Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

kapsu sanoi
Sen verran pitää tarkentaa että tuo imuilma pitää tosiaan mitata sieltä koneen päältä mistä se ottaa ilmansa

Puhallusilmamäärä on toinen hankala, kaikki koneet eivät aina puhalla täysillä vaikka niin kaukosäätimestä pyytäisikin, toki sen kuulee jo äänestäkin jos on tuttu kone =)
Jep,niin mittasinkin yläosasta.

Ja noissa ultin pumpuissa todellakin KUULEE milloin puhaltaa täysiä,ei jää epäselväksi..



BTW,näköjään tuo sinunkin pumppusi samasta tehtaasta mistä omakin invertteri.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Tuo premier invertteri on kyllä hankala COP arvon laskun suhteen, kun sitä ei saa puhaltamaan täysiä millään. Nyt ollu pakkasilla talli/varasto +10 asteessa ja kun menin sinne touhuilemaan, niin laitoin Ultin nostattamaan lämpöjä +17 asteeseen. Mittasin imuilman lämpötilan ja se oli +12 asteista ja ulostuli +38 asteista ja ulkona pakkasta -17. Tehoja otti kulutusmittarin mukaan noin 1,4 kW. Mutta täysillä sitä ei saanu puhaltamaan mitenkään joten vaikeapa on COP:ia laskea :seina. Kapsu näköjään mainitti, että saattaisi saada täyden puhalluksen päälle, kun laittaa pyytämään maksimia, mutta enpä hoksannu. :seina

edit. Nyt tuli kokeiltua pistää niin kuumalle kuin pystyi ja ei silloinkaan alkanut puhaltamaan täysillä. Ja vaikka kuinka säätelee puhallinvoimakkuus asetuksia, niin ei mitään merkitystä :nykii No tuosta pumpusta ei sitten COP:ia lasketakkaan.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

ewopower sanoi
Kyllä taas ihmetyttää: . Edellinen talvi tosi tuima täällä etelässä ja uunia lämmitetty max. 10. kertaa. Välillä pakkasta -20 ja tuulta +20ms samaanaikaan.

No siitä ei pumppu tykännyt vaan pohja jäätyi vastuksista huolimatta umpijäähän. Sulatusvesi tulvi yli laitojen mutta ei ottanut siipeen kiinni. Suostui sulamaan vasta maaliskuussa :eek:

Ajattelin että jos hajoaa niin ostetaan uusi. Mutta ei ongelmia :)

Viime kesä pumppu jäähdytti täysillä 1.5kk kun välikaton villat oli poistettu rempan takia. Välillä välikatolla +55astetta ja kämppä pysyi alle 23asteen vaikka 6. vierasta kylässä.

Sisäyksikön puhaltimen laakeri on huutanut jo kohta 3. vuotta eli jottain pitäs tehdä :)

110m3 +25m3 talon sähkölämmitteisen talon kulutus viime vuonna tasan 12900kw/ vuosi. Vanhalla Panasonicilla. Ei tartte miettiä mikä on seuraava pumppumerkki :)

No niin, sen siitä saa kun kehua retostelee. Ulkoyksikön sulanapitokaapeli vissiin sökö. Pohja taas umpijäässä ja vesi tulee yli laitojen. Ei taida haitata toimintaa, mutta pumpussa roikkuu hienoja jääpuikkoja koko pohjan alueella :(
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

MitsuMi sanoi
edit. Nyt tuli kokeiltua pistää niin kuumalle kuin pystyi ja ei silloinkaan alkanut puhaltamaan täysillä. Ja vaikka kuinka säätelee puhallinvoimakkuus asetuksia, niin ei mitään merkitystä :nykii No tuosta pumpusta ei sitten COP:ia lasketakkaan.
Jos servicemanual löytyy niin siellä on kerrottu myös 1 ja 2 tasojen puhallustehot.
Midea laitteiden (ja muidenkin) ohjauslogiikassa sisäkennon lämpötila vaikuttaa puhallukseen vaikka manuaalitilaa käyttäisi. Se tiputtaa puhalluksia alaspäin parillakin eri kriteerillä.. nämä kans kerrottu service manuaalissa. Jos tuo muodostuu ihan ongelmaksi (ts. puhaltaa usein liian hiljaa, lämpö ei leviä taloon) niin tuota voi huijata laittamalla vastuksen anturin eteen.. ilp foorumilla tästä juttua.
Itsellä kyllä pysyy 2-puhalluksella suht hyvin kun pitää pyynnin suht korkeana, 3-nopeutta en normaalisti käytä lainkaan.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

miten muuten lämmitysskäytössä nuo vehkeet noin yleensä?.. et kun oon ite pitänyt niissä aina huonelämpötilaa, ja sen takia ei pumppu kokoajan puske lämmintä. Ie, onko pyynnillä isokin merkitys se hetkisellä sähkönkulutukselle jos vaikka nopeus on lukittu(?), vai kantsiiko nuo säätää just esim että pyynti täysille ja pakko-kakkosta pirttiin.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

J. Puhakka sanoi
miten muuten lämmitysskäytössä nuo vehkeet noin yleensä?.. et kun oon ite pitänyt niissä aina huonelämpötilaa, ja sen takia ei pumppu kokoajan puske lämmintä. Ie, onko pyynnillä isokin merkitys se hetkisellä sähkönkulutukselle jos vaikka nopeus on lukittu(?), vai kantsiiko nuo säätää just esim että pyynti täysille ja pakko-kakkosta pirttiin.

Invertteri pudottaa tehon (ja samalla sähkönkulutuksen) automaattisesti alas jos ei tarvetta lämmitykselle. Jopa pysäyttää koko pumpun jos tarvis. No jos esim tulisija lämmin niin turhaa on pitää lämmityksellä. Pelkkä puhallus olis paras

Mutta käytännössä olen huomannut ainakin invertteri ohjatulla pumpulla tämän olevan turhaa touhua. Jos esim 20 astetta pakkasta niin kuka käy laittamassa lämmityksen päälle keskellä yötä kun pelkkä puhallus jäänyt päälle?

Lämpö leviää minulla talteenottavalla ilmanvaihdolla.
Itse lämpötilan pyynnillä ja sen kikkailulla en ole saanut säästöjä. Toki voisi käyttää ajastusmahdollisuuttta eli päiväsaikaan kun töissäniin lämpöä 2-3 astetta alas ja uudestaan nousuun ennen kotiin tuloa voisi jotain hyötyä saada.

Ei ole kokemusta mutta sinä tarkoittanet yösähköllä kikkailua?
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

ewopower sanoi
Invertteri pudottaa tehon (ja samalla sähkönkulutuksen) automaattisesti alas jos ei tarvetta lämmitykselle. Jopa pysäyttää koko pumpun jos tarvis. No jos esim tulisija lämmin niin turhaa on pitää lämmityksellä. Pelkkä puhallus olis paras

Mutta käytännössä olen huomannut ainakin invertteri ohjatulla pumpulla tämän olevan turhaa touhua. Jos esim 20 astetta pakkasta niin kuka käy laittamassa lämmityksen päälle keskellä yötä kun pelkkä puhallus jäänyt päälle?

Lämpö leviää minulla talteenottavalla ilmanvaihdolla.
Itse lämpötilan pyynnillä ja sen kikkailulla en ole saanut säästöjä. Toki voisi käyttää ajastusmahdollisuuttta eli päiväsaikaan kun töissäniin lämpöä 2-3 astetta alas ja uudestaan nousuun ennen kotiin tuloa voisi jotain hyötyä saada.

Ei ole kokemusta mutta sinä tarkoittanet yösähköllä kikkailua?

EDIT: Eihän kukaan pidä pumppua auto tilassa? Tässä tilassa pumppu hakee jatkuvasti sitä lämpötilaa jota olet pyytänyt. Eli lämmittää ja jäähdyttää asetusarvon mukaan? Täysin turha toiminto kotikäytössä mikä vie turhaan sähköä.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

ewopower sanoi
Invertteri pudottaa tehon (ja samalla sähkönkulutuksen) automaattisesti alas jos ei tarvetta lämmitykselle. Jopa pysäyttää koko pumpun jos tarvis. No jos esim tulisija lämmin niin turhaa on pitää lämmityksellä. Pelkkä puhallus olis paras

Mutta käytännössä olen huomannut ainakin invertteri ohjatulla pumpulla tämän olevan turhaa touhua. Jos esim 20 astetta pakkasta niin kuka käy laittamassa lämmityksen päälle keskellä yötä kun pelkkä puhallus jäänyt päälle?

Lämpö leviää minulla talteenottavalla ilmanvaihdolla.
Itse lämpötilan pyynnillä ja sen kikkailulla en ole saanut säästöjä. Toki voisi käyttää ajastusmahdollisuuttta eli päiväsaikaan kun töissäniin lämpöä 2-3 astetta alas ja uudestaan nousuun ennen kotiin tuloa voisi jotain hyötyä saada.

Ei ole kokemusta mutta sinä tarkoittanet yösähköllä kikkailua?

Eiku meinaan miten tuosta saa talvella ns. parhaat tehot irti (eli mikä on se paras tapa), eli jos pidän vaikka +22 ja nopeus kakkosella, niin kämppä viilenee kyllä (kylmempi kuin -15). Jos taas +22 ja automaatilla, niin hieman parempi koska vaihtelee puhallusnopeutta (ja ilmeisesti pyrkii pitämään lämpötilan), tosin lämmin ilma tuppaa änkeemään ylös samaan paikkaan jossa sensorikin on joten joten..

Jos taas on asetettu vaikka +24 ja automaatti niin puhaltelee hyvin mutta sähkönkulutus kuumottaa. Että onko pyynti paljonkin tekemisissä sähkönkulutuksen kanssa, vai merkkaako nopeus enemmän siihen.
Pitäs hommata semmonen ulkokäyttöön tarkoitettu kulutusmittari.. onkohan semmosia.

Ja itsellä siis pumppuna Mitsubishin FD35
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

J. Puhakka sanoi
miten muuten lämmitysskäytössä nuo vehkeet noin yleensä?.. et kun oon ite pitänyt niissä aina huonelämpötilaa, ja sen takia ei pumppu kokoajan puske lämmintä. Ie, onko pyynnillä isokin merkitys se hetkisellä sähkönkulutukselle jos vaikka nopeus on lukittu(?), vai kantsiiko nuo säätää just esim että pyynti täysille ja pakko-kakkosta pirttiin.
Normaalisti haluttu huonelämpö ja antaa käydä rauhassa (lämmitystilassa toki, ei automaatilla), ei tartte kikkailla.
Jotkut pumput vaan hiljentää puhallusta turhan helposti jolloin lämpö ei leviä kunnolla torppaan vaikka laitteessa tehoa riittäisikin, silloin tuon pyynnin nosto voi auttaa. Tähän auttaa myös esim. omassani oleva lämpötilan mittaus kaukosäätimestä.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

J. Puhakka sanoi
Eiku meinaan miten tuosta saa talvella ns. parhaat tehot irti (eli mikä on se paras tapa), eli jos pidän vaikka +22 ja nopeus kakkosella, niin kämppä viilenee kyllä (kylmempi kuin -15). Jos taas +22 ja automaatilla, niin hieman parempi koska vaihtelee puhallusnopeutta (ja ilmeisesti pyrkii pitämään lämpötilan), tosin lämmin ilma tuppaa änkeemään ylös samaan paikkaan jossa sensorikin on joten joten..

Jos taas on asetettu vaikka +24 ja automaatti niin puhaltelee hyvin mutta sähkönkulutus kuumottaa. Että onko pyynti paljonkin tekemisissä sähkönkulutuksen kanssa, vai merkkaako nopeus enemmän siihen.
Pitäs hommata semmonen ulkokäyttöön tarkoitettu kulutusmittari.. onkohan semmosia.
sisäpuhallin ei sinänsä montaa wattia vie, mutta puhalluksen nosto vaikuttaa myös kompuran kierroksiin, joten toki pyynninnosto kuluttaa enemmän sähköä (olettaen että laitteessa riittää potku vastata pyyntiin).
Kysymys lienee että paljonko haluat lämmintä sisälle? Tokihan se ilpillä kannattaa siihen haluttuun lämmittää, eikä pattereilla tms.
Kannattaa mieluummin seurata sitä huoneenlämpömittaria, ei sitä mitä ilpin pyynnissä lukee, eivät mene ihan käsikädessä.
nimimerkillä pyynti 24 jolloin huonelämpö 22 kämpässä.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

kapsu sanoi
sisäpuhallin ei sinänsä montaa wattia vie, mutta puhalluksen nosto vaikuttaa myös kompuran kierroksiin, joten toki pyynninnosto kuluttaa enemmän sähköä (olettaen että laitteessa riittää potku vastata pyyntiin).

Suoranaisesti puhalluksen nopeus ei kyllä vaikuta kompuraan mitenkään. Mikäli kämpässä 22 ja pyynti 22 niin se on sama mikä nopeus puhaltimessa on, kompura käy silti samaa nopeutta, koska ei tarvita enempää lämpöä.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Pluto sanoi
Suoranaisesti puhalluksen nopeus ei kyllä vaikuta kompuraan mitenkään. Mikäli kämpässä 22 ja pyynti 22 niin se on sama mikä nopeus puhaltimessa on, kompura käy silti samaa nopeutta, koska ei tarvita enempää lämpöä.
no tuossa tilanteessahan se sammuu kun ei tartte lämmittää =) Mutta jos lämmitystilanne kyseessä, tarvii isompi puhallus enemmän lämpöä kennolle jolloin kompuralta kaivataan lisää potkua (jos reserviä vielä on tuossa kohdassa).
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

kapsu sanoi
no tuossa tilanteessahan se sammuu kun ei tartte lämmittää =) Mutta jos lämmitystilanne kyseessä, tarvii isompi puhallus enemmän lämpöä kennolle jolloin kompuralta kaivataan lisää potkua (jos reserviä vielä on tuossa kohdassa).

Kompura ei sammu viellä asetetussa asteessa, vaan käy minimiteholla. Jos lämpötila menee yli, sitten sammuu. Kokoajanhan tarvitaan lisää lämpöä, koska ellei lämmitetä -> kämppä jäähtyy.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Eli suomeksi, jos haluaa että pumppu käy mahdollisimman hyvin/paljon/tuottaa lämpöä parhaiten, niin pyyntiä vaan lisää ja lukita nopeus?,
vai alhaisempi pyynti ja antaa "automaatin" itse haistella sopiva nopeus.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Mulla ollut 3 vuotta mitsubishi electricsin SRK 25 jalustalla käytössä. Viime yönä oli ensimmäinen häiriö käytössä kun pohja oli jäätynyt niin paksusti että ulkoyksikön siivet eivät enää mahtuneet pyörimään. Panin juuri sulamaan mutta pitää ihmetellä missä syy. Onko pohjan sulatuskaapeli mennyt rikki? Onko muilla ollut vastaavaa?
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Tätä ketjua selailin ja yhtäkkiä ei sattunut silmiin että onko porukalla kokemusta vesi-ilmalämpöpumpusta?

Tallin lämmitykseen lämpöpumppua haaveilen ja lattiassa olisi putket valmiina niin vesikone olisi sen puoleen hyvä hankinta. Eräs Mitsun myyjä sanoi heti että sellaista ei kannata hankkia, ei kuulemma lämmitä vetta tarpeeksi mutta eihän lattiapiiriin tarvitakkaan sen lämpimämpää kuin pumppu tekee (alle 60 astetta)

Miten sitten nuo sisäyksiköt ovat toimineet tallikäytössä missä hitsaillaan, rälläköidään yms. likasita hommaa tehdään?

Vielä yksi kysymys tähän postaukseen, minkä kokoisia tiloja lämmitätte ja minkä kokoisella koneella?
Minun talli on 8mx8m ja korkeutta 4m eli 256 kuutiota, muutaman tarjouksen olen pyytänyt ja kovin erikokoisia koneita ovat tarjonneet.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

motoman sanoi
Mulla ollut 3 vuotta mitsubishi electricsin SRK 25 jalustalla käytössä. Viime yönä oli ensimmäinen häiriö käytössä kun pohja oli jäätynyt niin paksusti että ulkoyksikön siivet eivät enää mahtuneet pyörimään. Panin juuri sulamaan mutta pitää ihmetellä missä syy. Onko pohjan sulatuskaapeli mennyt rikki? Onko muilla ollut vastaavaa?
ei se välttämättä rikki ole, kyllä tuommoista voi sattua. Sulata ja katso alkaako kerätä jäätä uudelleen.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

ILVES-Joe sanoi
Vielä yksi kysymys tähän postaukseen, minkä kokoisia tiloja lämmitätte ja minkä kokoisella koneella?
Minun talli on 8mx8m ja korkeutta 4m eli 256 kuutiota, muutaman tarjouksen olen pyytänyt ja kovin erikokoisia koneita ovat tarjonneet.
Jos olet tilaa jo lämmittänyt niin minkäs verran olet siihen tehoja tarvinnut? Sillähän se koneen koko selviää..
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

ILVES-Joe sanoi
Miten sitten nuo sisäyksiköt ovat toimineet tallikäytössä missä hitsaillaan, rälläköidään yms. likasita hommaa tehdään?
Hyvin näköjään,itsekkin tuota ensin mietin,mutta kun putsaa ~kerran kk,niin pysyy suht puhtaana.

Tosin kerran olen jo suodattimet "pessyt" jarrucliinerillä,kun olivat niin tatinassa.

Syksyllä sain vasta värinkin lattiaan,eli betonipölyäkin ollut ilmassa reippaasti,ja sen lisäksi harvakseltaan tulee jotain pientä maalattua (pääsääntöisesti YLEENSÄ pumppu pois päältä..).


Sisäyksikön kennoakin olen varovasti paineilmalla puhallellut puhtaaksi,kyllä suodattimet aina sen verran vuotaa että pölyä sieltäkin tulee.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

ILVES-Joe sanoi
Tallin lämmitykseen lämpöpumppua haaveilen ja lattiassa olisi putket valmiina niin vesikone olisi sen puoleen hyvä hankinta. Eräs Mitsun myyjä sanoi heti että sellaista ei kannata hankkia, ei kuulemma lämmitä vetta tarpeeksi mutta eihän lattiapiiriin tarvitakkaan sen lämpimämpää kuin pumppu tekee (alle 60 astetta)

Miten sitten nuo sisäyksiköt ovat toimineet tallikäytössä missä hitsaillaan, rälläköidään yms. likasita hommaa tehdään?

Mitä hinnoista tiedän niin tällä hetkellä ei ole kannattavaa investoida ilmasta/veteen pumppua noin pieneen tilaan. Perinteisellä pumpulla saat paremman hyötysuhteen. Lattian kuivamisesta esim talvella en osaa luvata ihan samaa kuin lattialammityksellä, mutta joskus olen kokeillut että miten pyykit kuivaa sisäyksikön ilmavirrassa niin todella nopeasti.


Taatusti sisäyksikkö on kovilla kun nielee rälläkkä yms. pölyä, mutta esim. kerran viikossa putsaamalla luulisi kestävän. Itse olen vain imuroinut suotimet ja pari kertaa vuodessa suotiminen alta imurointi pehmeillä harjaksilla varustetulla suukappaleella. Tämä toki vain asuintiloissa.

Itsellä myös haaveena että joku päivä pumppu myös autotallissa. Vanha pumppu mokoma ei mene kuin minimillään +16 asteeseen, muuten heti valjastaisin sen autotallikäyttöön.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Morjesta kaikille tasapuolisesti. :) Ite laitoin pumpun talliin just tänä syksynä, asennettuna 650e. Ultimaten pumppu, ja ainaki vielä toimii ku kello. :) Lämmintä tulee hyvin. Ja tallisa on neliöitä kuitenki vain 30 ni suht pieni. eikä oo hirveen korkea, ni ajattelin että turha laittaa mitää suurempaa ku pieniki riittää.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Sitähän tuli sitten oikeasti kylmä,ja pidemmäksi aikaa.

Tallin pienempi ulti veti syväjäähän,niin pahasti ettei suostunut lähtemään enään edes sulattamaan itseään.
Millähän periaatteella se tuota sulatustakin tekee.?


Noh,pääasia että tönön pumppu toimii,puhaltaa kyllä yllättävän lämmintä vaikka pakkaset ollut -20-26'.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Premier 10 Ulti on selvinny tähän mennessä talvesta hyvin. Ei ole yrittänykkään jäätyä ja ei edes hirveetä kuurakerrosta ole pumpun ympärillä ja koko talven ollu käytössä. Ainoa moite pumpussa, että kun laittaa sen pyytämään 17 astetta tai enemmän, niin puhaltaa pääasiallisesti vain ykkösteholla. Sitten kun kääntää FP toiminnon eli 10 asteen ylläpitolämpötila toiminnon päälle, niin silloin puhaltaa pitkiä jaksoja isolla teholla eli ilma kiertää tallissa hyvin.

ST sanoi
Tallin pienempi ulti veti syväjäähän,niin pahasti ettei suostunut lähtemään enään edes sulattamaan itseään.
Millähän periaatteella se tuota sulatustakin tekee.?
Manuaalisesti pitäis lähteä sulatus päälle, kun käännät pumpusta kuivaustoiminnon päälle, mutta jos se on niin jäässä, että ei enää siivet mahdu pyörimään, niin se on kuumailma puhallin hommia. Mulla on kokemuksia siitäkin, silloin kun oli tallissa se Pro Basic 8 pumppu ja se jäähän vetäminen sillä pumpulla ei ollu mitenkään harvinaista.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

MitsuMi sanoi
Manuaalisesti pitäis lähteä sulatus päälle, kun käännät pumpusta kuivaustoiminnon päälle, mutta jos se on niin jäässä, että ei enää siivet mahdu pyörimään
No perhana,pitääpä tuota kokeilla,kun kelit hieman lauhtuu.

Kenno on vain "syväjäässä",eli siivet hyvin pyörii,mutta oravanpyörä oli valmis kun tuli kylmät kelit->ei jaksanut pitää tallissa lämpöä (ainoa lämmönlähde silloin)->sulatti huonosti->pyöri pidemmän aikaa->lämmitti entistä huonommin->sulatti entistä huonommin jne.

Pitää vain katsella mittaria,että kun rupeaa laskemaan alle -15',niin pistää patteriakin päälle,ettei pääse toistumaan.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

MitsuMi sanoi
Manuaalisesti pitäis lähteä sulatus päälle, kun käännät pumpusta kuivaustoiminnon päälle
..ja ei lähtenyt.

Kylmää vain lykkäsi sisälle.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

ST sanoi
..ja ei lähtenyt.

Kylmää vain lykkäsi sisälle.
Pitäis lähteä, koska Ultin manuskassa sanotaan, että kuivaustoiminto on kuulemma sulatuksen käsikäyttö.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

MitsuMi sanoi
Pitäis lähteä, koska Ultin manuskassa sanotaan, että kuivaustoiminto on kuulemma sulatuksen käsikäyttö.
..kunhan katsoo oikean mallin manuaalia, noissa kun on eroja.
ST:n pikkupumppu tais olla vanhempaa Pro-sarjaa, eli Green valmistama.
Pro+/Premier mallit on Midean tekemiä.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Miten tuo siipien jne jäätyminen ees tapahtuu(?), vai onko se se etelän ilmasto? ???
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

jossain kohtaa pohjalle alkaa kertyä jäätyä, sitten sulamisvedet ei pääse enää pois vaan jäätä kertyy lisää kunnes sitä on niin paljon ettei tuuletin mahdu pyörimään.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

kapsu sanoi
jossain kohtaa pohjalle alkaa kertyä jäätyä, sitten sulamisvedet ei pääse enää pois vaan jäätä kertyy lisää kunnes sitä on niin paljon ettei tuuletin mahdu pyörimään.

Mjaah, eiku piti käydä itseltä tarkastaa mitsusta moiset, niin on kyllä koko pohja avointa ritilää ja en keksinyt miten se jumittus muutenku maasta asti kasvais joku jääkasa niin että se jäätys sitä kautta maahan.. meinaan tuohon pumpun alle tulee kyll oikein hyvin jäätä..
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

J. Puhakka sanoi
meinaan tuohon pumpun alle tulee kyll oikein hyvin jäätä..
juu, sitä kertyy, voihan se tosiaan sieltäkin nousta koneeseen asti jos on kone matalalla :p
Itse olen kipannut ainakin 5 kertaa 20litran laastisangollisen pois.. kairalla pieni upotus keskelle niin on hyviä jäälyhtyjä ;D

Jäät kannattaa kyllä kerätä ja kipata pois, eikä laskea alle.. ainakin jos maatelineellä, ettei vesi/jää mene telineen jalkojen alle ja väännä konetta, putket ei välttämättä anna paljon myöden, vuoto tulee helposti.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

kapsu sanoi
juu, sitä kertyy, voihan se tosiaan sieltäkin nousta koneeseen asti jos on kone matalalla :p
Itse olen kipannut ainakin 5 kertaa 20litran laastisangollisen pois.. kairalla pieni upotus keskelle niin on hyviä jäälyhtyjä ;D

Jäät kannattaa kyllä kerätä ja kipata pois, eikä laskea alle.. ainakin jos maatelineellä, ettei vesi/jää mene telineen jalkojen alle ja väännä konetta, putket ei välttämättä anna paljon myöden, vuoto tulee helposti.
Toi Kapsun ideahan on hyvä. Pitäs laittaa 10 litran ämpäri koneen alle ja alkaa tehdä jäälyhtyjä :D. Kone on kyllä autotallin seinässä kiinni, mutta alkaa tulemaan jo yli puolenmetrin korkuinen jääpiikki koneen alle. Jospa nykäsis sen moottorisahalla poikki ja laittais jäälyhty ämpärin tilalle. Roiskiihan tuo vettä ikävästi tallin seinälle ja kivijalkaankin.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

MitsuMi sanoi
Pitäis lähteä, koska Ultin manuskassa sanotaan, että kuivaustoiminto on kuulemma sulatuksen käsikäyttö.
kapsu sanoi
..kunhan katsoo oikean mallin manuaalia, noissa kun on eroja.
ST:n pikkupumppu tais olla vanhempaa Pro-sarjaa, eli Green valmistama.
Jepjep,tänään tutkiskelin tarkemmin,eli sisäyksikö koodi kuukleen,ja johan rupesi teknistä infoa löytymään.

On Green valmistama,ja KYLLÄ,kuten MitsuMi kertoi,kuivaustoiminto on sulatuksen käsikäyttö.

Tosin,pyyntilämpötilan pitää olla korkeampi,ja ennen "kuivauksen" alkamista pitää pumpun olla päällä väh 9min,ja sen jälkeen alkaa vasta sulamaan.

Äsken kun koitin,niin sulamisen alkamiseen meni +15min.


Ensimmäisellä kerralla kun kokeilin en jaksanut orotella kuin ~10min..
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

-27c oli nyt kovimmat pakkaset, hyvin puski vielä ilppi lämpöä.
naapurustossa ainakin IVT ja Mitsu GE25 oli jo sammutettuina.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

-32' oli pahimmat,-22' piti tallin pumppu sammuttaa kun veti syväjäähän,invertteri-malli pöhisi komeesti,eikä mitään ongelmia sen kanssa.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Hyvin on jaksanu puskia lämpöä tuo Ultin Premier invertterikin pakkasilla. -25 oli pakkasta ja testin vuoksi sammutin päiväksi tallista, jolloin lämmpitys jäi lattialämmön varaan, niin heti tippu 3 astetta tallissa lämmöt. Joten ei muuta ku Ulti taas tulille ja lämmöt oli hetkenpäästä taas sen 3 astetta ylempänä. Ei mahtane olla kyllä enää sähkönsäästön kanssa mitään tekemistä noissa pakkasissa noilla ilmalämpöpumpuilla. Ehkä Kapsun mainitsemat IVT ja Mitsun pumppu oli juuri sen takia sammutettuina, kun ei noilla ainakaan sähköä säästetä tuommosilla pakkasilla.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Vanhempien Mitsun pumppu toimii edelleen hyvin näilläkin pakkasilla.

Vaikka kesä onkin vielä kaukana, niin infona että ainakin mitsun pumpuissa on käyttöopaslärpäkkeessä seuraavanlainen virhe/puute: AINA kun pumppua käytetään viilennykseen, on myös CLEAN-toiminnon oltava päällä. Muuten iskee mikrobikasvustot yksikön sisälle aika äkkiä. Tätä tietoa ei löydy mistään manuaaleista, ainoastaan teknisestä tuesta ja joiltain jälleenmyyjiltä. ???

Tilanne voi olla sama myös muilla merkeillä, tämä kannattaa ainakin tarkistaa. Jopa pari vuotta vanha pumppu voi olla aika hurjan näköinen sisältä, jossei ko. toimintoa ole käytetty ja sisäyksikköä puhdistettu säännöllisesti. (En muista mistä tiedotusvälineestä tämän kuulin, mutta suurin osa ilpin hankkineista ei tee masiinalle asennuksen jälkeen mitään huolto- tai puhdistustoimenpiteitä. Ja sitten ihmetellään, että on nämä paskoja homepesiä nämä ilmalämpöpumput...) :seina
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Jonkinlaisia "testituloksia" saatu, lainassa olevalla 6.3kw rakennuslämmittimellä kokeilin lämmittää.
Tallissa -8 astetta, ulkona -15, 10 tunnin jälkeen tallissa +1 ja pihalla -18.
Sitten meni 12 tuntia ja tallissa +6 ja ulkona sama -18, puhallin pyöri (ja lämmitti) koko ajan eli tuolla teholla ei tilaa saa tarpeeksi lämpimäksi, toki eristykset ole täysin valmiita mm. oven karmeihin ruuttaan uretania, hieman tiivistelen oven rakoja yms. mutta 90% valmiit eristykset.

Tarjotut pumput ovat välillä 5.6 kw- 9kw eli melko pihalla osa myyjistä on tehontarpeen suhteen ja tuo 9kw olisi sellainen teho että pumppu ei pyörisi koko aikaa kuin viimeistä päivää.

Olen etsinyt netistä tietoa vesi-ilmapumpuista mutta hintaa on niissä todella paljon sekä toiminta ei ihan sitä mitä niiden haaveilisin olevan, hyötysuhteet vielä liian heikot joten olen päätynyt että ostan käytetyn keskuslämmityskattilan ja öljypolttimen jonka kytken lattialämpöputkiin...
LVI-liikkeen myyjä kertoi että hyviä, muutaman vuoden vanhoja, kattiloita/polttimia tarjolla paljon kun niitä vaihdetaan kaukolämpöön ja maalämpöön.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Satunnaisena tallin tarvitsijana olen todennut parhaaksi lämmitykseksi masterin polttoöljylämmittimen.
Kahden auton ~4m korkeaa tallia kun tunninkin lämmittää(10kw master) niin alkaa olla sielä +20 paikkeilla lämmöt.
Meillä on lisänä yksi vesikiertoinen patteri(öljylämmityksellä peruslämpö),jolla talli pysyy täpärästi plussalla alle -20 pakkasilla.
Sitten tallille mentäessä toiseen puu keskuslämmityskattilaan valakia+masteri päälle niin saa tallin äkkiä lämpimäksi ja tuo vesipatteri sen sitten pitää kyllä sielä 15asteen paikkeilla.
Lämmitysjärjestelmässä kiertää glykoli/vesi seos,joten ei vedä jäähän vaikka olisi lämmöt menneet pois päältä,käyttövesiputkissa sulanapitokaapelit saman asian varalta.

Ite jos nyt tekisin tallin niin laittaisin varmaan suoran sähkölämmityksen pitämään peruslämpöä yllä ja sitten kun tulee tarvetta saisi masterilla tallin äkkiä lämpimäksi.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

ILVES-Joe sanoi
Jonkinlaisia "testituloksia" saatu, lainassa olevalla 6.3kw rakennuslämmittimellä kokeilin lämmittää.
Tallissa -8 astetta, ulkona -15, 10 tunnin jälkeen tallissa +1 ja pihalla -18.
Sitten meni 12 tuntia ja tallissa +6 ja ulkona sama -18, puhallin pyöri (ja lämmitti) koko ajan eli tuolla teholla ei tilaa saa tarpeeksi lämpimäksi, toki eristykset ole täysin valmiita mm. oven karmeihin ruuttaan uretania, hieman tiivistelen oven rakoja yms. mutta 90% valmiit eristykset.
Äkkiseltään tuntuu, että on eristyksissä kyllä toivomisen varaa (joko laatan alla tai katolla), jos 64 neliön tilan lämmittämiseen ei saunan kiukaan verran tehoja tahdo riittää :eek: vaikkakin korkeutta on 4m. Meillä tuo 50 neliön varasto+autotalli (korkeutta 2,5 metriä) tila pysyy helposti peruslämpösenä (+10 astetta) pelkän Ultimate Premier 10 ilmalämpöpumpun avulla. Sitten jos tuo 1100W auton sisätilanlämmittimen, niin muutamassa tunnissa lämmöt ovat +17 asteessa, vaikka ulkona pakkanen olisikin -15 - (-20) asteessa.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Nyt kun löytyi noita Premier 10:in puhallustehoista erinopeuksilla (m3/h) arvoja, niin yllätti positiivisesti COP arvot tukeutuen tuohon kapsun taulukkoon. Nyt kun keränny arvoja, niin mm. 17 asteen pakkasella COP arvo olisi 2,5. Mutta eniten yllätti 25 asteen pakkasella, niin taulukkoon tukeutuen silloinkin COP arvo olisi vielä 1,7 luokkaa :nykii. Noistahan ei tietenkään sulatuksia ole vähennetty. Eli melko kovallakin pakkasella kannattaa pumppua pitää päällä.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

ST sanoi
-22' piti tallin pumppu sammuttaa kun veti syväjäähän
Unohdin sitten eilen tallin pumpun päälle,eilisestä lähtien ollut alle -20'.

Hetki sitten tulin himaan,lämpömittari näytti -29'..

Pumppu pöhisi,EI OLLUT vetänyt jäähän,mutta eipä puhaltanutkaan kuin ~20' ilmaa.


Ja tänään juurikin kävin kaverin kanssa väittelyä,kuinka hän on kuullut että ultin pumput on kaikki ihan paskoja.
Monia huonoja puolia kuulemma kuullut,mutta omaa kokemusta ei hänellä TIETENKÄÄN ole.

Jännä jutttu miten meni hiljaiseksi,kun pystyin (omalta kohdaltani ainakin) hieman korjaamaan "väittämiä"..
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Ultin Premier 10:lle uusi laskettu COP arvo -7 asteen pakkasessa ja se olisi 3,3. Ei noi minun laskemat arvot pitäis kovin paljoa heittää, jos otetaan sulatukset pois. Tuo -25 asteen COP on pikkusen yläkanttiin, mutta saattaa antaa pikkuisen positiivisemman tuloksen kun mulla oli pumpusta FP toiminto päällä. Ultin kotisivullakin oli mainita tästä pumpusta, että standardin mukaan tehdyssä mittauksessa COP arvo olisi 2,0 vielä -20 asteen pakkasessa. Paras COP arvohan tälle pumpulle on 4,6 +7 asteen lämpötilassa.

edit. Oikeinhan mulla on tullu laskettua, tämän taulukon perusteella ;D
https://emea.salesforce.com/sfc/p/200000006Q3qRVHSnfGUtz5SQhzXSNrHaDesbjo=
Tuossa taulukossa on ilmeisesti vähennetty jo sulatusajat, kun on virallisen standardin mukaan tehty. Ja sekin kertoisi, että itse tehdyt mittaukset heittäisi enemmän lämpimämmällä kelillä, koska mitä lähemmäs 0 astetta tullaan, niin sitä tiheämpää tuo pumppu näyttää sulattelevan itseään.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

No nyt tuli kokemusta naapurin kautta Panasonic:in pumpusta. Ja täytyy sanoa, että asuntoon, missä arvostetaan hiljaista tehoa, niin on Pansukin aivan toisella tasolla verratuna, vaikka Ultimaten 10 Premieriin. Mittareiden mukaan, kun asentaja mittasi meidän Ultin tehoja, miten tuotti kompura lämpöä (kompuran venttiileiltä), niin mainitti, että oli aivan laatupumppujen tasoa. Naapurin Pansu 9 malli (3 vuoden takainen) (huoltomies mainitti, että kyseinen pumppu on parempi kuin halvemmat NE sarjalaiset) mittareiden mukaan tuotti samaa lämpöä samoissa pakkasissa kuin tuo meidän Ultin Premier 10, mutta todella selvästi hiljaisemmin sekä ulko- että sisäyksikön osalta. Ei tarvi enää miettiä kun kämppään tulee ilpo, että onko se ulti. Vastaus että ei ole. Vaikka Ulti on toiminut autotallissa hienosti, mutta kun vaaditaan hiljaista ja tehokasta lämpöpumppua, niin siihen ei vain kykene Ulti. Ultin Premier on tehokas ja halpa, mutta ei hiljainen, mitä kaipaa asuntoon. Taloon meille tulee todennäköisesti Mitsu tai Pansu.

P.S. Niin ja huoltomies tuumi, että valitsit taloon sitten Mitsun tai Pansun, niin kumpikin on laatu pumppuja, vaikka sillä itsellä ei ollut edes Mitsu edustuksessa. Huoltoies ei pitänyt myös huonoina vaihtoehtoina Fujitsua eikä Toshibaa. Huoltomies tuumi vain, että pysy LG:stä kaukana. Niissä on ollut keskimäärin joka kolmas viallinen.

P.S.S. Nii ja suitsihan tuo huoltomies tuota IVT:n uusinta pumppua, mutta minä poljin sen maahan hinnan perusteella ;D
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Ite en oo kertaakaan sammuttanut Mitsun pumppua pakkasesta viis. (FD30) Ja parhaimmillaan viime vuonna tais olla jotain -35 ainakin. Ja kyllä sieltä jotain silloinkin pöhisi.
Jos hajoo niin takuuta on vielä pari vuotta jäljellä, ohje ei käske sammuttamaan ja asentaja sano että se sammuu sit itse jos tulee hätä :peukku
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Ei ihan suoraan asiaan liittyvää, mutta ei välttämättä olisi järkevää pöhistä enää noilla pakkasilla, sulatuksineen tuotto saadaa jäädä negatiiviseksi.

Mitsubishi Zubadan ilma-vesi lämpöpumppu siirtyy kokonaan vastuksille jossain -24 asteen paikkeilla nykyisillä softaversioilla ja kyseinen laite on kuitenkin kohtuu hyvä pakkasissa.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

ast sanoi
Ei ihan suoraan asiaan liittyvää, mutta ei välttämättä olisi järkevää pöhistä enää noilla pakkasilla, sulatuksineen tuotto saadaa jäädä negatiiviseksi.

Mitsubishi Zubadan ilma-vesi lämpöpumppu siirtyy kokonaan vastuksille jossain -24 asteen paikkeilla nykyisillä softaversioilla ja kyseinen laite on kuitenkin kohtuu hyvä pakkasissa.

Tullee kylmä muuten kun on tässä jo pari talvee menty pelkän pumpun voimin :D
Pakkokakkosella ja +24.
 
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Tilasin tänään Mitsun FD35:n. Asennus on parin viikon päästä. Maatuelle tulee ja sisäyksikkö asennetaan yläkerran portaikkoon, josta sen olisi tarkoitus pöhistä koko taloon I-see sensorin avulla. Sanoin asentajalle, että ykkösasia on talon viilennys. Jos jotain lämmityskuluja säästetään, niin se on sitten plussaa. Valan maatuelle betonista patjan ennen asennusta, kunhan yöt pikkasen lämpenee vielä.
 
Takaisin
Ylös Bottom