Yleistä juttua GDI Galantista

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mikada
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

nostokurki sanoi
Mitäs teillä on maksanut jakopääremontin teettäminen?
Viimeksi kun teetin merkkiliikkeessä täysin merkkiosilla, jossa vaihtui kaikki hihnapyörät, niin taisi olla noin 600€.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Täytynee kai jotain pientä tänne kirjailla aiheesta, olen siis tässä tutustunut gdi:n sielunelämään evoscannin avulla. Ollut varsin opettavaista. Logannut kahta yksilöä, omaa ja nimimerkki Blizzardin autoa. 2-lambdan jännite tuntuu antavan jotain suuntaa laihalla käymisestä. Noh jotain havaintoja.

-Ne pienet nykäykset pintakaasuajossa ovat juuri sitä mitä väitetty. Seos siirtyy laihalta (noin 15:1) superlaihalle (X) jolloin molemmat lambdat näyttävät nollaa ja stoikiometrinen ohjaus päättyy.
-Oma auto toimii tuolla ykköstason laihalla taajamanopeuksissa 3 ,4 ja 5 vaihteilla. Välillä heittää maksimissaan ehkä 5-10 sekunniksi "superlaihalle". Siinä noin 70 jälkeen ei kirveelläkään käy enää laihalla vaan lambda näyttää jopa hieman rikkaanpuoleista.
-Blizzardin auto jaksoi käydä laihemmalla maantiellä 80-100 nopeuksissakin, tasamaalla ja alamäissä.
-Omassa autossa tuntuu tulevan nakupiikkejä, octane rating on noin 85 tienoilla. Ilmeisesti GDi on tietoisesti säädetty ihan "rajoille" tai sitten kone on vaan niin karstassa että nakuttaa.
-TPS signaali tulee "väärinpäin" evoihin verrattuna sähköiseltä kaasuläpältä. Noin 95% meinaa läppä auki.
-Tyhjäkäyntiä auto tuntuisi käyvän laihalla, molemmat anturit menevät nollaan hetken päästä.
-Load-arvo käy maksimissaan 88 molemmissa yksilöissä.
-Oma auto tuntuu jyristävän hieman tietynlaisessa kuormituksessa.
-Isoja tehoeroja perstuntumalla näistä kahdesta autosta ei löydä.

Erot voivat riippua softasta 106kw vs 110kw tai sitten juuri koneen karstaisuudesta. Blizzardin auton koneen on juuri koonnut ja läpikäynyt osaava merkkiasentaja.
Onko kellään muulla mielenkiintoa tarjota GDi:tään logattavaksi ? :)

Ja niin, koitin jo ottaa rommia ulos, ei suostunut yhteistyöhön. :(
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

mystinengalant sanoi
-Tyhjäkäyntiä auto tuntuisi käyvän laihalla, molemmat anturit menevät nollaan hetken päästä.

Lämmittämätön lambda? Johtuu yleensä siitä ettei anturi pysy tarpeeksi lämpimänä tyhjäkäynnillä, ECU vaihtaa silloin takaisinkytketystä tilasta avoimeen tilaan eli seuraa käytännössä karttoja.

Jos auto kävisi laihalla niin se pomppaisi katsastuksessa päästöistä.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

ast sanoi
Lämmittämätön lambda? Johtuu yleensä siitä ettei anturi pysy tarpeeksi lämpimänä tyhjäkäynnillä, ECU vaihtaa silloin takaisinkytketystä tilasta avoimeen tilaan eli seuraa käytännössä karttoja.

Jos auto kävisi laihalla niin se pomppaisi katsastuksessa päästöistä.

Niin tuota minä olen kanssa miettinyt, onhan siellä lämmitys tietääkseni. Mutta tosiaan päästötestissä käy aina stoikiometrisenä.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Nonniin. Leimaa varten haettu päästöt. Kyllä se vaan pojat käy tyhjäkäyntiä ilosen laihalla niinkun omat anturit näytti. Nyt kun puuttuu tuo EGR kierrätys niin tod näk se menee että se EGR tavara ei ole "kuittaamassa" jäännöshappea jolloin happiarvoki nous 10 tienoille. Kikkailemalla saatiin kuitenkin alta 5 arvo mutta tosiaan taitaa vanha huhu pitää paikkansa eli GDi:ssä saa katsastuksessa nousta tuo happiarvo yli 5. Tosiaan muuten oli taas tosi hyvät päästöt, suoraan kun löi kiinni koneet niin oli muuten arvot kohdallaan. 2 kattia vaikuttaa kummasti. HC:t 10 tienoilla ja CO:ta ei yhtään :)
Lambda-arvo jäi kuittiin tk:lla 1,26 mutta todellisuudessa se veti paljon laihemmalle. Korjaamolla päästömittarissa riitti asteikkoa 1.6 asti mikä vastaa 23 AFR. Siitä vielä jatkettiin niin ettei mitään näkynyt. Samaa näyttivät auton omat anturit eli molemmat nollaa. Ajossa saattaa joskus harvoin kävästä niin laihalla että molemmat anturit menee nollaan. Kevyessä taajama-ajossa AFR on kakkoslambdan mukaan jotain 15-15.5 välissä (jännite 0,2-0.13) ja tosiaan saattaa silloinkin ajoittain mennä 0. Maantiellä tämä yksilö kyllä valitettavasti näyttää jopa 0,7V arvoja mikä viittaisi rikkaaseen seokseen. Noh mene ja tiedä.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Noniin! Todella mielenkiintosta infoa. Tosiaan kahta yksilöä logattu nyt ja tullut seuraavaan tulokseen.

Eli noissa ohjataan nakuanturilla laihalla käymistä. Sitä en tiedä onko nakutus oikeeta mutta: Kaverin GDi:ssä isoimmillaan yli 20 nakupiikkejä antaa ulos, minulla noin 10 pintaan. Tulevat aika random paikoissa.
Kaverin GDi:ssä on octane level noin 69% siinä missä mulla oli 79-85%
Käänteisyydestä kertoo se että kaverin gdi:ssä on -4,9 fueltrimmit siinä missä mulla on fueltrimmit ALHAISIMMILLAAN +6,25%

Tuo laihalla käyminen menee noissa sykleissä eli välillä tipauttaa molemmat lambdat 0 tuntumaan josta sitten aloittaa 1 lambda sen 0,2-0,8V välin seilaamisen. Mitä vähemmän kuormaa niin sen pidempään pysyy täysin nollissa. Sitten tosiaan nousee 2-lambda jossain kevyessä kaupunkiajossa/60 nopeudessa sinne 0,2V (15AFR) tuntumaan ja tipauttaa taas molemmat nolliin. Tällöin TUNTUU pieni nykäys. Maantiellä mulla ei jaksa tehdä tuota sykliä enää vaan 2-lambda näyttää 0,7 tienoilla arvoja. Blizzardilla tipauttaa välillä nollaan ja nousee sieltä sinne 0,7.

GDI eco valo ei reagoi mihinkään muuhun kun moottorin lämpötilaan ja kaasuläpän asentoon.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

mystinengalant sanoi
GDI eco valo ei reagoi mihinkään muuhun kun moottorin lämpötilaan ja kaasuläpän asentoon.

hihi, late puhuu höpöjä :P minulla ainakin se reagoi ihan suoraan kuorman suhteessa vauhtiin. Ja tietty syttyy vasta kun lämpömittari on 1/5 asteikosta... Esimerkiksi viitosvaihteella kärsii polkea pedaalia paljon syvemmälle kuin nelosella, ennen kuin GDI Eco -valo sammuu.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

nostokurki sanoi
Ja tietty syttyy vasta kun lämpömittari on 1/5 asteikosta...
No mulla tuo eco valo alkaa palamaan, kunhan vauhti ja kuormitus on sopiva, vaikka lämpömittari ei olis kuin alaviivalla ???
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Juu no voi siinä joku loadi hommeli olla en oo jaksanu tutkia, tuskin se suoraan tps funktiona on, mutta ei kyllä todellakaan alaviivalla syty valo mun autossa. Ihan mielenkiintosta jos jossain yksilössä syttyy aiemmin. Mutta fakta on että tuo valo ei muuta kerro kun että olisi mahdollisuus käyttää laihaseosta jos luoja niin soisi. Käytännössä maantietä voi ajaa aika epätaloudellisesti ja silti valo palaa + seokset menee stoikiometrisenä. :)
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Bazeeba sanoi
Joo, 127€ hinta mitsulla tuolle pyörälle.

Onko se "kirkas" pyörä jonka takaa hihna kiertää kompuralle ja on lähes suoraa ohjaustehostimen pumpun alapuolella?

Omassa taitaa olla se kiristysmekanismi jotenki rikki, ei auta vaikka kiristää hihna huutaa silti.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Jr- sanoi
Onko se "kirkas" pyörä jonka takaa hihna kiertää kompuralle ja on lähes suoraa ohjaustehostimen pumpun alapuolella?

Omassa taitaa olla se kiristysmekanismi jotenki rikki, ei auta vaikka kiristää hihna huutaa silti.
Oot varmaankin huomannu, että siinä kiristimessä on siellä melkein näkymättömissä 12mm lukituspultti, mikä pitää ensin aukaista enenkuin alkaa hihnaa kiristämään siitä 12mm pultista, mikä sojoittaa kohti syyläriä. Ei siinä mitään ihmeempää kiristysmekanismia ole ja jos tuon lukituspultin avaamisesta huolimatta ei hihna kiristy, niin sitten siitä 12mm pultista on kierteet syltänny.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

MitsuMi sanoi
Oot varmaankin huomannu, että siinä kiristimessä on siellä melkein näkymättömissä 12mm lukituspultti, mikä pitää ensin aukaista enenkuin alkaa hihnaa kiristämään siitä 12mm pultista, mikä sojoittaa kohti syyläriä. Ei siinä mitään ihmeempää kiristysmekanismia ole ja jos tuon lukituspultin avaamisesta huolimatta ei hihna kiristy, niin sitten siitä 14mm pultista on kierteet syltänny.

No en ole ::) Tosin tossa pakkasilla en edes viittinyt sitä pitkään tutkia kun hihna vaikutti olevan kireällä muutoinkin. Missä tuolla se on:

http://www.juuso.1g.fi/kuvat/MCF/Galant/IMG_0543.JPG
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Jr- sanoi
No en ole ::) Tosin tossa pakkasilla en edes viittinyt sitä pitkään tutkia kun hihna vaikutti olevan kireällä muutoinkin. Missä tuolla se on:

http://www.juuso.1g.fi/kuvat/MCF/Galant/IMG_0543.JPG
No se on lähes samalla korkeudella kuin se eteenpäin sojottava kiristyspulttikin, mutta sojottaa syvennyksessä pakosarjaa kohti. Jotta saat sen auki, niin tarvit 12mm hylsän, hylsään nivelen, lyhyen jatkon ja sitten räikkä. Juu ja ei kannata hirveästi kiristää hihnaa vaan kannattaa ennemmin vaihtaa uusi hihna. Ohjaustehostin ja ilmastoinnin kompura tykkää kyttyrää jos oikein tiukalle vetää.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

MitsuMi sanoi
No se on lähes samalla korkeudella kuin se eteenpäin sojottava kiristyspulttikin, mutta sojottaa syvennyksessä pakosarjaa kohti. Jotta saat sen auki, niin tarvit 12mm hylsän, hylsään nivelen, lyhyen jatkon ja sitten räikkä. Juu ja ei kannata hirveästi kiristää hihnaa vaan kannattaa ennemmin vaihtaa uusi hihna. Ohjaustehostin ja ilmastoinnin kompura tykkää kyttyrää jos oikein tiukalle vetää.

Tosta kuvasta näkeekin et toi tehostin joka tossa oli paikalla vuos öljyt pihalle stefasta.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Jr- sanoi
Tosta kuvasta näkeekin et toi tehostin joka tossa oli paikalla vuos öljyt pihalle stefasta.
Jos siinä tehostimessa ei ollut muuta vikaa kuin stefa vuoto, niin siihen tehostimeen saa 6€:lla kaikki O-renkaat ja sen stefan uusittua. Mulla oli tuossa joku aika sitten semmoinen tiiviste jumppa :D
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Juu, mistä muuten ostit sen stefan?

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=28364.25
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Jr- sanoi
Juu, mistä muuten ostit sen stefan?

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=28364.25
Oulussa Limingantullissa oli semmoinen pienempi putiikki kuin Tasanto Oy, mikä oli erikoistunut tiivisteisiin, laakereihin yms. Se stefa on ihan standardi mallia (ihme ja kumma).
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Löytykö noita kuvia tuosta kotelon korjauksesta? Oireilee Carsima siihen malliin, ja millä näitä ns. liimatippoja pitäisi korjailla?
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Huomenta.

Paljon olen tätä foorumia lukenut, kun on tarvinnut apuja jonkun ongelman kanssa, en ole vain "kehdannut" kirjautua keskusteluihin laiskuuttani, mutta nyt olisi edessä toi imusarjan puhdistus ja voisi varmaan samalla tuon egr:n tukkia. Täällä on ollut aika paljon juttua molemmista, mutta en ole löytänyt mitään tarkempaa ohjetta eli kysymys olisikin voisiko joku joka on tehnyt jo kyseisen operaation hiukka valoittaa täällä tai priva viestissä seuraavia asioita.

purkujärjestys, lähinnä irrotuttaako ruiskutkin, vähän näyttäs ainakin kun tuota uutta tiivistettä katsoo
tartteeko jäähdytysnesteet tiputtaa, niinkuin yksi seppä epäili
millä noi ruiskusuuttimet on paras puhdistaa vai kannattaako viedä asian osaavaan liikkeeseen
muita huomioitavia asioita


Autona tosiaan on -99vm gdi galant, josta ei ole putsattu varmaan viimeiseen 90tkm läppäkoteloa kun on tullut huollot itse tehtyä ja nyt vasta selvisi moinen karsta ongelma kun rupes auto temppuilemaan ihan mahottomasti, kyselin ongelmaa paikalliselta dealeriltä samalla kun luetin vikakoodit, niin sieltä kertoivat että läppäkotelo pitäis puhdistaa 15tkm välein, siihen oma aineensa olemassa jota nappasin purkin. Vilkaisu läppäkoteloon ja siitä läpi osoitti että koko imusarja ihan paksun karstan peitossa, eikä noita uskalla rapsutella imusarja paikallaa muuten rojun koneessa. noista ongelmista vois mainita mm. tyhjäkäynnin ryntäilyn sekä ajossa kovemmassa vauhdissa (80-120kmh) jatkuvan pikku nykimisen, ja taajama vauhdeissa edes takaisen ryntäilyn, elillä ryntää välillä hidastuu.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Pvata sanoi
purkujärjestys, lähinnä irrotuttaako ruiskutkin, vähän näyttäs ainakin kun tuota uutta tiivistettä katsoo
tartteeko jäähdytysnesteet tiputtaa, niinkuin yksi seppä epäili
millä noi ruiskusuuttimet on paras puhdistaa vai kannattaako viedä asian osaavaan liikkeeseen
muita huomioitavia asioita
No itse moisen operaation tehny jo 4 vuotta sitten ja ei siinä kyllä tarvinut ruiskuja irroittaa eikä edes jäähdytinnesteitä tiputtaa pois. Ei siinä tarvinut oikeastaan irroitella muuta kuin kaasuläppäkotelo edestä pois sekä EGR venttiili. Päältä tietenkin suojamuovi pois sekä oikealta sivulta (edestä katsottuna) se muovihattu siitä imusarjan sivusta. Muuten kaikki pultit lähti helposti irti, mutta pari pulttia imusarjan ja rintapellin välissä vaati hieman kirurgin käsiä.
Itse en vaivautunut noita ruiskusuuttimia käyttämään irti, vaikka imusarjan irroitettua ne olisivatkin olleet helpossa paikassa. Ne jotka ovat puhdistaneet, niin kertovat ultraäänipesusta, että olis paras, mutta tiedä sitten.
Mutta sen verran voin sanoa, että varaa ainakin paripäivää hommalle aikaa, koska imusarjaa saat hyvinkin yönyli liuottaa jykevässä liuotinpesu kylvyssä. Oli muuten se nokipaska aika tiukassa. :seina
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

lähteekö gdi gallantissa imusarja helpostikkin irti...? otin eilen kaasuläppäkotelon pois ja siel oli kilokaupalla karstaa ei ikinä siivottu mittarissa 288tkm.. näytin sille tiskiharjaa ja imuria niin mitsun käynti ongelmat katosivat kokonaan.. mut meinasin repii koko paskan irti ja pistää pesuun.. ja sit toinen millä egär venttiilin saa tukkoon kokeillin hakua mut en oikein löytänyt sieltä mitään.. oisko kuvia tai jotain..
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Kiitoksia mitsumille.

Tänään pääsin vasta iltapäivästä purkamaan tota imusarjaa ja aika iisi homma toi tosiaan on purkaa kun vaan hiukka valon kanssa kattelee, että löytää kaikki pultit jotka pitää avata. Niin ja tosiaan pari paikkaa vaatii hiukka ahtaanpaikan taitoja, ne tulipellin puoleiset oli kohtuu helpot mutta toi egr runko olikin sit vähän työläämpi ja totta kai just se sopivin työkalu hukassa prkl.

Imusarjan taidan viedä paikalliseen koneistamoon pesuun on sen verta paskassa että en jaksa ruveta hankaamaan, oli sen verran työläs saada edes toi läppäkotelo puhtaaksi. Siitä tulikin mieleen että pitäiskö ton läpän mennä aivan kiinni vai jääkö se vapaasti irrottaessa hiukan raolleen? Juurikin laitoin crc:tä akseleiden päähän jos hiukka herkemmäs saisi. Joku voisi myös valasta tarvitseeko/kannattaako tota läppäkotelo ton enemmän purkaa puhdistusta varten?

Jos oikein kahlasin keskusteluja niin toi egr tukitaan korvaamalla tuo kaksi reikäinen tiiviste umpinaisella jolloin kierto takas imusarjaan estyy, kaasut kyllä pääsee venttiilille mutta ei eteenpäin siltä, joten toi voi vaikuttaa siihen mitä monessa keskustelussa olikin eli toimii laihaseos ohjaus mutta pakokaasut ei enää kierrä imusarjaan?

Toi ruisku kysymys hiukka vielä auki töissähän toki ultraääni pesukoneet, mutta pitääkö noita "ajaa" penkissä, vai pitäiskö vain tyytyä laittamaan fortet tankkiin?
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

No tulihan se slots gulden päissä ajatus katko. tokihan se egr pitää sulkea puolittain jos tahtoo että sähköinen ohjaus lähtee eteenpäin mutta että kaasut ei pääse virtaamaan imusarjaan. Tuota tekniikkaa enemmän tuntematta voi kyllä sanoa silti että egr antas sähköisen ohjauksen mutta on han se mahdollista, eli jos tukkis vain venttiililtä lähtevän kanavan ja jättäs auki sen tulevan kanavan. Joku viisaampi voi kommentoida.


Toinen juttu, se hiton muovikotelo imusarjan alla, se on täynnä paskaa ja taitaa olla avaamaton paketti, ostaakko uus, kolkutteleeko karstat pois mitkä saa, vai mites jos laippaa senkin imusarjasta eikä laita koko koteloa paikalleen?
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Itse olen käyttänyt vain Fortea tankissa silloin tällöin ja sillä on pysyneet suuttimet puhtaina. Juu ja nuo tulipellin ja imusarjan väliset pultit vaativatkin niitä kirurgin käsiä mahdollisesti vasta kiinnittäessä ;). Itse tukin sen EGR venttiilin alumiini tiivisteen muotoisella kokonaan suljetulla rosteri teräs laipalla. Laitoin tiivisteeksi sinistä wurth:in tiivisteliimaa ja sillä on pysyneet imuvuodot kurissa (kannattaa tiivistää se laippa huolella tai muuten tulee päästöjen kanssa ongelmia nimimerkillä kokemusta siitäkin ;D)
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Onkos kukaan vaihdattanut galanttiinsa tuulilasia? Onko missä hinnoissa ollut... Lähteny omasta juuri silmän korkeudelta halkeamaan sivuttain kiveniskemästä mutta vielä on peilin takana niin että ei oikeastaan haittaa.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Bazeeba sanoi
Onkos kukaan vaihdattanut galanttiinsa tuulilasia? Onko missä hinnoissa ollut... Lähteny omasta juuri silmän korkeudelta halkeamaan sivuttain kiveniskemästä mutta vielä on peilin takana niin että ei oikeastaan haittaa.

250 -300 € yleensä töineen lasinvaihto. Tuulilasivakuutus on hyvä olla olemassa ja kannattaa tarkistaa, että löytyykö tätä vakuutuksesta.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Bazeeba sanoi
Onkos kukaan vaihdattanut galanttiinsa tuulilasia? Onko missä hinnoissa ollut... Lähteny omasta juuri silmän korkeudelta halkeamaan sivuttain kiveniskemästä mutta vielä on peilin takana niin että ei oikeastaan haittaa.

olikohan 340-390e riippuen ottiko yksiväri vai kaksiväri lasin. Tämän hinnan sain Joensuusta, missä vaihdatin pajeroon lasin se makso 135e asennettuna.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

... eikä ne kato sitä lasis kuntoa jos nyt meet ottamaan vakuutuksen ja kappas kuukauden kahden päästä sattuu menee halki... ::)
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Kyllä on ihanan tiukassa toi röppö imusarjassa. paikallisella koneistamolla olen tota koneessa pyörittänyt ja hangannut mm. pulloharjalla, toki ensin puukolla yms vähän kovemmalla työstimellä. Egr:n tukkivan tiivisteen vein yhteen laser/vesileikkaus pajaan, ilmeisesti vesileikkaimella tekevät sen ja rosterista, 10e/kpl jäi hintaa, ja noitahan saa nyt sitten tuolta helposti kun kuvat piirtävät.

Jos kaikki menee putkeen niin huomenna pääsis jo kasaamaan autoa takas läjään.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

En halua pilata teidän pirskeitä mutta jos ei oo aiemmin tässä ketjussa jo mainittu pariin kertaan niin tuolta artikkelit puolelta löytyy myös aiheesta ohjeita..
http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=GDI_imusarjan_puhdistus
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

J. Puhakka sanoi
En halua pilata teidän pirskeitä mutta jos ei oo aiemmin tässä ketjussa jo mainittu pariin kertaan niin tuolta artikkelit puolelta löytyy myös aiheesta ohjeita..
http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=GDI_imusarjan_puhdistus

Juu et pilaa toki pirskeitä. onhan tuossa linkissä tosi nätit kuvat mutta ei ainakaan minun silmään näy missään varsinaisia puhdistus ohjeita tai konsteja, saati mitään purkujärjestyksestä yms. oli sen verran kuitenkin tuota johtoa ja letkua sekä kiinnikettä ympäri konetta että kyllä tossa ekalla kerralla meni irroitukseen jo 2-3 tuntia, jos ois ollut kaikki kivat irroitus paikat tiedossa niin toihan lähtee 30 minsaan irti.

Vaikka onkin sanonta että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa mutta ei ton kuvasarjan ja muutaman lauseen perusteella välttämättä monikaan uskalla ruveta tota imusarjaa irroittelemaan.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Pvata sanoi
Juu et pilaa toki pirskeitä. onhan tuossa linkissä tosi nätit kuvat mutta ei ainakaan minun silmään näy missään varsinaisia puhdistus ohjeita tai konsteja, saati mitään purkujärjestyksestä yms. oli sen verran kuitenkin tuota johtoa ja letkua sekä kiinnikettä ympäri konetta että kyllä tossa ekalla kerralla meni irroitukseen jo 2-3 tuntia, jos ois ollut kaikki kivat irroitus paikat tiedossa niin toihan lähtee 30 minsaan irti.

Vaikka onkin sanonta että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa mutta ei ton kuvasarjan ja muutaman lauseen perusteella välttämättä monikaan uskalla ruveta tota imusarjaa irroittelemaan.

Sittenhän jos tulee jotain hyviä vinkkejä purkujärjestyksestä mieleen/tarttuu kameraan pari kuvaa niin kerro ihmeessä niin lisätään tuohon artikkeliin 8)
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

No niin galantti jälleen läjässä melkein kaikki osatkin sain pöydältä takas konehuoneeseen, ainut kömmähdys oli johtosarja joka kulki imusarjan yli ennen kulkee nyt imusarjan ali ;)

Kasaamis vaihe olikin yllättävän helppo ja nopean vaikka toi imusarja tuleekin vaikka sun mistä kiinni ja letkua ja liitintä iso määrä, onnes otin paljon kuvia työn edetessä joita löytyy osaoitteesta:
http://pvata.pp.fi/images/album/Galant/ Lisään tonne illalla vielä tämänpäiväiset kuvat.


Plussana remontista voisi pitää tekemisen iloa (pienin varauksin) ja että autoon tuli vetoja ihan eritavalla, epäilen myös kulutuksen tipahtavan aika paljon.

miinuksena että sama vika jäi edelleen koneeseen eli toi tyhjäkäyntikierrosten hyppiminen ei johtunut läppäkoten paskaisuudesta mitä epäiltiin, oikeastaan pahentu toi hyppiminen nyt nyppää 800-2500rpm myös ajossa kun ryömittää auto nykiytyy, tähän jos jollain ois antaa apuja olisin kiitollinen.

Toiseenkin ongelmaan tarttisin apua, joltain joka on perehtynyt enemmänkin ton gdi koneen moottorinohjaukseen, kun kiihdyttää niin vaihteesta riippumatta tasan 2500rpm kohdalla ehkä 2500-2600rpm kuuluu kone huoneesta sellanen kohahdus, alipaineletkut näytti olevan kiinni, eli mistä toi nyt oikeasti voisi tulla, ilmeisesti jotain ohjausta tai jotain muuta moottorille koitetaan tarjota, millään muulla tavalla toi ei oikeastaan haittaa mutta toi kohahdus alkaa ärsyttämään, siis ei mitään talla pohjassa kiihdytystä vaan ihan normaalia ajoa kun ajaa niin toi kuuluu, tasakaasulla en ole ainakaan havainnut mitään ääntä tola kierrosalueella.


Mulle jäi sitten 2kpl 0.5mm rosterista ja yksi 1.5mm kuparinen egr:n tukkivaa tiivistettä, näitä en varsinaisesti kauppaa, mutta jos jollekkin tulee tarve niin priva messagea vaan kehiin.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Pvata sanoi
No tulihan se slots gulden päissä ajatus katko. tokihan se egr pitää sulkea puolittain jos tahtoo että sähköinen ohjaus lähtee eteenpäin mutta että kaasut ei pääse virtaamaan imusarjaan. Tuota tekniikkaa enemmän tuntematta voi kyllä sanoa silti että egr antas sähköisen ohjauksen mutta on han se mahdollista, eli jos tukkis vain venttiililtä lähtevän kanavan ja jättäs auki sen tulevan kanavan. Joku viisaampi voi kommentoida.

Viisaammasta en tiedä, mutta eikö se kannata tehdä näin:

-Tuki pakosarjan puoleinen putki
-Tee reikä tukoksen ja venttiilin väliin (tai ota putki venttiilistä irti ja laita vaikka pikkuinen filsu putken päähän, ettei mene roskat imusarjaan)
-Näin ollen egr-systeemi luulee koko ajan toimivansa - ja toimiikin, mutta vetää venttiilin kautta pskaisen pakokaasun sijaan puhdasta ilmaa eikä heitä edes vikakoodeja (jotkin autot ovat herkkiä tätä koodia heittämään jos tukitaan tuo imupuoli tai viskataan koko roska mäkeen)
-Profit ;D
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Pvata sanoi
miinuksena että sama vika jäi edelleen koneeseen eli toi tyhjäkäyntikierrosten hyppiminen ei johtunut läppäkoten paskaisuudesta mitä epäiltiin, oikeastaan pahentu toi hyppiminen nyt nyppää 800-2500rpm myös ajossa kun ryömittää auto nykiytyy, tähän jos jollain ois antaa apuja olisin kiitollinen.
Ei kai tullu johonkin sitten imuvuoto tilalle. Suihkauta starttipilottia kaikkien liitosten kohdalle, mitkä auoit ja etenkin siihen EGR venttiilin sulkulaipalle. Jos vuotopaikka ilmenee, niin starttipilotti saa kiekat nousemaan reilusti. Silloin kun mulla oli imuvuotoa, niin pomppi kierrokset 700-1500 väliä ja päästöt oli tietysti päin mäntyä sekä tulpat melko tummanpuhuvat.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

MitsuMi sanoi
Ei kai tullu johonkin sitten imuvuoto tilalle. Suihkauta starttipilottia kaikkien liitosten kohdalle, mitkä auoit ja etenkin siihen EGR venttiilin sulkulaipalle. Jos vuotopaikka ilmenee, niin starttipilotti saa kiekat nousemaan reilusti. Silloin kun mulla oli imuvuotoa, niin pomppi kierrokset 700-1500 väliä ja päästöt oli tietysti päin mäntyä sekä tulpat melko tummanpuhuvat.

Kiitoksia pitääkin huomenna testata tota konstia, tämä nykimis ongelmahan oli mikä laukaisi koko rempan nyt se vaan paheni kun ilma jopa kulkee imusarjassa. Yhden tiivisteen jätin vaihtamatta eli ton millä toi egr sitten liittyisi imusarjaan pitää tota pilotti hommaa testata ja tilata tohonkin ja valmiis uus tiiviste, tuskin maksaa kauheasti. Voiko tollaisia oireita tullo jos tuo läppäkote on menossa/mennyt rikki? tai voiko toi mennä "sekaisin" kun liittimimet ovat olleet irti eli tartteko jonkun nollauksen?
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Pvata sanoi
Kiitoksia pitääkin huomenna testata tota konstia, tämä nykimis ongelmahan oli mikä laukaisi koko rempan nyt se vaan paheni kun ilma jopa kulkee imusarjassa. Yhden tiivisteen jätin vaihtamatta eli ton millä toi egr sitten liittyisi imusarjaan pitää tota pilotti hommaa testata ja tilata tohonkin ja valmiis uus tiiviste, tuskin maksaa kauheasti. Voiko tollaisia oireita tullo jos tuo läppäkote on menossa/mennyt rikki? tai voiko toi mennä "sekaisin" kun liittimimet ovat olleet irti eli tartteko jonkun nollauksen?

akun kenkä tunniksi irti niin ecu resetoituu. Mutta ehkä vika olisi kaasuläppäkotelossa, akselin magneetti irronut liimauksistaan? Näitä tapauksiahan taitaa olla useampi.

akun kenkä tunniksi irti niin ecu resetoituu. Mutta ehkä vika olisi kaasuläppäkotelossa, akselin magneetti irronut liimauksistaan? Näitä tapauksiahan taitaa olla useampi.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Nyt on hetki ajeltu tuon imusarjan puhdistus ja egr tukkimis rempan jälkeen, ja nykiminen vähentynyt huomattavasti ellei kokonaan poistunut. Tyhjäkäynnin hyppäys vielä jatkuu mutta sekin taas rauhoittunut välillä 700-1500rpm tämän hyppyytyksen tekee muutaman kerran kun pysähtyy ja jättää tyhjäkäynnille, joka tapauksessa seuraavas ois tarkoitus ajaa fortet polttoainejärjestelmään, en kyllä usko että toi hyppiminen sillä asettus mutta voi olla muutenkin aika puhdistaa.

Auto on kuin uusi nykyään, saattaa jopa sutata hiukka jos räväkämmin valoista lähtee, vetää ja kulkee ihan erilailla, jopa viitosvaihteella auto tuntuisi vielä ihan ok kiihtyvän satasen päältä, bensan kulutusta en ole vielä päässyt kunnolla mittaamaan mutta mutulla tuntuisi että sekin tippui melkoisesti.

Melkoisen vaivanhan ton imusarjan puhdistus vaatii ellei jollain kaverilla ole uä-pesuria, minun kaverilla oli mutta eipä se toiminut joten piti tavan lipeäpesukoneessa pyörittää ja hankailla, sellainen päivän urakka, ja paskainen. Itse purku ja kasaus oli melko helppo homma, toki purku vaihe otti reilusti aikaa kun piti kaikki merkkailla ja kattoa että missä järjestyksessä oli paras purkaa, kasaus meni tosi vikkelään. samalla tuli toki toi kaasuläppäkin puhdistettua huolella ja akseli rasvattua.

Jos jollain on tollainen reilut 200tkm ajettu gdi niin kannattaapa kurkata imusarjaan saattaa yllättää miten paljon sinne voikin kertyä paskaa, mulla on siis 272tkm ajettu ja ehkä hiukka heikolla huollolla viime vuosina ollut toi masiina kun vaimon kauppakassina tollasta 4-5km matkaa.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

GDI Galantti on helppohoitoinen auto, kun tukkii EGR:än huolellisesti ja putsaa imusarjan sekä kaasuläppäkotelon. Itse tein operaation 200tkm kieppeillä ja sen jälkeen ollu aika huoletonta ajelua (nyt noin 279tkm mittarissa) Alkaa olla GDI Galantin omistaminen melkeinpä tylsää, kun ei tuu mitään actionia ;D Alkaa olla yhtä tylsä auto kuin velipojan Camrykin ;)
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

mystinengalant sanoi
pvata: miltä näytti imukanavassa kannen puolella?


Pahaltahan siellä näytti, melkein puolis oli tukossa vielä siitä imusarjan jälkeen, olisi melkein se kansikin pitänyt irrottaa mutta se olisi ollut jo hiukka liian pitkä ja iso remontti tähän hätään.

http://pvata.pp.fi/images/album/Galant/ <-- tuollahan niitä ennen ja jälkeen kuvia ois.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Hyvää päivää pitkästä aikaa arvon herrat!

Olen varmasti tähän toikkiin jotain muinaisina aikoina horissut, joten kirjoitan tähän jatkumoksi.

Eli tuo ikiliikkuja on alkanut oireilemaan. Kävin juuri sillä mäkkärin autokaistalla ja mittariin pyörähti tarkalleen 289900 ;D Autoon on tyyliin melkein 10v sitten vaihdettu muistaakseni jopa takuuseen se parempi kaasuläppäkotelo. Nyt kuitenkin on alkanut olemaan sellaista oiretta, että tyhjäkäynti nyppii välillä. Tuntuu kuin auto lähes sammuisi ja nyt on alkanut sytyttämään käynnistyksen yhteydessä moottorin vikavaloa. Valo kuitenkin sammuu aina kun on vähän matkaa ajanut. Ajossa ei mitään erikoista tunnu ja tehot ovat tallessa.

Tänään tosiaan liikkelle lähtiessä tein pientä testiä. Vikavalo syttyi ja sammutin auton. Tämän jälkeen auto ei enää meinannut millään lähteä käyntiin muutamalla sahauksella ja normaalisti lähtee laakista. Odotin n. 30sec ja yritin taas starttia. Nyt lähti helposti käyntiin ja jälleen vikavalo paloi. Valo kuitenkin sammui taas n. 1km ajon jälkeen, eikä enää syttynyt. Tyhjäkäynnin nyppiminenkin rauhoittui kun sai muutaman kilometrin tauluun.

EGR on tulpattu rosterilaipalla vuosia sitten. Ensimmäisenä tuli mieleen, että onkohan siellä kaikki kunnossa? Toisena tuli mieleen bemarimaailmasta, että joku anturi on nyt tullut tiensä päähän. Kysymys vaan kuuluu, että mikähän anturi se voisi olla?

Nyt ei huvittaisi hirveästi alkaa itse säätämään tuon kanssa. Pitäisi saada se testeriin kiinni ja katsoa mitä vikakoodia pukkaa. Mitä muuten esim. ihan Deltalla sanotaan jos sinne kiikuttaa EGR -tulpatun auton korjattavaksi? Onko suosituksia korjaamosta pk -seudulla missä ymmärretään tuo EGR:n tulppaus ilman mutinoita?

Kiitos jo etukäteen jos jollakin on jotakin ajatusta asian tiimoilta =)
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Juggis sanoi
Hyvää päivää pitkästä aikaa arvon herrat!

Olen varmasti tähän toikkiin jotain muinaisina aikoina horissut, joten kirjoitan tähän jatkumoksi.

Eli tuo ikiliikkuja on alkanut oireilemaan. Kävin juuri sillä mäkkärin autokaistalla ja mittariin pyörähti tarkalleen 289900 ;D Autoon on tyyliin melkein 10v sitten vaihdettu muistaakseni jopa takuuseen se parempi kaasuläppäkotelo. Nyt kuitenkin on alkanut olemaan sellaista oiretta, että tyhjäkäynti nyppii välillä. Tuntuu kuin auto lähes sammuisi ja nyt on alkanut sytyttämään käynnistyksen yhteydessä moottorin vikavaloa. Valo kuitenkin sammuu aina kun on vähän matkaa ajanut. Ajossa ei mitään erikoista tunnu ja tehot ovat tallessa.

Tänään tosiaan liikkelle lähtiessä tein pientä testiä. Vikavalo syttyi ja sammutin auton. Tämän jälkeen auto ei enää meinannut millään lähteä käyntiin muutamalla sahauksella ja normaalisti lähtee laakista. Odotin n. 30sec ja yritin taas starttia. Nyt lähti helposti käyntiin ja jälleen vikavalo paloi. Valo kuitenkin sammui taas n. 1km ajon jälkeen, eikä enää syttynyt. Tyhjäkäynnin nyppiminenkin rauhoittui kun sai muutaman kilometrin tauluun.

EGR on tulpattu rosterilaipalla vuosia sitten. Ensimmäisenä tuli mieleen, että onkohan siellä kaikki kunnossa? Toisena tuli mieleen bemarimaailmasta, että joku anturi on nyt tullut tiensä päähän. Kysymys vaan kuuluu, että mikähän anturi se voisi olla?

Nyt ei huvittaisi hirveästi alkaa itse säätämään tuon kanssa. Pitäisi saada se testeriin kiinni ja katsoa mitä vikakoodia pukkaa. Mitä muuten esim. ihan Deltalla sanotaan jos sinne kiikuttaa EGR -tulpatun auton korjattavaksi? Onko suosituksia korjaamosta pk -seudulla missä ymmärretään tuo EGR:n tulppaus ilman mutinoita?

Kiitos jo etukäteen jos jollakin on jotakin ajatusta asian tiimoilta =)

No voit tulla joku kerta vaikka otaniemeen käymään missä olen töissä, jos pääkaupunkiseudusta oli puhe. Saan luettua vikakoodit MUT:lta ja OBD:lta ja pystyy myös loggaamaan vaikka ajossa erinäisiä arvoja. Ei se EGR:n tulppaaminen taida näkyä juuri mitenkään missään arvoissa (tosin itsellä nousi tk:lla näkyvä happiarvo (tätä kautta lambda myös) taivaisiin eli voi olla että se sitä ultralaihaa tk:ta käydessään työntää normaalisti EGR:stä sitä roinaa ihan huolella päälle jotta laskettaisiin happiarvoa... en tiedä.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

mystinengalant sanoi
No voit tulla joku kerta vaikka otaniemeen käymään missä olen töissä, jos pääkaupunkiseudusta oli puhe. Saan luettua vikakoodit MUT:lta ja OBD:lta ja pystyy myös loggaamaan vaikka ajossa erinäisiä arvoja. Ei se EGR:n tulppaaminen taida näkyä juuri mitenkään missään arvoissa (tosin itsellä nousi tk:lla näkyvä happiarvo (tätä kautta lambda myös) taivaisiin eli voi olla että se sitä ultralaihaa tk:ta käydessään työntää normaalisti EGR:stä sitä roinaa ihan huolella päälle jotta laskettaisiin happiarvoa... en tiedä.

Okei, kiitoksia tarjouksesta. Luultavasti voisin tulla pyörähtämään tässä jossain vaiheessa. Pistän yv:tä aiheesta kun asia on ajankohtaisempi, ja kohta se on. Nimittäin tuntuu, että tuo valo palaa koko ajan pidempään ja pidempään.
 
Takaisin
Ylös Bottom