pajeron "viritys"

Vs: pajeron "viritys"

Toimiihan sulla hukkaportti moitteettomasti? Aukeaa kokonaan, ei takertele? Paljonko on huippupaineet nyt?
 
Vs: pajeron "viritys"

Niko Päivinen sanoi
Toimiihan sulla hukkaportti moitteettomasti? Aukeaa kokonaan, ei takertele? Paljonko on huippupaineet nyt?
max paineet nousee just 1bar, nousee aika kivuttomasti ja hienosti pysyvät siellä ::) ja moitettaa ne myöskin tippuvat.
 
Vs: pajeron "viritys"

Eli tarkoitat siis, että paineet tippuvat jos hukkaportin tankoa säätää (ts. säätö oikeasti vaikuttaa paineisiin, jolloin voisi päätellä hukkaportin myös toimivan)?
 
Vs: pajeron "viritys"

joko niko on saanut imusarjan kiinni? Millälailla toteutit kellon kiinni jos imusarja laitettu? Itellä asennus odottaa vielä.
 
Vs: pajeron "viritys"

Niko Päivinen sanoi
Eli tarkoitat siis, että paineet tippuvat jos hukkaportin tankoa säätää (ts. säätö oikeasti vaikuttaa paineisiin, jolloin voisi päätellä hukkaportin myös toimivan)?

no prikoilla sain nostettua, et just ja just täyskaasukiihdytyksessä se kilo. eikös se silloin pelaa?

ja töistä tullessa taas koeajoa suoritettu. pirteehän se on ja vastaa kaasuu, lähtee ahtamaan hyvin ja savua tulee vähän. nelosella 80 vauhdissa ahtaa täydet, kuin myös vitosellakin ahtaa täydet. tarkkoja jos ollaan, niin ei aivan täyttä, jää jokin 0.5bar varaa...
 
Vs: pajeron "viritys"

menee vähän aiheesta osin sivuten, mutta kuitenkin... miksikäs hiluxin 2.5td koneen turbo on niin ihmeen pieni ;D pajerossakin taitaa olla isompi ja miksi siinä on kaksi kappaletta ahtopainekelloja? heti turbon turbiinin jälkeen pakoputken laipan kohdalla ja toinen pakoputkessa turbosta n. 25cm?
 
Vs: pajeron "viritys"

mL200 sanoi
menee vähän aiheesta osin sivuten, mutta kuitenkin... miksikäs hiluxin 2.5td koneen turbo on niin ihmeen pieni ;D pajerossakin taitaa olla isompi ja miksi siinä on kaksi kappaletta ahtopainekelloja? heti turbon turbiinin jälkeen pakoputken laipan kohdalla ja toinen pakoputkessa turbosta n. 25cm?
Riippuen minkäikäinen hiluxi kyseessä, mutta uudemmissa autoissa on jo tuo ahdintekniikka mennyt eteenpäin aikalailla joten pienemmällä turbolla on jo nykyään parempi hyötysuhde kun 80-90luvun isommalla turbolla. Ja se pakoputkessa varmaan on egr eli pakokaasun takaisin kierrätys venttiili.. ? Yhtään en ei hiluxin tekniikka ole tuttu, mutta ei se hukkaportti ainakaan ole.
 
Vs: pajeron "viritys"

pena sanoi
joko niko on saanut imusarjan kiinni? Millälailla toteutit kellon kiinni jos imusarja laitettu? Itellä asennus odottaa vielä.

En ole vielä saanut, tuli polttoainelaippa jumppaa väliin (ja puuttuu ahtoputket ja klemmarit).

Mutta sen mitä katselin, niin sorvauttaa/leikkaa alumiinista sellaiset puikulat, joihin kierre keskelle, sovittaa hiomalla paikoilleen ja tigillä kiinni?
 
Vs: pajeron "viritys"

(welmu) sanoi
Riippuen minkäikäinen hiluxi kyseessä, mutta uudemmissa autoissa on jo tuo ahdintekniikka mennyt eteenpäin aikalailla joten pienemmällä turbolla on jo nykyään parempi hyötysuhde kun 80-90luvun isommalla turbolla. Ja se pakoputkessa varmaan on egr eli pakokaasun takaisin kierrätys venttiili.. ? Yhtään en ei hiluxin tekniikka ole tuttu, mutta ei se hukkaportti ainakaan ole.

no semmonen -03 hiluxi kyseessä ja turbo oli kokoluokkaa sama ku perus bobcatis. semmonen rusina. no se voi olla kyllä se egr, semmonen ihme mötikkä oli putkessa turbon jälkeen ja se oli sen jälkeen. mut ei siinä ollu muuta ku se kello-letkun pätkä-varsi alas. ja se höskä putkessa kiinni.
 
Vs: pajeron "viritys"

Niko Päivinen sanoi
En ole vielä saanut, tuli polttoainelaippa jumppaa väliin (ja puuttuu ahtoputket ja klemmarit).

Mutta sen mitä katselin, niin sorvauttaa/leikkaa alumiinista sellaiset puikulat, joihin kierre keskelle, sovittaa hiomalla paikoilleen ja tigillä kiinni?
[/quote imusarjaan siis suoraan jotkut pyöreät alumiinitolpat tigillä kiinni oikealle korkeudelle? Toi vaan epäilyttää kestääkö se viritys kuinka kauan. Mun käsityksen mukaan tigillä kun vetää niin hitsattavat kappaleet ei sula tulee vaan puikosta tavaraa saumaan niin voi murtua helposti irti.
 
Vs: pajeron "viritys"

meni näköjään toi oma teksti tonne lainaus karsinaan mutta kai se sieltäkin asia selviää.
 
Vs: pajeron "viritys"

Joo selviää selviää.

Ajattelin viistää reunat niistä tuista, niin saa sulan ulottumaan pidemmälle, tai jopa läpi asti. Ja oikeastaan ne puikulat voisi ennen imusarjaan hitsaamista tigata kiinni sellaiseen tukilätkään, aivan kuin turvakaarillekin tehdään. Kyllä sen silloin luulisi pysyvän.

Mutta tekemistähän tuollaisessa on, se on selvä. Ja vaatii jonkun tekemään sen tig-työn.
 
Vs: pajeron "viritys"

tigillä pysyy, ite tehny noita ahtoputkia ja parhaiman sai kun veti miggillä pienetä täpit että tuli oikeeseen asentoon.
tigillä ja rosteri langalla sitten sauma :peukku
 
Vs: pajeron "viritys"

Toinen mahdollinen vaihtoehto hukkiksen kellon kiinnittämiseen olisi leikata riittävän paksuseinäisestä (ehkä min. 4-5 mm?) alumiiniprofiilista kulma, eli hitsata imusarjaan sellainen (edestäpäin katsottuna suunnilleen) |_ <- tuon mallinen uloke, ja siihen kierteet tai läpipultit.

Voisi päästä vähemmällä askartelemisella, kun osia ei olisi kuin yksi.
 
Vs: pajeron "viritys"

nyt taas vähän :eek:fftopic
eli kun volvo 740 td:ssä on vastaavanlainen pumppu ku pajessa, eikös sitä ruuvata samallalailla? ja sellaista vaivaa pukkaa kuin, että kun starttaa ni jauhaa hyvin mut ei oikein hörähdä tulille. eli parempi käyntiin lähtevyys saadaan näin: hehkutus, pyöräyttää starttilla konetta 1-2 sek ja sen jälkeen uus hehkutus. sitten hörähtää kuin palmun alta tulille. lämpöisenä melkein sama ongelma, ehkä välillä lähtee suoraan tulille... eli oiskohan mahdollista, että vuotaa takas tankkiin päin sopat vai..? mitään ideoita?
 
Vs: pajeron "viritys"

veteleee ilmaa jostain. Tutki polttoaineputket tankilta pumpulle tai kokeile sillä läpinäkyvällä letkulla suodattimen ja pumpun välistä meneekö ilmaa naftan seassa.
 
Vs: pajeron "viritys"

joo, pitää kokeilla ja samalla vaihtaa "viri-pajeen" öljyt koneeseen.
 
Vs: pajeron "viritys"

siihen oli muuten vaihdettu vissii polttoaine suodatin... pitää tutkia, onko paikat löysällä tms., ja sama ongelma vaivaa +18 hallissa ja -5 ulkona... sama huono eka startti-seuraavalla lähtee-savutus ongelma siis. tutkitaan ja sitten hutkitaan ;D

tutkittu on, kirkas letku suotimelta pumpulle olikin jo valmiina, eikä näy kuplia. kaks takimmaista hehkua ei välttämättä ole aikoihin vaihdettu mutta tiedä häntä...
 
Vs: pajeron "viritys"

ja palaten takas pajeron puikkoihin... (pitää vuorotellen ajella, ku näitä on taas kertynyt ;D) elikkäs tosiaankin pitää vielä kääntää savuruuvista lisää, hankea vasten katsottuna ei juuri yhtään tule savua.
 
Vs: pajeron "viritys"

ei tunnu tulevan vaikutusta vaikka kääntelee ruuveja kiinni tai aukipäin.... tai sitten toi on ollut ihme savutonsäädöissä jo ennen ku ite aloin ropaamaan. nytten käänsin savuruuvista pikkasen lissee, savua tulee sillei että näkee savupilven. enemmänkin on tullut... ::)

mutta edelleen vaivaa se, että ahtaa maantiellä melkein täydet... ja vastapaineventtiilillä kuristettu jo ahtojen nousuakin, mutta senkään säätämisellä ei tunnu olevan vaikutusta.
 
Vs: pajeron "viritys"

Osaako kukaan sanoa passaako tuollainen 2.0bensa L200 laatikkoon 4G63 suoraan? Tekis mieli alkaa muuttamaan voimanlähde tuollaiseen vähän varmempaan ja helpompi viritteiseen :)
 
Vs: pajeron "viritys"

Nuhapumppu sanoi
Osaako kukaan sanoa passaako tuollainen 2.0bensa L200 laatikkoon 4G63 suoraan? Tekis mieli alkaa muuttamaan voimanlähde tuollaiseen vähän varmempaan ja helpompi viritteiseen :)

mun pitää kokeilla.... nopeestihan se selvii... testaan huomenna ;)
 
Vs: pajeron "viritys"

Mr mmc sanoi
mun pitää kokeilla.... nopeestihan se selvii... testaan huomenna ;)

testasin juuri...

ei sovi... ala kiinitys on leveempi ku perus 4g63 lohkossa, ehkä turbo galantin wide lohko sopii
2,5D lootikkoon suoraan ???
 
Vs: pajeron "viritys"

Mr mmc sanoi
testasin juuri...

ei sovi... ala kiinitys on leveempi ku perus 4g63 lohkossa, ehkä turbo galantin wide lohko sopii
2,5D lootikkoon suoraan ???
Niin siis tarkoitin että kokeilla tuollaiseen 2.0 bensa L200 laatikkoon naittaa 4G63 koneen,eli ei dieselin laatikkoon jos niin käsitit tuosta minun kysymyksestä. Eli suunnitelmana olis 4G63 ahtimella keulille ja siihen 2.0 bensa L200 aski perään.
Alkaa vituttamaan kun perusvero nousee ensivuonna taas,alkaa nousta jo niin korkeammaksi että alkaa olla halvempaa kun muuttaa bensaksi, kun sillä ajetaan niin vähän.
 
Vs: pajeron "viritys"

Siitä jollekkin IC miehelle coolerin siirtosarja,vaihdossa haluan vain IC:n imusarjan ja ahtoputket.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=42172.0
 
Vs: pajeron "viritys"

kyllä melko vitt..maiseksi tehty laittaminen pajeron moottorista 3" putki perään asti... ei oikeen mitenkään saa nätisti. niin ahtaan oloinen on alkuperäinen putken reitti, et ei sinne 3" putkea saa etteikö nojaisi johonkin kohtaan kiinni.
 
Vs: pajeron "viritys"

mL200 sanoi
kyllä melko vitt..maiseksi tehty laittaminen pajeron moottorista 3" putki perään asti... ei oikeen mitenkään saa nätisti. niin ahtaan oloinen on alkuperäinen putken reitti, et ei sinne 3" putkea saa etteikö nojaisi johonkin kohtaan kiinni.
Niin on,korinkorotuksen kanssa se menee jo aika helposti sinne kuulema.
 
Vs: pajeron "viritys"

mL200 sanoi
kyllä melko vitt..maiseksi tehty laittaminen pajeron moottorista 3" putki perään asti... ei oikeen mitenkään saa nätisti. niin ahtaan oloinen on alkuperäinen putken reitti, et ei sinne 3" putkea saa etteikö nojaisi johonkin kohtaan kiinni.
Saman havaitsin jo 2,5" putken vientiä tuumaillessa. Kolmosen kanssa saa jo hiukka litistellä putkea, tai muokata runkopalkkia, jos ei meinaa koria rungolta nostaa.
 
Vs: pajeron "viritys"

50mm konttoria ylöspäin rungolta ja jopas sopii putket paikoilleen. 2-2,5" röörin saa tehtyä yhdellä 45 asteen mutkalla+jousto-osalla ja loput suorasta värkistä.
Kumma homma muuten, miten voi olla kahdessa 4d56 myllyssä niin erilaiset äänet. Tehtiin omaan pirssiin ja kaverin autoon putket biltsun ja motonetin yleispaloista, ainoana erona biltsun 90x400-vaimentimen vuosimalli. Samat osanumerot molemmissa vaimentimissa siis, ja autojen äänet on vertailtavissa jokseenki asteikolla mopoauto/kasidiisseli. ;D
 
Vs: pajeron "viritys"

V8diisselistä puheenollen, oli mukavan kuuloista ajaa semmosella umpi hangessa matalilla kierroksilla... toisaalta taas pajeron 2.5 laulaa suorastaan ku mennään umpiseen :driver :D
 
Vs: pajeron "viritys"

onkos kellään muuten faktaa siitä, että paljonko tulee vääntöä renkaille pajeron koneesta jota ruuvattu?
 
Vs: pajeron "viritys"

mL200 sanoi
onkos kellään muuten faktaa siitä, että paljonko tulee vääntöä renkaille pajeron koneesta jota ruuvattu?
Sehän riippuu vaihteesta,perävälityksistä ja renkaista hyvin pitkälti,ihan matemaattinen kaavahan tuohon on jota en itse kyllä osaa laskea ;D
 
Vs: pajeron "viritys"

niinno joo, mutta jospa lähdetään liikkeelle vaikka penkityksestä.
 
Vs: pajeron "viritys"

mL200 sanoi
niinno joo, mutta jospa lähdetään liikkeelle vaikka penkityksestä.
Penkityksessä vääntö "mitataan" moottorilta,pyörävääntö muuttuu vaihteesta riippuen aika radikaalisti.
Muistaakseni siinä Mitsun koneella varustetussa sierrassa oli 470nm vääntöä,mutta siihen olikin tehty kone kokolailla uusiksi.
Itse tässä miettinyt että kävis hakemassa teholapun tuohon omaani niin sais tuon coolerin otteeseen,sittenpähän näkis samalla tehon ja väännön.
 
Vs: pajeron "viritys"

Nuhapumppu sanoi
Penkityksessä vääntö "mitataan" moottorilta,pyörävääntö muuttuu vaihteesta riippuen aika radikaalisti.
Muistaakseni siinä Mitsun koneella varustetussa sierrassa oli 470nm vääntöä,mutta siihen olikin tehty kone kokolailla uusiksi.
Itse tässä miettinyt että kävis hakemassa teholapun tuohon omaani niin sais tuon coolerin otteeseen,sittenpähän näkis samalla tehon ja väännön.
Missäs se sellanen riesa on?
 
Vs: pajeron "viritys"

(welmu) sanoi
Missäs se sellanen riesa on?
Oli myynnissä nettiautossa joskus 3vuotta sitten,musta farmari jossa turvakaaret sisällä. Taisipa olla sen kaverin jolla on E30 bemarissa Om606 remmillä ja turbolla. Nyt en löydä vaan kuvia siitä.
 
Vs: pajeron "viritys"

tulipas tuosta omasta siirtimestä otettua irti se ylipaineventtiili(siihen käy putkitulppa tuumasella kierteellä ja 1" kokosena), käänsin samalla ahdot siihen 1,5bar:n kulmille ja totesin ettei soppa riitä koneelle. onkos kukaan viilaillu noita pumpun karoja? meinasin jos vingulla hioskelis tavaraa pois niin sais joka kierrosalueelle ainetta ja eikä tarvis pelleillä sen perussyötön kanssa ollenkaan. ja jos jollain löytyy ylimääräistä karaa niin voisin ostaa pois, jos käy hassusti..
 
Vs: pajeron "viritys"

juha_s sanoi
tulipas tuosta omasta siirtimestä otettua irti se ylipaineventtiili(siihen käy putkitulppa tuumasella kierteellä ja 1" kokosena), käänsin samalla ahdot siihen 1,5bar:n kulmille ja totesin ettei soppa riitä koneelle. onkos kukaan viilaillu noita pumpun karoja? meinasin jos vingulla hioskelis tavaraa pois niin sais joka kierrosalueelle ainetta ja eikä tarvis pelleillä sen perussyötön kanssa ollenkaan. ja jos jollain löytyy ylimääräistä karaa niin voisin ostaa pois, jos käy hassusti..
Jos on vakio ahtimella niin noilla paineilla kansiremontti ei ole kuin ajan kysymys,pakopaineet ja lämmöt karkaa ihan helvettiin asti ja se ei ole hyvä. Ja se syöttö jota säädetään ruuvista, on se vaikuttaa juurikin maksimi syöttöön ahtopaineella,eli pelkkä karan viilaus ei älyttömästi auta. Isompi nestepää on se jonka avulla saadaan enemmän ruokaa pienemmällä syötönmäärällä,sekä governor jousen vaihto jäykempään auttaa siihen ettei pumppu ala leikkaamaan syöttöä liian aikaisin.
 
Vs: pajeron "viritys"

Nuhapumppu sanoi
Jos on vakio ahtimella niin noilla paineilla kansiremontti ei ole kuin ajan kysymys,pakopaineet ja lämmöt karkaa ihan helvettiin asti ja se ei ole hyvä. Ja se syöttö jota säädetään ruuvista, on se vaikuttaa juurikin maksimi syöttöön ahtopaineella,eli pelkkä karan viilaus ei älyttömästi auta. Isompi nestepää on se jonka avulla saadaan enemmän ruokaa pienemmällä syötönmäärällä,sekä governor jousen vaihto jäykempään auttaa siihen ettei pumppu ala leikkaamaan syöttöä liian aikaisin.
Väittäisinpä että höpö höpö! Nimittäin noiden ahtopaineiden suhteen. Ite virittäny nuita 4d56 koneita kolme kappaletta 1,5bar paineille vakioahtimella ja kahdella ensimmäisellä ajelin n. 150000km ilman ongelmia. Ja ovat edelleen molemmat ajossa. Nykysellä oon nyt ajellu samoilla paineilla 80000km eikä edelleenkään kansiongelmia tai mitään muutakaan. Välijäähdytys on hoidettava kuntoon ennen paineiden nostoa. Eli hyvä jäähdytin keulaan (pois siitä koneen päältä). Vähintään 2,5 tuumanen nokiputki alusta loppuun. Nestepäät ei ole ongelma Pajeron vakiopumpussa (10mm) Toyotamiehet käyttää Pajeron pumppuja viritykseen juuri noiden riittävän isojen nestepäiden vuoksi. En tiedä onko pajeron kansissa maanantaikappaleita, mutta mulla ollu ainaki hyvä tuuri.
 
Vs: pajeron "viritys"

Janne sanoi
Väittäisinpä että höpö höpö! Nimittäin noiden ahtopaineiden suhteen. Ite virittäny nuita 4d56 koneita kolme kappaletta 1,5bar paineille vakioahtimella ja kahdella ensimmäisellä ajelin n. 150000km ilman ongelmia. Ja ovat edelleen molemmat ajossa. Nykysellä oon nyt ajellu samoilla paineilla 80000km eikä edelleenkään kansiongelmia tai mitään muutakaan. Välijäähdytys on hoidettava kuntoon ennen paineiden nostoa. Eli hyvä jäähdytin keulaan (pois siitä koneen päältä). Vähintään 2,5 tuumanen nokiputki alusta loppuun. Nestepäät ei ole ongelma Pajeron vakiopumpussa (10mm) Toyotamiehet käyttää Pajeron pumppuja viritykseen juuri noiden riittävän isojen nestepäiden vuoksi. En tiedä onko pajeron kansissa maanantaikappaleita, mutta mulla ollu ainaki hyvä tuuri.
Mittasitko koskaan pakopaineita tai pakolämpöjä,koska niihin ei cooleri juurikaan auta ja ne tappavat koneen ja ahtimen aika tehokkaasti. Tuon kokoisella ahtimella tuon 1,5bar puhaltaminen on silkkaa tyhmyyttä,ahtimen tuotto on jo siinä vaiheessa todella huono ja ahdin on muutenkin ylikierroksilla jolloinka ahtimen elinikä lyhynee merkittävästi. Kokeilitko oliko vedoissa eroja 1,5bar verrattuna johonkin muuhun paineeseen? Itse olen tuon kokeillut ja ei mainittavaa eroa 1,2bar->0,8bar kokeiluissa,suurin ero oli että savu vähän tummeni,jokainen tehkööt siitä jo muutamia johtopäätöksiä. Modeina keulacooleri,2,5" ränni vailla vaimennusta,vaparin imusarja ja sopivasti syöttöä.
Nestepää on ehkä 10mm mutta se on auttamatta pieni 2,5 koneeseen jos ruetan ottamaan voimaa oikeasti ulos,kovasti vaan volkkarinmiehet käyttää jo 1,6koneissa 12mm nestepäätä ja jyrkkää nokkalevyä juurikin siksi että pumppu voidaan pitää liki perus säädöissä,ruuan silti loppumatta kesken. Pajeron pumpun suurin ongelma on liian löysä governor jousi,joka alkaa leikkaamaan syöttöä ~3000rpm paikkeilla,tämä kannattaa siksi vaihtaa jäykempään niin riemua piisaa aina punarajalle asti.
Tämä ei ole mitään höpöhöpöä,vaan ihan tosiasia.
 
Vs: pajeron "viritys"

Nuhapumppu sanoi
Mittasitko koskaan pakopaineita tai pakolämpöjä,koska niihin ei cooleri juurikaan auta ja ne tappavat koneen ja ahtimen aika tehokkaasti. Tuon kokoisella ahtimella tuon 1,5bar puhaltaminen on silkkaa tyhmyyttä,ahtimen tuotto on jo siinä vaiheessa todella huono ja ahdin on muutenkin ylikierroksilla jolloinka ahtimen elinikä lyhynee merkittävästi. Kokeilitko oliko vedoissa eroja 1,5bar verrattuna johonkin muuhun paineeseen? Itse olen tuon kokeillut ja ei mainittavaa eroa 1,2bar->0,8bar kokeiluissa,suurin ero oli että savu vähän tummeni,jokainen tehkööt siitä jo muutamia johtopäätöksiä. Modeina keulacooleri,2,5" ränni vailla vaimennusta,vaparin imusarja ja sopivasti syöttöä.
Nestepää on ehkä 10mm mutta se on auttamatta pieni 2,5 koneeseen jos ruetan ottamaan voimaa oikeasti ulos,kovasti vaan volkkarinmiehet käyttää jo 1,6koneissa 12mm nestepäätä ja jyrkkää nokkalevyä juurikin siksi että pumppu voidaan pitää liki perus säädöissä,ruuan silti loppumatta kesken. Pajeron pumpun suurin ongelma on liian löysä governor jousi,joka alkaa leikkaamaan syöttöä ~3000rpm paikkeilla,tämä kannattaa siksi vaihtaa jäykempään niin riemua piisaa aina punarajalle asti.
Tämä ei ole mitään höpöhöpöä,vaan ihan tosiasia.
Pakopaineita/lämpöjä en ole mitannut, mutta ahtimet ja koneet on kestäny. Vedoissa huomattava ero pienempiin paineisiin. Mitä tarkoitat: "ahtimen tuotto on jo siinä vaiheessa todella huono"? Ahtimen tuottohan on 1,5bar max painetta. Kyllähän voimasavua tulee vähän lisää, mutta katastuksesta oon saanu vielä läpi näillä säädöillä (savuarvot spekseissä). En tiedä mitä tarkoitat sillä että otetaan voimaa oikeasti ulos, mutta mulle riittää että vääntää 35 tuumasta rengasta alla huomattavasti paremmin ku vakiogummia vakio säädöillä... kiertää ja kiihtyy :peukku
 
Vs: pajeron "viritys"

Niin piti vielä kysyä, että paljonko ne turvalliset pakolämmöt on? Pakolämpömittarin asennus meneillään, niin tietää että mitä sen kuuluisi näyttää.
 
Vs: pajeron "viritys"

Janne sanoi
Pakopaineita/lämpöjä en ole mitannut, mutta ahtimet ja koneet on kestäny. Vedoissa huomattava ero pienempiin paineisiin. Mitä tarkoitat: "ahtimen tuotto on jo siinä vaiheessa todella huono"? Ahtimen tuottohan on 1,5bar max painetta. Kyllähän voimasavua tulee vähän lisää, mutta katastuksesta oon saanu vielä läpi näillä säädöillä (savuarvot spekseissä). En tiedä mitä tarkoitat sillä että otetaan voimaa oikeasti ulos, mutta mulle riittää että vääntää 35 tuumasta rengasta alla huomattavasti paremmin ku vakiogummia vakio säädöillä... kiertää ja kiihtyy :peukku
Kyllä tuo ahdin tuottaa painette reilusti yli 2bar,kokeiltu on,se vaan ei ole millään tavalla hyödyllistä eikä järkevää. Tärkeintähän ei ole saada sitä ilmaa sinne kovalla paineella,vaan mahdollisimman paljon,vai miksi luulet että isommalla ahtimella voidaan ottaa kovempia tehoja ja pienemmillä paineilla? Lauseella "ahtimen tuotto on jo siinä vaiheessa todella huono" tarkoitan,että tuo pikkuinen tubonkuvatus joutuu työskentelemään tuohon 1,5bar vaatimaan ilmamäärään jo aivan liikaa jolloinka hyötyä häviää myös ahtoilman lämpenemiseen,ja kun ahtoilman lämmöt kasvaa ei coolerikaan saa sitä enää jäähtymään samalle tasolle kuin pienemmillä paineilla ja näin ollen hyöty ei ole enää niin suuri.
Ja kun voimaa aletaan ottamaan oikeasti ulos tarkoittaa sitä,että otetaan voimaa ulos moottorin luotettavuuden kuitenkaan suuremmin kärsimättä,eli ei rakenneta juuri millään vakio ahtimella ja vakio nestepäällä vaan huolehditaan että osista löytyy potenttiaalia helposti tavoitteen täyttämiseen.

Mutta jokainen ajakoon millä paineilla haluaa,ei ole minun auto mikä särkyy.

Janne sanoi
Niin piti vielä kysyä, että paljonko ne turvalliset pakolämmöt on? Pakolämpömittarin asennus meneillään, niin tietää että mitä sen kuuluisi näyttää.
Pakolämpöjen korkeus riippuu autosta,mutta veikkaisin että pajerossa olis jotain maks 800c nuo lämmöt,mistä kohtaa muuten meinasit mitata ne?
 
Vs: pajeron "viritys"

Pakolämpömittari tulee pakosarjan ja turbon väliin. En edelleen hiffaa jos samansuuruisten ahtoputkien läpi viedään tietty määrä ilmaa niin putkissa on sama paine oli ahdin mikä hyvänsä... näin maalaisjärjellä. Ja ilmaa ei enempää siitä putkesta mene samalla paineella. Toki erilaiset ahtimet tuottavat sen paineen eri kierroksilla jne... Minulle käy tuo pikkupilleri hyvin kun haluan että se alkaa ahtaa n. 1800 kierroksilla.
 
Vs: pajeron "viritys"

http://oppiminen.yle.fi/artikkeli?id=1962

Turbokun tykkää ilmaa lämmittämään joten paine kasvaa tilavuus ei.
 
Vs: pajeron "viritys"

DyhWe sanoi
http://oppiminen.yle.fi/artikkeli?id=1962

Turbokun tykkää ilmaa lämmittämään joten paine kasvaa tilavuus ei.
Noinhan se menee. Eli haetaanko tällä nyt sitä että paremman ahtimen tarjoama ilma on viileämpää jo lähdössä? Miten tämä käytännössä tapahtuu?
 
Vs: pajeron "viritys"

Janne sanoi
Noinhan se menee. Eli haetaanko tällä nyt sitä että paremman ahtimen tarjoama ilma on viileämpää jo lähdössä? Miten tämä käytännössä tapahtuu?

juuri näine, eli liianpieni/huono hyötysuhde lämmittää ahtimessa erittäin paljon ahto ilmaa,
hyvä ahdin oikeanlainen pakosarja, ahdin herää herkästi, ahto ilma on viileämpää kuin vakiossa => huomattavasti enempi tehoa

eli kannattaa ihmetellä vähän niitä ahtimen geometria/hyötysuhde karttojakin... mä en niistä ymmärrä tuon taivaallista muutakuin mitä on selvällä
suomenkielellä sanottu esim. 2.3TD galantin ahdin 1.7bar ahdoilla on tippunu hyötykartalla jo 10%-15% tietämiin kun esim. evo4 ahdin on vielä
~50%
 
Vs: pajeron "viritys"

OK, alan päästä jyvälle :D Mikäs se sitten on mielestänne paras ahdin 2,5 litraseen (4d56) koneeseen jos halutaan saada ahtamaan mahdollisimman alhaalta? Sakata saa vitosvaihteella n.110km/h vauhdeissa. Eli offroadkäyttöön.
 
Takaisin
Ylös Bottom