Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Nyt on koettu osa ensimmäistä talvea Mitsulla eikä fiilikset ole kovin korkealla. Käyttöautona on tällä hetkellä 2 litranen gallu vuosimallia 94 eikä kilsoja ole kertynyt mittaariin kuin vähän päälle 180tkm. Käyntiin auto lähtee kuin palmun alta, siinä ei mitään. Mutta ongelmiin..

Keskuslukko jäätyy, itse lukkosylinterit pyörii suht ok, mutta itse lukitusjärjestelmä menee jäähän melkein samantien kun mittari laskee alle nollan. Tässä tapauksessa vänkärin puolen lukitus aukeaa vähän helpommin ja sitä kautta on sitten ängetty autoon. Sisäpuolelta hulluna vääntämällä sitten aukeaa se kuskinpuolen ovikin, mutta sen jälkeen sitä ei meinaa saada pysymään kiinni ennenkuin on lämmittänyt autoa tarpeeksi. No, selväksi tuli tämä ongelma, mutta mitä kaikkea pitäisi nyt ruveta rasvailemaan(ja mikä olisi parasta tavaraa) jahka tästä johonkin halliin auton tungen?

Vinkuvat hihnat. Ainakin ohjaustehostimen hihna vinkuu, saa ajaa aika pitkään ennenkuin loppuu ja ärsyttävää on(puhumattakaan että nolottaa kun risteyksessä auto huutaa kuin hyeena..). Laturin hihna ja ohjaustehostimen hihnat vaihdatin kesällä ettei ne vanhoja ole, ja on oikealla kireydellä(vai onko sittenkään jos tuo on ainoa mikä vaikuttaa). Millä meteli loppumaan?

Just nyt ei tuu muuta mieleen, mutta ajattelin että tähän topikkiin voisi kerätä muitakin vastaavia ja vinkkejä niiden ratkaisuun. Tällä hetkellä oma top1 talviauto on Corsa A 1.4i, ja haluasin sen muuttuvan :seina.
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

pirkkaniksi nurkkaus :D tiivisteisiin tehoaa aika hyvin ihan klygoli = jäähdytys neste. klykolia riepuun ja pyyhkii noi tiivisteet ni ei jäädy. onhan niihin olemassa jotain silikooni tyyny hässäköitä mut toi on tepsiny ihan hyvin. Jos lukot toimii mut lukituksen moottorit jumii ni sitte onki jo hankalempi. ilmeisesti kosteutta niissä ja sitte jäätää ne. siihen vaivaan ei varmaan ole muuta kuin purkaa ovet ja putsata ne solenoidit. :peukku (Jätetään hihnoille niksit jollekkin toiselle) :D
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

itsellä alko hihna huutamaan myös ku hyeena tossa pakkasilla, :seina mut käväsin tossa tallill ja kiristin hihnat niin enää ei vikise.. =) :driver et eiköhän kiristämällä loppuu huuto.. :peukku on jotain aineitakin mitä suihkutellaan hihnoihin,mut niitten tehoista/hyödyistä en sit tiiä.. ???
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

Hihnat jos vinkuu, niin ne on löysällä. Uudet hihnat täytyykin yleensä kiristää hetken ajelun jälkeen.
Tiiivisteisiin voi vetää puikkosilikonia.

Lukkoihin sisälle aseöljyä, vaikka tuo vika kuulostaa enemmänkin siltä, että oven sisällä vivustot on huonossa rasvassa. Eli ovipahvit irti ja rasvaa aseöljyllä tai muulla vastaavalla lukkomekanismin tankojen nivelet.
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

dani sanoi
Keskuslukko jäätyy, itse lukkosylinterit pyörii suht ok, mutta itse lukitusjärjestelmä menee jäähän melkein samantien kun mittari laskee alle nollan. Tässä tapauksessa vänkärin puolen lukitus aukeaa vähän helpommin ja sitä kautta on sitten ängetty autoon. Sisäpuolelta hulluna vääntämällä sitten aukeaa se kuskinpuolen ovikin, mutta sen jälkeen sitä ei meinaa saada pysymään kiinni ennenkuin on lämmittänyt autoa tarpeeksi. No, selväksi tuli tämä ongelma, mutta mitä kaikkea pitäisi nyt ruveta rasvailemaan(ja mikä olisi parasta tavaraa) jahka tästä johonkin halliin auton tungen?

Ei mitään vinkkiä minulta, pakko vaan kommentoida että tulipa ite taisteltua samakoppasen Galantin lukkojen kanssa myös. Ja ihan sama juttu, vänkärin ovi aukes aina ku tarpeeks temppuja teki. Toinen mitä ainakin sähkölaseilla talvel tapahtu, oli saman tien ikkunat jumissa talvella kun pakkasta sattui tulemaan. Puolen tunnin ajon jälkeen suostu vasta rapsahtamaan auki.

Em. ominaisuudet olivat E3-galanteissani paljon pienempiä, ei yhtään niin pahoja...
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

Niko Päivinen sanoi
Lukkoihin sisälle aseöljyä, vaikka tuo vika kuulostaa enemmänkin siltä, että oven sisällä vivustot on huonossa rasvassa. Eli ovipahvit irti ja rasvaa aseöljyllä tai muulla vastaavalla lukkomekanismin tankojen nivelet.

jep tuo aseöljy tuntuu olevan se tehokkain, omasta mielestäni ainakin. Tosin taas on meikälläkin kuskin puolen lukko jäässä. Nää on näitä hommia mitkä pitäis joka syksy tehdä ikäänkuin valmistavana toimenpiteenä talven tuloon, plaah ;D Jälkiviisaana on sitten helppo olla ja ihmetellä ko ei keskuslukko toimi...

hez
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

tossa minun -90 galantissa jääti laseja,sähköantennia ja lukkomekanismin ekoilla pakkasilla.antenni ja lasit tokeni reilulla silikoni käsittelyllä.tosin joskus saattaa takalasit jäätyä siitäkin huolimatta,etulasit on pelannu hyvin.

siitä ei ole tietoa miks toi lukko ei enää jäädy.oisko hajonnu se jää silloin kun sai oven auki,eikä ole kerännyt uutta kosteutta mekanismiin.tiedä häntä :p

turhan viileä auto tuo mitsu.ei oikein lämpee yli -15c pakkasilla.
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

jamppu_ sanoi
turhan viileä auto tuo mitsu.ei oikein lämpee yli -15c pakkasilla.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=8264.msg96229#msg96229

Ei tämä talviriemu rajoitu vain Galluihin..
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

miikka sanoi
Ei mitään vinkkiä minulta, pakko vaan kommentoida että tulipa ite taisteltua samakoppasen Galantin lukkojen kanssa myös. Ja ihan sama juttu, vänkärin ovi aukes aina ku tarpeeks temppuja teki. Toinen mitä ainakin sähkölaseilla talvel tapahtu, oli saman tien ikkunat jumissa talvella kun pakkasta sattui tulemaan. Puolen tunnin ajon jälkeen suostu vasta rapsahtamaan auki.

Em. ominaisuudet olivat E3-galanteissani paljon pienempiä, ei yhtään niin pahoja...

Noista sähkölaseista en maininnukaan, ajattelin ettei ole oletuksena edes toimi talvella missään, mutta pitääpi kattoa niitäkin kun ne ovipahvit ainakin edesta avaan.

Juu tuolla toi E33 -88 parkkiksella seisoo, ei "jäädy" läheskään niin herkästi kuin tuo uudempi.
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

jamppu_ sanoi
tossa minun -90 galantissa jääti laseja,sähköantennia ja lukkomekanismin ekoilla pakkasilla.antenni ja lasit tokeni reilulla silikoni käsittelyllä.tosin joskus saattaa takalasit jäätyä siitäkin huolimatta,etulasit on pelannu hyvin.

Nythän näitä muistuu lisää, ei tuo sähköantennikaan nouse kuin sen 10-15cm, tosin riittää vielä että radio kuuluu täällä stadissa. Pitää varmaan käydä ostaa litratolkulla rasvaa, aseöljyä ja silikoonia ni kai tää tästä.
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

Viime talvena laitoin jäähdyttäjän eteen pahvin että sai lisää lämpöä GTI Lanceriin.
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

Yksi talvivinkki on mahd suurella lämpötilalla oleva termostaatti, totean itse itse itseäni toistaen. :p

Noissa lukkohommissa tuntuu siltä et jos ei oo alkuperäinen avain niin talvisin todella "arpomista" tuo lukkojen avaaminen..
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

Dodi. Kattoo ny. Rasvasin mitä pystyin, silikoonia tiivisteisiin ja boonuksena vielä kotelosuojaa törmäiltyyn oveen(oiottu).
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

itellä on kans näitä jäätymisongelmia, mutta laiskuttaa vain silikonituubin kanssa:

- kuskin puolen takaovi on jäätynyt kiinni.. (rasvasin tiivisteet ovesta, mutta en rungosta.. :-[
- lisäksi kummallakaan puolella takana ei toimi ne ovikatkaisimet pakkasella (valot eivät syty oviin)
- Keskuslukko toimii vänkärin ovesta täysin, mutta kuskin ovesta ei vänkärin ovi aukea, eikä mene kiinni.. tämäkin toimi vielä ennenkun tuli nämä -25:et, no eipä sillä, kunhan ei mitään rikki mene kun jäässä ovat..
- ja toki ennenkun rasvasin lukot ne oli kokoajan jäässä kun oli sitä "sataa 4 pv vettä ja on on 2 pv pakkasta" säätä
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

minkäslaista silikonimömmöä noihin sähköikkunoiden tiivisteisiin kannattais laittaa ? Takalaiseilla ei nyt niin väliä, mut etulasit olis kiva jotenkin "notkistaa" kun muutenkin vanhuuttaan hidastelevat
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

Ja sellain vinkki jonka tietty jo kaikki tietää ... Mut kerronpa kuitenkin ;D

Jos ei lukko aukea (jäässä) niin muovikassiin tms mahdollisimman kuumaa vettä pari litraa ja pitää sitä sitten lukkoa ja ovea vasten minuutin - pari ja kokeilee sitten avata.

Tällä tempulla on monta kertaa päässyt sisään kun on lukot temppuilleet.

MotoJussi & California K
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

Minä löin Pajeron takaoven kii -20 pakkasella ja löin siitä muovikahvasta niin se meni ihan palasiks :seina
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

Oon aina ihmetelly, että miten toisilla on talvella auton kanssa paljon ongelmia. Itsellä on ollu -82 ja -95 Lanceri ja nyt -00 Galantti ja ei minkäänlaisia talvi vaikeuksia ja koskaan mun autot eivät ole lämmintä tallia nähneet. Ainoa lukko mikä mulla on jäätyny on takakontinlukko, mutta mitä sekään haittaa kun kontin saa aina sisältä kahvasta auki. :peukku. Eli jos Mitsuun tekee vain normaalit huollot, niin ei niitä tarvi erikseen parannella talvea varten ;D
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

ikkunoiden moottorit ei oo tarpeeksi riskit.. meinaa lasit jäätyä kiinni eikä kehtais silikoonilla sitä alatiivistettä käsitellä ettei oo linssit kokonaan mömmössä.. ja takakontin lukko on vähän kankea.. pitää välillä paukauttaa lujemmin et menee kiinni.. muuten on gallu toiminu moitteettomasti..
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

:eek:fftopic ? mulla se mitsukka eka sammuilee muutamaan otteeseen kun sitä käynnistelee (alottanu ton noin kk sitten..)lämppäri alkaa vasta kesken matkan toimii,- välillä tosin alkaa toimii silloin kun laittaa takalasinlämppärin päälle...kattovalo alkaa vilkkuu kun sillä aamulla lähtee, mittariston takaa jostai kuuluu karmivaa sähkön kaltaista kovaa ääntä,
nykii ekat 5 kilsaa niin voimakkaasti että alusta helisee, lukot ei helposti aseöljykäsittelyn jälkee o jäätyny, mutta kahvat jäätyy niin ettei aina ovee saa auki..jos saa niin ei pysy iha joka aamu kii..
ei tossa varmaan ollut ees kaikki.. ::)
välillä tekis niin mieli luopua siitä, mutta kesää odotellessa ni eiköhä se oo taas sama vanha kaveri ku viimekesänäki :p
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

Pakko sanoa että ei ole vielä ollut niin kovia pakkasia ettei gallu ole lähtenyt käyntiiin tänä talvena! eikä ole roikassa ollut koska iskee kipinää:D
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

Phuhhuh. Mistähän keksisi vikoja tuohon galanttiin, kun kaikki mysteerit on jo ratkottu eikä ollut edes vikoja...

Lykolin häviäminen = 8h roikassa, mitä voi odottaa...
Starttauksen vaikeus lämpimänä = heikko akku (ihme kyllä!)
Käsijarrun jumittaminen = aja itse 25cm loskakerroksessa 5km ja odota seuraavan päivän kovia pakkasia. Ihme jos ei ole jarrut jäässä.

Tympee talviauto kun noin huoleton. ;D
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

nostokurki sanoi
Lykolin häviäminen = 8h roikassa, mitä voi odottaa...

No hittolaane sama taitaa olla mullaki ongelmana tos GLI galantissa ku pikkuhiljaa hävinny nesteet ja välillä ollutkin pidempiä aikoja lämmityksessä ku sen normaalin 3 tuntia. Tosta toisesta sankarista häviskin nesteet sitten ihan muista syistä :seina
 
Vs: Talvivaikeudet mitsuissa ja vinkkejä niiden paranteluun

MVa~1 sanoi
ikkunoiden moottorit ei oo tarpeeksi riskit.. meinaa lasit jäätyä kiinni eikä kehtais silikoonilla sitä alatiivistettä käsitellä ettei oo linssit kokonaan mömmössä..

Tuossa aikaisemmin kyselin ite ratkaisua ongelmaan.
Pienten kokeilujen jälkeen totesin, että se ikkunan alatiiviste ei ole niin merkityksellinen kuin ikkunan sivu urat.
Jotain korrekin silikonipuikkoa yritin huonolla menestyksellä käyttää alatiivisteeseen. Mutta ratkaisun antoi spray-silikoniöljy, jota suihkutin reilusti sivu-uriin. Kätevää, ei tarvii oveakaan purkaa. Eikä likaannu lasi.
 
Takaisin
Ylös Bottom