GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Jeps.

Noh, kävin taas mittaamassa päästöt, sama juttu. Saan nyt Jouni_K:lta lainaan katalysaattorin kun on sopivasti irti,
jos oma katti on päivänsä nähnyt.

Koitin katsoa vikakoodeja näillä ohjeilla http://www.stealth316.com/2-diagcodes91-93.htm
Ei näyttänyt yhtään mitään koodia? Hypytin pinnit putkiabikoilla ja klemmarilla. Varmaan tein jotain väärin, tuskin ecu kuitenkaan on paskana
kun ei mitään käyntiongelmia eikä vikavaloa ole.
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Jos ajoit edellisen sivun ohjeiden mukaan katin lämpimäks ja ei päästöt läpi mene, niin se katti on mennyttä kalua, mut nythän se varmistuu jounin katilla vielä. On tää hienoa kun toimii harrastajien kesken osien lainailu näppärästi. :peukku

Ehkä siinä ei vaan sit ole vikakoodeja? Jos oikeisiin pinneihin laitoit hyppyjohdon ja virrat päälle niin et ole voinut mitään väärin tehdä. :)
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Kai käytit noita '94 mallin ohjeita?

For 1994 and 1995 models, the diagnostic port was re-located to under dash knee protector near the driver's right leg. According to the service manual, the codes can be read by grounding terminal 1, turning the ignition on (do not start the engine), and observing the pattern of flashes of the check engine (CE) light on the dash.

Ja mitä minä sanoin, kissa on entinen. Hyvä että tulee tuolla kuitenkin varmistettua. :)
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Oon nyt tässä juossut autolla ja koneella n.100 kertaa tarkistamassa juttuja.

Täytyy Jounin auton ja mun auton ilmaletkuja tutkia, ei iteltä löydä esim. purge control solenoidia, mikä lie suomeks.
Tulipellissä vain 2 solenoidia, fuel pressure ja waste gate solenoidit.

Onko purge control valve siinä akun alapuolella/vieressä? siellä on joku mötikkä jonka päällä on nippa josta ei lähde mitään letkua?
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Kai näissä JDM:issä sellanen pitäis löytyä? Olisko jollakulla JDM GTO TT:n vakuumi diagrammia, eroaa kovin mun auton liitännöistä noi 3000gt:n,
kuten esim tämä
img1606zw3.jpg


Vai liekö sitten poistettu jäkikäteen...
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Kalle-koo sanoi
Täytyy Jounin auton ja mun auton ilmaletkuja tutkia, ebn iteltä löydä esim. purge control solenoidia, mikä lie suomeks.
Tulipellissä vain 2 solenoidia, fuel pressure ja waste gate solenoidit.

Voidaan tutkia, mutta voin kyllä näin suoralta kädeltä sanoa, ettei mullakaan noita ilmaletkuja liikaa ole. Varmasti puuttuu osa noista, mitä 3000GT:n kaavioissa on.
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Jouni_K sanoi
Voidaan tutkia, mutta voin kyllä näin suoralta kädeltä sanoa, ettei mullakaan noita ilmaletkuja liikaa ole. Varmasti puuttuu osa noista, mitä 3000GT:n kaavioissa on.

Hyvä, säikähdin jo että tulet priuksella paikalle ;D

Eniten kiinnostaa tuo purge valve jos se on se jonka luulen sen olevan, osoittaa se suoraan noihin HKS:än putsareihin, ja se ei varmaan ole hyvä juttu...
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Nuo alipainesysteemit on ihan syvältä. Kannattaa hommata kuulajousiventtiili (tms), hotwirettää bensapumppu ja sen jälkeen repiä ne kaikki letkut ja solenoidit huitsin kuuseen.
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

DaJackal sanoi
Nuo alipainesysteemit on ihan syvältä. Kannattaa hommata kuulajousiventtiili (tms), hotwirettää bensapumppu ja sen jälkeen repiä ne kaikki letkut ja solenoidit huitsin kuuseen.

+1
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Nyt joutuu sitten etsimään vielä vuotojakin. Ei ole kokemuksia BOV:eista ei takaisinkierrättävistä eikä mistään muistakaan.
Kuvittelin aina että sellanen "ininä", joka kuuluu kun kierrokset laskee n.2000rpm alle kuuluu tuon dumpin ominaisuuksiin.
Tuossa on kiinni joku joka päästää ihan hyvän suhahduksen vaihtaessa, mutta tuskin tyttömäinen ininä kuitenkaan kuuluu sen ominaisuuksiin...
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Kalle-koo sanoi
Kai näissä JDM:issä sellanen pitäis löytyä? Olisko jollakulla JDM GTO TT:n vakuumi diagrammia, eroaa kovin mun auton liitännöistä noi 3000gt:n,
kuten esim tämä
img1606zw3.jpg


Vai liekö sitten poistettu jäkikäteen...


siinä sulle kavion malli ;D
TOIMIKAA :peukku

kaikki muu yhdyskuntajätteisiin :-X
 

Liitetiedostot

  • vac_setup.jpg
    vac_setup.jpg
    32.6 KB · Lukukerrat 1,875
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

mitsumikko sanoi
siinä sulle kavion malli ;D
TOIMIKAA :peukku

kaikki muu yhdyskuntajätteisiin :-X

Näyttää paremmalta :)

Ihan varmuuden vuoksi kysyn, jos dumppi osoittautuu vuotavaksi, voiko sen huoletta poistaa ja tulpata
kaikki reiät, ettei tule käyntiongelmia yms?

En nyt uskalla Jounin kattia laittaa alle ennen kun vuoto löytyy ettei rikas seos tuhoa sitä.
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Kalle-koo sanoi
Ihan varmuuden vuoksi kysyn, jos dumppi osoittautuu vuotavaksi, voiko sen huoletta poistaa ja tulpata
kaikki reiät, ettei tule käyntiongelmia yms?
Jos nyt oikein ymmärrän tuota by-passin/dumpin tarkoitusta, sen poistaminen ja tulppaaminen rasittaa turboja, kun nostat jalkaa kaasulta ahdoilla. Tulee takapotkua turboille päin. Kai sen pitäisi silti käydä ihan hyvin. Korjatkaa viisaammat, jos olen väärässä.

Mult löytyis hyllystä orkkis by-pass. Vuotaa ehkä ihan pikkasen, mutta kyllä auto silläkin ihan mallikkaasti toimi, kun oli kiinni. Saat hakuvaivalla senkin testattavaksi selvittelyjä varten.
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Jouni_K sanoi
Jos nyt oikein ymmärrän tuota by-passin/dumpin tarkoitusta, sen poistaminen ja tulppaaminen rasittaa turboja, kun nostat jalkaa kaasulta ahdoilla. Tulee takapotkua turboille päin. Kai sen pitäisi silti käydä ihan hyvin. Korjatkaa viisaammat, jos olen väärässä.

Mult löytyis hyllystä orkkis by-pass. Vuotaa ehkä ihan pikkasen, mutta kyllä auto silläkin ihan mallikkaasti toimi, kun oli kiinni. Saat hakuvaivalla senkin testattavaksi selvittelyjä varten.

Kiitos, mutta tyydyn vaan poistamaan tarvittaessa. Kunhan saan leiman niin auto seisomaan ja pirusti uutta ehjää osaa kiinni :peukku

Tänään en poistu työmaalta ennen kuin vuoto löytyy!
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Jouni_K sanoi
Jos nyt oikein ymmärrän tuota by-passin/dumpin tarkoitusta, sen poistaminen ja tulppaaminen rasittaa turboja, kun nostat jalkaa kaasulta ahdoilla. Tulee takapotkua turboille päin. Kai sen pitäisi silti käydä ihan hyvin. Korjatkaa viisaammat, jos olen väärässä.

Juurikin näin, kun kaasuläppä sulkeutuu niin ahtoilma törmää läppään ja virtaussuunta muuttuu takaisinpäin turboille. Ottaen huomioon että turbon siivet pyörivät kymmeniä tuhansia kierroksia minuutissa, niin tämä aiheuttaa varsin ikävän painepulssin ahtimen siiville. (Jotkut pelottelevat että ko. pulssi voi aukaista kompressoripuolen mutterinkin, tiedä häntä.)

Vaikka varovaisella kaasujalalla voisikin ajaa ilman dumppia, niin itse en moiseen lähtisi. Joitain kisapelejä ajetaan kyllä ilman, mutta niissäpä ei sen ahtimen tarvitsekaan kestää kovin montaa tuhatta kilometriä.
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Kalle-koo sanoi
Tänään en poistu työmaalta ennen kuin vuoto löytyy!

Rakenna joku nippa millä voit laittaa paineilmaletkun kiinni ja sitten polkaiset kompuralla 3-4 bar painetta sinne ja kuuntelet mistä vuotaa. Vielä parempi jos otat kaverin seuraamaan ahtomittarin lukemia.
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

DaJackal sanoi
Rakenna joku nippa millä voit laittaa paineilmaletkun kiinni ja sitten polkaiset kompuralla 3-4 bar painetta sinne ja kuuntelet mistä vuotaa. Vielä parempi jos otat kaverin seuraamaan ahtomittarin lukemia.
minkä ahtomittarin :p

Koitan ensiks tyhjäkäynnillä puristaa letku kerrallaan kiinni,
Sen jälkeen starttipilotilla käyn järjestyksessä koko järjestelmän läpi.
Kyllä se sieltä löytyy.
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Ei löytynyt vuotoja. Poistin dumpin kokonaan ja tulppasin reiät.
En huomaa mitään eroa, en edes äänissä! Paitsi se "tyttömäinen ininä" hävis :peukku
Liekö dumppi sitten toiminut alkujaankaan... Tosi vaikee sanoa kun ei ole mitään referenssiä...

Pcv venttiilin irrotin letkuineen ja laskin vähän paineilmaa kompuralla imusarjalta venakoppaan päin.
Tuli läpi melkeen ilman vastustusta, ja se ei varmaan ole OK, muutenhan ahdot karkaa venakoppaan ja se ei varmastikkaan ole tarkotus?

"The PCV valve is a spring-loaded valve with a specific orifice size designed to restrict the amount of air that's siphoned from the crankcase into the intake manifold. This is necessary because air drawn through the valve from the crankcase has a leaning effect on the fuel mixture much the same as a vacuum leak. So air flow through the valve must be controlled within certain limits. At idle, air flow is reduced because little blowby is produced. When the engine is cruising and vacuum is high, airflow through the PCV valve is at a maximum to purge the blowby vapors from the crankcase. "

Toi ei ahdetuissa moottoreissa taida mennä ihan noin?

Ja nyt pitää nopeasti hommata uusi venttiili.
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Jotenki mul on mielikuva ettei sitä venaa sais iha paineilmalla sörkkii...
Eikö se 3000gt:n work shop manuali kannattais ladata ja lukee sieltä eikä arvailla? ::)
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Vähän ristiriitaista tietoa löytyy ton pcv:n toiminnan suhteen.
Stealth 316 on aika hyvin selitetty http://www.stealth316.com/2-krankvents.htm

Tuon mukaan tyhjäkäynnillä ei paljoa pitäisi kaasuja virrata imusarjaan.
No itsellä ainakin imu on aika vahva kun koittaa pcv venttiilin päästä sormella tyhjäkäynnillä, eli aika varmasti viallinen, ei aukea eikä sulkeudu oikein.

Tilasin jo uuden deltalta, toivottavasti kerkee saapumaan ennen katsastuksen deadlinea.
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Kalle-koo sanoi
Tilasin jo uuden deltalta, toivottavasti kerkee saapumaan ennen katsastuksen deadlinea.

Se vakio on aika hyödytön kovemmilla ahdoilla, ennemmin krank ventit tilaukseen. Paljon oli muuten hintaa?
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

50€. Vakio ahdoilla mennään niin eiköhän se aja asiansa. (Hyviä typoja tulee kun puhelimen autocorrekti korjaa ;D )

3sx:ästä vena+letku 45$+80$ toimituskuluja! Halpaa on...
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Nyt on sitten kilvet.

Vaihdoin pcv venttiilin, jounilta lainatun katin ja poistin dumpin.

Vika oli melko varmasti pcv venassa, sen kun vaihdoin laski tyjäkäynti n.100rpm ja muutenkin tuntui "ehjemmältä".
Uusi venttiili sulkeutui jo pienestä puhalluksesta kun imusarjalta päin puhalsi, vanhasta meni kaikki läpi...
Loppui sellanen ihme korinakin kun moottorin sammutti lämpimänä. Hyvä ostos :peukku
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Tein remppaa ja samalla pisti silmään muutama liitin.. mitähän näissä kuuluisi olla kiinni? ???

Edestä katsottuna oikean tolpan etupuoli:
20121103_114449.jpg


Edestä katsottuna oikean vas tolpan takana:
20121103_114458.jpg
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

kaahari sanoi
Tein remppaa ja samalla pisti silmään muutama liitin.. mitähän näissä kuuluisi olla kiinni? ???

Edestä katsottuna oikean tolpan etupuoli:

Sullahan oli myös MR-malli, eikö? Ihan veikkaus, mutta ymmärtääkseni tässä on vakionopeudensäätimen laitteistoa. Omasta puuttuu myös, näyttää samalta. En kyllä tiedä, onko sillä mitään tekemistä näiden liitinten kanssa...
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Jouni_K sanoi
Sullahan oli myös MR-malli, eikö? Ihan veikkaus, mutta ymmärtääkseni tässä on vakionopeudensäätimen laitteistoa. Omasta puuttuu myös, näyttää samalta. En kyllä tiedä, onko sillä mitään tekemistä näiden liitinten kanssa...

Jep, MR malli kyseessä.

Eikä myöskään siis vakkaria ts. ratista puuttuu namikat ja mööpeleitä ei ole konetilassa.

Onko sulla muuten ABS -jarrut? Omastahan nekin puuttuvat...
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

kaahari sanoi
Onko sulla muuten ABS -jarrut? Omastahan nekin puuttuvat...
Kyllä mulla ne on, ainakin jarrupoljin antoi keväällä vastetta siihen malliin. Sen tarkemmin en ole tutkinut.
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Jouni_K sanoi
Kyllä mulla ne on, ainakin jarrupoljin antoi keväällä vastetta siihen malliin. Sen tarkemmin en ole tutkinut.

Onko sulla tuossa toisen etutolpan edessä jotain abs systeemin juttuja vai onko sullakin ko. liitin irti? jolloin se olisi esim mitsumikon mainitsema sähköalustan piuhoitus...
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

kaahari sanoi
Onko sulla tuossa toisen etutolpan edessä jotain abs systeemin juttuja vai onko sullakin ko. liitin irti? jolloin se olisi esim mitsumikon mainitsema sähköalustan piuhoitus...
Muistaakseni mullakin on siellä joku irtonainen liitin, en kyllä muista sanoa varmasti. Yritän muistaa tarkistaa, kun seuraavan kerran olen konepeltiä avaamassa...
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Vasemman tolpan vieressä oleva on vakkarin moottorin liitin. Oikean puoleinen näyttäs sähköiskarin liittimeltä.
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Olen lueskellut vaihdelaatikon irrottamiseen liittyviä threadejä ja ohjeita, muutama homma jäi kaivelemaan kun oli eroavaa tietoa:

Vetarien irroitus laatikosta:
-Miten lähtee ns. suht pienellä purkamisella? Riittääkö esim iskari irti ja raidetangon pää irti että sopii tulemaan ulos? ???
-Ohjeet puhuu oikean puolen (siis rhd kuskin) puolin vetarin irroituksesta vaihdelaatikosta että siellä on joku kiinnike (c-clip, onko tämä suojakumin vai minkä kiinnike ??? ), lähteekö vetari siis miten irti? en oikein päässyt juonen päästä kiinni :p

Itse laatikon irroitus
-Ilmeisesti tulipellin puoleista osaa käännetään alaspäin niin sopii pois... onko laatikossa minkäänlaista ohjausta kun sitä vedetään irti ts. ettei jää pelkän pääakselin varaan? Vai onko joku käyttänyt esim pidempiä pultteja ohjauspultteina tms, miten ahdas tuo tila on, ts. sopiiko tuo loota tulemaan miten paljon ulos? Vai miten olette tuon loppuvaiheen tehneet?
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Vetarin irroittamiseen riittää juuri nuo mainitsemasi jutut.

En oikein ymmärrä mitä tuolla c-clipillä tarkoitetaan, mutta laatikosta koneen puolelle lähtevä vetarintuppi tulee parilla pultilla lohkon kylkeen kiinni niin sen joudut myöskin irroittamaan. Tuossa linkin kuvassahan tuo näkyykin.
http://www.stealth316.com/images/left-shaft-off.jpg
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Eli:
pidempi vetari on väliltä kannakoitu (laakeroitu) lohkon kylkeen ja on 2 pultilla kiinni. Ei sitä vetaria kannata purkaa vaan irroittaa ne pari pulttia ja nykäsee vetarin ulos. Vetarit lähtee molemmat nykäisemällä(käyttämällä sorkkarautaa tms isoa lattapäist ruuvimeisseliä vetarin ja lootan väliseen saumaan. Siellä on ihan kohta mistä voi vääntää. Väännön pitää olla rivakka, niin vetarit bongahtaa ulos.
edit: joku vois tarkistaa ylemmän, aloin ittekin epäileen :D

C-clip = vetarin päässä oleva C-muotoinen jousisokka (eli siellä lootan sisäpäässä). Eli vetarithan lähtee laatikosta nyppäämällä ulos. Kannattaa tarkistaa että se C-clip pysyy vetarissa kiinni EIKÄ putoa jakolaatikon sisälle.
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Harri K sanoi
C-clip = vetarin päässä oleva C-muotoinen jousisokka (eli siellä lootan sisäpäässä). Eli vetarithan lähtee laatikosta nyppäämällä ulos. Kannattaa tarkistaa että se C-clip pysyy vetarissa kiinni EIKÄ putoa jakolaatikon sisälle.

jesh, vielä tästä C-clipistä.

Eli siis alla olevassa kuvassa ylempi vetari, on ilmeisesti kiinni tuossa ihan päässä olevassa hahlossa. ts. irti vedettäessä se on joko kiinni siinä tai sit on jäänyt sisälle

halfshafts-3s-front-new-07-600l.jpg
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

^kyllä!

edit:
kuvina navoista irroitus: http://www.3si.org/forum/f35/front-axle-removal-issues-222027/
http://www.stealth316.com/2-awd6.htm
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Harri K sanoi
C-clip = vetarin päässä oleva C-muotoinen jousisokka (eli siellä lootan sisäpäässä). Eli vetarithan lähtee laatikosta nyppäämällä ulos. Kannattaa tarkistaa että se C-clip pysyy vetarissa kiinni EIKÄ putoa jakolaatikon sisälle.

Tarkoitit harri varmaan vaihdelaatikkoa etkä jakolaatikkoa? :) Ei kai se jälkimmäiseen voi mitenkään eksyä.

Itse olen aina jättänyt tuon oikean puoleisen vetarin tupin paikoilleen ja ottanut vain ulomman osan pois (Siks en ole törmännyt tuohon C-clipiin aiemmin vaikka purettu on liian moneen kertaan ;D) Vasemmalta puolelta sit vähintään sisempi osa irti.
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Joo kato ei pysty muistaa että tossaha ei mee vetarit jakolaatikon "läpi" eikä sitä pikkutumppia ole kuten evoissa :)
Eli tuo on samanlaine kun gti dyn-4 galanteissa on.
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Ettei vaan olis taas kaikilla normaaliin tapaan jakolaatikot ja kulmavaihteet sekaisin... :( :)
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Onko jollain vinkkejä tuon outputshaftin irroitukseen.. Laatikko on irrallaan ja se koppa otettu pois siitä. En vaan saa sitä toista akselia väännettyä niin paljoa että se outputshaft sopis tulemaan pois sieltä laatikosta.. Tai en uskalla vääntää. ::)
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

sengo sanoi
Onko jollain vinkkejä tuon outputshaftin irroitukseen.. Laatikko on irrallaan ja se koppa otettu pois siitä. En vaan saa sitä toista akselia väännettyä niin paljoa että se outputshaft sopis tulemaan pois sieltä laatikosta.. Tai en uskalla vääntää. ::)

http://harrinkuvat.1g.fi/kuvat/3000gt/output_shaft/IMG_4178.JPG

tuosta katteleppa kuvia eteepäi
 
Vs: GTO / 3000gt sekalaisia kysymyksiä...

Jees, kuusi sivua sekalaisia kysymyksiä taitaa jo riittää, eli ei muuta kuin pikku hiljaa aloittelemaan uusia ketjuja. Siis eri kysymyksille.

Lukkoon->
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom