tasapainoakselien stefat --> liukuholkkien tiivistys

mki

Member
Club Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Sijainti
Äänekoski
tietääkö kukaan nuiden tasureiden stefojen mittoja? Saako niitä muualta kuin timanttitiskiltä?

Edittiä: otsikko
 
Vs: tasapainoakselien stefat

mittoja en muista mut kyllä ne tarvike liikkeestä löytyy, paitsi sille alemmalle stefalle ei löydy tarvike kirjasta mittoja. eli ne pitäs saada sun jostain tietoon.
 
Vs: tasapainoakselien stefat

motonetistä löytyy

TASAPAINOAKSELIN TIIVISTE MITSUBISHI PAJERO
2,3/2,5D/TD 83--93 25x35x6mm. . . . . . . . . . . . . . . . 27-9116 3.03 ???
2,3/2,5D/TD 83--93 17x28x7mm. . . . . . . . . . . . . . . . 27-9192 3.03 ???
Yhdessä autossa yleensä yksi kumpaakin!
 
Vs: tasapainoakselien stefat

Jep, kiitoksia.... empä muistanu tuota timantinomistajan vaihtoehtokauppaa lainkaan ;D

pian on myllykin irtaantunu muusta pa....jerosta.... eköhän ala löytymään öljyä vuotava paikkka ::)
 
Vs: tasapainoakselien stefat

Itse hain talvella merkkiliikkeestä ja oliko noin 15e/kpl tai toinen tais olla vieläkin hintavampi (18e?), et näin... seuraavan kerran suuntana motonet :driver
 
Vs: tasapainoakselien stefat

moikka,

paikallisesta FIXUS varaosaliikkeesta saa samat (!) stefat 1.40 - 1.50 e/kpl !
kyllä se motonet osaa rahastaakin , varsinkin näillä "pikku" tuotteilla, ja monelle taitaa se lähiliike tulla halvemmaksi muutenkin (11i/100km*0.95e/l= monta euroa hakumatkalla :p ).

No piti asiastakin laittaa:

Jos (mulla KUN) etupää vuotaa öljyä, voi syynä olla edellämainittu stefa, sillä n. 1- 1½ vuotta sitten vaihdettu stefa oli kovettunut ja tiivistepinta haljennut useasta kohtaa , vaikka ajallisesti/km ei ollut vielä läheskään täynnä. Vaihdoin muutkin ja käytin tiivistesilikoonia (kannattaa!) kampiakselin stefassa, edellisen kerran oli "väljä" ja tod. näk. vuoti pikkasen stefan ja rungon välistä...

t:eko_mies
 
Vs: tasapainoakselien stefat

jep, kaikki stefat vaihdettu eteen, liiman kans..... taspainoakselien stefat oli kivettyny/ kovettunu. Liiman kans oli kampiakselin stefa laitettu aijemminkin, mutta pesää ei putsattu sen kummemmin, nyt vedettiin rasvan poistajalla, ja akselin ympärille ohutta öljyä...... vielä kun tuo kytkinjuttu selviäis niin vois motin puottaa takas...
 
Vs: tasapainoakselien stefat

Siitä liimaamisesta halusiki jo aiemminki kysellä, et mitä tarkotatte ku sanotte, että tiivisteliimalla takasin?

Laitatteko sitä stefan ulkokehään eli sillä vain liimataan se stefa kii paikoilleen, vai täytättekö koko rinkulan, vaimitähäh?

Selittäkkee tyhymälle

neppi
 
Vs: tasapainoakselien stefat

neppi sanoi
Siitä liimaamisesta halusiki jo aiemminki kysellä, et mitä tarkotatte ku sanotte, että tiivisteliimalla takasin?

Laitatteko sitä stefan ulkokehään eli sillä vain liimataan se stefa kii paikoilleen, vai täytättekö koko rinkulan, vaimitähäh?

Selittäkkee tyhymälle

neppi

Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä vastauksia(ikivanha valitettava usein unohtuva kansanviisaus).

Sitä tiivisteliimaa levitetään koneistetun osan ja tiivisteen ulkopinnalle varmistamaan liitoksen pitävyys tältä osin.
Stefan oma kumitiiviste (toivottavasti) pitää sitten voiteluaineet stefan sisäpuolella eikä päästä niitä stefasta läpi.
Missän tapauksessa liimoja tms. aineita ei pidä laittaa stefan ja liikkuvan kappaleen väliselle pinnalle, korkeintaan puhtaalla moottoriöljyllä voidella stefan liukupinta jotta asennettaessa stefa ei vaurioituisi vaan menisi nätisti paikoilleen.
Edelleenkään ei sittne liukasteita ulkopintaan vaan korkeintaan ohut kerros sitä liimaa tms. mössöä.

Juu ja en oo moottorikorjaaja, nää on ihan maalaisjärjellä ( ja korjausoppaasta luettua) viisautta.
 
Vs: tasapainoakselien stefat

Joo, ei tosiaan sinne jousen kaveriksikaan laiteta liimaa, vaan niinkuin L-200 tuos sano lukitteeksi... tasapainoakselin stefat ei sitä varmaan kaipaa, mutta laitoinpahan sinnekin....
 
Vs: tasapainoakselien stefat

No täytyypä pittää mielessä seuraavissa hihnanvaihtorojekteissa.

Kiitos

nep
 
Vs: tasapainoakselien stefat

L-200 sanoi
Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä vastauksia(ikivanha valitettava usein unohtuva kansanviisaus).

Täs oon neljättä viikkoo metästäny öljyvuotoa 4D56:sta, viimeisimmäks tunketuma värillä värjänny kampiakselin ympärisön jakopäästä :seina
kaks kertaa kone on ollu "kinnerissä" auton vierellä, kaikki stefat vaihdettu, naamataulu purettu & liimattu kiinni jne.

kysymys kävisi: Onko kukaan missään vaiheessa tiivistäny liukuholkkeja tasapainoakseleista tai öljypumpun/kampiakselin välistä?
 
Vs: tasapainoakselien stefat

nehän ei alunperin taida olla millään tiivistetty? Mutta äkkiähän sinne pikkusen moottorisilikoonia pyyhkäsee, niin ei pitäis vuotaa. On minustaki aika erikoinen ratkaisu, ettei ole mitään tiivisteitä siellä holkkien välissä.
 
Vs: tasapainoakselien stefat

MVa~1 sanoi
On minustaki aika erikoinen ratkaisu, ettei ole mitään tiivisteitä siellä holkkien välissä.
Näitä on tekniikaassa paikkoja, jotka pitää vain tehdä tarkemmin. Kyllä minullakin silmä pyöristyi, kun huomasian että Deutzin ilmajäähdyteisissä trukki- ja traktorikäytössä olevissa dieseleissä ei ollut kannentiivisteitä ;D - turha osa, vaikka on irtokannet.
 
Vs: tasapainoakselien stefat

No joo, näinhän se asia on koneistustarkkuudestahan täs on kyse ;D

Mut suurin ihmetys tällä hetkellä on tuo kampiakseli / kiilat & kiila urat. Niidenhän kiilojenhan ei ole edes tarkoitus pohjata öljypumpun akseliin, vaan ottaa sivuttaisvoimat vastaan.... jotenka siivapyörään asti on olemassa kanava kampikammiosta kiilauran muodossa ??? ???
Elikkäs, koko pötkössä on kaiken kaikkiaan 7 pintaa jotka pitäis olla melko tarkkaan koneistettu ::) muuten varmaan saksalaisella tarkkuudella tehtävissä, mut kaks pintaa muodostuu peltilevystä ???

No enivei, hytrauliikka lukitteella meinasin tehdä tiivistyksen öljypumpun akselin ja tasurin hammaspyörän väliin... saas nähä miten äijän käy ;D
 
Vs: tasapainoakselien stefat --> liukuholkkien tiivistys

Ei kait siinä mitään häviäkkään,mutta voittaa voi paljonkin, vaikka noita liimailisi kiinni, kunhan vaan laittaa semmoset aineet, että saa josku irtikkin.
 
Vs: tasapainoakselien stefat --> liukuholkkien tiivistys

Meneekö nuo kiilaurat siellä alapään rattaista aivan öljytilaan asti? Itse tuossa edellispäivänä tein jakopää rempan ja ihmettelin sitä kun ne kiilaurat alimmissa hammaspyörissä näytti menevän siitä stefan ohi jonnekkin sinne taakse, että jos joku on kampura kädessä katsellut niin voisiko valaista. Sain ainankin toistaiseksi kaikki öljyvuodot kuriin kun laitoin moottorin tiivistesilikonia väliin kaikkiin stefoihin ja niihin alapään kiilauriin.
 
Vs: tasapainoakselien stefat --> liukuholkkien tiivistys

Se kampiakselin moottorin puoleinen kiilaurahan menee sinne holkin sisälle. Siinä on siis holkki, jossa on poorit öljypumpulle. Ei muistaakseni mene siittä holkista läpi asti se kiilaura, mutta kyllä se periaatteessa menee stefan ohi..
 
Vs: tasapainoakselien stefat --> liukuholkkien tiivistys

MVa~1 sanoi
Se kampiakselin moottorin puoleinen kiilaurahan menee sinne holkin sisälle. Siinä on siis holkki, jossa on poorit öljypumpulle. Ei muistaakseni mene siittä holkista läpi asti se kiilaura, mutta kyllä se periaatteessa menee stefan ohi..

Kyl mä mielestäni painoin alemaan osan koneen "naamasta" paikoilleen sillai et siin kampiakselissa oli kiilat paikoillaan.... mut voip olla että muistan täysin väärinkin, onhan tästä kuitenkin kolmisen viikkoo aikaa kun sen tein ::)
Toisaalta järkeillen, ei kai siellä booria kampiakselissa josta öljypumppu ottaa voimansa.... en muista ainakaan olevan ??? silloin siellä on pakko olla kiilaura läpi asti...
 
Vs: tasapainoakselien stefat --> liukuholkkien tiivistys

ainakin -93:ssa on kampiakselin päällä holkki, jossa on sitten boorit öljypumpulle ja jos sen sisemmän kiilan yrittää ottaa irti tämä holkki paikoillaan, lohkeaa se holkki.. en onneksi itse kokeillut, mutta kaveri kokeili..
 
Vs: tasapainoakselien stefat --> liukuholkkien tiivistys

Noiden tarvikestefojen kans kannattaa muistaa ett ne masaa kymmenesosan mitsun alkuperäisistä mutta ne samperit tuppaa myös kestämäänkin vaan sen kymmenesosan siitä ajasta ku alkuperäiset.. Poikkeuksiakin toki on mutta harvassa meinaa olla..

Itsellä vuoti e33 gallu jakopäästä melkein juoksemalla öljyä ku hain tarvikestefat sinne, sen jälkee ku vaihto alkuperäset nii hihnanvaihto välillä ei ollu kastunu yhtään jakopää.. Nykyään haen suosiolla mitsulta sefat ja kevennän lompakkoa ku revin jakopäätä auki viikon välein.. :peukku
 
Vs: tasapainoakselien stefat --> liukuholkkien tiivistys

Joo, pitänee tuokin paikkansa, tosin omalla kohdalla on nyt sillai että huomenna jakopää auki, vesipumppu pois ja naamataulun yläosaa paikkaillemaan... elikkä stefat ja liukuholkit pitää ::)

kun kierroksia nostaa niin poks ja öljyä alkaa valumaan, liekkö öljynpaine venttiili on jumissa, se nähdään huomenissa ::)
 
Vs: tasapainoakselien stefat --> liukuholkkien tiivistys

mki sanoi
Joo, pitänee tuokin paikkansa, tosin omalla kohdalla on nyt sillai että huomenna jakopää auki, vesipumppu pois ja naamataulun yläosaa paikkaillemaan... elikkä stefat ja liukuholkit pitää ::)

kun kierroksia nostaa niin poks ja öljyä alkaa valumaan, liekkö öljynpaine venttiili on jumissa, se nähdään huomenissa ::)

Yhden ylimääräisen kerran kun joutuu vaihtaan kampiakselin stefan, niin timanttitiskin stefat alkaa kuulostaan halvalta. Minä aikakin lasken omalle työlle jotain hintaa..

Oli nimittäin orggisstefa pari kymppiä ylikokonen tarvikkeeseen verrattuna. Tarvikestefa pullahti irti seuraavassa öljynvaihdossa ja jo paikalleen laittaessa tuntui pieneltä..
 
Vs: tasapainoakselien stefat --> liukuholkkien tiivistys

Pitänee tämäkin paikkansa, mut liiman kans nyt asensin nuo omat. Mut kaiken kaikkiiaan... öljynpaineet oli yli 10bar tuos mulla... ei oo ihme että öljyt ei pysyny sisällä. Nyt on kone pysyny kuivana ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom