Vs: 4G6# DOHC-kansien eroja + Cyclone kysymys
No niin, harhaudutaanpas taas keskustelussa imusarjojen ja läppärunkojen puolelle. Kuten aiemmin mainitsin, läppärunkojen oikeasta koosta (kuten kannen kanavienkin) löytyy netin syövereistä hyvin vaihtelevia mielipiteitä. Täytyy toki muistaa, että käyttökohteitakin on erilaisia, se joka on hyvä kiertävään kisakoneeseen ei ole välttämättä paras valinta katumoottoriin ja päinvastoin. Itse olen nyt pikku hiljaa taipumassa pienehköjen läppiksien käyttöön (kyseessä katukäyttöön tuleva moottori), ja löysin muutamia saitteja, joissa ollaan asiasta suurinpiirtein samaa mieltä:
Prätkän läppikset zetec voortiin:
http://nwseven.info/adapting_suzuki_throttle_bodies_.htm
Prätkän läppikset duratec voortiin:
http://forums.focaljet.com/duratec-tuning/567968-suzuki-gsxr-750-quad-throttle-body-install-2-3-l-duratec.html
http://www.fatbaldbloke.co.uk/westfield_articles/Westtbspart2.html
Sekä laajempi sivusto, jossa käsitellään monia auton rakentamiseen liittyviä juttuja:
http://www.locostbuilders.co.uk/index.php
Sekä "engine" että "fuel injection / efi" alaotsikoiden alta löytyy monia keskusteluita prätkän läppiksien asentamisesta autoon.
Seassa myös spekulointia ja kokemuksia runkojen mitoituksesta, mm. tässä:
http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=97654&page=2
tässä (165hp 35mm rungoilla):
http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=93473&page=2
tässä (173hp 36mm rungoilla)
http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=97091
Ylipäätään tuolla monet tuntuvat olevan 38mm-40mm runkojen kannattajia silloin kun puhutaan noin kahden litran katukoneesta. Monilla on kokemuksia nimenomaan 38mm rungoista, joita löytyy helposti ja halvalla 600cc luokan prätkistä. Pienien runkojen käyttöä monet perustelivat ala- ja keskialueen paremmalla toiminnalla, ajettavuudella sekä osakaasualueen "säädettävyydellä."
Koska "liian pienien" runkojen haitat tulevat nimenomaan esiin isoilla kierroksilla, joissa ne rajoittavat virtausta ja huipputehoa, uskon että noin 40mm rungot riittävät 4G63 DOHC katukoneeseen hienosti -tarkoituksena on tasoittaa/nostaa tehokäyrää, ei jatkaa sitä kierrosalueen mukana ylemmäs. Jos lähtisin tekemään kisakonetta tai muuten vaan paremmin kiertävää pataa, jossa osakaasualueen toimivuudella ei ole niin suurta merkitystä, ottaisin suuremmat läppikset.