- Liittynyt
- 10 Huhtikuu 2010
- Sijainti
- Lappeenranta
Nyt olen painiskellut viimeisen viikon itseni kanssa aiheesta "pitäisikö tuota autoa madaltaa vaiko eikö", niin kysytään nyt sitten muiltakin mielipidettä.
Eli käyttöautosta on kysymys (-97 V6 sedan, ei siis nivoja ongelmana) ja se status pitäisi säilyttää, ts. tarvittaessa pitäisi päästä liikkumaan pikkaisen huonommallakin tiellä. Ei tuolla nyt kuitenkaan mitään kärrypolkuja olla ajamassa, joten sen puolesta varmaankin semmoinen 25-30mm tontitus onnistuisi vielä varmaankin hyvin. Etuiskarit menee nyt vaihtoon kun ovat mokomat vuotaneet (uudet Sachsit tilattu ja saapuneet), ja siinä samallahan vaihtuisi kätevästi jo 2/4 jousistakin, joten tässä välissä tuo madallus olisi hyvä tehdä. Samoin auto pitää käydä kuitenkin nykyisille 17" vanteille vielä muutoskatsastamassa, niin samalla tekisi sitten ihan tuon ison muutoskatsastuksen eli alustalle kanssa. Budjetti ei ole kauhean suuri, joten siksi en halunnut harkita säädettävää alustasarjaa. Lisäksi, jos sellaisen hommaisi niin sitten lähtisi kuitenkin tuo auton laittaminen käsistä. ;D Tavoitteena olisi saada hieman parannettua ulkonäköä ja tukevoitettua autoa maantieajossa vielä entisestään. "Pariin" asiaan kaipaisin vastauksia:
1. Millaisia (mielellään hyväksi havaittuja) vaihtoehtoja madallussarjaksi on olemassa? Löysin nopealla haulla seuraavia:
H & R -30mm
FK -35-40mm (liikaa?)
TA Technix -40mm (myöskin liikaa?)
Saksan ebay-ihme -30mm
Eibach -30mm
Lowtec -30mm
Näistä Eibachin satsi houkuttelisi eniten, koska merkki on käsittääkseni hyväksi havaittu ja hintaero muihin ei ole kauhean iso.
2. Nykyiset vanteet ovat 7"x17" ET40. Eihän raavi kiinni mistään 215/45 kumeilla? Oikealta puolelta tuntuu kuuluvan jyrkissä käännöksissä (esim. parkkiksella) hieman kitinää jo nyt, mutta en näe siellä mitään mihin ottaisi kiinni joten epäilisin syypääksi elämänsä ehtoopuolella olevaa iskaria.
3. Roiskeläppiä en haluaisi lähteä poistamaan missään tapauksessa, sillä pakosta joutuu aina välillä ajamaan jokusen kilometrin soratietäkin. Onko nuo miten herkkiä nappailemaan kiinni johonkin madalluksen jälkeen? Vielä ei ainakaan ole ollut ongelmia.
Ainakin tuossa L. Knuuttilan autossa (minkä kuva viimeistään aiheutti tähän korimalliin rakastumisen) on -30mm jousisarja ja roiskeläpät on paikoillaan. Eikä tuo mitenkään epäkäytännölliseltäkään näytä. (Kuva.)
4. Mitäs lappuja näihin pitää olla mukana konttorilla? Tarvitaanko tämän ikäisessä TÜV-todistus, vai riittääkö jos vien jousipaketin katsurille nähtäväksi että toteaa sen olevan tarkoitettu ko. autoon? (Jotenkin arvelisin, että Eibachin satsin kanssa näitä ongelmia ei olisi...)
5. Kuinka paljon arviolta joutuu laittamaan prikkoja takatukivarsiin, että saa camberit kohdalleen? Taakse on kylläkin tulossa uudet tukivarret ja epäkeskopultit, koska nykyisiä ei saa auki sitten millään.
6. Yleisesti kokemuksia ko. korimallia madaltaneilta. Paljonko madalsit ja minkä merkin sarjalla? Vastasiko luvattu madallus toteutunutta madallusta? Tuliko autosta merkittävästi parempi ajaa? Tuliko naapuri kateelliseksi? Saatko enemmän? Jos kyllä, niin mitä? :
Eli käyttöautosta on kysymys (-97 V6 sedan, ei siis nivoja ongelmana) ja se status pitäisi säilyttää, ts. tarvittaessa pitäisi päästä liikkumaan pikkaisen huonommallakin tiellä. Ei tuolla nyt kuitenkaan mitään kärrypolkuja olla ajamassa, joten sen puolesta varmaankin semmoinen 25-30mm tontitus onnistuisi vielä varmaankin hyvin. Etuiskarit menee nyt vaihtoon kun ovat mokomat vuotaneet (uudet Sachsit tilattu ja saapuneet), ja siinä samallahan vaihtuisi kätevästi jo 2/4 jousistakin, joten tässä välissä tuo madallus olisi hyvä tehdä. Samoin auto pitää käydä kuitenkin nykyisille 17" vanteille vielä muutoskatsastamassa, niin samalla tekisi sitten ihan tuon ison muutoskatsastuksen eli alustalle kanssa. Budjetti ei ole kauhean suuri, joten siksi en halunnut harkita säädettävää alustasarjaa. Lisäksi, jos sellaisen hommaisi niin sitten lähtisi kuitenkin tuo auton laittaminen käsistä. ;D Tavoitteena olisi saada hieman parannettua ulkonäköä ja tukevoitettua autoa maantieajossa vielä entisestään. "Pariin" asiaan kaipaisin vastauksia:
1. Millaisia (mielellään hyväksi havaittuja) vaihtoehtoja madallussarjaksi on olemassa? Löysin nopealla haulla seuraavia:
H & R -30mm
FK -35-40mm (liikaa?)
TA Technix -40mm (myöskin liikaa?)
Saksan ebay-ihme -30mm
Eibach -30mm
Lowtec -30mm
Näistä Eibachin satsi houkuttelisi eniten, koska merkki on käsittääkseni hyväksi havaittu ja hintaero muihin ei ole kauhean iso.
2. Nykyiset vanteet ovat 7"x17" ET40. Eihän raavi kiinni mistään 215/45 kumeilla? Oikealta puolelta tuntuu kuuluvan jyrkissä käännöksissä (esim. parkkiksella) hieman kitinää jo nyt, mutta en näe siellä mitään mihin ottaisi kiinni joten epäilisin syypääksi elämänsä ehtoopuolella olevaa iskaria.
3. Roiskeläppiä en haluaisi lähteä poistamaan missään tapauksessa, sillä pakosta joutuu aina välillä ajamaan jokusen kilometrin soratietäkin. Onko nuo miten herkkiä nappailemaan kiinni johonkin madalluksen jälkeen? Vielä ei ainakaan ole ollut ongelmia.
Ainakin tuossa L. Knuuttilan autossa (minkä kuva viimeistään aiheutti tähän korimalliin rakastumisen) on -30mm jousisarja ja roiskeläpät on paikoillaan. Eikä tuo mitenkään epäkäytännölliseltäkään näytä. (Kuva.)
4. Mitäs lappuja näihin pitää olla mukana konttorilla? Tarvitaanko tämän ikäisessä TÜV-todistus, vai riittääkö jos vien jousipaketin katsurille nähtäväksi että toteaa sen olevan tarkoitettu ko. autoon? (Jotenkin arvelisin, että Eibachin satsin kanssa näitä ongelmia ei olisi...)
5. Kuinka paljon arviolta joutuu laittamaan prikkoja takatukivarsiin, että saa camberit kohdalleen? Taakse on kylläkin tulossa uudet tukivarret ja epäkeskopultit, koska nykyisiä ei saa auki sitten millään.
6. Yleisesti kokemuksia ko. korimallia madaltaneilta. Paljonko madalsit ja minkä merkin sarjalla? Vastasiko luvattu madallus toteutunutta madallusta? Tuliko autosta merkittävästi parempi ajaa? Tuliko naapuri kateelliseksi? Saatko enemmän? Jos kyllä, niin mitä? :