Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Ulti toiminut kuin mitsu konsanaan.

Kotelon laittamisen jälkeen tuli eräs mielenkiintoinen asia huomattua,sisälle puhaltaa saman verran lämmintä,mutta ulkoyksikkö vetää paljon vähemmän/hitaammin jäähän->sulatteleekin vähemmän.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

ST sanoi
Ulti toiminut kuin mitsu konsanaan.

Kotelon laittamisen jälkeen tuli eräs mielenkiintoinen asia huomattua,sisälle puhaltaa saman verran lämmintä,mutta ulkoyksikkö vetää paljon vähemmän/hitaammin jäähän->sulatteleekin vähemmän.

Voiskohan kopassa olla vikana että laite kierrättää sitä kuivunutta ja jäähtynyttä ilmaa sisällään jonkin verran joten ei muodosta jäätäkään enää niin paljoa? Mikä tietty näkyy hyötysuhteessa..
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Pluto sanoi
Voiskohan kopassa olla vikana että laite kierrättää sitä kuivunutta ja jäähtynyttä ilmaa sisällään jonkin verran joten ei muodosta jäätäkään enää niin paljoa? Mikä tietty näkyy hyötysuhteessa..
En usko,koska kuitenkin puhaltaa saman verran lämmintä sisälle,eikä käy sen enempää kuin aikaisemminkaan.

Ja onhan tuo kuitenkin yksikön kohdalta hyvin avonainen.
 

Liitetiedostot

  • ilponkotelo02.jpg
    ilponkotelo02.jpg
    117.3 KB · Lukukerrat 3,068
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Jaahas,tulihan niitä pakkasia vielä,ja samalla näkikin Pro 8:n "rajat".

Kun oli -18',todella hitaasti lämmitti,ja tuossa -22' ei jaksanut pitää kuin +17' tallia,puhaltaen ~28' ilmaa.

Eli hyvinkin tyytyväinen tuon toimintaan.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

ST sanoi
Jaahas,tulihan niitä pakkasia vielä,ja samalla näkikin Pro 8:n "rajat".

Kun oli -18',todella hitaasti lämmitti,ja tuossa -22' ei jaksanut pitää kuin +17' tallia,puhaltaen ~28' ilmaa.

Eli hyvinkin tyytyväinen tuon toimintaan.
No minun samanen pumppu puhaltanu milloinkaan +28 astetta että näin se on näköjään sattumankauppaa mitä tuolta Kiinan paketeista ulos milloinkin kaivaa. No tämä Premier kuitenkin vörkki hyvin vielä -30 asteen yöpakkasillakin. No taloon pitää ostaa sitten laatua ja talliinhan välttääpi nuo Kiinanpommitkin.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Mutta mistäs tuo johtuu nuin yleensä jos kuvittelee että ei puhalla enään niin lämmintä kuin ennen, vai onko se vaan se totinen fakta että nyt on vaan ollut niin tanan kylmää koko talvi (taitaa olla sekin osittain), mutta jos moinen olisi ongelma tosissaan, niin se vissiin johtuis että ois nesteitä vähissä?, filtterithän tuskin vaikuttaa asiaan?
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

J. Puhakka sanoi
Mutta mistäs tuo johtuu nuin yleensä jos kuvittelee että ei puhalla enään niin lämmintä kuin ennen, vai onko se vaan se totinen fakta että nyt on vaan ollut niin tanan kylmää koko talvi (taitaa olla sekin osittain), mutta jos moinen olisi ongelma tosissaan, niin se vissiin johtuis että ois nesteitä vähissä?, filtterithän tuskin vaikuttaa asiaan?

ainakin ultimatessa pölysuodatin alkaa tukkeutumaan niin puhaltaa heikosti
lämmintä... (kaks suodatinta) niin tässä
inve pro 13:ssa verkkosuodatin aiheuttaa heikon lämmitystehon.
kun taas hienosuodatin tukkii puhalluksen
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

J. Puhakka sanoi
Mutta mistäs tuo johtuu nuin yleensä jos kuvittelee että ei puhalla enään niin lämmintä kuin ennen, vai onko se vaan se totinen fakta että nyt on vaan ollut niin tanan kylmää koko talvi (taitaa olla sekin osittain), mutta jos moinen olisi ongelma tosissaan, niin se vissiin johtuis että ois nesteitä vähissä?, filtterithän tuskin vaikuttaa asiaan?
Minun tapauksessa oli varmaankin sisäyksikkö kypsähtäny, koska huoltomies kävi ensin lisäämässä kylmäainetta ja ei mitään vaikutusta. Sitten siihen tuli uusi ulkoyksikkö ja ei mitään vaikutusta. Lisättiin uuteen ulkoyksikköönkin kylmäainetta ja ei mitään vaikutusta ja sitten menikin jo hermot koko rakkineeseen.
Mr mmc sanoi
ainakin ultimatessa pölysuodatin alkaa tukkeutumaan niin puhaltaa heikosti
lämmintä... (kaks suodatinta) niin tässä
inve pro 13:ssa verkkosuodatin aiheuttaa heikon lämmitystehon.
kun taas hienosuodatin tukkii puhalluksen
No tuli vaihdettua/puhdistettua suodinkin välillä ja ei vaikutusta. Huoltomies kun mittasi paineet koneen käydessä, niin ei vain suostunut kummallakkaan ulkoyksiköllä ottamaan riittävästi paineita
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

paljon kyllä vaikuttaa likaset suodattimet, ja yllättävän nopeasti menevät tukkoon.. verkon tiheydessä on eroja merkeittäin.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Nonnih,nyt ois kk käyttöä takana.

~viikko sitten teki sellaisen,että ulkoyksikkö veti aivan UMPIJÄÄHÄN.
Silloin oli muutama aste plussaa päivällä/yöllä kunnolla pakkasta (ja kosteaa).
Johtui ilmeisesti siitä,että pidin lämpöpyyntiä vain 16'->ei sulatellut koska pyöri niin vähän aikaa->veti jäähän.
Ja kun veti jäähän,niin muuttui puhallus "imeväksi" ulkoyksikössä,eikä lämmittänyt kovinkaan hyvin "oravanpyörän" vuoksi..
Samalla tuli kulutushuippu,~17kW/vrk.

Sulattelin hieman sitä puhaltimella,ja sitten pyysin 20',sen jälkeen sulattelikin itse itsensä,eikä ongelmia sen jälkeen enään ollut.
Eli pitääpi ens keväänä muistaa "välikelien" aikaan säätää hieman isommalle lämpöä,että sulatteleekin.


Kk:n ajalta tuli mittailtua myös,mitattu kello ~22.
Keskilämpötila -2,7' pihalla,keskikulutus 8,6kW.

Tallin lämpötilat heitellyt 16-22'.

Täytyy kyllä sanoa että hyvinkin tyytyväinen olen,hintaansa nähden!

Suodattimetkin tuli "nyt jo" putsailtua,koska olivat hyvin tukkoisen näköiset,kyllähän tuo kovilla tallikäytössä on.
Eikä nuo nyt niin hirveästi suodata,paineilmaa kun päästi sisäkennostoon,niin kyllä sieltäkin todella paljon pölyä tuli!
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Pistäs nyt oikeasti joku lämpötilanseuranta tohon, niin saat faktaa miten se käyttäytyy. mm maalämpöpumppumiehet käyttää tota 1 wiree paljon liuoksiensa mittailuihi. Tuohon sais kaikki ylimääräisetkin, kosteus, yms...


Omat mittailut yli kk:n ajalta muissa "asioissa" http://contti.servebeer.com/
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

10 premier invertteri on myös kyllä hyvin toiminut. Ei ole edes kertaakaan jytkähtäny jäähänkään, että olis pitäny alkaa sulattelemaan, vaikka talli/varasto kompleksissa ei ole minulla kuin 16 astetta lämmintä. Suodattimiakin sottaa huomattavasti vähemmän, kun tuo tuntuu käyvän jatkuvasti vain pintakaasulla ja näin ollen sisäyksikkö puhaltelee suurimman osan ajasta ykkös puhallusnopeudella, niin ei kierrätä tallinpölyjä niin ahkerasti suodattimenläpi. Ja nyt olen tyytyväinen itsekkin hankintahintaan/laatuun, kun 700€ tuli itselle kustantamaan tämä pumppu, kun laskee välirahan, mitä piti Ultimatelle maksaa erotuksena Pro Basic 8:iin. Mutta nyt kun jälkeenpäin miettiny, niin ehkä tuo Pro Basic 8 oli alimitoitettu tuohon tilaan muutenkin, kun koko kompleksi on kuitenkin hieman vajaat 50 neliötä. Niin ja sähkönkulutus, kun keskilämpötila on muutaman asteen pakkasella, niin on myös tuossa 8-9 KWh luokkaa vuorokaudessa. Ihmettelen tuota ST:n kulutus huippua Pro Basic 8:lle, että silloin kun se samainen pumppu oli minulla ja vaikka se huusi täysillä ympärivuorokauden tavoittamatta ikinä 16 asteen sisälämpötilaa, niin siitä huolimatta pysyi alle 14 kWH vuorokaudessa ja en koskaan nähny oman samanlaisen pumpun ottavat juurikaan yli 700W sähköä kerralla verkosta.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

MitsuMi sanoi
Ihmettelen tuota ST:n kulutus huippua Pro Basic 8:lle, että silloin kun se samainen pumppu oli minulla ja vaikka se huusi täysillä ympärivuorokauden tavoittamatta ikinä 16 asteen sisälämpötilaa, niin siitä huolimatta pysyi alle 14 kWH vuorokaudessa ja en koskaan nähny oman samanlaisen pumpun ottavat juurikaan yli 700W sähköä kerralla verkosta.
Luitkos ajatuksella tuon tekstini.?

Siinähän nimenomaan oli,että johtui siitä kun ulkoyksikkö veti KUNNOLLA JÄÄHÄN,niin ei enään pystynyt puhaltamaan ilmaa kennon läpi,vaan muuttui "imeväksi".
Sisäyksikkö puhalsi silloin ~23' ilmaa,eli kävi "täysillä" sen vuorokauden.


Muutenhan maksimi kulutus tuolle oli ~13kW,kun yöllä oli yli -20',ja päivällä yli -10'.


No kylläpäs invertterikin sitten "paljon" sähköä vie,jos jo muutamassa pakkasasteessa kuluu tuo 8-9kW,kun samaan pääsen tuolla Prolla.


P.S.
Tuo Pro tuli kaikkineen maksamaan ~450€,sisältäen seinäkiinnikkeen+"kotelon" (TSI).
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

ST sanoi
Luitkos ajatuksella tuon tekstini.?

Siinähän nimenomaan oli,että johtui siitä kun ulkoyksikkö veti KUNNOLLA JÄÄHÄN,niin ei enään pystynyt puhaltamaan ilmaa kennon läpi,vaan muuttui "imeväksi".
Sisäyksikkö puhalsi silloin ~23' ilmaa,eli kävi "täysillä" sen vuorokauden.


Muutenhan maksimi kulutus tuolle oli ~13kW,kun yöllä oli yli -20',ja päivällä yli -10'.


No kylläpäs invertterikin sitten "paljon" sähköä vie,jos jo muutamassa pakkasasteessa kuluu tuo 8-9kW,kun samaan pääsen tuolla Prolla.



P.S.
Tuo Pro tuli kaikkineen maksamaan ~450€,sisältäen seinäkiinnikkeen+"kotelon" (TSI).
Mutta huomasitko tuon minun tilan mitä pitää lämpimänä eli liki 50 neliötä ja nyt ei puutu enää lattialämmöt avuiksi ollenkaan vuorokauden keskilämmön ulkona ollessa noin -5 pakkasastetta. Nyt kun on nollassa, niin invertterikin pysähtyy kokonaan aina välillä. Niin ja tuosta sähkönsäästöstä, niin Ultimatellakin sanotaan, että jos on oikea pumppu oikeassa paikassa, niin ei ole suurtakaan merkitystä kulutuksen kannalta onko invertteri vai on/off tyyppinen pumppu. Ainoastaan lämmön tasaisuus ja käyttöikä on inverttereissä parempi. Eli kun tähän invertteriin vaihdoin niin tarkoitus oli saada vain selvästi tehokkaampi pumppu, jotta jaksaa varmasti pitää lämpimänä tuon paikan ja en odottanutkaan että se olisi selkeästi vähäkulutteisempi. Tai siis odotinhan minä, että se vähemmällä toimii kuin viallinen pro basic 8, joka jo tuolla muutaman asteen pakkasilla huusi täysillä koko ajan ja vieden tuon yli 10 kWh sähköä vuorokaudessa. No tätä Premier pumppua mainostavat, että toimisi vielä 50% hyötysuhteella -20 asteen pakkasellakin, mutta tiedä siitä sitten eli jospa tuo kalliimpi investointi tulisi edes kovilla pakkasilla sitten hyödyksi :D
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Ja nyt tuli testiin Ultimaten uusin uhri. Kaveri just kerto, että oli hommannu autotalli/varasto kompleksiin Ultimaten edullisemman invertteri mallin (olikohan 10 Pro Plus invertteri tai jotain semmoista) eli kohtapa kuulee siitäkin kokemuksia.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

MitsuMi sanoi
No tätä Premier pumppua mainostavat, että toimisi vielä 50% hyötysuhteella -20 asteen pakkasellakin, mutta tiedä siitä sitten eli jospa tuo kalliimpi investointi tulisi edes kovilla pakkasilla sitten hyödyksi :D

Melko kehno jos hyötysuhde on 50% :D Laite ottaisi 1kW sähköä ja antaisi 500W lämpöä.. Nomutta sehän on Ultin laite ;D
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Pluto sanoi
Melko kehno jos hyötysuhde on 50% :D Laite ottaisi 1kW sähköä ja antaisi 500W lämpöä.. Nomutta sehän on Ultin laite ;D
No tarkoitettiin ehkä toisinpäin, mutta ihan miten vain ;)
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Tallin pumppu toiminut kuin ajatus,mukavasti kesälläkin helteillä viilensi,ei tarvinnut paljon hikoilla..


Ja nyt tuli tönöönkin Ultin pumppu,tuollainen
http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=Proplusi8rieha


Asennus tuli tällä kertaa tehtyä niin,että valoin ~100kg kurapalan maahan,johon upotin "putkirungon" (25mm RHS:sää),joka on ~200mm tönön kivijalasta.

Oma temppunsa oli mennä 125mm tiilestä läpi,pelkkä leka ja vanha rengasrauta apuna..

Vanhasta peltikaton palasesta tuli naputeltua "pikasuoja",kun eipä tuo takapihalla kenenkään silmissä ole.

Sisäyksikön hyrrässä hivenen "karkea" ääni (esim verrattuna tallin pumppuun),mutta ehkäpä se tuosta tasoittuu.

Muuten toimii hienosti,pitää tuohonkin lykätä kulutusmittari kiinni niin näkee mitä kuluttaa.

Tällä hetkellä ainoa lämmönlähde (avonainen huonetilavuus ~70n),eikä edes käy koko aikaa.


Ja mikä parasta,rupesi huomattavasti tippumaan sisällä kosteus!
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Vanhemmat hommasivat viime talveksi Mitsubishin pumpun tupaan (avointa pinta-alaa varmaan n.50 neliötä plus pari kammaria, joiden ovet pidetään auki että pääsee lämpöä sinnekin - niin leivinuunin kuin ilmalämpöpumpunkin tuottamaa). Tarkempaa mallia en muista, mutta lämmintä puhalsi vielä kovimmillakin pakkasilla eli siellä -30 tienoilla. Kesällä taasen pumppu toimi todella tehokkaana viilentäjänä ja helteiden aikaan tuli muutama naapuri käymään kylässä. Tulos: kotikylään ilmestyi kolme uutta Mitsun pumppua kuukauden sisällä. Ilmeisesti oli vakuuttanut. ;D

Hintaa asennuksineen en tarkkaan muista, olikohan jotain 1300e paikkeille tms (toista tonnia jonkin matkaa kuitenkin).
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Kuinkas nuossa pumpuissa,kun automaatilla sitä ei kannata pitää sellaisissa taloissa joissa on takka,ettei pumpuu ala jäähdyttää tupaa takanlämmityksen jälkeen.
Mutta onkos niissä sellaista toimintoa että jos säätää pumpun vaikka pitämään 22 astetta,niin jos takalla lämmitettäessä lämpötila nousee yli tuon niin pumppu vaan menee pois päältä ja käynnistyy sitten kun lämpö laskee alle tuon 22?
Itekkin olen haaveillut pumpusta,mutta tääläpäin nuo mitsut ja panasonicit tahtoo asennettuna mennä sinne 2000e paikkeille.
Toiseksi olen ajatellut että onko tälläisessä pienessä karvan yli 100 neliöisessä talossa,(suora sähkö+vuolukivi takka)pumpusta mitään apua,säästöä ajatellen?
Takassa poltetaan talvella puita päivittäin.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Tunari-82 sanoi
Kuinkas nuossa pumpuissa,kun automaatilla sitä ei kannata pitää sellaisissa taloissa joissa on takka,ettei pumpuu ala jäähdyttää tupaa takanlämmityksen jälkeen.
Mutta onkos niissä sellaista toimintoa että jos säätää pumpun vaikka pitämään 22 astetta,niin jos takalla lämmitettäessä lämpötila nousee yli tuon niin pumppu vaan menee pois päältä ja käynnistyy sitten kun lämpö laskee alle tuon 22?
jep, lämmitystila, silloin laite sammuu tavoitelämpötilassa, ja mikä parasta osassa sisäyksikkö jää edelleen puhaltamaan hiljaa mikä levittää takan lämpöä.

Itekkin olen haaveillut pumpusta,mutta tääläpäin nuo mitsut ja panasonicit tahtoo asennettuna mennä sinne 2000e paikkeille.
Toiseksi olen ajatellut että onko tälläisessä pienessä karvan yli 100 neliöisessä talossa,(suora sähkö+vuolukivi takka)pumpusta mitään apua,säästöä ajatellen?
Takassa poltetaan talvella puita päivittäin.
Hiukan kallista kyllä, laite on tonnin ja asennus alk. 500e.
Säästöjä ei kannata kauheasti odottaa jos takka on ahkerasti käytössä. Minkä verran menee sähköä?
Toki mukavuutta toisi jos kesällä meinaa olla kuuma.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Sähköä menee vuodessa sellaiset 12000kwh
Tästä 2/3 yö-sähköä,yöllä ei juurikaan muuta kulutusta kuin lämminvesivaraaja.
Eli taitaa olla säästöä ajatellen turha koko pumppu,mukavuutta tuolla varmaan saisi kyllä lisää.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Vähän sama tilanne kun Tunarilla, oon kyllä melkein kallistumassa ilp:n hankintaan. Ihan vaan asuinmukavuutta ajatellen, en säästösyistä. Kun tollasen ~3400kg:n vuolukivitakkaleivinuunin lämmittää niin talvella keittiössä on 25 astetta ja talon toisessapäässä makkarissa 20. Kyllähän toi ilmanvaihtokone sitä lämpöä kierrättää mut ei kuitenka niin hirveesti. Ilpin laittasin tonne tupakeittiöön puhaltelemaan lämmintä ilmaa katonrajasta talon toiseen päähän. Tossa pari kuvaa:

_smaller.jpg


_smaller.jpg


_smaller.jpg
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Jr- sanoi
Kun tollasen ~3400kg:n vuolukivitakkaleivinuunin lämmittää niin talvella keittiössä on 25 astetta ja talon toisessapäässä makkarissa 20. Kyllähän toi ilmanvaihtokone sitä lämpöä kierrättää mut ei kuitenka niin hirveesti. Ilpin laittasin tonne tupakeittiöön puhaltelemaan lämmintä ilmaa katonrajasta talon toiseen päähän. Tossa pari kuvaa:

Mulla oli vähän samanlainen tilanne: Vuolukivinen Hellaleivinuuni keittiössä ja lämpö jäi keittiön lähistölle. Pumppu laitettiin eteisen oven päälle niin alkoi lämpö levitä. Mutta sitten huomasin että pumppu riittää lämmittämään koko mökin eikä leivinuunia tarvitse lämmitellä kuin 20 asteen pakkasilla jos ei huvita. Otin suuremman pumpun kuin asentaja suositteli ja teho on riittänyt. (toisin kuin kaverilla jolla samanlainen tönö ja pykälää pienempi pumppu..)

Patterit ovat olleet pois päältä ( paitsi autotalli) ja lattialämmitystä pidetty eteisessä ja pesuhuoneessa. Silti sähkönkulutus pysynyt samana kuin jokapäiväisellä uunin lämmityksellä ennen pumpun tuloa. Kesällä taloa jäähdytetty pumpulla surutta.

PS; Hieno kämppä sulla :peukku
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

ewopower sanoi
Mulla oli vähän samanlainen tilanne: Vuolukivinen Hellaleivinuuni keittiössä ja lämpö jäi keittiön lähistölle. Pumppu laitettiin eteisen oven päälle niin alkoi lämpö levitä. Mutta sitten huomasin että pumppu riittää lämmittämään koko mökin eikä leivinuunia tarvitse lämmitellä kuin 20 asteen pakkasilla jos ei huvita. Otin suuremman pumpun kuin asentaja suositteli ja teho on riittänyt. (toisin kuin kaverilla jolla samanlainen tönö ja pykälää pienempi pumppu..)

Joo tota pumpun paikkaa oon miettiny, olisko se sit toi keittiö vai toi käytävä.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Jr- sanoi
Joo tota pumpun paikkaa oon miettiny, olisko se sit toi keittiö vai toi käytävä.

monesti olen ihmetellyt miksi pumppu laitetaan samaan tilaan takan/uunin kanssa?
mitä hyötyä siitä on? kyllä se uuni sen tilan lämmittää ja pumpulla sellasessa tilassa saa vedon tunteen aikaiseksi.....

ite laitoin porraskäytävän yläpäähän pitää yläkerran lämpimänä ja uunilla alakerta
leivinuunin kun lämmittää kunnolla niin pumpun ulkoyksikkö ei lähde edes päälle ja siirtää hyvin lämmön ylökerran huoneisiin.

siksi ite laittasin pumpun jonnekin sinnekäytävälle tai paikkaan missä puhaltas kohden muita huoneita
tuo keitto/olohuone ei tarvi pumppua
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Mulla sisäyksikkö on suoraa vuolutakan yläpuolella ja puhallus suunta talon matalaan päähä jossa on lasten makkarit.Viime talvena niitte huneet oli saman lämpösiä ku muut huoneet ja lattialämmitystä sai pienentää noin 3 astetta
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Mr mmc sanoi
monesti olen ihmetellyt miksi pumppu laitetaan samaan tilaan takan/uunin kanssa?
mitä hyötyä siitä on? kyllä se uuni sen tilan lämmittää ja pumpulla sellasessa tilassa saa vedon tunteen aikaiseksi.....

No juu tota kun en oikeen tiedä itekkään et mikä olis tolle paras paikka. Tupakeittiössä oleskellaan paljon ja tota leivinuunia tulee lämmiteltyä tosi usein. Välillä vaan on niin, että keittiössä on 27 ja muualla sit viileämpää. Lisäks lämmitysten välillä tahtoo lämpötila tippua 20 nurkille. Joten niinku tarkotus olis tasottaa lämpötilanvaihteluita, saada ilma liikkeelle kunnolla talon toiseenpäähän ja kesällä sitten tottakai jäähdyttää. Mitää säästöaikomuksia ei ton kans olis, ihan vaan asuinmukavuutta lisäämään. Lattialämmitykset meillä on tooooosi harvoin päällä tässä apaut 160m2 talossa on sähkönkulutus ollu sellaset 13200kw/h vuodessa ja se on aikalailla ny vakiintunu tohon kun ollaan kolmevuotta tässä asuttu.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Itse voisin sanoa kokemuksesta että leivinuuni yleensä on talon keskellä, ja ilpo kantsii sijoittaa talon keskelle, koska päädyt on pahasta, itsellä on 1.5 asteen ero talojen päätyjen kanssa lämpötilassa. (toisessa päässä on ilpo), tosin oon talvikäyttöön nyt ajatellut että asentas tupaketittiöön sen rupellin kattoon, niin sais sen katossa idlaavan lämpimän ilman kiertoon..
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Mr mmc sanoi
monesti olen ihmetellyt miksi pumppu laitetaan samaan tilaan takan/uunin kanssa?
mitä hyötyä siitä on? kyllä se uuni sen tilan lämmittää ja pumpulla sellasessa tilassa saa vedon tunteen aikaiseksi.....
..
siksi ite laittasin pumpun jonnekin sinnekäytävälle tai paikkaan missä puhaltas kohden muita huoneita
tuo keitto/olohuone ei tarvi pumppua
Pohjakuva olis aina hyvä näissä sijoituskeskusteluissa =)
Käytävä tai keittiö on siinä hyvä, että siellä ilpin ääni/puhallus ei häiritse. Olohuone/makuuhuone akselilla voi häiritä. Mihinkään pieneen sumppuun ei tietenkään kannata laittaa, vaan ilman täytyy päästä hyvin leviämään, sivuttaissuuntaus on noissa aika niukkaa.
Takan suhteen sijoittelu ei ole kauhean tarkkaa, kunhan nyt ilmavirralla on joku reitti niin kyllä se sitä lämpöä levittää. Jos pumpun sijoittaa ihan takan lähelle, joutuu ehkä enemmän leikkimään pumpun asetusten kanssa ja pitää sitä pelkässä puhallus-tilassa kun eihän siinä takan vieressä juur lämmittää tarvitse.
Muutamissa laitteissa, esim. sanyo/argo, on mahdollista käyttää kaukosäätimen lämpötila-anturia jolloin ei olla sen pumpun sisäisen anturin varassa, sekin varsin näppärää.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Takaoven päälle pöhisemään.
Siitä puhaltaa mukavasti takan ohi lämpöä makuuhuoneisiin. Ei ole suoraan pöydässä/sohvalla istuvien niskassa, eikä yöllä äänet häiritse nukkuvia. Asennuksen saa siististi suoraan ulkoseinästä läpi.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

ST sanoi
Tänään tuli vähän mittailtua..

Ulkona -1',tallissa pumpun korkeudella ~17'.

Pyysin 20',puhalsi 34,5',kun sisäkennon lämpötila oli 39,2'.
Tulis ny pakkasia,niin pääsisi tosissaan vertaamaan,tänään kuitenkin piruuttani mittasin.

Ulkona ~5'.

Tallissa (huonelämpö 18') pyysin 30',puhalsi 42' ilmaa.

Sisällä (huonelämpö 21') pyysin 30',puhalsi 62' ilmaa.

Nimellisesti kummatkin saman kokoluokan laitteita,tosin tuossa invertterissä lähes puolet isompi ulkoyksikkö..

Ei paha,"kiinakuralta"..
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Kyllä taas ihmetyttää: . Edellinen talvi tosi tuima täällä etelässä ja uunia lämmitetty max. 10. kertaa. Välillä pakkasta -20 ja tuulta +20ms samaanaikaan.

No siitä ei pumppu tykännyt vaan pohja jäätyi vastuksista huolimatta umpijäähän. Sulatusvesi tulvi yli laitojen mutta ei ottanut siipeen kiinni. Suostui sulamaan vasta maaliskuussa :eek:

Ajattelin että jos hajoaa niin ostetaan uusi. Mutta ei ongelmia :)

Viime kesä pumppu jäähdytti täysillä 1.5kk kun välikaton villat oli poistettu rempan takia. Välillä välikatolla +55astetta ja kämppä pysyi alle 23asteen vaikka 6. vierasta kylässä.

Sisäyksikön puhaltimen laakeri on huutanut jo kohta 3. vuotta eli jottain pitäs tehdä :)

110m3 +25m3 talon sähkölämmitteisen talon kulutus viime vuonna tasan 12900kw/ vuosi. Vanhalla Panasonicilla. Ei tartte miettiä mikä on seuraava pumppumerkki :)
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

ewopower sanoi
Kyllä taas ihmetyttää: . Edellinen talvi tosi tuima täällä etelässä ja uunia lämmitetty max. 10. kertaa. Välillä pakkasta -20 ja tuulta +20ms samaanaikaan.

No siitä ei pumppu tykännyt vaan pohja jäätyi vastuksista huolimatta umpijäähän. Sulatusvesi tulvi yli laitojen mutta ei ottanut siipeen kiinni. Suostui sulamaan vasta maaliskuussa :eek:

Ajattelin että jos hajoaa niin ostetaan uusi. Mutta ei ongelmia :)

Viime kesä pumppu jäähdytti täysillä 1.5kk kun välikaton villat oli poistettu rempan takia. Välillä välikatolla +55astetta ja kämppä pysyi alle 23asteen vaikka 6. vierasta kylässä.

Sisäyksikön puhaltimen laakeri on huutanut jo kohta 3. vuotta eli jottain pitäs tehdä :)

110m3 +25m3 talon sähkölämmitteisen talon kulutus viime vuonna tasan 12900kw/ vuosi. Vanhalla Panasonicilla. Ei tartte miettiä mikä on seuraava pumppumerkki :)

Mitenköhän lie.. Oon aina miettinyt että kantsiiko ostaa lisää sähköpattereita tms(?) vai onkos teilläkin suorasähkö(?), kun itsellä on sama verran kulutus ja 80+m3.. Mut meiti lämmittelee ilpolla pelkästään mökkiä sinne -20 tienoille.. että oon miettinyt että kannattaako tuo karastaa nuista muita pattereita pistää päälle.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

No joo mihin perustuu se säästö.Juuri vertasin viimevuotista sähkölaskua (lämmitys ilmalämpöpumpulla)264€ ja tänä vuonna yösähköllä varaajaa 98€.Siinä niitä säästöjä.Paskapuheita,totuus on sähkölaskussa.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

J. Puhakka sanoi
Mitenköhän lie.. Oon aina miettinyt että kantsiiko ostaa lisää sähköpattereita tms(?) vai onkos teilläkin suorasähkö(?), kun itsellä on sama verran kulutus ja 80+m3.. Mut meiti lämmittelee ilpolla pelkästään mökkiä sinne -20 tienoille.. että oon miettinyt että kannattaako tuo karastaa nuista muita pattereita pistää päälle.

Jep. Suora sähkölämmitys. Patterit käytännössä pois päältä koko ajan poislukien autotalli.
harriveikko sanoi
No joo mihin perustuu se säästö.Juuri vertasin viimevuotista sähkölaskua (lämmitys ilmalämpöpumpulla)264€ ja tänä vuonna yösähköllä varaajaa 98€.Siinä niitä säästöjä.Paskapuheita,totuus on sähkölaskussa.

Mitä paskapuhetta?
Faktaa:

Ennen pumppua sähköä meni 10700-12100kwh/vuosi vaikka ei kovia pakkastalvia. Puita paloi 6-10m3 talvessa. Nyt autotallissa peruslämpö pattereilla. Jäähdytys päällä kesällä aina kun tarvetta.

Suurin osa näistä joille pumppu on laitettu ja ei tuota säästöjä pelkästään lämmityskäytössä suorasähkölämmitteisessä talossa saavat syyttää virheellistä asennusta tai käyttöä. Jos pumppu on asennettu minne sattuu ja pidetään kaikki väliovet kiinni niin on turha ihmetellä miksi ei toimi.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

meidän ulitmate taitaa antaa periksi 2,5vuoden jälkeen...
laittaa päälle niin hetken pyörii (1min) menee sulatukselle, sulatuksen jälkeen puhaltaa n. 40min ihan
lämmintä hyvin.
lämpötila kun on melkein kohdallaan niin ulkoykikkö sammuu ja jää puhaltamaan hiljaisella
mutta jotenkin tuntuu että tästä ei herää lämmittämään ilman sammutusta toista kertaa :nykii
pitää vähän seurata vielä
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Mr mmc sanoi
meidän ulitmate taitaa antaa periksi 2,5vuoden jälkeen...
laittaa päälle niin hetken pyörii (1min) menee sulatukselle, sulatuksen jälkeen puhaltaa n. 40min ihan
lämmintä hyvin.
lämpötila kun on melkein kohdallaan niin ulkoykikkö sammuu ja jää puhaltamaan hiljaisella
mutta jotenkin tuntuu että tästä ei herää lämmittämään ilman sammutusta toista kertaa :nykii
pitää vähän seurata vielä
Ettei olis karanneet kylmäaineet liian vähiin. Kantsii käyttää huoltomiestä mittaamassa paineet.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Täältäpähän näköjään löytää tietoo tästäkin :D
Ikinä en ole ollut ilmalämpöpumpun kanssa tekemisissä. Mutta kun tuossa tulossa muutto isompaa rivariin ensi vuoden puolella, niin sieltähän löytyypi moinen pumppu 8) Pääsee takan ja pumpun kanssa säätään si ;D
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

BTW,mites noista lasketaan hyötysuhde?


Äsken piruuttani mittasin tallin pumpusta,pihalla -20',puhaltaa 29',ottoteho kokonaisuudessaan 700W.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

sitten tarttis vielä tietää laitteen sen hetkinen puhallusteho, tekniset tiedot tai service manual kertonee.

edit: sekä sisälämpötila, jotta saa lämpötilaerotuksen laskettua
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

kapsu sanoi
sitten tarttis vielä tietää laitteen sen hetkinen puhallusteho, tekniset tiedot tai service manual kertonee.

edit: sekä sisälämpötila, jotta saa lämpötilaerotuksen laskettua
Näköjään täysillä,eli ~300kuutiota/h.

Sisälämpötila oli 13,4'.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Ohessa on ilp foorumeilta taulukko helpottamaan cop laskentaa.

oma esimerkki (Midea Castle, MSP-12HRDN1, ulkona -15)
imuilma 26
puhallus 41
=lämpenemä 15
ottoteho 1400w
puhallus maksimissa, 640m3 (huom. laita myös pyyntilämpötila maksimiin 30astetta tms.)

Taulukko kertoo että 640m3 15asteen lämmitys vaatii 3,2kw tehon, ottotehot ollut 1,4kw, joten "koti" cop on 3,2/1,4 =2,3 (ja tässähän ei mitenkään huomioida sulatuksia.)
 

Liitetiedostot

  • cop_taulu.jpg
    cop_taulu.jpg
    231.9 KB · Lukukerrat 640
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Hmm,sehän mielenkiintoista.

Eli tallipumpussa 2,1"COP" (on-off ulti8),kämpän 2,83"COP" (invertteri ulti8).

ERIT:
Niin,ja pakkastahan pihalla siis parikytä raatia..
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Sen verran pitää tarkentaa että tuo imuilma pitää tosiaan mitata sieltä koneen päältä mistä se ottaa ilmansa, se on usein selvästi lämpöisempää kuin huoneilma muualla, joten ei auta normimittarista katsoa.
Puhallusilmamäärä on toinen hankala, kaikki koneet eivät aina puhalla täysillä vaikka niin kaukosäätimestä pyytäisikin, toki sen kuulee jo äänestäkin jos on tuttu kone =) joistain laitteita kun ei tiedä väliasentojen ilmamääriä, esitteissä kun yleensä mainittu vain maksimi.
 
Takaisin
Ylös Bottom