Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö)

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Ehdotuksia mikä voisi olla vialla kun Evo 4 käy huonosti tyhjäkäyntiä. Kuulostaa käyvän kolmella ja vähän tasoittuu kierrosten myötä. Pakoääni on tyhjäkäynnillä melkein bokserimainen pöpötys. Maantiellä ei tunnu lainkaan epänormaalilta ja vetojakin on ainakin sinnepäin mitä pitäisi olla mutta paikallaan kierrätettäessäkin pakoääni kuulostaa aavistuksen epänormaalilta. Ajossa ei paukuta putkessa eikä imusarjassa.

Vaihteiston pään sylinteristä suuttimen johdon irroittaminen ei vaikuta tyhjäkäyntiin juuri mitään. Vaikutus on sitä pienempi mitä pienemmän kierrokset. Muut vaikuttavat selvästi enemmän eli vika on tuossa sylinterissä. Jäähdytysnesteet pysyvät sisällä ja viereinen syliteri tuntuisi käyvän oikein eli en usko kannentiivistevikaan.

Tarkastettu:
- tulpat vaihdettu
- jako on oikein
- vaihdettu coilpackit keskenään, vika pysyi samassa pytyssä
- tyhjäkäyntimoottori ja kaasuläppä putsattu ja säädetty tyhjäkäyntiruuvia niin että pysyy käynnissä
- alipaine on suunnilleen normaali ahtopainemittarin mukaan

Mahdollisuuksia mitä itselle on tullut mieleen:
- venttiilivika tuossa syliterissä
- suutin tukossa
- mäntävaurio
- kampiakselin asentotunnistin

Koneessa oli reilusti crankwalkkia (1.5 mm) ja vaihdoin siihen tilapäisesti laakerin että sain välyksen järjelliseksi. Voisiko tämä olla vaurioittanut kampiakselin asentotunnistinta? Jotenkin ei tunnu todennäköiseltä mutta kun en ole tutustunut tunnistimeen niin en tiedä montako pulssia se antaa per kierros jne. Luulisi ongelman sitten näkyvän kahdessa sylinterissä ainakin.

Seuraavaksi on tarkoitus mitata puristuspaineet jos kaverin mittari sopii syvällä oleviin tulppiin ja mahdollisesti vaihtaa suutin sylinteristä toiseen.
 
Vs: Evo 4 käyntihäiriö

En halua kettuilla mutta milläs gradella tämä myytiin,ja kenen toimesta.?
 
Vs: Evo 4 käyntihäiriö

ST sanoi
En halua kettuilla mutta milläs gradella tämä myytiin,ja kenen toimesta.?

Ihan hyvällä gradella ja ison firman toimesta jonka kautta muutkin ovat autojaan ostaneet. Auto on ihan siisti ja tekniikka pelaa moottoria lukuunottamatta.
 
Vs: Evo 4 käyntihäiriö

siis puristuspaineet ovat 8 bar kun pyörittää tulpattomalla koneellla ?

Tuntuisi kovin alhaisilta.....
 
Vs: Evo 4 käyntihäiriö

En muista mitä yksikköä ne olivat, kiinnostus tarkempiin arvoihin loppui siinä vaiheessa kun yksi sylinteri oli neljäsosan muista. :(
 
Vs: Evo 4 käyntihäiriö

Mulle tuli eilen vastaavanlaisia ongelmia kolmoseen.Ei käy tyhjäkäyntiä kun kolmella käynnistäessä mutta kun on vähän aikaa käynnissä niin alkaa toimia normaalisti.vika tuntui paikallistuvan ainoastaan 4-sylinteriin.eilen mittasin puristuspaineet ja oli ok kaikissa sylintereissä...myöskin tulpat ja johdot ok.epäilin jo puolaa tai bensasuutin vikaa,Mutta äsken kun läksin töistä niin tuli aika reilusti vaaleeta usvaa pakokaasun seassa.Näinköhän on kansipahvi entinen??Kyllä koettelee tää auto. :seina :seina :seina
 
Vs: Evo 4 käyntihäiriö

Joko tuo käyntihäiriö selvisi?? Itse kasasin eilen koneen rempan jälkeen ja nyt oireet ovat tismalleen samat kuin ast:llä, paitsi puristukset ovat 11 joka pytyssä. Hyviä ideoita otetaan vastaan. Mihinkäpäin nuo nokkien ajoitusmerkit pitää kolmosessa olla?
 
Vs: Evo 4 käyntihäiriö

Selvisi tuo epämääräinen käyntiongelma, eli oli imusarjassa väärä tiiviste jota ei tietenkään kasatessa tullut sen tarkemmin katsottua joten vuoti reippahasti ilmaa välistä.
 
Vs: Evo 4 käyntihäiriö

Kone on vihdoinkin atomeina. Yksi pakoventtiili on palanut aika reippaasti, mutta muut näyttävät päällepäin hyvältä. Koneistamo saa purkaa ne irti, laittaa uuden pakoventtiilin ja hioa loput. Yllättävän paljon tuo ahdin vaimentaa ääniä, vapari olisi kuulostanut jo paljon sairaammalta. Ihmettelen vaan että tuolla venttiilillä mentiin vielä päästötestistä läpi :)

Sylinterit ja männät ovat virheettömät eikä kampiakselin asentotunnistinkaan ollut vielä kulunut. Se yleensä menee kun crankwalkkia on tarpeeksi ja haittalevy alkaa sorvaamaan tunnistinta.
 
Vs: Evo 4 käyntihäiriö

Kun tässä nyt kerran tuli jo jotain koneremppa-asiaa niin laitan pari mittaa joita tänään osien pesun jälkeen tsekkailin. Moottorilla on siis ajettu vajaat 113 tkm Japanissa.

Ylimmän männänrenkaan välys 0.4-0.45 mm (uutena 0.25-0.35 mm, limit 0.8 mm)
Toisen männänrenkaan välys 0.55 mm kaikissa (uutena 0.45-0.55, limit 0.8 mm)

Kannenpulttien pituus 97.2 mm pisin (maksimi 99.4 mm)
Runkolaakerihäkin pulttien pituus 70.5 mm pisin (maksimi 71.1 mm)

Kannenpultteja ei ole luultavasti koskaan aikaisemmin avattu, runkolaakerihäkin pultit on kerran otettu auki kun vaihdoin päittäislaakerin ensiavuksi. Molempien kiristys perustuu asteisiin.
 
Vs: Evo 4 käyntihäiriö

Kanteen menee yksi pakoventtiili ja 8 pakoventtiilin ohjuria. 2 olisi löytynyt jopa maasta, tilaukseen meni.
 
Vs: Evo 4 käyntihäiriö

Osien saamisessa meni hävyttömän kauan mutta nyt pitäisi olla kaikki koossa. Moottorin alakerta on tänään kasattu ja huomenna jatketaan...

Tein myös ylimääräiset kanavat tuomaan öljyä kampiakselin päittäislaakerille. Tästä on hyviä kokemuksia Englannissa. Voi olla etten uskaltanut viilata tarpeeksi mutta jos laakeri alkaa vielä kulumaan niin sitten viilataan enemmän ja lisätään öljynsyöttöä :)
 
Vs: Evo 4 käyntihäiriö

ast sanoi
Poistin jo :)

Öljypumppua en uusinut koska vanha oli hyvässä kunnossa ja uusi maksaa kohtalaisen paljon.
Itselläni ainakin paineet nousi jopa liikaakin,höräytä nyt sitten kone ensin käyntiin ja kato ettei tarvi jopa laskea paineita..
 
Vs: Evo 4 käyntihäiriö

Miten poistit ne akselit? Ei luulisi kolmen laakerin vähenemisen vaikuttavan kovin radikaalisti paineisiin.
 
Vs: Evo 4 käyntihäiriö

Toisella heitin vesilintua->lakru x-astetta vinoon,liimalla kiinni->sokea tulppa etulevyyn.

Pumpun akselista pätkin ylimääräiset pois,sisällä kulkeva öljykanava tukkoon,ulommainen lakru siitäkin vinoon&liimaan.

7b paineet kun kierroksia 3t.
Oli "hieman" avarrettavaa pumpun jalassa..
 
Vs: Evo 4 käyntihäiriö

Evo 4 eteenpäin en ole kuullut ongelmista paitsi silloin kun konetta kierrätetään yli 8500 rpm jolloin paineet voivat nousta liian korkealle. Vaikka 4G63 onkin kyseessä niin taitavat useimmat osat olla jollain tavalla erilaisia vanhempiin koneisiin verrattuna. Mutta pidetään mielessä tuo painehomma kuitenkin.
 
Vs: Evo 4 käyntihäiriö

Noista öljynpaineista....

Jos orggis re-lief valve on kondiksessa , niin öp-mittarista EI näy ikinä yli 6.5 barin paineita koska se päästää aina sen öljyn "ohi" siinä vaiheessa! Toki jos siinä on vikaa niin asia on toinen?

Öljynpaineet kyllä nousevat hieman tasapainoakselien eliminoinnin jälkeen mutta eivät nouse kuitenkaan edm. paineesta yli.

Itsellä akselit ovat siirtyneet "ajasta historiaan" ja paineet: kylmänä 6.5 bar ja lämpöisenä 2.5 bar kun moottori käy joutokäyntiä.

-A
 
Vs: Evo 4 käyntihäiriö

Olisiko jossain koneissa sitten niin ahdas kanava tuolla venttilillä että paine nousee väkisin kierroksilla liian ylös? Vähän kuin "boost creep" pienellä hukkaportilla ahtimessa.

Pyöritin kuitenkin tänään öljynpaineet akkuporalla moottoriin ennen jakopään asennusta. Ei ollut venttiilikoppaa päällä niin öljysuihku ampui kattoon asti :) Eipä ole tuotakaan tullut aikaisemmin testattua. Pitää vielä tehdä työkalu kiristinrullan säätöön ja sitten jakopää nippuun niin kone alkaa olla valmis.

Mitä öljyä e15mitsubishi muuten käyttää tai lähinnä mitä viskositeettia? Öljynjäähdytin on aika onnettoman kokoinen ja käsittääkseni lämmöt saattavat käydä aika korkeallakin. Jatkossa yritän varmaan laittaa isomman öljynjäähdyttimen jos tulee sopivia vastaan. Viitosessa ja kuutosessa olisi hieman isompi jonka pitäisi sopia suoraan paikalleen.
 
Vs: Evo 4 käyntihäiriö

Pitikin jo tohon edelliseen laittaa se öljyn tyyppi(silläkin on nimittäin merkitystä) ,mut unohtu.
Eli: Gulf 10W60 Syntetic Racing.

Periaatteessa voihan se olla... ?? 7-bolt en ole moista tehnyt.
Onhan noita ks. aiheesta lankoja maailma väärällään ,lähinnä "välitön"- jenkki foorumeilla.

Mielestäni sen poistokanavan suurentaminen ei ole välttämätöntä , ainakaan näiden kahden 6-bolt/tbo-takaveto-/16V-etuveto 4g63 motin kokemuksen pohjalta mistä olen tasapainoakselit eliminoinnnut. Tosin edellytää sen, että oikeasti öljypumppu on kunnossa(välyksiltään ym), by-pass coolerille kunnossa, re-lief valve kunnossa, öljysuihkusuuttimet kunnossa ja ennenkaikkia laakeri-/sylinteri välykset ovat toleranssissa!
Se kahden/kolmen öljypisteen tukkiminen EI aiheuta ylipainetta jos edm. ovat kondiksessa. Tää "näppis" mulle on jäänyt käytännössä.
Omassani se paine pysähtyy aina siihen 6.5 bar(kylmäkäynnistyksen jälk./ kuumana kovilla kierroksilla) = re-lief toimii!
-Arska

ps. omissanikin olen aina "praimannut" akkukoneella pumpunkäyttöakselin kautta ja kyllä se sieltä helposti kattoon saakka lentää, kun on sopivasti hytikan reiät auki ja kohallaan :peukku
 
Vs: Evo 4 käyntihäiriö

Toine helppo laittaa paineet on kytkee porakonepumppu öljynjäähdyttimen letkuu ja painaa sieltä paineet koneeseen.
 
Vs: Evo 4 käyntihäiriö

Reilut 600 km ajettu ongelmitta. Mittasin tänään päittäisvälyksen heittokellolla kampuran päästä. Aavistuksen alle 0.1 mm eli hyvä. Tilanne pidetään säännöllisessä seurannassa, mittaus ei ole ollenkaan paha rasti sopivilla välineillä.

Tasapainoakselien poisto ei ole aiheuttanut häirittävää tärinää mutta kyllä tuo yli 4000 rpm värisee havaittavasti.
 
Vs: Evo 4 crankwalk

Vähän väliaikatietoa. Päittäisvälys on mitattu nyt neljä kertaa moottorin kasauksen jälkeen koska kiinnostaa seurata suhteellisen tarkasti mitä sille tapahtuu mm. öljykanavan muutoksen vuoksi. Neljännen kerran mittasin tänään öljynvaihdon yhteydessä.

~600 km 0.09-0.10 mm
~1500 km 0.11-0.12 mm, tätä ennen ajettu ratapäivä Botniaringillä
~2500 km 0.11-0.12 mm, tätä ennen ajettu dynossa puolitoista tuntia
~5000 km 0.10 mm, tätä ennen ajettu mm. 65-70 kierrosta Alastarolla
8000-9000 km 0.11-0.12 mm (akku irti, ei tarkkaa kilometrimäärää muistissa)
16000 km ~0.12 mm

Eli muutama satku näyttäisi olevan mittausheittoa kerrasta riippuen vaikka mittaan aina samalla tavalla ehkä ensimmäistä mittausta lukuunottamatta. Ei näytä välys kasvaneen mikä tietysti saa fiilikset tällaiseksi ;D

Ei muuta kuin lisää kovaa ajoa ja katsellaan aina välillä, vähintään öljynvaihtojen yhteydessä :driver
 
Vs: Evo 3 crankwalk (oli: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö))

Jahas.. ei ala hyvin evoluutioneilla leikkiminen. Kytkin remontin yhteydessä keksin mitata kampuran päittäisvälyksen.. :(

Ja sitä on paljon... sitä luokkaa että lonksahtaa kun vääntää kampuran puolelta toiselle.. ei hyvä.

No pikaseen ruuvasin öljypohjan auki ja totesin laakerin totaalisen paistetuksi ja ikävä kyllä myös kampura on hieman kuopalla siitä vastin pinnalta.. -> tälle tuskin voi oikein mitään tehdä? (Tarvii vielä harmituksesta selvittyä käydä tutkimassa tilanne tarkkaan, mutta henkisesti alan asennoitua uuteen kampuraan..) No lohko pysyi ehjänä.. :peukku

Minkä mitsun mallien kampuroita voin alkaa metsästämään tuohon? käykö esim joku ysikyt luvun alun 2,0l vapari galant luovuttajaksi?


Entä onko näistä kokemuksia? en pahemmin netistä ole löytänyt.. en hyviä enkä huonoja kokemuksia. Tuosta tulisi reilun 500e:n paketti laakereineen suomeen kuskattuna + verot + sitten painotukset koneistamossa suomessa. Ja sopiihan juuri tuon vuosimallin kampura tähän koneeseen?

http://www.slowboyracing.com/sbs/sbr_product.php?productid=5413&cat=40&page=1

Saa myös tarjota ehjää kampuraa.. puh 0405754391 tai priva..

t.Sakke
 
Vs: Evo 3 crankwalk (oli: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö))

Saki sanoi
Jahas.. ei ala hyvin evoluutioneilla leikkiminen. Kytkin remontin yhteydessä keksin mitata kampuran päittäisvälyksen.. :(

Ja sitä on paljon... sitä luokkaa että lonksahtaa kun vääntää kampuran puolelta toiselle.. ei hyvä.

No pikaseen ruuvasin öljypohjan auki ja totesin laakerin totaalisen paistetuksi ja ikävä kyllä myös kampura on hieman kuopalla siitä vastin pinnalta.. -> tälle tuskin voi oikein mitään tehdä? (Tarvii vielä harmituksesta selvittyä käydä tutkimassa tilanne tarkkaan, mutta henkisesti alan asennoitua uuteen kampuraan..) No lohko pysyi ehjänä.. :peukku

Minkä mitsun mallien kampuroita voin alkaa metsästämään tuohon? käykö esim joku ysikyt luvun alun 2,0l vapari galant luovuttajaksi?


Entä onko näistä kokemuksia? en pahemmin netistä ole löytänyt.. en hyviä enkä huonoja kokemuksia. Tuosta tulisi reilun 500e:n paketti laakereineen suomeen kuskattuna + verot + sitten painotukset koneistamossa suomessa. Ja sopiihan juuri tuon vuosimallin kampura tähän koneeseen?

http://www.slowboyracing.com/sbs/sbr_product.php?productid=5413&cat=40&page=1

Saa myös tarjota ehjää kampuraa.. puh 0405754391 tai priva..

t.Sakke

Ei käy kalantista, eikä 2g tohon evo 4--> Laitan privalla puh nron, jolta saattas löytyä.
 
Vs: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö)

Niin tämä on siis EVO 3 mihin sitä tarvitaan.. jatkoin tähän EVO 4 jatkeeksi.. Eli tuo linkittämäni uusi kampura ei passaa tähän? Käykö minkään ikäisen "tavallisen" galantin kampura? vai onko juuri esim. turbo koneissa omansa?
 
Vs: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö)

7 pulttinen käy. Eli esim ~92 --> eclipse :)

Kysyppäs tolta, http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1220553436

Liikaa noita ei sitten oo myynnis ::)
 
Vs: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö)

Tällä dsm foorumi tyypillä oli kanki katkennut.. lienee sama ongelma ollut alkujaan.. nyt vähän suuremmat.. ;D

No britti ebaystä taisi löytyä ratkaisu .. samaan pakettiin laitetaan acl race laakerit ja nokkaremmit.. = 500e :-X

Näistä laakerien muutoksista on ollut viittauksia josain.. mitä niille nyt kannattaa oikeasti tehdä?(Valikoituja linkkejä?) Ideana siis öljyn lisääminen päittäis laakroinnille ja ongelman uusiutumisen välttäminen. Kaikki laakerien koti muokkailut tuntuu huonolta idealta.. Mutta ilmeisesti hyötyjä on saatu?(vaikea tietty todistaa.. monella kai kestää ihan vakio kamoillakin)
 
Vs: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö)

Mjaha, itseäkin nyt epäilyttää tässä. Kytkin jää roikkumaan ja useimmiten vasemmalle käännyttäessä tai sen jälkeen. Pitäis vissiin päittäisvälyksiä mittailla siispä. Pystyykö mittaamaan ilman öljypohjan irrotusta, eli onnistuuko pelkästään jakopäästä?
EDIT: mittaustavat löytyi haulla
 
Vs: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö)

Jaa, no eihän sitä päittäisvälystä ollu sitten kun heittokellon mukaan käsittämättömät 5,3mm. Silmin kyllä näki että liikkuu ja reilusti..
 
Vs: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö)

En tiedä vielä, ESV:lle toimitan ajamalla (ja mahdollisesti osan matkasta sitten hinaamalla) ja katsovat sitten mitä on aiheellista tehdä. Ihan asialliselta kuulostaa hommien hoito.
 
Vs: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö)

MakeM sanoi
Jaa, no eihän sitä päittäisvälystä ollu sitten kun heittokellon mukaan käsittämättömät 5,3mm. Silmin kyllä näki että liikkuu ja reilusti..

No huh huh, kaikkein pahin mistä olen ikinä kuullut tai lukenut. Ihme ettei ole kiertokanki katkennut, yleensä jo aikaisemmin veivi poikki.

Kyllä valitettavasti saat alkaa uutta moottoria etsimään, lohkosta on lähtenyt niin monta milliä ettei voi olla enää käyttökelpoinen...
 
Vs: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö)

ast sanoi
No huh huh, kaikkein pahin mistä olen ikinä kuullut tai lukenut. Ihme ettei ole kiertokanki katkennut, yleensä jo aikaisemmin veivi poikki.

Kyllä valitettavasti saat alkaa uutta moottoria etsimään, lohkosta on lähtenyt niin monta milliä ettei voi olla enää käyttökelpoinen...
Suhtaudun vähän skeptisesti tuohon mittaamaamme lukemaan, mutta oli sitä ainakin ns. reilusti. kun väänsi toiseen suuntaan niin oikein huomasi ja tunsi kun se liukuu sinne. Käsittämätöntä on kyllä se että kun sitä välystä nyt oli joka tapauksessa millejä, niin kone ei kuitenkaan ole pitänyt yhtään kummallista ääntä muutamia tilanteita lukuunottamatta. Onneksi toi uuden koneen etsintä ei ole oma ongelma.. :)
 
Vs: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö)

MakeM sanoi
Jaa, no eihän sitä päittäisvälystä ollu sitten kun heittokellon mukaan käsittämättömät 5,3mm. Silmin kyllä näki että liikkuu ja reilusti..

Voisi kuvitella että kanget on joutunut jo aika taivutukselle. Vai onko niillä varaa liikkua noin paljon sivusuunnassa?
 
Vs: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö)

Katselin että oma 1.5 mm oli aivan siinä rajoilla missä kanget vielä pysyivät suorassa. Laakerit olivat melko tasaisesti kuluneet. En olisi uskaltanut laittaa takaisin enää jos olisi ollut selvästi toispuoleista kulumaa.
 
Vs: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö)

Joo, itseäkin ihmetyttää miten koko kone edes pysyy kasassa. Tosin tuo tarkka lukema ei niin enää kiinnostanut tuossa vaiheessa, mittakello oli ehkä noin 45 asteen kulmassa joten todellinen välys lie 3,x mm. Todella paljonhan se on silti.
 
Vs: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö)

Itellä oli myös välystä ihan reilusti. Ei silti varmaan ihan kahta milliä. KK laakerit oli ihan ok kunnossa. Ei keltaista näkyvissä vielä eikä merkittävää toispuoleisuutta. Mittarissa oli tällöin 39tkm joka ei välttämättä pidä paikkaansa vaikka osittain onkin supersiisti..

BTW. Ottaako ESV vastuuta tällaisesta rikosta? Japanimports ei tullut vastaan YHTÄÄN omassa rikossa vaikka olisin itse tyytynyt hyvinkin pieneen hyvitykseen. Mulla oli autolla ajettu 150km(Hangosta Turkuun) kun tuon vian huomasin.. Eli ei ainakaan omilla ajoilla rikottu.. Ja oli heidän "varastostaan" ostettu auto.. ei siis oma valinta jolloin tuon käytännön ymmärtäisi paremmin. En tiedä miten nämä lainmukaan pitäisi mennä.. ?

Noo ei näihin kuolla ja sitä saa mitä tilaa.. seuraava yksilö muualta. :peukku ..Nyt jo n.2000km murheetta takana.
 
Vs: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö)

Auton myyneellä yrityksellä on aina virhevastuu autosta. Varsinkin noilla kilometreillä pitäisi kyllä korvata, varsinkin kun vika on ollut jo heti ostaessa.

Esimerkkinä nyt vaikka suora lainaus kuluttajaviraston sivuilta: "50 000 kilometriä ajetun auton vaihteisto rikkoutuu ilman, että olisi kyse käyt-tövirheestä tai muusta vastavasta ostajan puolella olevasta syystä. Vaihteisto on ollut huonommassa kunnossa kuin ostajalla on tämän verran ajetun auton osalta ollut aihetta edellyttää. Jos sama vika ilmenee 200 000 kilometriä aje-tussa autossa, korjaustarpeen voidaan katsoa johtuvan luonnollisesta kulumi-sesta. Korjauskustannukset jäävät tässä tapauksessa siis ostajan vastuulle."

Ja toinen: "Myyjä vastaa virheestä, joka on ollut autossa luovutushetkellä, vaikka virhe ilmenisi myöhemmin-kin. Kuluttajansuojalain mukaan virheen oletetaan olleen olemassa jo luovutushetkellä, jos se ilmenee kuuden kuukauden kuluessa luovutuksesta. Kuluttajan pitää kuitenkin osoittaa, että kyseessä on virhe."

Alkaahan näillä autoilla tietysti ikää olla, mutta eipä silti voi kenenkään odottaa olettavan esim. moottoririkkoa, varsinkaan näin pienillä kilometreillä.
 
Vs: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö)

Saki sanoi
BTW. Ottaako ESV vastuuta tällaisesta rikosta?

Vaikka MakeM ei asiaan suoraan vastannutkaan, niin luonnollisesti otamme asiasta vastuun. Toivomme siis auton toimittamista liikkeeseemme ja vehkeet laitetaan kuntoon.

Sitä varten yritykset autoja japanista toimittaa, ettei yksityisen tarvitse ottaa vastuuta mahdollisesti kalliistakin vioista autossa, ainakin mielestämme sen tulisi olla näin.

ESV - Tommila
 
Vs: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö)

ESV sanoi
Vaikka MakeM ei asiaan suoraan vastannutkaan, niin luonnollisesti otamme asiasta vastuun. Toivomme siis auton toimittamista liikkeeseemme ja vehkeet laitetaan kuntoon.

Sitä varten yritykset autoja japanista toimittaa, ettei yksityisen tarvitse ottaa vastuuta mahdollisesti kalliistakin vioista autossa, ainakin mielestämme sen tulisi olla näin.

ESV - Tommila

ESV:lle pisteet jos kokonaisuudessaan korvaavat :peukku . Lain mukaan tai kuluttajaviranomaiset tuskin laittaisivat korvaamaan kokonaisuudessaan, hyvä että edes osan. Puhutaan kuitenkin yli reilusti yli 10 vuotta vanhasta autosta.
 
Vs: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö)

Evox sanoi
ESV:lle pisteet jos kokonaisuudessaan korvaavat :peukku . Lain mukaan tai kuluttajaviranomaiset tuskin laittaisivat korvaamaan kokonaisuudessaan, hyvä että edes osan. Puhutaan kuitenkin yli reilusti yli 10 vuotta vanhasta autosta.

Juuh on hyvät palvelut kyllä jos noin menee. Itse ainakin lasken tuon työn osuuden tuossa suurimmaksi /kalleimmaksi tekijäksi. Itselle olisi hienosti riittänyt reilu vastaantulo osien hankinnassa.
 
Vs: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö)

ESV sanoi
Vaikka MakeM ei asiaan suoraan vastannutkaan, niin luonnollisesti otamme asiasta vastuun. Toivomme siis auton toimittamista liikkeeseemme ja vehkeet laitetaan kuntoon.

Sitä varten yritykset autoja japanista toimittaa, ettei yksityisen tarvitse ottaa vastuuta mahdollisesti kalliistakin vioista autossa, ainakin mielestämme sen tulisi olla näin.

ESV - Tommila
Joo, kiitos tosiaan, hienoa toimintaa teiltä. Järkytyin tuosta Japanimportsin tapauksesta sen verran että ei ehtinyt yöllä muuta kuin vaahdota asiasta :)
Luin tuon marko_h:n linkin ja ei kyllä mielestäni muuta tapauksia millään lailla? Ainakin itselläni on tehty kauppakirja ESV:n kanssa.
 
Vs: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö)

MakeM sanoi
Joo, kiitos tosiaan, hienoa toimintaa teiltä. Järkytyin tuosta Japanimportsin tapauksesta sen verran että ei ehtinyt yöllä muuta kuin vaahdota asiasta :)
Luin tuon marko_h:n linkin ja ei kyllä mielestäni muuta tapauksia millään lailla? Ainakin itselläni on tehty kauppakirja ESV:n kanssa.

Ei taitanut marko_h tarkoittaa sinun tapaustasi, lähinnä sen takia että ESV on suomalainen autoliike, joka toimii normaalin autokaupan säännöin.

Puhtaasti välittämällä, jos pelkästä välittämisestä on tehty sopimus, on toki välittäjien mahdollisuus vapautua vastuusta osittain.
 
Vs: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö)

Zoui sanoi
Ei taitanut marko_h tarkoittaa sinun tapaustasi, lähinnä sen takia että ESV on suomalainen autoliike, joka toimii normaalin autokaupan säännöin.

Puhtaasti välittämällä, jos pelkästä välittämisestä on tehty sopimus, on toki välittäjien mahdollisuus vapautua vastuusta osittain.
Heh, juuri olin muokkaamassa edellistä. Eli jos esim. auto ja sen tuominen on maksettu erikseen niin..
Eikö japanimports toimi aikalailla samalla periaatteella kuin ESV, tosin varastot taitaa olla huomattavasti pienemmät?
EDIT: Tarkemmin tekstiä luettuani saa olla kyllä melko tarkasti selvitettynä se että yritys toimii vain ja ainoastaan välittäjänä, jotta vapautuisi myyjän vastuusta edes osittain.
 
Vs: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö)

Ei ESV (ja harva muukaan firma) autoilleen mitään takuuta anna, autoja koskee normaali kuuden kuukauden virhevastuu. Käytännössä se kattaa tapauksesta riippuen vaihdelaatikko- ja moottoriviat, jotka eivät auton ikä, kunto ja ajokilometrit huomioon ottaen ole odotettavissa. Lisäksi noihin korvauksiin voi vaikuttaa se ajankohta, missä vaiheessa sitä kuutta kuukautta vaurio on tapahtunut; mitä aikaisemmin -> suurempi vastuu myyjällä. Tuo tietysti koskee sellaisia tapauksia, jotka eivät niin selvästi ole teknisiä vikoja.
 
Vs: Evo 4 crankwalk (oli: käyntihäiriö)

Juuri näin. Vielä lisäyksenä edelliseen: "Virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty takarajaa., vaan virhevastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella."

Kuuden kuukauden sääntö koskee käsittääkseni lähinnä sitä, että voidaan olettaa vian olleen jo ostettaessa. Itse olisin tälläisessä tilanteessa yhteydessä japanimportsiin. ESV:lle kiitos oikean esimerkin näyttämisestä, näin sen kuuluu autokaupassa mennä :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom