Jarrupalat ratakäytössä

Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Harri K sanoi
Onkos "brake shields"it tarvikejarrupaloissa mukana?

Siis levyt palan ja satulan välissä? Riippuu ihan paloista, Performance Frictionissa on kiinteät ohuet metallilevyt, Carbotechissä esim. ei ole mitään mukana, pelkät palat.

Suomen talvi ilman pölysuojia lienee aika haaste joten ehkä lähinnä sopii autoihin joilla ajetaan vähän kesällä ja paljon radalla.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

http://stores.ebay.com/Girodisc-store/Evo-7-8-9-/_i.html?_fsub=20106515&_sid=30725063&_trksid=p4634.c0.m322

vois laittaa tilaukseen Girodisc Front titanium pad shims ja Brembo caliper rebuilt kit front.

jos kiinnostaa tulla kimppaan niin laitelkaa viestiä. jakaa sitten kulut niin kaikki säästää ja on iloa enemmän :peukku
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

http://www.amsperformance.com/ ..tuol on ainaki noita titaani-shimmejä. eli ehkä tilaus sit sieltä..
mut kuulostellaan mitä toi giro vastaa..
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

brembo.JPG
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Vilkaisin tänään pikaisesti satuloita. Paloista oli kulunut arviolta noin puolet ja kumit näyttivät pääsääntöisesti ehjiltä - tosin yhdestä en ole ihan varma, saattoi olla myös radalta tullut kuminriekale siellä palan ja männän välissä. Pitää katsella ajan kanssa tarkemmin, nyt ei ehtinyt kun oli muut tavoitteet auton kanssa kuin jarrujen ihmettely.

Ilmeisesti ajan sen verran lyhyempiä vetoja mm. öljynlämpöjen vuoksi että kumitkin ovat vielä kestäneet, ellei sitten kyse ole siitä että ajan niin hiljaa ettei tarvitse jarruttaakaan ;D
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

tuli just tilattua noi titaanishimmit.
http://cgi.ebay.co.uk/TITANIUM-BRAKE-PAD-SHIMS-MITSUBISHI-EVO-5-10-3000-GTO-/280605125405?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item41555e6b1d

ilmainen shipping ni en jaksanu käydä kyselee kimppajuttui
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Maailmalta saatujen kommenttien mukaan EBC olisi vihdoinkin onnistunut ja Bluestuff NDX (nimenomaan se NDX, ei vanha malli!) saa erittäin hyviä arvioita sekä kadulla että radalla. Toimivat kylmänä, eivät huuda ja toimivat radalla. Ensimmäinen EBC pala jota tekisi itsekin mieli kokeilla.

Joko kukaan on uskaltanut testata?
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

ast sanoi
Maailmalta saatujen kommenttien mukaan EBC olisi vihdoinkin onnistunut ja Bluestuff NDX (nimenomaan se NDX, ei vanha malli!) saa erittäin hyviä arvioita sekä kadulla että radalla. Toimivat kylmänä, eivät huuda ja toimivat radalla. Ensimmäinen EBC pala jota tekisi itsekin mieli kokeilla.

Joko kukaan on uskaltanut testata?

Myit viime vuonna niin yli hyvät palat mulle ,että ei tartte alkaa kokeilemaan mitään uutta. :)
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Maxxximus sanoi
Onkos sulla JP kompromissipalat radalle/kadulle vai all in ratapalat?

Varmaankin se on tuo kompromissi ratkaisu. Pakkasella tosin menee hetki ennen kuin löytyy pitoa.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Nyt muistaessani totean että PF .11 paloista jäi viime vuodelta vielä ihan hyvin pintaa (50%?). Enpä siis tehnyt jarruille muuta kuin uudet nesteet ja ilmaus.

Carbotechejä olisi mennyt pienemmillä jarruilla samassa ajossa noin puolitoista sarjaa. Tiedä sitten mitä samankokoisilla jarruilla, luultavasti ei yhtä dramaattista eroa.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

ast sanoi
Nyt muistaessani totean että PF .11 paloista jäi viime vuodelta vielä ihan hyvin pintaa (50%?). Enpä siis tehnyt jarruille muuta kuin uudet nesteet ja ilmaus.

Carbotechejä olisi mennyt pienemmillä jarruilla samassa ajossa noin puolitoista sarjaa. Tiedä sitten mitä samankokoisilla jarruilla, luultavasti ei yhtä dramaattista eroa.

Omani ovat tuskin edes paljoa vielä kuluneet. Meen ilmeisesti liian hiljaa.. :D
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Mistä tunnistaa minkä mallin brembot mulla on vitosessa, kaverit meinas että seiskan..

pitääs ens kesäksi varmaan ettiä levyt ja palat mutta mikä on sellane köyhän budjetin ok setti joka toimii radalla, kadulla ei ajella :)
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Clutchkick sanoi
Mistä tunnistaa minkä mallin brembot mulla on vitosessa, kaverit meinas että seiskan..

pitääs ens kesäksi varmaan ettiä levyt ja palat mutta mikä on sellane köyhän budjetin ok setti joka toimii radalla, kadulla ei ajella :)

Evot 5 - 9 kaikki samanlaisia.

Tarvikelevyt + PF .11 palat + jotkut nesteet (motulit?) , = n500€ ? Kaikki parempi maksaa enempi...
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Riippuu ajotyylistä. Ihan lopussa lappu lattiaa niin kovaa ku lähtee ne ei kestää montaa kierrosta.
Itellä carbotechin XP8-palat, vakiolevyt ja ei missään vaiheessa hävinny jarrutuntuma kuten vakio paloilla.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Clutchkick sanoi
noi brembotko ei kestä radalla yhtää?

Kyllä ne radalla kestää. Hinta/pysäytys kyky suhde vaan on melko huono. Huomattavasti edullisemmat palatkin ovat yhtä hyviä ja jotkut ylivertaisesti parempia.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Todellakin kestää ja pitää poljintuntuman hyvänä kun on peruasiat kunnossa, letkut nesteet ja hyvät palat.
Itellä nyt toinen setti Carbon Lorrainen paloja ja voin sanoo et toimii!
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

kesä mentiin carbon lorraine rc6 paloilla. todella hyvät palat ja kestää selkeesti paremmin kulutusta kun xp8, lähes puolet paremmin kestää.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Tuossa yllä kaveri kyseli budjetti paloja ja levyjä niin laittakaa myös niitä hintoja ylös... Ihan sama varmaankin tyypille on että miten palat kuluu ,jos ei kassa riitä.

Että silleen... :)
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

joo kassa vähä tiukas näin ekalle kaudelle ku ei voi mitää sponssejakaa hakea ilman näyttöä :)
ens kesä time attackia clubi luokas tarkotus ajaa, seuraava kesä avoin mutta ehkä jossain elämän vaihees autokrossiin, who know?

Takaa on nykyset palat kaiketi lopussa, tai vähintään jumissa, auto seisoo tossa pihassa ilman käsijarrua ni silti liikkeelle lähdös takapää jumis ja ku irtoaa ni laahaa reilusti, että vähintäänki palat olis tarkotus laittaa kunnolliset jokka ei heti ekas kisas antaudu :) ja jarrunesteet vaihdetaan ku tiedä yhtää koska tonne on ne vaihdettu..

että hintoja ja mistä hommattu?
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Shopping Cart

1 x Ferodo DS2500 Evo 5-9 - Rear
1 x Standard replacement Front Discs - Evo 5-9
1 x Performance Friction Front Pads EVO 5-10/STi Brembo Caliper (.11
1 x Standard replacement Rear Discs - Evo 5-9
1 x Castrol SRF Racing Brake Fluid 1L

£479.72

http://www.shop.indigo-gt.co.uk
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Clutchkick sanoi
Mistä tunnistaa minkä mallin brembot mulla on vitosessa, kaverit meinas että seiskan..

pitääs ens kesäksi varmaan ettiä levyt ja palat mutta mikä on sellane köyhän budjetin ok setti joka toimii radalla, kadulla ei ajella :)

Brembot on käytännössä samanlaiset Evo 5-9. Ainoastaan palojen pidiketapit ovat vähän erilaiset kaikkein vanhimmissa, mutta ihan yhtä hyvät satulat nekin ovat.

Jälkimmäiseen kysymykseen ei oikein ole vastausta sillä köyhän budjetin toimivaa settiä ei ole olemassakaan. Järkevintä on tinkiä levyistä sillä edulliset peruslevyt toimivat ihan mainiosti aikansa ja paremmista paloista saatava hyöty on ihan eri dekadilla levyihin verrattuna.

Palojen tarve radalla riippuu paljon myös auton painosta, tehosta ja käytettävistä renkaista. Laita tietoa näistä niin voin ehdottaa jotain vaihtoehtoja.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

teho on vielä arvotus mut pers arvio 350hp tietämillä, painostakaab en varmuudella sano gsr ja helpoin kevennys eli sisusta ja varapyörä pois.. renkaat tulee olemaan 17" katurenkaat
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Muutaman ratakierroksen settejä pystynee tuolla autolla ajamaan esim. Performance Friction PF.11 paloilla. Mutta tämä on budjettiratkaisu eli puhtaaseen ratakäyttöön paljon parempiakin on.

Esimerkkejä:
- EBC Orange stuff (uusi seos, ilmeisesti vihdoin suht toimiva mutta saattaa kulua nopeasti). Edullinen ja ilmeisesti hyvä kadulla
- Carbotech XP8 tai XP10, näitä järeämmät liioittelua, vaatii hyvän sisäänajon joka onnistuu parhaiten radalla, voi vinkua katukäytössä ja pölytä paljon, mutta pöly ei ruostuta
- Carbon Lorraine RC6, ei vaadi juurikaan sisäänajoa, voi vinkua katukäytössä, jarrupöly saattaa olla ruostuttavaa

Kannattaa kiinnittää huomiota myös takajarruihin. Vaikka ne tekevät vain pienen osan jarrutustyöstä niin vaikutus auton käytökseen jarrutuksessa on merkittävä ja onhan se pienikin osa pois jarrutusmatkasta. Lähtökohtaisesti sama seos edessä ja takana on hyvä idea, mutta alustan ja renkaiden mukaan voidaan myös joutua käyttämään kitkakertoimeltaan pienempää seosta takana.

Äläkä sitten osta hienoja halpoja reikälevyjä, niissä on paljon suurempi halkeamisriski kuin tavallisissa. Uritetutkin ovat monilla paloilla kokolailla turhat.

Jarrunesteenä ainakin minulla on toiminut hyvin Motul RBF600. Parempi poljintuntuma mielestäni kuin ATE Super Bluessa ja Suomessa halvempaa vaikka muualla onkin hinnat toisin päin. Jarrunesteen vaihto usein, itse vaihdan vähintään keväällä ja kerran kesän aikana. Ja neste aina uudesta sinetöidystä pullosta, avattuja pullonloppuja ei kannata käyttää.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Joo kyllähän tuo Carbon lorraine vinkuu erittäin paljon ja pölyä tulee enemmän kun riittävästi. Varsinkin katuajossa tulee pölyä pintaan reilusti.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

joo no ajaa ny aluksi vakiolevyllä, et vaik noi pf . 11 laittaa joka nurkkaan sekä motulin nesteet
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Clutchkick sanoi
joo no ajaa ny aluksi vakiolevyllä, et vaik noi pf . 11 laittaa joka nurkkaan sekä motulin nesteet

Mulla ollut takana Ferodon 2500 palat , sen vuoksi ne tuonne ostoslistaankin laitoin. PF takapaloista ei ole kokemusta ,mutta ne ovat ilmeisesti hivenen "heikommat" kuin .11

Kustantaa n.20€ enemmän.... ::) Tuo Castrolin SRF on parasta mitä voit nesteeksi laittaa ja erittäin edullista tuolla Indigo GT:ssä. 40 €/litra ....suomessa n.90 - 100€...

SRF: Tälläkin hetkellä autossa 2 vuotta vanhat nesteet. En ehtiny vaihtaan viime keväänä ja ei keittäny kertaakaan radalla. Nesteen lämmön kesto vanhana kun huitelee 400 - 500 C paikkeilla.... uudet kestää n.600 C
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

juujuu, no laitto sinne mitkä vaan ni sileeksi ne kuitenki menee :) pitää vähä laskeskella sponsorikassaa että mitä laittaa tilaukseen :)
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Mut jos vaikka jostain löytäisit ilmaiseks vakiobrembon palat niin ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ laita niitä! En itekkään oikein tajunnu kuinka surkeat ne oli ennenkuin sain palat vaihdettua toisiin.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Clutchkick sanoi
juujuu, no laitto sinne mitkä vaan ni sileeksi ne kuitenki menee :) pitää vähä laskeskella sponsorikassaa että mitä laittaa tilaukseen :)

Jos tiukille vetää niin voin tehä sulle tarjouksen seuraavista : uudet PF.09 takapalat uudet + 33% kulutetut Ferodo 2500 etu palat.

Voin vielä mittailla nuo etupalat mitä niissä jäljellä ,mutta yli puolet on kulutus pintaa jäljellä... muistaakseni...?


Privatee voit laittaa.


PS. Löytyy myös yksi kierros erittäin miedosti iskukuumennettuja Brembon paloja... Niistäkin voin luopua... ;D
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

paa vaan cl rc6 tulee. kestää rankkaa käyttöä ja ovat riittoisat. pölyongelma ei sen kummosempi kun xp8 omasta mielestä eikä ruostutakkaan.
btw. itellä on myynnissä cl rc6 takapalat, uudenveroiset, saat ne 60€+pk, paa messagee jos haluut ne.
jääneet ylimääräseks kun X:ssä on ronskimman kokoset jarrut..
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Itselläni siis PerfocrmanceFriction .11 palat ja tarvikelevyt motulin RBF 300 nesteellä.

PF .11 palat (koko kierros eteen + taakse, josta takapalat ovat normaaliamateriaalia) oli muistaakseni 225-250eur posteineen. Palat ovat hinta/laatu -suhteeltaan tosi hyvät. Käyvät katuajossa ja vinkuvat tosi vähän jos ei laisinkaan. Palojen purenta paranee niiden lämmetessä jonkun verran ja myös palojen häipymisen rajan tunnistaa helposti.

Tarvikelevyt eteen jotain 100eur camskillillä ja takalevypari saman verran. Ekat tarvikelevyt kesti kaksi kesää ja talvea. Joka kesä tuli kierrettyä vähintään 5 ratapäivää.

Motulin RBF 300 nesteet. Eivät oo ees kalliit. Hintaa just en muista. 30e pullo?

Omaan jarrualaahaavaan ajotyyliin kestää jarrut about 5-8 kierrosta riippuen lämpötilasta. Jarrut palaavat peliin taas yhden rauhallisen jäähdyttelykierroksen jälkeen ja voi taas painaa menemään 5-8 kierrosta.

Tosin jos tehoa autossa on huomattavasti enempi (100-200hp ainakin) niin sitten paloja tarvitsee päivittää paremmiksi kuin PF .11 etenkin jos kiertää paljon rataa. Samalla kannattaa harkita punottuja letkuja sekä parempia levyjä.

Levyjen kieroutumisen saa hyvin estettyä ajon päätteeksi tehtävään todella rauhalliseen jäähdyttelykierrokseen ja sen jälkeen parkkiin niin että ei paina jarrua vaan himmailee käsijarrulla just ennen kuin auton vauhti pysähtyy.

Kannattaa myös harkita hieman palojen suhteen sitä, miten aktiivisesti kiertää rataa. Jos se on 1-5 ratapäivää (Suomessa) vuodessa niin suositelisin PF .11 -paloja sillä ne käyvät siihen touhuun hyvin. Mikäli taas kiertää ahkerammin ja käy ajamassa isojen maiden kunnon radoilla niin kannattaa harkita parempia. Etenkin jos kierroksia tulee paljon vuodessa. Myös huomiota kannattaa kiinnittää siihen, että jotkut palamateriaalit käyvät todella kuumana ja sulattava satuloiden mäntien pölysuojia (muistaakseni löytyy ihan Maxxxxxilta ja Makekoltakin tätä kokemusta).

Puuh.. sepustusta..
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

-JP- sanoi
Tuo Castrolin SRF on parasta mitä voit nesteeksi laittaa ja erittäin edullista tuolla Indigo GT:ssä. 40 €/litra ....suomessa n.90 - 100€...

SRF: Tälläkin hetkellä autossa 2 vuotta vanhat nesteet. En ehtiny vaihtaan viime keväänä ja ei keittäny kertaakaan radalla. Nesteen lämmön kesto vanhana kun huitelee 400 - 500 C paikkeilla.... uudet kestää n.600 C
Kerroppa lisää,onko millainen tuntuma jarruihin muutaman pidemmän/rankemman jarrutuksen jälkeen,kuinka loogisesti käyttäytyy kuumana yms.?
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

ST sanoi
Kerroppa lisää,onko millainen tuntuma jarruihin muutaman pidemmän/rankemman jarrutuksen jälkeen,kuinka loogisesti käyttäytyy kuumana yms.?

Ei lämmöillä mitään vaikutusta. Että kyllä kestää. :peukku N-ryhmä ja muut tosi miehetkin vetää näillä litkuilla... Hinta vaan on todella suolainen jos hankkii suomesta.

Lämmön vaikutus tulee sitten ehkä paloista ja levyistä , ei ole ainakaan minun ajamisella mikään häirinnyt. No jos parempaa haluaisin vielä niin sit menis uusiksi enemmänkin jarruosia ,mutta lompakko sanoo no no no...
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

cubeqtio sanoi
Myös huomiota kannattaa kiinnittää siihen, että jotkut palamateriaalit käyvät todella kuumana ja sulattava satuloiden mäntien pölysuojia (muistaakseni löytyy ihan Maxxxxxilta ja Makekoltakin tätä kokemusta).

no ei se paloista johdu vaan ihan miten niitä jarruja kuormittaa. esim. ihan pure kilpavehkeissä ei kumisia pölysuojia satuloissa oo sulamisen takia.
mut tähän ongelmaan voi vaikuttaa laittamalla titaaniset shimmilevyt ja lisäjäähyt jarruille ja oikeesti jäähdyttää niitä kovan rääkin jälkeen.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Itse olen ajanut ihan halvimmilla sileillä levyillä jotka joka kerralla on vähän eri merkkiä jos esim. Camskillistä tilaa. Bremboissa ovat toimineet, pienemmissä jarruissa halkeilivat vähän väliä.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

http://www.ebay.co.uk/itm/FRONT-REAR-KINETIX-GROOVED-BRAKE-DISCS-LANCER-EVOLUTION-TURBO-EVO5-GSR-/300606953138?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item45fd9216b2 nuota mä mietiin tuos..

tai camskillilta urat ja rieät joka nurkkaan + ebc red tai yellowit eteen, tai mintexit.. noihin riittäs budjetti, takapalat tulee makekon vanhat
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Clutchkick sanoi
http://www.ebay.co.uk/itm/FRONT-REAR-KINETIX-GROOVED-BRAKE-DISCS-LANCER-EVOLUTION-TURBO-EVO5-GSR-/300606953138?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item45fd9216b2 nuota mä mietiin tuos..

tai camskillilta urat ja rieät joka nurkkaan + ebc red tai yellowit eteen, tai mintexit.. noihin riittäs budjetti, takapalat tulee makekon vanhat

Otat Camskilliltä halvimmat sileät peruslevyt ja sijoitat rahan siihen että ostat myös eteen RC6 palat niin saat 95% niin hyvät jarrut kuin vakio-Bremboihin voi saada millään rahalla.

Tuolla yllä olevalla reseptillä tulee huonompi ja potentiaalisesti jopa vaarallinen vaikka ABS:t olisikin toiminnassa. Täällä foorumilla on porukkaa joka on suht paljon ajanut radalla Evoilla harrastelijabudjetilla joten kannattaa kuunnella ja välttää kalliit mokat.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Juu, abs mulla ei ookkaa :) pitää ottaa ne sileet ja kunnon palat jota en löytäny, sit nesteeks katoin motulin rbf660
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Maxxximus sanoi
Printsportilla on Lorrainen paloja hyllyssä.

Mitäs mahtais maksaa.... Tosin mä en parempii kyl tarvis ku oon niin hidas radalla. :D
 
Takaisin
Ylös Bottom