Outlander PHEV yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia niihin.

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tämän threadin eka postaus kohta 18. On ollut siellä vuosia. Kannattaa lukea se aloitusviesti.
 

Jokiset

New Member
Liittynyt
20 Elokuu 2021
Ok, kiitos selvennyksestä. Mutta silti minusta hinta ei ole ihan mahdoton, jos sillä saadaan taas jopa 8 vuotta lisäaikaa. Ajoni melko pieniä. Javerothan voi välttää ajelemalla rajan toiselle puolelle asennukseen.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Sellainen että akku hajoaa tehden autosta ajokyvyttömän on todella harvinaista. Auto pysyy toimivana mutta akun kapasiteetti hiipuu ajan ja käytön myötä ja käytännössä sähköllä pääsee siis vain aiempaa lyhemmän matkan.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Kun akut on loppu niin voiko ne purkaa pois ( = turhaa painolastia ) ja jatkaa ajoa bensalla ?
Näin saisi edulliset autoverot yms "vihreät" edut itselle vaikka ei niitä toteuta.
Katsatusmies ei tarkista onko ajettu sähköllä vai bensalla.
 

Kawalate

New Member
Liittynyt
27 Heinäkuu 2021
Kun akut on loppu niin voiko ne purkaa pois ( = turhaa painolastia ) ja jatkaa ajoa bensalla ?
Näin saisi edulliset autoverot yms "vihreät" edut itselle vaikka ei niitä toteuta.
Katsatusmies ei tarkista onko ajettu sähköllä vai bensalla.
Kun tutkit miten auto toimii, huomaat, että akkua tarvitaan koko ajan. Eli eipä onnistu...
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Autossahan ei esim. ole starttimoottoria ollenkaan, ja startti tehdään ajoakun voimalla. Ja vaikka polttomoottori tuottaa sähkön, akkua tarvitaan reserviksi myös bensalla ajettaessa.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Autossahan ei esim. ole starttimoottoria ollenkaan, ja startti tehdään ajoakun voimalla. Ja vaikka polttomoottori tuottaa sähkön, akkua tarvitaan reserviksi myös bensalla ajettaessa.
No kyllä siinä näennäiset säästöt hupenee kun käy akkukaupoilla. Onkohan niitä tarvittavia akkumalleja esim 10 v päästä edes rahalla saatavana ?
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Tämä Mitsun phev kyllä syö akkua paljon nopeammin kun vaikka jo lopetettu Opel Ampera / Volt, mitä noista on käyttäjien kommentteja.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
No kyllä siinä näennäiset säästöt hupenee kun käy akkukaupoilla. Onkohan niitä tarvittavia akkumalleja esim 10 v päästä edes rahalla saatavana ?

Kennomalli on sen verran yleisesti käytetty, että uskoisin löytyvän ainakin irtokennoina. Sitten jos koko akkupaketin haluaa varaosana, niin valmistajilla on muistaakseni velvoite taata osien saatavuus tietyn ajan. Se on tietty eri asia, jos valmistaja menee vaikkapa konkurssiin.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Kennomalli on sen verran yleisesti käytetty, että uskoisin löytyvän ainakin irtokennoina. Sitten jos koko akkupaketin haluaa varaosana, niin valmistajilla on muistaakseni velvoite taata osien saatavuus tietyn ajan. Se on tietty eri asia, jos valmistaja menee vaikkapa konkurssiin.
Kannattaa muistaa että sähköautojen yleistyessä varmaan yleistyy myös akkuja korjaavat pajatkin ja todennäköisesti 10v päästä minkä tahansa EV:n akun voi korjauttaa pikkurahalla omassa kaupungissa, kuten minkä tahansa muunkin rutiinikorjauksen...tai sitten ei, jää nähtäväksi....
 

Cooley

New Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2021
Avatkaa joku mulle tätä auton talvikeleillä jatkuvalla syötöllä heittämää ”DRIVER ASSISTANCE CAMERA BLOCKED” -ilmoitusta?

Lasi on puhdas ja kameran pitäis kyllä nähdä vaivatta läpi, mutta tarkoittaako tuo viesti jotakin muutakin anturia tai sensoria, kuin itse kameraa? Ja jos niin mitä sensoria tai tutkaa ja missä voi käydä putsailemassa, että tuo jatkuva piipitys loppuu?
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Avatkaa joku mulle tätä auton talvikeleillä jatkuvalla syötöllä heittämää ”DRIVER ASSISTANCE CAMERA BLOCKED” -ilmoitusta?

Lasi on puhdas ja kameran pitäis kyllä nähdä vaivatta läpi, mutta tarkoittaako tuo viesti jotakin muutakin anturia tai sensoria, kuin itse kameraa? Ja jos niin mitä sensoria tai tutkaa ja missä voi käydä putsailemassa, että tuo jatkuva piipitys loppuu?
Jos siinä on kamera niin lasi huurtuu kameran ja lasin välistä, jos on lämmitettävä tuulilasi niin auttaa tilanteeseen. Kannattaa myös katsoa ettei ole kiveniskemää kameran kohdalla lasissa.
Adaptiivisen vakkarin tutka on puskurin sisällä kilven vasemmalla puolella, käsittääkseni hyödyntää myös sitä FCM:än kanssa. Alue kannattaa pitää puhtaana lumesta, vaikka harvemmin siihen kohdalle mikään tarttuu.
Kannattaa samalla putsailla parkkitutkat ja kamerat. Ainakin MY16 herjaa parkkipaikkavauhdeissa vastaavaa lisätarkennuksella "REAR" ja herja poistuu kun takaparkkitutkat putsaa... Todella huonot sanavalinnat on japsit keksineet noihin herjoihin.

Piipitykset saa pois kun napsauttaa sieltä lisävarusterivistä pois päältä koko FCM-törmäyshärvelin. Samalla ranneliikkeellä helppo sipaista koko rivi pimeäksi niin loppuu piippailut...
 

Jusu

New Member
Liittynyt
9 Elokuu 2021
Moikka. Ärsyyttää vähän tuo kun ei akustolle ole 2014 mallille lämmitystä kun ei akustoa pysty käyttämään kun kikkailemalla lämmitys ajastimen ja latauksen ajastimen kanssa, niin vasta silloin saa yli -10° pakkasella jotenkin lyhkäsillä ajoilla akuston mukaan ajoon. Niin kysyisin tässä onko kukaan asennellu erillisiä lämmittimiä letkujen väliin kun tuo orkkis moottorin lämmitinkin on ihan hanurista eli ei edes huomaa mistään onko se edes lämmittänyt mitään.
Eli meinasin laittaa kaksi kiertovesi pumpullista 500w teholla akustolle ja moottorille niin rupee pakkasellakin liikkumaan enemmän sähköllä?

Kokemuksia saa laittaa tähän alle jos on.
Talvi kulutus matka ajossa 8.2 täydellä kuormalla ja boksi katolla , minusta ihan kohtuullinen n. 100km/h vauhdeilla kelissä kuin kelissä....
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Ne lämpöputket ei mene akulle vaan sille lämpöä tekevälle sähkölämmittimelle, kuskin penkin alle. Akunlämmitin on eri asia eikä toimi nestekierrolla.
Mitään orkkis moottorin lämmitintä ei näissä ole.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Moikka. Ärsyyttää vähän tuo kun ei akustolle ole 2014 mallille lämmitystä kun ei akustoa pysty käyttämään kun kikkailemalla lämmitys ajastimen ja latauksen ajastimen kanssa, niin vasta silloin saa yli -10° pakkasella jotenkin lyhkäsillä ajoilla akuston mukaan ajoon. Niin kysyisin tässä onko kukaan asennellu erillisiä lämmittimiä letkujen väliin kun tuo orkkis moottorin lämmitinkin on ihan hanurista eli ei edes huomaa mistään onko se edes lämmittänyt mitään.
Eli meinasin laittaa kaksi kiertovesi pumpullista 500w teholla akustolle ja moottorille niin rupee pakkasellakin liikkumaan enemmän sähköllä?

Kokemuksia saa laittaa tähän alle jos on.
Talvi kulutus matka ajossa 8.2 täydellä kuormalla ja boksi katolla , minusta ihan kohtuullinen n. 100km/h vauhdeilla kelissä kuin kelissä....
Kuten tuossa jo vastattiin niin akustolle ei mene mitään nesteputkia, joilla akkua voisi lämmittää. Päivittäisessä ajossa akku pysyy hyvin käyttölämpötiloissa lähes -°C pakkasiin saakka, kun ajastaa latauksen ja matkustamon lämmityksen päättymään juuri ennen lähtöä. Näin ainakin itsellä, mutta ei jaksa nykyään enää kikkailla ja palella, ajellaan bensalla kovemmat pakkaset.

Auton alkuperäinen Remote -systeemi lämmittää tosiaan vain matkustamoa. Pitäisi kyllä selvästi huomata matkustamon lämmenneen esilömmityksen jälkeen, ellei lämmitin tai nelitieventtiili ole rikki...
Erillisellä kiertovesilämmittimellä saa kyllä moottorin lämmitettyä jos haluaa, mutta se ei auta sähköajoon yhtään mitenkään, eikä ko. aggregaatti välttämättä lämmitintä tarvi.
 

Jusu

New Member
Liittynyt
9 Elokuu 2021
Hä miksi tässä on sitten kaksi erillistä jäähdytin yksikköä kun selvästi letkut toisesta menee alustalle ja toinen moottorille ja kun ilmastoinnilla lämmittää lämpiää vain jäähdytys kenno tietenkin, lukeehan auton kirjassakin akustojen jäähdytys järjestelmästä???
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
On akuston jäähdytys, mutta ei lämmitystä. Jäähdytys ilmastoinnin kompuralla, eli samoin kun ilmastoinnin kenno viilentää sisätilaa on toinen pieni akkukotelossa. Eli sinne virtaa kylmäaine eikä jäähdytinneste. Toki sillä samalla aineella se lämpökin tehdään kun puhutaan uudempien sähköautojen ilmalämpöpumpusta.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Hä miksi tässä on sitten kaksi erillistä jäähdytin yksikköä kun selvästi letkut toisesta menee alustalle ja toinen moottorille ja kun ilmastoinnilla lämmittää lämpiää vain jäähdytys kenno tietenkin, lukeehan auton kirjassakin akustojen jäähdytys järjestelmästä???
Toinen on polttomoottorille ja toinen EV järjestelmälle. Auton pohjaan menevät nesteputket menevät vain tuolle sähköiselle lisälämmittimelle, eikä millekkään muulle.

Akuston jäähdytys hoidetaan ilmastoinnilla ja akkupakettiin menee ilmastoinnin kylmäaineputket. Ilmastointijärjestelmä ei ole kaksitoiminen, eikä kykene lämmittämään.
 

Retku

New Member
Liittynyt
9 Tammikuu 2022
En löytänyt vastausta keskusteluista, enkä edes manuaalista, joten joudun kysymään todella typerän kysymyksen. Miten hemmetissä tuon auton kellonajan saa asetettua uudelleen MY20 mallissa? Akku meni tyhjäksi ja nyt kello näyttää ihan mitä sattuu, ja valikoista en saa kuin vaihdettua aikavyöhykettä. Ei enää oma ymmärrys vaan riitä..
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Jos radiossa on rds päällä se tuo oikean ajan. Parhaiten aika tulee vaikka voimakkaalta ylen radiokanavalta.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
En löytänyt vastausta keskusteluista, enkä edes manuaalista, joten joudun kysymään todella typerän kysymyksen. Miten hemmetissä tuon auton kellonajan saa asetettua uudelleen MY20 mallissa? Akku meni tyhjäksi ja nyt kello näyttää ihan mitä sattuu, ja valikoista en saa kuin vaihdettua aikavyöhykettä. Ei enää oma ymmärrys vaan riitä..
Siinäpä joku ohje uudemman mallin mankkaan:
 
Ylös Bottom