puhutaan. Näiden alustageometria on sellanen että murtaa paljon alle joten saa laittaa ihan ihan reiluja -2,5-3,5 eteen ja taakse -2-2,5. Ite ajattelin koittaa eteen -3 - 3,5 ja taakse -2,5
 

artova

IX
Liittynyt
23 Tammikuu 2010
Sijainti
Raisio
Vs: Pyöränkulmat radalle

Pyöränkulmien säätö ens viikon perjantaina. Tällaista settiä ajattelin:

Eteen auraus 0
Eteen camber -2 tai -2.25 ,eli tolppien alapäästä maksimit, mitä saa (jos ei riitä niin otetaan ylhäältä lisää)

Taakse auraus 2 minuuttia/puoli
Taakse camber -1.25

Kysyin aikaa varatessa, että näyttääkös teitin kone asteen osat desimaaleina vai minuutteina. Selvittelyn jälkeen sai selville, että asteina ::) Löysin samasta paikasta saamani vanhan lapun (eri autolle), että kyllähän asteen osat minuutteina näkyy.
 

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Pyöränkulmat radalle

Ei kellään olis sellasta lämpömittaria (infrapuna tms) mukaan radalle niin vois katella renkaan lämpöjä sisä- ja ulkokulmilta ja tietty keskeltä? Siitähän sitä sit tietää et mihin suuntaan niitä kulmia laittelee jatkossa.
 

Shadow

There's A Shadow On Everybody's Back...
Liittynyt
10 Helmikuu 2008
Vs: Pyöränkulmat radalle

Maxxximus sanoi
Ei kellään olis sellasta lämpömittaria (infrapuna tms) mukaan radalle niin vois katella renkaan lämpöjä sisä- ja ulkokulmilta ja tietty keskeltä? Siitähän sitä sit tietää et mihin suuntaan niitä kulmia laittelee jatkossa.

Löytyy infra.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Pyöränkulmat radalle

löytyy infra...ja ebay myy 900asteesee yms löytyvii ja näyttää saman mitä kalliimpi "suomimalli". Jarruja mittailtu rallitesteis ;)
 

artova

IX
Liittynyt
23 Tammikuu 2010
Sijainti
Raisio
Vs: Pyöränkulmat radalle

Maxxximus sanoi
Ei kellään olis sellasta lämpömittaria (infrapuna tms) mukaan radalle niin vois katella renkaan lämpöjä sisä- ja ulkokulmilta ja tietty keskeltä? Siitähän sitä sit tietää et mihin suuntaan niitä kulmia laittelee jatkossa.

Kuinkakohan paljon mahtaa jäähdyttelykierroksella ja matkalla varikolle muuttua???
 

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Pyöränkulmat radalle

Kyllähän se todennäköisesti kerkeää tasaantumaan... jos vaikka ajais nopeilta varikon kautta ja joku olis valmiina mittailemassa siellä sit jatkais jäähyttelyä?
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Pyöränkulmat radalle

Maxxximus sanoi
Ei kellään olis sellasta lämpömittaria (infrapuna tms) mukaan radalle niin vois katella renkaan lämpöjä sisä- ja ulkokulmilta ja tietty keskeltä? Siitähän sitä sit tietää et mihin suuntaan niitä kulmia laittelee jatkossa.

Mulla taitaa olla jonkinmoinen, jos haluut testata.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Pyöränkulmat radalle

Mitenkähän tuollaisella yleismittarilla onnistuisi,jossa on lämpötila-anturi
Esim:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Digitaalinen-yleismittari-auton-15292/
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Pyöränkulmat radalle

Tunari-82 sanoi
Mitenkähän tuollaisella yleismittarilla onnistuisi,jossa on lämpötila-anturi
Esim:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Digitaalinen-yleismittari-auton-15292/

Ainakin Fluken vastaavanlaisilla on vaikeaa mitata pinta lämpöjä , muutenhan tuollaiset mittarit ovat ihan käypää kamaa.
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Pyöränkulmat radalle

tepi sanoi
Kyllähän tuo on ollut mielessä, lähinnä miten paineet vaikuttaa lämpöihin.
Piti tuoda jo viime kesänä flirin lämpökamera MCF:n ratapäiville. Tuodaan nyt sit seuraaviin ratakinkereihin. JP, kai tuota nyt voi säädellä vaikka ratapäivien välillä. Teamfullboost ainaskin sijoitti kauteen 2012 ja osti bearin 4-pyöräsuuntauslaiteet ;D

oli muuten varattu tämä, kokeillaan tuoda seuraaviin.
 

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Pyöränkulmat radalle

Nyt on vähän outo homma. Elikkäs kulmat PITÄIS olla säädöissä ja selvästi näkyvää raapimista en löytäny mistään vaikka kuinka päin olin kaaren sisällä.
Sisäkulma on kummastakin renkaasta raa´asti kulunu niinkuin kuvassa näkyy... toiselta puolelta pikkasen vähemmän. Eikai se voi niin paljoa harittaa että kuluis noin paljoa? Siätpaitsi kuluminen olis todennäköisesti tasaisempaa keskelle päin.
_smaller.jpg
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Pyöränkulmat radalle

Sullahan rengas on vaihtanu viime vuodesta eikö?
Videol kuulu raapimista, mut vissii takaa?
 

Maestro

Evo V Black, Evo V Green, Evo IV, Airtrek TURBO R
Club Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2010
Sijainti
Pori
Vs: Pyöränkulmat radalle

Maxxximus sanoi
Nyt on vähän outo homma. Elikkäs kulmat PITÄIS olla säädöissä ja selvästi näkyvää raapimista en löytäny mistään vaikka kuinka päin olin kaaren sisällä.
Sisäkulma on kummastakin renkaasta raa´asti kulunu niinkuin kuvassa näkyy... toiselta puolelta pikkasen vähemmän. Eikai se voi niin paljoa harittaa että kuluis noin paljoa? Siätpaitsi kuluminen olis todennäköisesti tasaisempaa keskelle päin.
_smaller.jpg
Haritus saa tuon kyllä helposti aikaan, varsinkin suuren negatiivisen camberin kanssa. Mitä on etupään auraus/haritus? entä taka?
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Pyöränkulmat radalle

Melko terävän näköinen tuo kulma kyllä, ainakin tuossa kuvassa? Mitäs kohtia tuolla edessä nyt on mihin voisi ottaa kiinni?
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Pyöränkulmat radalle

Mietin nyt tuota kans. Kävin torstaina säätämässä kulmat uusiksi. 2 astetta ja 20min eteen ja taakse 1 aste ja 30min. Aurausta taakse 3mm yhteensä.
 

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Pyöränkulmat radalle

MakeM sanoi
Melko terävän näköinen tuo kulma kyllä, ainakin tuossa kuvassa? Mitäs kohtia tuolla edessä nyt on mihin voisi ottaa kiinni?

Todella pitkän ettimisen jälkeen ei oikein mikään sellanen mikä vois aiheuttaa noin kovan kulumisen, koska sen kyllä jo näkis sisäpuolelta et mistä ottais. Tullu siihen lopputulokseen et joko on liian kova camber + liian alhaiset paineet ollu loppuajasta kun pariin otteeseen pudottelin paineita. Kaiken lisäks tuo ei ole edes tasaisesti kulunut vaan osa paikoista vähemmän. Voisko olla sillein et esim. las palmasiin tultaessa pientä epätasaisuutta jolloin pikkasen pomputtaa ja vaikka on absit niin silti rengas lukkiutuu pikkasen ja hankautuu siitä yhdestä kohtaa, lisäten siihen tuo pieni rengaspaine ja renkaan jäykkä runko jolloin sivuvalli painaa reunaa?

Saattaa olla kaukaa haettua mut kun katottiin autoa edestäpäin niin aika kovassa kulmassa näyttäis tuo rengas olevan tienpintaan nähden, mutkassa vielä enemmän... vähä niinku näin

/__/ \__\ ;D
 

Clutchkick

New Member
Liittynyt
22 Lokakuu 2011
Vs: Pyöränkulmat radalle

pitäs kans käydä kulmat säätääs, kokeeltii rullamitalla ni 2.5cm auras :) ja oikeelle jos kaartaa nopeeta ni tärisee ihan törkeesti, olisko kellää heittää hyviä arvoja joita lähetää hakemaan? camberia oli yläpään taulukosta n. 1cm, silti ulkoreuna on pyöriä, ja nykku tuos etupäätä säädeltiin niin vauhdilla oikealle kaartuminen täryttää, koitettiin tolpasta maximi camperia ni ei voinu ajaa ku tärisi koko ajan
 

Clutchkick

New Member
Liittynyt
22 Lokakuu 2011
Vs: Pyöränkulmat radalle

Huomenna säätämään, oon ny keränny 5 vaihtoehtoa, sanokaa mikä olis paras vitoseen, pelkästään rata-ajoa ajatellen..

esim.1. Etu 0mm auraus, Camber -1.55astetta
Taka 1.2mm auraus, camber -1.4astetta

esim.2 Etu 0mm auraus, Camber -2.5astetta
Taka 1mm auraus, Camber -1.5astetta

esim.3 Etu 0mm auraus, Camber -2.25astetta
Taka 1.3mm auraus, Camber -2astetta

esim.4 Etu 0mm auraus, Camber -2.7astetta
Taka 0mm auraus, Camber -2astetta

esim.5 Etu 0mm auraus, Camber -3.2astetta
Taka 0mm auraus, Camber -2.5astetta

vai joku kompromissi noista, 4 tai 5 oli itellä päällimmäisenä mieles, mites muiden mielestä
 
Ylös Bottom