Ehdotuksia mikä voisi olla vialla kun Evo 4 käy huonosti tyhjäkäyntiä. Kuulostaa käyvän kolmella ja vähän tasoittuu kierrosten myötä. Pakoääni on tyhjäkäynnillä melkein bokserimainen pöpötys. Maantiellä ei tunnu lainkaan epänormaalilta ja vetojakin on ainakin sinnepäin mitä pitäisi olla mutta paikallaan kierrätettäessäkin pakoääni kuulostaa aavistuksen epänormaalilta. Ajossa ei paukuta putkessa eikä imusarjassa.
Vaihteiston pään sylinteristä suuttimen johdon irroittaminen ei vaikuta tyhjäkäyntiin juuri mitään. Vaikutus on sitä pienempi mitä pienemmän kierrokset. Muut vaikuttavat selvästi enemmän eli vika on tuossa sylinterissä. Jäähdytysnesteet pysyvät sisällä ja viereinen syliteri tuntuisi käyvän oikein eli en usko kannentiivistevikaan.
Tarkastettu:
- tulpat vaihdettu
- jako on oikein
- vaihdettu coilpackit keskenään, vika pysyi samassa pytyssä
- tyhjäkäyntimoottori ja kaasuläppä putsattu ja säädetty tyhjäkäyntiruuvia niin että pysyy käynnissä
- alipaine on suunnilleen normaali ahtopainemittarin mukaan
Mahdollisuuksia mitä itselle on tullut mieleen:
- venttiilivika tuossa syliterissä
- suutin tukossa
- mäntävaurio
- kampiakselin asentotunnistin
Koneessa oli reilusti crankwalkkia (1.5 mm) ja vaihdoin siihen tilapäisesti laakerin että sain välyksen järjelliseksi. Voisiko tämä olla vaurioittanut kampiakselin asentotunnistinta? Jotenkin ei tunnu todennäköiseltä mutta kun en ole tutustunut tunnistimeen niin en tiedä montako pulssia se antaa per kierros jne. Luulisi ongelman sitten näkyvän kahdessa sylinterissä ainakin.
Seuraavaksi on tarkoitus mitata puristuspaineet jos kaverin mittari sopii syvällä oleviin tulppiin ja mahdollisesti vaihtaa suutin sylinteristä toiseen.
Vaihteiston pään sylinteristä suuttimen johdon irroittaminen ei vaikuta tyhjäkäyntiin juuri mitään. Vaikutus on sitä pienempi mitä pienemmän kierrokset. Muut vaikuttavat selvästi enemmän eli vika on tuossa sylinterissä. Jäähdytysnesteet pysyvät sisällä ja viereinen syliteri tuntuisi käyvän oikein eli en usko kannentiivistevikaan.
Tarkastettu:
- tulpat vaihdettu
- jako on oikein
- vaihdettu coilpackit keskenään, vika pysyi samassa pytyssä
- tyhjäkäyntimoottori ja kaasuläppä putsattu ja säädetty tyhjäkäyntiruuvia niin että pysyy käynnissä
- alipaine on suunnilleen normaali ahtopainemittarin mukaan
Mahdollisuuksia mitä itselle on tullut mieleen:
- venttiilivika tuossa syliterissä
- suutin tukossa
- mäntävaurio
- kampiakselin asentotunnistin
Koneessa oli reilusti crankwalkkia (1.5 mm) ja vaihdoin siihen tilapäisesti laakerin että sain välyksen järjelliseksi. Voisiko tämä olla vaurioittanut kampiakselin asentotunnistinta? Jotenkin ei tunnu todennäköiseltä mutta kun en ole tutustunut tunnistimeen niin en tiedä montako pulssia se antaa per kierros jne. Luulisi ongelman sitten näkyvän kahdessa sylinterissä ainakin.
Seuraavaksi on tarkoitus mitata puristuspaineet jos kaverin mittari sopii syvällä oleviin tulppiin ja mahdollisesti vaihtaa suutin sylinteristä toiseen.