Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Moi,

Älkää nyt teilatko heti, mutta 3-kymppinen mieskin haluaisi ekaan turbo autoonsa kuulumaan ne kuuluisat sihaukset, kun kaasua höllää. Tarkoitan siis sellaista maltillista pffft ääntä. Käsittääkseni vakio evo ei paljoa sihise ::)

Mutta pari asiaa, onko tollaisesta dumppi laitteesta mitään hyötyä/haittaa? Autohan on vakio.

V*ttuiluahan tästä tulee, mutta täytyy kestää...
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

weedee sanoi
Mutta pari asiaa, onko tollaisesta dumppi laitteesta mitään hyötyä/haittaa? Autohan on vakio.

Lähinnä kai haittaa ja aika paljon. Mitatut ilmamäärät menee sekaisin ja auto saattaa sammua kun päästää kaasun ja ilmeisesti saattaa ruuttailla palamatonta bensaa katalysaattorille kanssa minkä johdosta katti on nopeasti entinen.

En sitten tiedä, mun vitonen kyllä suhauttelee melko äänekkäästi vaikka onkin vaan tuo vakio muovinen bypass. Kuulajousiventtiili ja HKS:n paneelisuodatin löytyy, ehkä johtuu sitten tuosta ilmansuodattimesta että suhisee? Kannattaa kokeilla, ei tollanen montaa kymppiä maksa ja on todella helppo asentaa.

Mulla on tollanen:

http://www.japperformanceparts.co.uk/pdetails.asp?ID=100868748

Vähän arvokkaammalla saa sit ralliarttia:

http://www.japperformanceparts.co.uk/pdetails.asp?ID=100868157

Toi MR:n metallinen bypass ilmeisesti kanssa voimistaa vähän suhinoita, menee vakion tilalle kivuttomasti ja toiminee muutenkin hyvin eikä maksa paljoa:

http://www.japperformanceparts.co.uk/pdetails.asp?ID=100868980
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

Kartiosuodatin tuo vakio bypassin tuhahtelut esiin melko voimakkaasti ja ei aiheuta haittaa siinä määrin mitä dumppi saattaa tehdä vakio moottorinohjauksen kanssa. Se lienee helpoin konsti.
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

Ok, kiitos vastauksista. Eli lopputulema oli että dump valvea ei kannata tähän autoon selvästikään hankkia, vaan hakea tuota ääntä uusimalla vapaavirtaussuodin.
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

Kuuluu muuten vakioautostakin toki ulospäin kaikenlaisia vihellyksiä ja sihinöitä, mutta jos on pakko saada myös kabiini sihisemään niin..
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

Hanki vapaavirtaus- suodatin ja käännä se vakio popoff- venttiili niin sakkauksen äänet kuuluu aika voimakkaasti. :peukku :driverjdm
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

Twilight sanoi
Hanki vapaavirtaus- suodatin ja käännä se vakio popoff- venttiili niin sakkauksen äänet kuuluu aika voimakkaasti. :peukku :driverjdm
mitä meinaat kääntämisellä??
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

evo444 sanoi
mitä meinaat kääntämisellä??

Kääntää sen bypassin toisinpäin. Eli ahtopaine ei paina mäntää auki vaan kohdistuu siihen bypassin kiinni ollessa sivusta päin. Näin ollen venttiili on ainoastaan ohjauspaineen varassa.Ei vuoda niin helposti, mutta voi tehdä ajokäytöksestä hieman "kulmikkaampaa" kun ei aukea niin pehmeästi.
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

Samppa sanoi
Kääntää sen bypassin toisinpäin. Eli ahtopaine ei paina mäntää auki vaan kohdistuu siihen bypassin kiinni ollessa sivusta päin. Näin ollen venttiili on ainoastaan ohjauspaineen varassa.Ei vuoda niin helposti, mutta voi tehdä ajokäytöksestä hieman "kulmikkaampaa" kun ei aukea niin pehmeästi.

Juurikin näin! :peukku :driverjdm
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

Haluatko samanlaiset äänet kuin kahen litran oohoocee turbo Sierrassa? Täältä voi sitten kuunnella maistiaisia miltä se kuulostaa: http://www.youtube.com/watch?v=VrjK-92Qa5E ;D
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

Samppa sanoi
Kääntää sen bypassin toisinpäin. Eli ahtopaine ei paina mäntää auki vaan kohdistuu siihen bypassin kiinni ollessa sivusta päin. Näin ollen venttiili on ainoastaan ohjauspaineen varassa.Ei vuoda niin helposti, mutta voi tehdä ajokäytöksestä hieman "kulmikkaampaa" kun ei aukea niin pehmeästi.
voiko siitä olla mitään haittaa\rasitetta moottorille tai muuta vastaavaa
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

evo444 sanoi
voiko siitä olla mitään haittaa\rasitetta moottorille tai muuta vastaavaa

Voi. Ahdin joutuu sakkaamaan pienen hetken ennen kuin se venttiili aukeaa. Mitkä ovat käytännön vaikutukset, sitä on vaikea ennakoida. Tämä nyt on halvin ja helpoin tapa saada teinisuhaukset.

Toinen vaihtoehto on asentaa joku aftermarket dump- venttiili ja ohjelmoida auton moottorinohjaus siten että ottaa huomioon ulospuhalletun ilman määrän. Näin autosi toimii oikealla seossuhteella joka tilanteessa.
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

Suhahtaa ihan riittävästi vakiota hieman kireämmällä oikeinpäin asennetulla bypassillakin (esim. forge) ja paneelisuodattimella.
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

ahtimen sakkaaminen tarkoittaa sitä että se pyörii väärään suuntaan jo...
eli ahdot karkaa takasin ahtimen kautta ja se ovela ääni kuuluu siitä...

kovasti kyl 15trpm ja suunan vaihtoa ja taas... käy muuten päittäslaakerille kivasti...
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

Mr mmc sanoi
ahtimen sakkaaminen tarkoittaa sitä että se pyörii väärään suuntaan jo...
eli ahdot karkaa takasin ahtimen kautta ja se ovela ääni kuuluu siitä...

kovasti kyl 15trpm ja suunan vaihtoa ja taas... käy muuten päittäslaakerille kivasti...

Pikkusen epäilen tuota, että bypassin kääntäminen sais ahtimen pyörimään väärinpäin Evossa.

Suhisee kyllä jo pelkällä vapaavirtaussuodattimella. Ääni on vain erilainen mitä käännettynä. Lähinnä tuosta kääntämisestä on hyötyä siinä vaiheessa, jos bypass vuotaa jostain syystä. Parempi ratkaisu siihenkin on sitten hommata uusi jäykempi.
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

Samppa sanoi
Pikkusen epäilen tuota, että dumpin kääntäminen sais ahtimen pyörimään väärinpäin Evossa...

jos se kuuluu se kikatus ääni niin varmasti tekee ahtimelle pyörimis suunan vaihdon ja paineet ei tule sen pässin läpi vaan ahtimen läpi takaisin
sama homma jos väääntää säädettävä bowin liian kirellee ei aukee ja se kikikiki ääni tulee suodattimesta läpi

dumpiahan evossa ei ole vakiona vaan by-pass sen kääntäminen tekee kyllä ahtimen sakkauksen jos SE EI AUKEE
mutta jos aukee niin ei sillon vaikuta mitään ahtimen toimintaan, pitää vain paremin ja aukeemis paine on tarkempi = parempi herääminen
pykälää lyödessä
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

Mr mmc sanoi
jos se kuuluu se kikatus ääni niin varmasti tekee ahtimelle pyörimis suunan vaihdon ja paineet ei tule sen pässin läpi vaan ahtimen läpi takaisin
sama homma jos väääntää säädettävä bowin liian kirellee ei aukee ja se kikikiki ääni tulee suodattimesta läpi

dumpiahan evossa ei ole vakiona vaan by-pass sen kääntäminen tekee kyllä ahtimen sakkauksen jos SE EI AUKEE
mutta jos aukee niin ei sillon vaikuta mitään ahtimen toimintaan, pitää vain paremin ja aukeemis paine on tarkempi = parempi herääminen
pykälää lyödessä

Juu dumppi/pässi kirjotusvirheen korjasin heti, mutta olit sairan nopee ;)

Lähinnä tarkotin sitä, että tuo pässin kääntäminen tuskin saa aikaan niin kovaa sakkausta, että ahdin väärään suuntaan pyörisi. Se kuitenkin aukeaa, kun imusarjan paine laskee vaikka ahtoputkiston paine ei sitä auki pääse painamaankaan.
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

Samppa sanoi
Juu dumppi/pässi kirjotusvirheen korjasin heti, mutta olit sairan nopee ;)

Lähinnä tarkotin sitä, että tuo pässin kääntäminen tuskin saa aikaan niin kovaa sakkausta, että ahdin väärään suuntaan pyörisi. Se kuitenkin aukeaa, kun imusarjan paine laskee vaikka ahtoputkiston paine ei sitä auki pääse painamaankaan.

nokun ;D

aivan, mutta jos ei aukee niin sillon kyllä saattaa pyörähtää pyörimissuunta
tätä kikatustahan nuo vanhat takaveto turbo & etuveto turbo tekee vakiona ja vapaavirta suodattimella se vasta kikattaakin...
näin tuossa taanoin kun ilma imu putkea siivet ihan pysähtyy ja valkoisena puhaltaa ilmaa ulos pitäen mielettömän "khikhihkih" äänen ;D

etuveto e15 jossa välijäähdytin eikä dumpia/pässiä tms.
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

Mites saisi sitten rakennettua silleen, ettei laske ahtoja vaihteenvälissä vaan ampuu ne vaan putkessa paukahtelulla kun antaa mennä.. Tähän tyyliin.. http://www.youtube.com/watch?v=BZ-i7UurGn8&feature=related (Ei kyllä ole nähnytkään 800hevosta)
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

Deucciiih sanoi
Mites saisi sitten rakennettua silleen, ettei laske ahtoja vaihteenvälissä vaan ampuu ne vaan putkessa paukahtelulla kun antaa mennä.. Tähän tyyliin.. http://www.youtube.com/watch?v=BZ-i7UurGn8&feature=related (Ei kyllä ole nähnytkään 800hevosta)

ALS = Anti Lag System = paukku. Sytkä myöhäiselle, suuttimet auki ja lisäilmaa koneeseen aina kun kaasu nostetaan. Samalla menee tosin tyhjäkäynti ja turbon elinikä lyhenee 90 %. Liekö jo nykyään mahdollista vakio moottorinohjauksella vai vaatiiko edelleen aftermarket ecun?
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

nokonzok sanoi
ALS = Anti Lag System = paukku. Sytkä myöhäiselle, suuttimet auki ja lisäilmaa koneeseen aina kun kaasu nostetaan. Samalla menee tosin tyhjäkäynti ja turbon elinikä lyhenee 90 %. Liekö jo nykyään mahdollista vakio moottorinohjauksella vai vaatiiko edelleen aftermarket ecun?

eikös noissa wrc:ssä oo kaasuläppä koko ajan vähä auki ja tyhjäkäynti hoidettu sytkän/pa katkonnalla?
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

jooonas sanoi
eikös noissa wrc:ssä oo kaasuläppä koko ajan vähä auki ja tyhjäkäynti hoidettu sytkän/pa katkonnalla?

Se on yksi vaihtoehto. Ännäläisissä ymmärtääkseni normaali käytäntö on pitää kaasuläppää koko ajan auki ja hyväksyä se 2000+ rpm tyhjäkäynti. Motecilla on ainakin olemassa erillinen throttle kicker, joka avaa kaasuläppää kun paukku laitetaan päälle. Ja oikein kovilla pojilla on sähköinen kaasuläppä. Oliko muuten niin, että kympissä sellainen on vakiotavaraa vai muistanko väärin?
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

nokonzok sanoi
Liekö jo nykyään mahdollista vakio moottorinohjauksella vai vaatiiko edelleen aftermarket ecun?

Kevytversion saa joka toimii ylöspäin vaihtaessa, vaatii sen että pitää itse kaasun pohjassa: http://www.youtube.com/watch?v=k9N7liGEC-k
 
Vs: Tsihaus "Dumppi" EVO 4:een?

Onko kukaan kokeillut miten SAS:n aktivointi vaikuttaa äänimaailmaan? Britit porailee niitä banjopulttien reikiä isommiksi ja kertovat paukkujen lisääntyvän kun toi systeemi aktivoidaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom