Outlander phev akun kunto

Sama kokemus täälläkin. Akku ajamalla tyhjäksi ja 10,09kWh näytti laturin lukema kun akku oli täynnä.
 
Hain tänään oman MY16, (käyttöönotto 12/2015 , 153tkm) yökylästä deltasta. Pikatesti osoitti akussa olevan jäljellä 64,12%. Yön yli tarkastuksessa saivat kapasiteetiksi 65,0xx% . Eli uusi akku lähti tilaukseen, asennus joskus kuukauden päästä. Kaikkia huoltoja ei ole tehty deltalla, Hollannin tuontiauto. Ihan kiva fiilis
 
Hain tänään oman MY16, (käyttöönotto 12/2015 , 153tkm) yökylästä deltasta. Pikatesti osoitti akussa olevan jäljellä 64,12%. Yön yli tarkastuksessa saivat kapasiteetiksi 65,0xx% . Eli uusi akku lähti tilaukseen, asennus joskus kuukauden päästä. Kaikkia huoltoja ei ole tehty deltalla, Hollannin tuontiauto. Ihan kiva fiilis
Minulla näytti aluksi 67,4 ja testin jälkeen 67,4%, eipä lähtenyt akku tilaukseen vaan maahantuoja vaati uuden testin ja sitten tulos olikin 70,3%, eli ei tullut akkua, odottele vaan rauhassa päätöstä tuosta.
 
Minulla näytti aluksi 67,4 ja testin jälkeen 67,4%, eipä lähtenyt akku tilaukseen vaan maahantuoja vaati uuden testin ja sitten tulos olikin 70,3%, eli ei tullut akkua, odottele vaan rauhassa päätöstä tuosta.
Tuli tänään puhelu Deltasta; akku on tullut, mutta chademo kaapelit ei vielä. Vaihtopäivä sovittu. Maahantuoja ei pyytänyt lisätarkistukseen. Ehkä sillä merkitystä, ettei akkua ollut ikinä pikaladattu ja itsekin lataan aina yön yli evexpertin laturille alle 6A:n virralla. Nyt vaan elää toivossa, että "pikkuakut" olisi loppu ja saisi 13 kWh:n akun tilalle
 
Lataus tavalla ei varmastikaan ole mitään merkitystä tuohon tuleeko takuuseen uus vai ei. Kuten 58Make sanoi hänen autossa kapasiteetti oli 70,3 eli yli 70% rajan, tässä syy.
 
Tuli tänään puhelu Deltasta; akku on tullut, mutta chademo kaapelit ei vielä. Vaihtopäivä sovittu. Maahantuoja ei pyytänyt lisätarkistukseen. Ehkä sillä merkitystä, ettei akkua ollut ikinä pikaladattu ja itsekin lataan aina yön yli evexpertin laturille alle 6A:n virralla. Nyt vaan elää toivossa, että "pikkuakut" olisi loppu ja saisi 13 kWh:n akun tilalle
Ei tule 13kWh tilalle. Noin fyysisesti niissä on ainakin erilaiset pienjännitepuolen liittimet.
 
Ei tule 13kWh tilalle. Noin fyysisesti niissä on ainakin erilaiset pienjännitepuolen liittimet.
Oot varmaan oikeassa. Taitaa olla ne 48 modulit vähän isompiakin kooltaan. Ihmetyttää työlle varattu aika; sanoivat puolitoista työpäivää menevän. Jostain muistelen lukeneeni , että 5 tuntia menisi
 
Oot varmaan oikeassa. Taitaa olla ne 48 modulit vähän isompiakin kooltaan. Ihmetyttää työlle varattu aika; sanoivat puolitoista työpäivää menevän. Jostain muistelen lukeneeni , että 5 tuntia menisi
Kyllä se "isompi" fyysisesti samankokoinen ja menee samoihin kiinnityksiin suoraan.
Sillai tuntuu oudolta tuo varattu aika, ehkä siinä on varauduttu johonkin yllätyksiin, mm. chademon johtojen irroitus akusta voi johtaa uusien johtojen laittamiseen jos ei lähde ehjänä irti.
 
Käytin oman Outlanderin vm.18 151 tkm ajettuna kapasiteettimittauksessa eilen. WD näytti akkukapasiteetiksi 60,3% ja testin jälkeen DBCAM suoritettuna 67,8%. Joitain kymmenyksien eroja oli WD:n ja huollon mittaustuloksissa mutta summa summarum uusi akkupaketti tulossa tännekin.
 
Käytin oman Outlanderin vm.18 151 tkm ajettuna kapasiteettimittauksessa eilen. WD näytti akkukapasiteetiksi 60,3% ja testin jälkeen DBCAM suoritettuna 67,8%. Joitain kymmenyksien eroja oli WD:n ja huollon mittaustuloksissa mutta summa summarum uusi akkupaketti tulossa tännekin.
Kävin noin vuosi sitten testissä Mega-autossa, tulos oli 76.75 My17 kilometrit silloin 136000. eivät hyväksyneet että menisi takuuseen. eilen kävin tilaamassa huoltoajan nyt 150 000 km jospa nyt onnistuisi. sanoi kyllä että yön yli testi saattaa mennä 72 %.
 
Käytin oman Outlanderin vm.18 151 tkm ajettuna kapasiteettimittauksessa eilen. WD näytti akkukapasiteetiksi 60,3% ja testin jälkeen DBCAM suoritettuna 67,8%. Joitain kymmenyksien eroja oli WD:n ja huollon mittaustuloksissa mutta summa summarum uusi akkupaketti tulossa tännekin.
Hianoosokeria!
 
Kävin noin vuosi sitten testissä Mega-autossa, tulos oli 76.75 My17 kilometrit silloin 136000. eivät hyväksyneet että menisi takuuseen. eilen kävin tilaamassa huoltoajan nyt 150 000 km jospa nyt onnistuisi. sanoi kyllä että yön yli testi saattaa mennä 72 %.
Onnea matkaan!
 
Piti itekin ihmetellä taas vaihteeksi akun happanemistahtia.

Tuolta se näyttää:

SoH.png


Autona MY19, 66 tkm taulussa.
53 tkm kohdilla tehty BMU-päivitys (SoH hyppy 77,6% -> 85,0%.

Ja siitä sitten pikkuhiljaa lasketellaan alaspäin. SoH nyt 82,8%.
 
Kävin tänään merkkiliikkeessä kyselemässä BMU päivitystä, samalla kun varasin toiseen autoon huollon.
Tiskillä oleva katsoi rekkarin perusteella maahantuojan kampanjat ja tuumasi, ettei niitä ole avonaisena eli auto on ajan tasalla. Missään huoltokirjassa, kuiteissa tai muussakaan ei lue, että BMU olisi päivitetty. Joka huollosta on jokin pieni kuitti missä on jotain akun kuntoon liittyvää ja viimeisessä se mittarin kuva on 65% ja lukee jotenkin, että ottaa virtaa vastaan akku kunnossa.

Miten tuota BMU päivitystä osaa vaatia, kun eivät itsekään tiedä mitä se tarkoittaa?
MY19, 81tkm ja täyteen ladattuna 16km range GoM:n mukaan -5 ulkolämpötilassa.
 
Itse soittelin paikalliselle Deltalle ja valittelin range-ahdistusta.

Kerroin myös kuulleeni, että MY19 kotteroihin on tarjolla tehdastakuun piiriin kuuluva ylisuojelevaan BMU:hun kohdistuva päivitys, joka DBCAM:llä ryyditettynä parantaisi tilannetta.

Muitta mutkitta varasivat ajan. Ajoin kotteron sinne ja jätin yön yli hoidettavaksi. Täts it.

Taitaa liikkeestä riippuen oll vaihtelevasti henkilökunnalla ymmärrystä näiden PHEV:ien sielunelämästä.
 
Itse soittelin paikalliselle Deltalle ja valittelin range-ahdistusta.

Kerroin myös kuulleeni, että MY19 kotteroihin on tarjolla tehdastakuun piiriin kuuluva ylisuojelevaan BMU:hun kohdistuva päivitys, joka DBCAM:llä ryyditettynä parantaisi tilannetta.

Muitta mutkitta varasivat ajan. Ajoin kotteron sinne ja jätin yön yli hoidettavaksi. Täts it.

Taitaa liikkeestä riippuen oll vaihtelevasti henkilökunnalla ymmärrystä näiden PHEV:ien sielunelämästä.

Omalla paikkakunnalla ei Deltaa enää ole vaan Rinta-Jouppi hoitaa mitsu asioita.
Mitenköhän tuota lähtisi vaatimaan, kun tosiaan paikan päällä kävin asiaa kysymässä ja he osasivat vain katsoa tietokoneelta ettei mitään kampanjoita ole voimassa. Jotenkin tuntuu vaikealta jos toinen ei edes tiedä mistä päivityksestä on kyse. Pitäisköhän tässä alkaa raapustelemaan sähköpostia maahantuojalle päin.

Jouduitko maksamaan päivityksestä mitään?
 
Kyllä se "isompi" fyysisesti samankokoinen ja menee samoihin kiinnityksiin suoraan.
Sillai tuntuu oudolta tuo varattu aika, ehkä siinä on varauduttu johonkin yllätyksiin, mm. chademon johtojen irroitus akusta voi johtaa uusien johtojen laittamiseen jos ei lähde ehjänä irti.
Tuli selvyys tuohon varattuun aikaan. Varautuivat vaihtamaan kaikki akkuun liittyvät kaapelit, jos olisivat olleet jumissa. Ainut. mikä oli jumissa ja vaihtoivat, oli chademo kaapeli. Mennessäni hakemaan autoa sovittuun aikaa, oli auto ollut jo kauan ulkona, kun oli ihan kylmä. pyynnöstä sain työmääräimestä kopion (ilman hintoja), jos autoa tulee joskus myytyä. Virrat kun laitoin päälle, niin sähkörange näytti 51km, eli kyllä se aika hyvin muuttui
 
Omalla paikkakunnalla ei Deltaa enää ole vaan Rinta-Jouppi hoitaa mitsu asioita.
Mitenköhän tuota lähtisi vaatimaan, kun tosiaan paikan päällä kävin asiaa kysymässä ja he osasivat vain katsoa tietokoneelta ettei mitään kampanjoita ole voimassa. Jotenkin tuntuu vaikealta jos toinen ei edes tiedä mistä päivityksestä on kyse. Pitäisköhän tässä alkaa raapustelemaan sähköpostia maahantuojalle päin.

Jouduitko maksamaan päivityksestä mitään?

En maksanut Deltalle homman suorittamisesta mitään.

Kyseessä ei ole käsittääkseni varsinainen takaisinkutsu tahi kampanja.

Tsekkaa tämä facebook-keskustelu aiheesta:
https://www.facebook.com/groups/outlanderphevuk/posts/1347702388755123/

Tosin Deltan kaveri, jolta ajan varasin, muistaakseni mutisi jostain kampanjasta, joka heillä oli ollut tähän liittyen 2020-2021 tjsp.? Ei ihan kristallinkirkasta muistijälkeä jäänyt puhelusta...

Mitä, jos laitat tuon linkin huoltoliikkeelle?
Tai sitten soittelet jonkun toisen paikkakunnan Deltalle?
 
Tuli selvyys tuohon varattuun aikaan. Varautuivat vaihtamaan kaikki akkuun liittyvät kaapelit, jos olisivat olleet jumissa. Ainut. mikä oli jumissa ja vaihtoivat, oli chademo kaapeli. Mennessäni hakemaan autoa sovittuun aikaa, oli auto ollut jo kauan ulkona, kun oli ihan kylmä. pyynnöstä sain työmääräimestä kopion (ilman hintoja), jos autoa tulee joskus myytyä. Virrat kun laitoin päälle, niin sähkörange näytti 51km, eli kyllä se aika hyvin muuttui
Tral-la-laa!

Kuinka monta työtuntia operaatio otti aikaa?
 
Tral-la-laa!

Kuinka monta työtuntia operaatio otti aikaa?
Oma kokemus tuosta akun irtoituksesta oli että itse akku lähtee hyvin nopeasti, mutta siellä kaikenmaailman pelti häkkyröitä joita saa irroitella sieltä täältä. Yksi erikseen aikaa vievä on ilmastoinnin tyhjennys ja operaation jälkeen täyttö.
 
Tral-la-laa!

Kuinka monta työtuntia operaatio otti aikaa?
Ei pysty sanomaan tarkkaa aikaa.; puolitoista työpäivää olivat hommaan varanneet, mutta varmasti vähemmän siihen meni, kun vaihtoivat vain yhden kaapelin. Jostain olen joskus lukenut 5 tunnin vaihtoajasta, mutta siinä ajassa ei kyllä kaapeleita vaihdeta.
 
Itse varasin just ajan tammikuulle Autokeskus Airport Vantaa tuohon BMU päivitykseen. Auto on siis my19 ja SOH huitelee jo ny 73% tuntumassa. Kilsoja vasta n. 64tkm.

Ei oikeen saanut täyttä varmuutta meneekö takuun piiriin. Sitä ei kuulemma "tiedä näkemättä". Mitä lie haluavatkaan sitten nähdä. Auto on Ruotsin tuonti, sen tietävät. Huollot on tehty. Tosin viimeisin 4v/80tkm AD autossa myyjäliikkeen toimesta. Mutta eihän silllä pitäis olla EUssa väliä. Kuitenki käytännössä voipi siinä marmoritiskillä olla?

Se sanotttin että DBCAM ei ehdä. Tai tehdään. Mutta jos näyttää sen jälkeen edelleen yli 70% niin asiakas kaivaa sitten lompsan esiin. Eli kandee tehdä vasta joskus paaaljon myöhemmin (ennen 7v ja 100tkm kuiteniin)

Noh, BMU päivityksessä on kuulemma "melkeen samat jutut" kuin kuin DBCAM proseduuri. Eli auto seisoo yön yli töpselissä. Ja akku herätellään ja opetetaan uudestaan tyhjästä täyteen jne.
 
Itse varasin just ajan tammikuulle Autokeskus Airport Vantaa tuohon BMU päivitykseen. Auto on siis my19 ja SOH huitelee jo ny 73% tuntumassa. Kilsoja vasta n. 64tkm.

Ei oikeen saanut täyttä varmuutta meneekö takuun piiriin. Sitä ei kuulemma "tiedä näkemättä". Mitä lie haluavatkaan sitten nähdä. Auto on Ruotsin tuonti, sen tietävät. Huollot on tehty. Tosin viimeisin 4v/80tkm AD autossa myyjäliikkeen toimesta. Mutta eihän silllä pitäis olla EUssa väliä. Kuitenki käytännössä voipi siinä marmoritiskillä olla?

Se sanotttin että DBCAM ei ehdä. Tai tehdään. Mutta jos näyttää sen jälkeen edelleen yli 70% niin asiakas kaivaa sitten lompsan esiin. Eli kandee tehdä vasta joskus paaaljon myöhemmin (ennen 7v ja 100tkm kuiteniin)

Noh, BMU päivityksessä on kuulemma "melkeen samat jutut" kuin kuin DBCAM proseduuri. Eli auto seisoo yön yli töpselissä. Ja akku herätellään ja opetetaan uudestaan tyhjästä täyteen jne.
Minun on hollannintuonti, eikä kaikkia huoltoja ole tehty Daltassa. Kumpaakaan asiaa ei kommentoitu
 
Olen tullut siihen lopputulokseen, että millään kotikonsteilla (resetointia lukuunottamatta) ei BMU:ta saa muuttamaan mielipidettään akun SoH:sta.

Ainakaan MY19-> autoissa, vanhemmissa ehkä, ei tietoa itsellä niistä.
 
Ja vielä jatkoa monologilleni.

Lataushäviöt taitavat olla 13% hujakoilla? Eli latausaseman kuluttamasta 10,52 kWh:sta akkuun asti päätyi n. 9,34 kWh.
 
Omalla paikkakunnalla ei Deltaa enää ole vaan Rinta-Jouppi hoitaa mitsu asioita.
Mitenköhän tuota lähtisi vaatimaan, kun tosiaan paikan päällä kävin asiaa kysymässä ja he osasivat vain katsoa tietokoneelta ettei mitään kampanjoita ole voimassa. Jotenkin tuntuu vaikealta jos toinen ei edes tiedä mistä päivityksestä on kyse. Pitäisköhän tässä alkaa raapustelemaan sähköpostia maahantuojalle päin.

Jouduitko maksamaan päivityksestä mitään?

Tulostin netistä sen uutiskirjeen missä tästä päivityksestä kerrotaan, soitin Delta-autoon missä oma mitsu on huollettu ja varmistin ettei päivitystä ole tehty ja kävelin takaisin Rinta-Juipille.

Yhtäkkiä siellä oltiinkin täysin tietoisia tästä asiasta ja mies tiskillä totesi erittäin tympääntyneen kuuloisena, että "tämä menee ensi vuoden puolelle". Nyt olisi sitten 8.1.2024 aika BMU päivitykseen, saa nähdä miten vaikuttaa rangeen ja PHEV Watchdogin ilmoittamaan 72.8% akun kuntoon.
 
Omaan -19 vuotiseen ei tunnu olevan tuota BMU-päivitystä, kahdessa merkkihuollossa käyttäneenä ja rangesta valittaneena ovat vain heilutelleet käsiään. En osaa sanoa eikö muka oikeasti ole päivitystä saatavilla vai eikö vain kiinnosta koska kyseessä on naapurimaasta tuotu auto.
Nyt 66tkm mittarissa ja WD näyttää 72.8% SoH.
 
Omaan -19 vuotiseen ei tunnu olevan tuota BMU-päivitystä, kahdessa merkkihuollossa käyttäneenä ja rangesta valittaneena ovat vain heilutelleet käsiään. En osaa sanoa eikö muka oikeasti ole päivitystä saatavilla vai eikö vain kiinnosta koska kyseessä on naapurimaasta tuotu auto.
Nyt 66tkm mittarissa ja WD näyttää 72.8% SoH.

Tulostele alkuun vaikka nämä laput mukaan ja sano, että suomenkielinenkin versio löytyy kunhan viitsivät vilkassa mitsubishin huollon uutiskirjepankkia.

Itsellä autoliikkeen täysi tietämättömyys tosiaan muuttui tympääntyneen huoltopäällikön varaamaan päivitysaikaan.

MY19 82tkm mittarissa.
 

Liitetiedostot

  • IMG-20231227-WA0003.jpg
    IMG-20231227-WA0003.jpg
    138.8 KB · Lukukerrat 110
  • IMG-20231227-WA0004.jpg
    IMG-20231227-WA0004.jpg
    156.7 KB · Lukukerrat 111
  • IMG-20231227-WA0005.jpg
    IMG-20231227-WA0005.jpg
    153.6 KB · Lukukerrat 108
Niin. Ei taida minkään tekniikan alan merkkihuolto tehdä yhtä hyvää tiliä takuu huolloilla tai korjauksilla, kuin suoraan rahastettavilla keikoilla? Toki virallinen maahantuoja ja lopulta tehdas lystin maksaa. Oli auto rantautunut aluksi mihin EU maahan tahansa. Mutta ei niillä taida helpolla mitenkään voitolle jäädä. Sen takia kait aluksi vänkyröidään. Ja nyt taitaa olla lämppäri ja akku keikkoja takuuna jonoiksi asti. Ei käy kateeks.

Mulla menossa my19 auto 11.1 BMU päivitykseen. Ja kovasti puhelimessa vakuuteltiin että DBCAMia siinä ei sitten tehdä. Mutta tossahan sekin seisoo paperissa. Pitäähän se akku ja BMU sitten herätellä ja opettaa uudestaan kun on "uudet laskukaavat" sisällä?
 
Varmasti niinkin. Tahtoo vain omalla kohdalla olla semmoinen kuva että jos ei ala kohtapuoliin selviämään niin auto lähtee vaihtoon ja ei kovin lämpöisesti voine sitten omalla kohdalla Mitsua suositella. Tätähän ne varmaan pääkonttorilla asti haluaa, mainosta se on huonokin mainos sano.
 
Ei kait se Mitsubishin vika ole, jos paikalliset merkkiliikkeet Suomessa ovat uunoja?

Mielestäni kannattaa vain VAATIA hommat kuntoon asiakkaana. Ja jos on nihkeätä, niin vaihtaa puljua. Toki pikkupaikkakunnalla voi olla vaikeampaa, jos vaihtoehtoja ei oikein ole.

Itse en periaatteesta ikinä teettäisi mitään maksullista paikassa, joka ei ekalla kerralla ota takuunalaista hommaa hoitaakseen asianmukaisesti.
 
Olen hankkimassa vm2018 outlanderia, jolla ajeltu 126tkm. Koeajolla pidin watchdogia päällä, ja sen antoi kuvan mukaisia arvoja. Lähdettiin liikkeen pihasta täydellä akulla, rangeksi arvioi lähtiessä 22km. Pakkasta oli -5.

Tein vastatarjouksen liikkeelle, että käyttävät autoa merkkihuollon testattavana ennen nimiä paperille. Onko viisaammilla ajatuksia olenko astumassa miinaan vai onko käsissä takuukeissi? Takuuta on kuitenkin vielä ihan mukavasti jäljellä. Huollot on tehty kilometrien tahtiin hyvin säntillisesti, merkkiliikkeissä ruotsin puolella.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20231230_115012_PHEV Watchdog Lite.jpg
    Screenshot_20231230_115012_PHEV Watchdog Lite.jpg
    71.7 KB · Lukukerrat 122
Olen hankkimassa vm2018 outlanderia, jolla ajeltu 126tkm. Koeajolla pidin watchdogia päällä, ja sen antoi kuvan mukaisia arvoja. Lähdettiin liikkeen pihasta täydellä akulla, rangeksi arvioi lähtiessä 22km. Pakkasta oli -5.

Tein vastatarjouksen liikkeelle, että käyttävät autoa merkkihuollon testattavana ennen nimiä paperille. Onko viisaammilla ajatuksia olenko astumassa miinaan vai onko käsissä takuukeissi? Takuuta on kuitenkin vielä ihan mukavasti jäljellä. Huollot on tehty kilometrien tahtiin hyvin säntillisesti, merkkiliikkeissä ruotsin puolella.

Tuohan on tietyssä suhteessa jopa hyvä tilanne kun saat liikkeen piikkiin DBCAM (~230€) tehtyä ja jos se on alle tai hyvin lähellä alle 70%, niin saat autoon uuden akuston millä ajella taas huolettomasti pitkän aikaa.
 
Tulipa tehtyä kaupat pienen tinkauskiereoksen jälkeen, eli foorumille kirjoittelu saanee jatkua.

Kuinkas hyödyllinen on se chademo- latausjohto? Ymmärsinkö oikein, että pikalatausta tulisi välttää, ainakin suuremmissa määrin? Tuota yksilöä oli näemmä 96kw edestä latailtu pikalaturista, mutta se ei pitäisi akkua vielä pilata?
 
Tervetuloa kerhoon!

Sitten vain jännittämään, että saako 8v/160tkm puitteissa ajoakun kapasiteetin tippumaan takuuvaihtorajan alle. Toivoa vaikuttaisi olevan.

Eikös ChaDeMo-latausasemissa ole aina kiinteä johto? Ei kai auton mukana sellaista tule. Omaa ei ole pikaladattu ikinä. Pienissä määrin luulisi olevan ihan a-okay. Kovilla pakkasilla kannattanee vältellä. Vai suostuuko auto edes pikalatautumaan kylmissä olosuhteissa?

Itsellä (MY19) tuli auton mukana Mitsun oma schuko-latausmötikkä ja oranssi Type2-Type1 -asiointikaapeli.

ETA:
Saisiko ahkeralla pikalatauksella hivutettua SoH:n takuuvaihtorajan alle? :unsure:
 
Viimeksi muokattu
Onkos kenelläkään tietoa, että toimiiko ajoakun lämmitys, jos auto on kiinni latausasemassa?

Mitsun omalla schuko-mötikällä todistetusti toimii. Mietin, että pitäisikö se ottaa kylmillä ilmoilla käyttöön.

Tiputin aseman latausvirran varmuuden vuoksi 16A -> 10A, nyt kun on ulkolämpötilat pidempään Tampesterin leveysasteillakin -15c - -25c haminoissa.
 
Onkos kenelläkään tietoa, että toimiiko ajoakun lämmitys, jos auto on kiinni latausasemassa?

Mitsun omalla schuko-mötikällä todistetusti toimii. Mietin, että pitäisikö se ottaa kylmillä ilmoilla käyttöön.

Tiputin aseman latausvirran varmuuden vuoksi 16A -> 10A, nyt kun on ulkolämpötilat pidempään Tampesterin leveysasteillakin -15c - -25c haminoissa.
Käsittääkseni ajoakku lämpeää vain kun auto muutenkin ajastuksella tai remote ctrl kautta lämpeää?
Onko jossain mustaa valkoisella, että mummolaturin kautta pysyisi akkukin lämpimänä, olisi nimittäin täällä Lapissa aika hieno ominaisuus.
 
En muista oliko kabiinin lämmitys päällä. Täytyy testailla.

Ajoakun lämmitin on vain Suomi-autoissa ( ja Pohjois-Amerikassa). Ja niissäkin vain MY19 ja MY20 kieseissä Instyle ja Instyle Sport -varustetasoissa.

Remoten akun lämmitysilmoituksia olen nähnyt tähän mennessä vain, kun auto kiinni mummolaturissa. Latausasemassa (16A asetuksella) kiinni ollessa ei ole näkynyt.
 
Viimeksi muokattu
Ensimmäinen empiirinen koe osoitti, että latausasemassa akun lämmitys ei vaikuta toimivan :(

Vaimo ajoi juuri kauppakeikan. Auto oli lähtiessä latauasemassa (10A asetuksella) kiinni ja 30' esilämmtyksessä. "EV System not available" tms. ilmoitusta pukkasi näyttöön. Toimi kuitenkin kuulemma normaalisti EV-modessa :rolleyes:

Noh, laitoin reissun jälkeen auton mummolaturiin kiinni latausaseman sijaan. Ehkä se on sitten ~ alle -15c lämpötiloissa sitä käytettävä.
 
Ensimmäinen empiirinen koe osoitti, että latausasemassa akun lämmitys ei vaikuta toimivan :(

Vaimo ajoi juuri kauppakeikan. Auto oli lähtiessä latauasemassa (10A asetuksella) kiinni ja 30' esilämmtyksessä. "EV System not available" tms. ilmoitusta pukkasi näyttöön. Toimi kuitenkin kuulemma normaalisti EV-modessa :rolleyes:

Noh, laitoin reissun jälkeen auton mummolaturiin kiinni latausaseman sijaan. Ehkä se on sitten ~ alle -15c lämpötiloissa sitä käytettävä.
Sama ilmoitus tuli itselle eilen, kun ei ehtinyt lämmitys olla kauaa päällä. Mummolaturi on kuitenkin aina kytkettynä kun kotona olen.

Oli tosiaan joku "EV system... service required". Kuitenkin kun auto seisoi määränpäässä n. 1.5h kylmässä, ei lähtiessä vikakoodista ollut tietoakaan.

Itsellä tosiaan myös MY19 instyle suomi auto tuulilasinlämmittimineen kaikkineen.
 
Ei ole kyllä auton kannalta eroa "mummolaturilla" ja latausasemalla. Ei siis voi mistään edes tietää kumpi on kiinni.
 
Ei ole kyllä auton kannalta eroa "mummolaturilla" ja latausasemalla. Ei siis voi mistään edes tietää kumpi on kiinni.

Näin itsekin uumoilin, mutta todellisuus näyttää erilaiselta :oops:

Nyt auto kiinni mummolaturissa ja akun lämmitys pelaa niin kuin kuuluukin, eli pitää akun > -10c lämmöissä. Esilämmitys ei ole päällä eikä akun latauksen ajastus.

Screenshot_20240101_134758_Remote Ctrl.jpg


Screenshot_20240101_134806_Remote Ctrl.jpg


Latausasemaan kytkettynä en saa vastaavaa tapahtumaan :unsure:

Kokeilujen otanta on tosin (vielä) pieni.
 
Hoksasin tuossa, että miksen vilkaise watchdogilla nuita lämpötiloja..

Autolla tosiaan ajettu viimeksi jouluna ja ollut koko ajan mummolaturissa.
Näyttäisi tuo jonkin verran pitävän lämpöä yllä, kun akun kylmin osa on -16 ja ulkona ollut tänään pahimmillaan -35 (testi hetkellä -31)
 

Liitetiedostot

  • 20240101_152249.jpg
    20240101_152249.jpg
    145.3 KB · Lukukerrat 71
  • 20240101_152256.jpg
    20240101_152256.jpg
    121.4 KB · Lukukerrat 69
Näemmä tuo auto osaa tällaisiakin kertoa:

Näytä liitetiedosto 24737

Huojentava tieto.
Tänään -32 eikä remote ctrl ottanut sisältä yhdistääkseen. Kävelin auton luo yrittämään niin sieltähän kuului jonkinlainen humina vaikka se on ollut ajamatta sitten joulun.

Tuo ääni loppui heti kun laturin irroitti ja se jatkui kun laturin laittoi takaisin. Watchdogilla vilkasin akun lämpötilan niin siellä se oli -10 paikkeilla, eli kyllä nämä osaa pitää akusta huolta vaikka ei itse laitakaan autoa lämpeämään.

Seuraava homma itsellä on käydä ostamassa sähkönkulutusmittari mummolaturin ja pistorasian väliin, että näen minkä verran auto vetää sähköä silloin kun akku on jo ladattu täyteen.

En tiedä kiinnostaako tämä minun yksinpuhelu ketään, mutta päivittelen sitten tänne kun saan lisää tietoa.
 
Tulipa tehtyä kaupat pienen tinkauskiereoksen jälkeen, eli foorumille kirjoittelu saanee jatkua.

Kuinkas hyödyllinen on se chademo- latausjohto? Ymmärsinkö oikein, että pikalatausta tulisi välttää, ainakin suuremmissa määrin? Tuota yksilöä oli näemmä 96kw edestä latailtu pikalaturista, mutta se ei pitäisi akkua vielä pilata?
Niinhän siinä kävi, että akkutestissä akun kunnoksi paljastui 68,8 ja huoltoliike laittoi uuden akun tilaukseen. Vaihto arviolta kuukauden kuluttua. Voiko asia mennä oikeesti näin helposti?
 
Takaisin
Ylös Bottom