Jarrupalat ratakäytössä

Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Clutchkick sanoi
Otin ny ekoiksi paloiksi tulemaan yellowstuffit ja ne sileet levyt

Itselläni on toisessa autossani noi EBC:n keltaiset. Hyvin pysähtyy noilla, selvä ero kylmän ja lämpimän palan välillä. Kierroksen jälkeen huomaa hyvin, kun alkaa pysähtymään ihan eri tavalla :)
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Maxxximus sanoi
ovh hinta RC6 eteen 258,30€ ja RC8 taakse 170,13€

Me otetaan nää aikanaan valikoimiin myös ja ollaan järjestämässä kimppatilausta ennen sitä ettei tarttis ihan näinkään paljoa maksaa.

-Ale/Mamasan
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Ale sanoi
Me otetaan nää aikanaan valikoimiin myös ja ollaan järjestämässä kimppatilausta ennen sitä ettei tarttis ihan näinkään paljoa maksaa.

-Ale/Mamasan

Onkos tän asian tiimoilta mitään aikataulua tiedossa? Näköjään etupalat aivan finaalissa. Tuntuu ettei nää toiset kestäny niin pitkään kun edelliset ???
Oon varmaan sit jarrutellu liikaa.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Maxxximus sanoi
Onkos tän asian tiimoilta mitään aikataulua tiedossa? Näköjään etupalat aivan finaalissa. Tuntuu ettei nää toiset kestäny niin pitkään kun edelliset ???
Oon varmaan sit jarrutellu liikaa.

Äijä vaan nostelee, ilmankos perä karaa alta :)
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Paljoko menee nestettä täysin tyhjään järjestelmään evossa? ja millä järkevin ajaa läpi tuo järjestelmä et saa kaiken kökön pois linjoista
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Mulle riitti 1L muistaakseni... tietty kannattaa varata vaikka 1.5L jos sattuu vaikka ilmailemaan ratapäivien jälkeen. "Täysin" tyhjä sillei et vaihdoin jarruletkut jolloin systeemi tuli suht tyhjäks.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

no mullo ny litra rbf600 ja puol litraa rbf 660 ku ei saanu suomesta ku kuukauden jonolla.. tai sellasesta paikkaa jossa oli kohtuu hinta.

Mitä tulee ottaa huomioo tai onko jotai spesiaalia ku noita vaihtaa, mistä kannattaa valuttaa pihalle?
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Clutchkick sanoi
Mitä tulee ottaa huomioo tai onko jotai spesiaalia ku noita vaihtaa, mistä kannattaa valuttaa pihalle?

Sieltä ilmaus nipasta se neste ulos tulee. Johonkin pulloon/astiaan kannattaa valutella , tulee pian sanomista jos pihalle lasket.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Pitääkö joka kulmasta avata nipat ja ruikkia pihalle? letkulla näköö hyvin ilmaus vaihees koska ilmaloppuu
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Clutchkick sanoi
no mullo ny litra rbf600 ja puol litraa rbf 660 ku ei saanu suomesta ku kuukauden jonolla.. tai sellasesta paikkaa jossa oli kohtuu hinta.

Mitä tulee ottaa huomioo tai onko jotai spesiaalia ku noita vaihtaa, mistä kannattaa valuttaa pihalle?

Motonetista löytyy ainakin tuota RBF600:sta ihan hyllystäkin ja järkevään hintaan. Itse hain just litran viime viikolla tulevaa jarrupäivitystä varten. 660:stä taitaa olla harvemmassa paikassa.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Juu tota 600 saa vaikka mistä, 13e purkki oli hintaa ku Rengastien autotarvikkeelta hain, tota 660 mettästelin mutta ei, tilasin mutta ei ollu ku yks purkki suomes ni tyydyin sitte kuussatasee
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

cubeqtio sanoi
Mitäs eroa 600 vs 660? Lämpötilakesto?
Ulkomuistista erona oli pelkästään joko ns kuiva tai märkäkesto

Edit. Voi olla että 660 oli molemmissa hivenen parempi. Kuivana 600 312c ja 660 325c
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Tunari-82 sanoi
Osaakos joku valottaa näiden kitinälevyjen filosofiaa,eli miksi ne on tuon muotoiset,että mäntä painaa niihin vain osaksi,eikä koko matkalta?
Nämä levyt ovat sielä päällekkäin,eli tuo musta palaa vasten ja sen päällä tuo pelti.(kuva taka levyistä)

Ja panin saman merkille kuin qube,että takapalat ainakin olivat kuluneet hieman vinoon.

Tiesikös joku vaustausta tuohon levyjen muotoon? Itsellänikin oli takapaloissa tollaset ja palat oli toisestapäästä tietenki paljon kuluneemmat, kuin toisesta. Ferodon palat oli ilmeisesti siis vai?
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä



Basbarduu sanoi
Tiesikös joku vaustausta tuohon levyjen muotoon? Itsellänikin oli takapaloissa tollaset ja palat oli toisestapäästä tietenki paljon kuluneemmat, kuin toisesta. Ferodon palat oli ilmeisesti siis vai?

Yleensä joko männän viisteellä tai epäsymmetrisellä kitinälevyllä poistetaan peruuttaessa syntyvää kitinää
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Onko kokemuksia isompien jarrujen käytöstä ainoastaan edessä? Muuttuuko jarrubalanssi huomattavasti huonompaan?

Edessä endlesin 6-mäntäiset xp10 paloilla ja 330mm levyllä ja takana evo4 orkkisjarrut yellowstuff paloilla.

Etusatulat on jäykät, eli periaatteessahan kun ennen kelluvilla satuloilla jarrupalat liikkuivat 2mm, niin nyt samalla poljinvoimalla ne liikkuvat vain 1mm. Kuinka laskea satulan vaatima poljinvoima eteen/taakse?

Olenko aivan hakoteillä?
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

laineracing sanoi
Yleensä joko männän viisteellä tai epäsymmetrisellä kitinälevyllä poistetaan peruuttaessa syntyvää kitinää

Miks ihmeessä se kitisisi yhtään vähemmän jos pala on vinossa levyä vasten ja kuluu kuitenkin siten että kulutuspinta on taas suorassa jonkinajan päästä? Ihme touhua.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Noista levyistä :

Mulla on niissä sellainen nuolen muotoinen reikä. Sen kun laittaa pyörimis suunnan mukaisesti niin pala kuluu tasaisesti , eikä vinoon.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

timppa811 sanoi
Onko kokemuksia isompien jarrujen käytöstä ainoastaan edessä? Muuttuuko jarrubalanssi huomattavasti huonompaan?

Edessä endlesin 6-mäntäiset xp10 paloilla ja 330mm levyllä ja takana evo4 orkkisjarrut yellowstuff paloilla.

Etusatulat on jäykät, eli periaatteessahan kun ennen kelluvilla satuloilla jarrupalat liikkuivat 2mm, niin nyt samalla poljinvoimalla ne liikkuvat vain 1mm. Kuinka laskea satulan vaatima poljinvoima eteen/taakse?

Olenko aivan hakoteillä?

Tulipa asiaa hieman selviteltyä.

-Vakio evo4 etujarrujen mäntien pinta-ala on ~29cm^2(2x42,9mm mäntää) ja takajarrujen ~9,6cm^2(1x35mm mäntä).
-Evo5 bremboissa tehollinen pinta-ala on ~14,6cm^2(40 ja 46mm männät jaettuna 2) ja taka brembojen tehollinen suhde noin 6,28cm^2
-Endleseissä tehollinen pinta-ala on ~12,1cm^2

Eli takapainoiset tulee..
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Miksi jaat kahdella Brembojen pinta-aloja? Mäntä on mäntä sijaitsi se kummalla puolella satulaa tahansa.

Brembo etu: (2 * Pi * ((40 / 2)^2)) + (2 * Pi * ((46 / 2)^2)) = 5 837.07915
Evo 4 etu: 2 * Pi * ((42.9 / 2)^2) = 2 890.90927

Lisäksi levyt ovat Bremboissa isommat eli pienempi puristusvoima riittää samaan hidastuvuuteen.

F = pA, missä F on voima, p paine (säädetään polkimella) ja A pinta-ala (satulan ominaisuus). Liikematkoilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä, ne vaikuttavat vain polkimen liikerataan.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Lainaus btcf foorumilta:
Kun pysytään näissä teoreettisissa laskelmissa, niin pinta-alahan ei vaikuta kitkavoiman suuruuteen. Palojen osalta vaikuttaa siis niiden kitkakerroin ja etäisyys levyn keskipisteestä (käytännössä siis levyn halkaisija).

Tuolla uiva satula -hommalla tarkoitat varmaan juuri tuota minkä nimimerkki tony jo mainiosti totesi, eli tosiaan siinä kun tämän nelimäntäisen mäntien pitää liikkua milli liikkuu uivan satulan mäntä kaksi milliä. Tästä syystä uivassa satulassa männän pinta-ala lasketaan tuplana, kuten tuossa pinta-alavertailussa on tehty ("Tehollinen" pinta-ala 56,5cm2 on siis kahden 60mm halkasijaisen männän pinta-ala).

Tarkoitus oli vaan selventää mihin suuntaan ja suunnilleen paljonko jarruvoima muuttuisi laskennallisesti. Käytännön hyödyt kiinteästä satulasta toki ovat kiistattomat.

Ja vielä linkki keskusteluun http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=133464&page=31

Elikkäs brembojen pinta-alaa ei olisi tarvinnut jakaa 2:lla, vaan orkkisjarrujen kertoa 2:lla.

Olet oikeassa että suurimman vaikutuksen tässä varmastikin tekee levykoon kasvu 297->330mm. Hakusassa oli lähinnä paljonko jarrubalanssia voisi tulevaisuudessa muuttaa siirtymällä brembon takasatuloihin.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Esitätkö jonkun kestävän perustelun minkä mukaan biimeriläiset ovat tässä asiassa oikeassa?

Toistan kantani: liikematkalla ei ole mitään vaikutusta, ainoastaan paloja levyä vasten painavalla voimalla ja se kaksinkertaistuu kun toiselle puolelle satulaa laitetaan saman kokoinen mäntä.

Iso mäntien pinta-ala tosin vaikuttaa siihen että järkevän polkimen liikematkan säilyttämiseksi pääsylinterin halkaisijaa pitäisi suurentaa mistä taas seuraa se että samalla poljinvoimalla saavutettava paine jarrujärjestelmässä on pienempi. Brembojen yhteydessä on isompi pääsylinteri kuin 2-mäntäisissä Evo 4 / RS jarruissa.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Ei tässä tarkoituskaan ollut pähkäillä kuka on oikeassa tai väärässä. Bimmeripojilla oli samasta asiasta keskustelua ja linkitin heidän juttujaan tähän.

Alkuperäinen kysymyshän oli tämä.

timppa811 sanoi
Onko kokemuksia isompien jarrujen käytöstä ainoastaan edessä? Muuttuuko jarrubalanssi huomattavasti huonompaan?

Parinviikon päästä tarkoitus uusia jarruja sovittaa, niin sittenhän sen näkee onko polkimen liikerata vielä järkevä.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Onkos kellään minkäänlaista kokemusta noista Endlessin paloista? Tuossa olis paja mistä saa tilattua noita mut suolanen hinta kyllä vähän mietityttää. Kestää kuulemma ja on juurikin testailtu Japanissa paljon subaruilla ja evoilla noita paloja.

Noi N35S palat olis kuulemma hyvät radalle evoon. J.N time attack subbessa kans käyttävät samoja paloja... toki jättimäisillä endlessin satuloilla ja levyillä mutta ovat kuulemma hyvät.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Kun nyt muutenkin sellanen testilaitos koko vehje niin otetaan Endlessin palat kans testiin :)
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Nojoo otetaas komento takas. Palojen toimitus viivästyi ja olis tullu vasta ens tiistaina joten kävin hakemassa Printsportilta tutut ja todella hyvin toimivat Carbon Lorraine RC6:set. Harmi sinällään olis halunnu testata noitakin mut nyt kävi näin...
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Mitäs jarrupaloja näihin vanhoihin "kaksi mäntäsiin" saa ?

fedorolta olisi saatavissa keraamisia paloja vanhojen ds2500 ja ds3000 materiaalien tilalle. Onko joku kokeillut / lukenut noista enemmän ?

Omissa autoissa on ollut noi ds2500:t mutta nyt tekis mieli kokeilla vähän parempaa. siviilissä palojen ei tarvitse toimia, kun ei tuo vaihto nyt niin iso homma ole radalle.

http://www.ferodoracing.com/it/car_racing/brake_pads.htm

DS1.11.png


Ilmeisesti toi ds1.11 olis ok, kun kitka olis jo matalemmilla lämmöillä ihan ok.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

tepi sanoi
Mitäs jarrupaloja näihin vanhoihin "kaksi mäntäsiin" saa ?

Esim. kaikkia Carbotechin seoksia ja Carbon Lorraine RC6...

Jos meinaat paloja vaihtaa niin CL on parempi näistä koska ei tarvitse sisäänajoa toisin kuin Carbotech.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

tepi sanoi
Ilmeisesti toi ds1.11 olis ok, kun kitka olis jo matalemmilla lämmöillä ihan ok.

Noita paloja piti joskus taannoin koittaa.... jäi kokeilematta kun kuulin hinnan..... pelkät etupalat n.500 €
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Syy Alastaron jarruongelmaan on löytynyt. Liitteenä kuva. Oli meinaan myös toisen jarrusatulan männässäkin vekki.. ei hitto.. PF:n .11 palat edestä "halki". Nice.

Mitäs paljoa suosittelisitte? Ei mitään tajuttoman kalliita. Auto kuitenkin pääosin jokapäiväisessä ajossa. Fedoro? CarbonLoraine? PF?
 

Liitetiedostot

  • jarrut2.jpg
    jarrut2.jpg
    31.1 KB · Lukukerrat 600
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Mites noi mamasanin stoptechit toimis radalla? onko kukaa koittanu ebc blue stuffeja? yellowstuffit alkaa olemaan edestä loppu,samaten carbonit takaa..
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Noniin, nyt ollut stoptechin uritetut + oranget alla muutaman päivän.

Kaupunkiajossa sisäänajon jälkeen toimii hienosti. Ei ulise tai vingu kevyessäkään jarrutuksessa. Tosin peruuttaessa kevyt painallus voi aiheuttaa ulinan.

Nyt pitäisi sitten rata testata..
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Nyt on radalla käyty ja maantiekilsojakin tullut.

Pelkkää positiivista. Radalla palat käyttäytyvät koko ajan samalla tavalla vaikka olisivat kuinka kuumat. Alkupurenta paloilla on hyvä.

Katuajossa ei ole havaittavissa mitään ulinaa taikka vinkunaa. Jarrupaloista lähtee myös maltillisesti jarripölyä.

Voin suositella orangeja! :)
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

cubeqtio sanoi
Nyt on radalla käyty ja maantiekilsojakin tullut.

Pelkkää positiivista. Radalla palat käyttäytyvät koko ajan samalla tavalla vaikka olisivat kuinka kuumat. Alkupurenta paloilla on hyvä.

Katuajossa ei ole havaittavissa mitään ulinaa taikka vinkunaa. Jarrupaloista lähtee myös maltillisesti jarripölyä.

Voin suositella orangeja! :)

Kannattaisko korvata green stuffit noilla orangeilla?
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Maxx sanoi
Kannattaisko korvata green stuffit noilla orangeilla?

Käytöstähän se on pitkälti kiinni. Greenstuffit on katupalat, joilla ei rata-ajoa suositella ollenkaan. Orange puolestaan sitten mallia "full race". Katupainotteiseen käyttöön ottaisin itse mieluummin Yellowstuffit, mutta menee se näköjään Orangellakin :) Välissähän on vielä Bluestuffit.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

nokonzok sanoi
Käytöstähän se on pitkälti kiinni. Greenstuffit on katupalat, joilla ei rata-ajoa suositella ollenkaan. Orange puolestaan sitten mallia "full race". Katupainotteiseen käyttöön ottaisin itse mieluummin Yellowstuffit, mutta menee se näköjään Orangellakin :) Välissähän on vielä Bluestuffit.

Niin onneksi tätä valikoimaa ei ole kovin paljoa ;D
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Kyllä mä ne Oranget noista ottaisin, jopa sitten kadulle. Lukemani mukaan (omaa kokemusta ei ole) on kylmäpurenta noissa myös hyvä. Toki jos 100% varmasti tietää ja on tyytyväinen että ei parempia tarvitse kuin Greenit niin ei kannata vaihtaa. Keltasista en oikeen tykännyt itse ja noi siniset on onneksi hieman paremmat mitä keltaiset.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Mikäs vika keltasissa? Kadulla tuntuu kyllä noillakin ekoissa jarrutuksissa olevan melko pieni kitkakerroin.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Maxx sanoi
Kannattaisko korvata green stuffit noilla orangeilla?

Itse olen ajellut aijemmin greeneillä, yelloweilla ja redeillä. Oranget on mun käyttöön hyvät. Kestää rataa hyvin ja puree heti kovaa. Tosiaan kaupunkiajoa mulla ei silleen tule. Pääasiassa maantieajoa. Sen huomasin, että oranget lämmittää todella nopeasti levyt (lämpimät - ei polttavat..) eli tämä voi olla vähän huonompi juttu katuajossa jos runtsailee kylällä ja joutuu jarruttelemaan paljon ja "makaamaan" jarrun päällä. Tosin ennen en ole vertaillut miten levyt lämpee paloilla katuajossa.

Jos ajat vain kylillä ja maantietä niin Yellowit on sun juttu. Oranget, bluet ja redit ei oikein oo tohon hommaan.

nokonzok sanoi
Käytöstähän se on pitkälti kiinni. Greenstuffit on katupalat, joilla ei rata-ajoa suositella ollenkaan. Orange puolestaan sitten mallia "full race". Katupainotteiseen käyttöön ottaisin itse mieluummin Yellowstuffit, mutta menee se näköjään Orangellakin :) Välissähän on vielä Bluestuffit.

Jos tosiaan ei ole rataa niin yellowit. Turha mielestäni olla oranget pelkästään katuajossa.

MakeM sanoi
Mikäs vika keltasissa? Kadulla tuntuu kyllä noillakin ekoissa jarrutuksissa olevan melko pieni kitkakerroin.

+1

Tosin jos on tottunut kovaan purentaan heti ekalla painalluksella niin nää yellowit voi tuntuu "lussuilta". Itsestä ainakin tuntu PF .11 palojen jälkeen siltä kuin ei pysähtyis lainkaan. Tosin PF .11 paloissa on aika jees alkupurenta. Noh, orangeissa on aika härski alkupurenta. Ne PUREE. :)

janza sanoi
Kyllä mä ne Oranget noista ottaisin, jopa sitten kadulle. Lukemani mukaan (omaa kokemusta ei ole) on kylmäpurenta noissa myös hyvä. Toki jos 100% varmasti tietää ja on tyytyväinen että ei parempia tarvitse kuin Greenit niin ei kannata vaihtaa. Keltasista en oikeen tykännyt itse ja noi siniset on onneksi hieman paremmat mitä keltaiset.

Puhtaaseen katuajoon en silti välttämättä ottais orangeja. Kenties bluet tai yellowit. Riippuu auton painosta. Jos esim evo/vr4 niin yellowit tai blue puhtaaseen katuautoon.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Jep siis ajatuksena että seuraavaksi vaihdetaan sopivat mitkä käy radalle ja "siviiliajoon" (pääpaino radalla kuitenkin), eli pitäisi olla purentaa myös kylmänä.

Viime kesältä oli pelkästään positiivista kokemusta green stuffista radalla, 4-6 kierrosta kovaa ajoa ja jäähdyttelyä eivätkä haisseet taikka jarrut häipyneet
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

MakeM sanoi
Mikäs vika keltasissa? Kadulla tuntuu kyllä noillakin ekoissa jarrutuksissa olevan melko pieni kitkakerroin.

Ite ajoin viime kesän rata-ajot yellowstuffeilla ja evo4 pikkujarruilla. Mielestäni pelasi ihan hyvin. Ei pahaa sanottavaa.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Vieläkö Cube tykkäät Orangeista? Pystyi ilmeisesti vetämään kierrostolkulla häipymättä Alastarolla?

Pitää viimeistään ens kaudeksi hommata jotkut paremmat palat kun ei noilla PF.11 tee yhtään mitään.
Muitakin ehdotuksia saa esittää???
 
Takaisin
Ylös Bottom